Senaste aktivitet

"PontusBC" har kommenterat på "75 miljoner till supermiljöbilspremien "

Volvo får smart helljus

Nyheter

Snart har även Volvo helljus som bländar av automatiskt och fortsätter att lysa runt mötande och framförvarande.

Den senaste tekniken, ett aktivt helljus som går att ha påslaget hela tiden, är inte helt ny. Bland annat har Mercedes den redan i sin nya E-klass, som Vi Bilägares Calle Carlquist provkör i senaste numret, nummer 3/2013.

Volvo har nu sin egen version av systemet klar och kommer att introducera det i de nya versionerna av S60, V60 och XC60, som alla kommer att visas upp på bilsalongen i Genève i början av mars.

Systemet med aktivt helljus gör det möjligt att öka förarens sikt i mörkerkörning, genom att bilen bländar av automatiskt när det behövs. Systemet är dock mer avancerat än så, då det bara bländar av den delen av ljuset som hamnar på mötande eller framförvarande fordon – och fortsätter att lysa runt omkring. Detta innebär bland annat att föraren får lättare att upptäcka till exempel föremål, djur och fotgängare som befinner sig vid sidan av vägen.

Använder redan befintlig kamera
Systemet använder sig av kameran som sitter ovanpå backspegeln, som redan används för att upptäcka hinder och bromsa automatiskt om det behövs. Informationen skickas vidare till strålkastaren, som med hjälp en liten cylinder med olika stora metallbrickor som skärmar av precis så mycket av strålen som krävs.

Enligt Volvo är man dock inte helt klara med att presentera nyheter inför mässan än. En helt unik säkerhetsfunktion som hör till kategorin kollisionsundvikande teknik ska presenteras när bilsalongen slår upp portarna för pressen.

Diskutera: Vad tycker du om aktivt helljus?

Kommentarer

#11
2013-03-02 00:30

Och hade man haft polariserade solglasögon på sig så skulle det bli trist ;)

#10
2013-02-28 09:58

Tidigare har biltillverkare gjort försök med polariserat ljus där man kunde köra med helljuset på vid möte, men det stupade på att då måste alla bilar har polariserande glas i sina rutor om det skulle fungera.

#9
2013-02-27 21:17

Mycket intressant innovation som har potential att öka säkerheten markant. Det ska bli intressant att se hur bra detta kommer att fungera i praktiken.

#8
2013-02-27 18:27

Håller med om vad som tidigare skrivits, denna teknik är något riktigt stort. Tycker själv att det är fullkomligt livsfarligt att köra i mörker på halvljus, än värre vid möte. För ett halvår sedan var jag bokstavligt talat en hårsmån från att krocka med ett rådjur som stod mitt på vägbanan. Saken var den att jag hade möte och med dagens bilar bländas man så pass kraftigt av mötandes halvljus att jag inte såg rådjuret förrän jag var kanske 50 meter ifrån.

#7
2013-02-27 18:04

Kan bara hålla med de flesta här. Men ny teknik är dyr i början. Kom ihåg vad en LCD-TV kostade när de kom. Jag köpte en 37" LG när den var som hetast för (urk) 27.000:-. Idag kostar samma apparat kanske 3.500:-. Samma utveckling kan påräknas här.

Problemet uppstår väl möjligen när bilen blir 20 år gammal; "Tyvärr, det går inte att få tag i komponenter. Men vi har en ombyggnadsats..."

Jag upplever detta i min yrkesutövning. Maskiner som tillverkades för 15 år sedan med den då tillgängliga tekniken blir "omöjliga" att reparera. Komponenterna finns helt enkelt inte att köpa....

#6
2013-02-27 17:57

Den utan jämförelse mest revolutionerande innovationen vad gäller billjus sedan karbidlampan.

#5
2013-02-27 17:10

Håller helt med dig Jes_.Bra sammanfattning ,ny teknik kostar men sjunker snabbt i pris och går inte sönder så ofta som det faktiskt gjorde förr.Vad en alla teknikhatare säger så är detta en revolutionerande teknik.Att se i mörker är ett av dom viktigaste sakerna på en bil,tycker jag.Det kan ju vara skillnaden mellan liv och död för dom i bilen och andra utanför bilen.

#4
2013-02-27 16:51

Tekniken är revolutionerande .... I varje fall är jag imponerad.
Att det sedan kostar är en annan femma ... Men för den som räds finns ju alltid Toyota ;o)
Ny teknik, och även design förstås kostar .. men så har det alltid varit. Vem hade råd att köpa färg-TV när den kom?
En avkörd sidospegel på en modern bil kan lätt kosta 12.000 kr ...

#3
2013-02-27 15:22

Roy J: inte bara dyra stralkastarenheter, när man bygger ihop dem så nära, så är det svårare att se blinkersen tycker jag.
Det svagare blinkersljuset kan inte urskiljas mot det starkare halvljuset.
Rent spontant tycker man att någon slags norm gällande synlighet borde finnas.

Men, visst är det bra med mycket ljus, inget snack om saken! Så länge det funkar så...

#2
2013-02-27 15:02

Jag tror att Mercedes är de som jobbat längst med den här tekniken (vilket säkert Kapten vet). Såg i någon spalt att någon gissade på Hella, vilket jag gott kan tänka mig. I mitt tycke (och enligt tester) har de alltid gjort bättre extraljus än Bosch.
Precis som någon annan skribent (Kapten?) så undrar jag hur tekniken kan göra skillnad på objekt som ska belysas och de som inte ska bländas.

Minns när jag som grabb tyckte det var så oerhört korkat när Mercedes integrerade blinkersen i sina vertikala strålkastare. Det måste ju vara avsevärt dyrare att tvingas byta flera funktioner än endast den trasiga. Och så är det ju förstås.
Utvecklingen som varit på senare år med dessa jättelika armaturer som många bilar är utrustade med är ju faktiskt bra löjlig. Men det gäller ju förstås, som alltid, att skapa nya designtrender utan egentligt värde.
Den här tekniken, däremot, har ett stort värde.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: