Nästa artikel
Volvo en guldkalv för Geely
Nyheter

Volvo en guldkalv för Geely

Publicerad 23 mars 2017 (uppdaterad 23 mars 2017)
Geely har haft lyckade tekniksamarbeten med Volvo. Näst på tur är företaget Lynk & Co och bilen 01.
Kinesiska biltillverkaren Geely redovisar sin största vinst sedan 2008, tack vare teknikboost från Volvo.

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-03-23 16:45
Styrbjörn

Så kallade riskokare kallade vi dessa bilar för i min ungdom, nu tillverkas riskokare även i Sverige :)

#2 • Uppdaterat: 2017-03-23 20:41
Axa

Eller så kan man säga att svensk containerteknik exporteras till Kina...

#3 • Uppdaterat: 2017-03-23 22:44
juhani.torro@ringen.se

Släpp inte någon typ Maud Olofsson att styra Sveriges Industriella funktion igen med 5 % av väljare bakom ryggen. Maud fixade nedläggning av SAAB på grund av att
Svenska Staten skulle inte äga eller ha intressen i Biltillverkning. Maud var med och förhandlade fram NUON det största av
Sveriges förlustaffärer. ( Energi var på tapeten då ) Sedan var Sveriges största bil hatare med att teckna avtal med Post Nord och
alla vet nu hur det är. Sedan VOLVO detta Guldkorn bland Världens biltillverkare. Varför Svenska Staten kunde gå med på att skänka denna Diamant till Ford för skitpengar. Nu kommer notan på Imbecilla Politikers dumma okunskap. Nu Tackar Kina för
denna GÅVA från Sverige. Men nu är det för sent om 10 - 12 år så finns alla tillverknings fabriker i Kina och på Volvo pratar man Mandarin på jobbet. Så Synd på en god Apelsin ( förlåt jag menar ett mycket bra bilmärke ) Johan i Borlänge.

#4 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Det var ett evinnerligt gnällande och gnölande över politiker!
Tyvärr är det motiverat!!

#5 • Uppdaterat: 2017-03-24 11:09
IngoS

Geely verkar faktiskt göra rätt saker (utom med Lynk & Co). Undrar hur mycket Volvo det är i nya Londontaxin? Elektrisk drivlina från Volvo och Volvos nya 3 -cylindriga bensinmotor som räckviddsförlängare lär den ha i alla fall, samt komponenter som hjulaxlar gemensamma med Volvo. Så här långt är Volvo numera mera svenskt än på Fordtiden. Vad hade varit alternativet till kinesiskt eller indiskt ägande? GM? Skakiga underfinansierade önskedrömmar typ Spyker? Ryska oligarker? Statliga insatser som italienska statens satsning på Alfa Romeo på 70-talet? Geely har gjort investeringar i Volvo som ingen annan skulle ha gjort. Asiatiska företag har mera långsiktighet än många kvartalskapitalistiska företag i väst. Geely har satsat mycket mer på r&d än många andra kinesiska bilföretag och det har betalat sig som det verkar. Tänk en framtid med några 10000-tals ambitiösa kinesiska ingenjörer med 60-timmarsvecka bidrar till utvecklingen av Volvo. Verkar så här långt vara en win-winsituation. Sen är inte allt frid och fröjd. Försäljningen i både Kina och f f a USA går lite trögt för Volvo. Få se vad nya modeller kan göra.

#6 • Uppdaterat: 2017-03-24 19:27
GDS

#4 juhani
Helt rätt!
Och kärringen vägrar att dyka upp på ett KU -förhör.
____-skott!!!

#7 • Uppdaterat: 2017-03-25 22:18
Peter i Sydney

Verkar fin. Hoppas Geely äntligen börjar säljas här i Australien.
Juhani.toro, Saab lades ner därför att de tillverkade bilar i stort sett ingen längre ville köpa. Samma sak gäller Fords och GMs biltillverkning här i Australien. Man kan inte skylla Saabs konkurs och nedläggning på politikerna. Att pumpa in miljarder av skettebetalrnas pengar i dödfött projekt precis som den australiska regeringen gjorde med Ford och Holden är oansvarigt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.