Bild
Nästa artikel

Volvo återkallar XC60 – fel på elbakluckan

Nyheter

Kyla kan göra att lyftarmen lossnar. 13.000 bilar i Sverige omfattas.

Volvo kommer att skicka ut ett brev till ägare av suven XC60, årsmodell 2018-2019, där de ombeds att kontakta sin verkstad. Orsaken är en felaktig komponent på de bilar som har elmanövrerad baklucka.

– I kallt klimat kan lyftarmen till bakluckan lossna och orsaka oljud och sluta fungera. Under särskilda omständigheter finns även risk för personskada. Vi har dock inte nåtts av några rapporter om allvarliga personskador utan detta är en säkerhetsförebyggande åtgärd, säger Annika Bjerstaf, pressansvarig på Volvo Cars.

I Sverige omfattas 13.000 bilar. Totalt rör det sig om 167.000 bilar globalt.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos återkallelse?
 

Kommentarer

#1
2019-02-06 14:01

"I kallt klimat kan lyftarmen till bakluckan lossna och orsaka oljud och sluta fungera."
Viket märkligt fel, "lossna" det är ju rätt häftigt.

#2
2019-02-06 14:58

Det gäller för VOLVO att inte skrämma upp kunderna. men förmodligen är risken överhängande att få bakluckan i skallen!

#3
2019-02-06 16:11

Vart tog A.L vägen? Han klandrade Toyota hårt för deras återkallelser... nu har det hänt mycket för Volvo på kort tid!?

#4
2019-02-06 17:08

Volvo tar sitt ansvar och återkallar, tänk om BMW gjort likadant med sina bilar som börjar brinna rätt vad det är, nä de mörkar lite istället.

#5
2019-02-06 17:10

Detta är ju ingenting som gäller specifikt för Volvo. All `skit´ som man kan välja bort vid nybilköpet kommer sannolikt göra ens bilinnehav mycket mer problemfritt jämfört med motsatsen.

#6
2019-02-06 18:08

Elbakluckan? Vad är det för fel på att ha en baklucka som öppnas manuellt, när man så behöver? Detta bling-bling...

.

#7
2019-02-06 18:16

Det är ju bra att Volvo återkallar nu.
Annat var det för tjugo år sedan, då blev det ingen återkallelse för de usla hjullagren på S80!
Efter garantitiden kunde det bli dyra reparationer.

#8
2019-02-07 03:45

Saabnisse.

Spelade ingen roll om så hela bilen rasade ihop, man köpte en Volvo nästa gång ändå......"de har ju så hög kvalitet"....

#9
2019-02-07 08:48

... ja eller en Toyota...

#10
2019-02-07 09:26

Stackars Volvo, nu får de ingen bonus för 2018 års slit i fabriken i Torslanda...

#11
2019-02-07 11:18

EnannanRobban

Ja, men de har ju en hög kvalitet på en helt annan nivå, inte konstigt att Toyota säljer stort överallt på klotet, kvalitet säljer liksom driftsäkerhet, pålitlighet, och att man tar ansvar för sina produkter. Då kommer kunderna åter gång efter gång.....Volvo är inte riktigt där än......

#12
2019-02-07 11:28

Shogun, roligt inlägg .. men jag kan säga dig, det finns inbitna Volvo ägare som under 30-40 år kört Volvo.. plötsligt händer det!?. Jag vet en sådan inbiten en, som plötsligt köpte en Seat. Jag blev rätt förbluffad när jag fick veta att på uppfarten står det nu en Seat istället för en Volvo. Jag har haft Toyota, bra bilar som bara funkar men tråkiga. Nästa gång kommer jag snegla på Lexus..

#13
2019-02-08 03:57

Styggavargen.

Jag kan gå till min svärfar som körde Volvo, en Mercedes. Det var bara Volvo i hans värld trots otaliga problem och reparationer, och han var inte ensam finns hur många exempel som helst i släkten, vänner etc. Toyota är lika tråkiga som Volvo då, även om jag har en annan uppfattning då jag haft modeller som varit roliga så som Celica i olika generationer och Supra. Och även mer vardagliga modeller som varken är mer roliga eller tråkiga jämfört med andra märken. Den imagen börjar på att ändras nu med nya kommande modeller liksom C-HR som både ser vågad ut med sin design och även är kul att köra, tror nya Corolla också blir en helt ny körupplevelse och även designmässigt sticker den ut på ett positivt sätt tycker jag och även nya 2 liters hybriddrivlinan ska bli intressant att prova, även i andra modeller så som C-HR då motorn ger den bilen mer rättvisa om man ser till utseendet. Har kollat in en förserie exemplar av nya Lexus UX som jag själv hoppats mycket på, men bilen tyckte jag var lite för liten i storlek sett till priset man betalar för den. Också något för låg i min smak vid i och ursteg till bilen, där var faktiskt tvilling C- HR något bättre. Men modellen kommer säkert att bli en storsäljare för Lexus.

#14
2019-02-08 10:49

Vargen: Faktum är att det finns en del likheter mellan nya Volvo-bilar och Toyota (där kvalitetstappet med avsikt på antalet fel och återkallelser tycks ligga kring årsmodellerna 2008 och framåt). Båda företagen har pressat ut modeller på marknaden i en allt högre takt parat med en hög kostnadspress och med en allt högre teknisk komplexitet. Det får konsekvenser på felnivån, som hos Toyota ligger klart över tidigare årgångar (en faktor två mot tidigare) och hos Volvo - som med det nya modellprogrammet också haft en del bekymmer med fel som krävt återkallelser.

Så den gemensamma problembilden hos båda bolagen är uppenbar och det förklaras nog främst av att båda företagen verkar på samma marknad. En marknad som kräver allt snabbare utvecklingstakt och högre teknisk komplexitet hos produkterna.

Sedan har Volvo för all del lyckats hantera sina problem bättre än Toyota (där alla återkallelser resulterade i rejäla vinsttapp - ja de till och med eliminerade vinsterna helt vid något tillfälle), i alla fall hittills. Men det kan nog mest förklaras med att Volvo inte är en massproducerad volymbil (på samma sätt som en Toyota som behöver stora volymer för att tjäna de där riktigt stora pengarna) utan en nischprodukt. Men å andra sidan har vi inte sett allt än då många av Volvos nya modeller ännu inte rullat så långt, kanske att saker och ting ändrar sig framöver.

MVH AL

#15
2019-02-09 12:54

A.L. har helt rätt i sitt inlägg. Volvo och Toyota har i stort samma typ av kundkrets där många lever kvar i tro på det rykte de fick under tiden de enbart producerade motoriserade hästvagnar som inte hade så mycket som gick sönder och gjorde det det gick det oftast att reparera med slägga och spett hos närmast bysmed.
Nu när de tillverkar bilar på en hög teknisk nivå blir det helt naturligt också fler fel än tidigare, men knappast fler än konkurrenterna.
Det förunderliga är ändå att det finns kunder som fortfarande tror att de är felfria!

#16
2019-02-09 13:57

Saabnisse. Jag tror att de flesta tillverkare påverkas av den allt högre utvecklingstakten. Det gäller inte bara Toyota och Volvo utan sannolikt samtliga producenter.

För Toyotas del har detta blivit ett problem eftersom företaget profilerat sig som ett felfritt bilmärke. Som vi alla kunnat se har Toyota numera ungefär lika många fel på sina produkter som alla andra.

För Volvos del inleddes "tappet" redan med 800- serien (som ju inte längre byggdes med "slägga och spett"). Sedan har det fortsatt. På de nya modellerna har felnivån ökat lite till. En av förklaringarna till det är att Ford ville sälja bolaget och därför ströp utvecklingsbudgeten. När affären med Kina sedan var klar var det bråttom att få fram de nya modellerna (för att inte förlora ännu mer marknadsandelar än vad man redan gjorde).

Så likheterna mellan Volvo och Toyota är uppenbara som jag ser det. Marknaden har tvingat båda bolagen att släppa fram produkter som inte varit helt färdiga än. Därför tvingas man till återkallelser och därför har man ökat sina garantikostnader.

MVH AL

#17
2019-02-09 15:19

Jag tror dagens tillverkning av bilar är mer lika mellan tillverkare, och därmed minskar också skillnaden i kvaliteten. Med detta sagt faller också "premium" stämpeln och varför betala dubbelt upp för en nästan likvärdig bil? Återkallelse kommer nog också öka med mer teknik i bilarna. Oavsett tycker jag det är viktigt att tillverkare att sköta eftermarknaden snyggt, med godwill och ansvar som ger kunden förtroende för märket. Man kan nog säga, att idag finns inga riktigt dåliga bilar.. lägsta nivån har höjts betydligt.

#18
2019-02-09 16:56

@AL, vad jag främst menade var de köpare som var vana vid enkla hästvagnar från Volvo och Toyota och visste att de aldrig gick sönder och som nu fortfarande tror på deras produkter trots att de i praktiken har lika mycket trassel som konkurrenterna!
Man har lyckats bygga ett grundmurat förtroende som är stabilt!
Men man kan jämföra med Opel som hade ett sådant förtroende för 50 år sedan, men som gradvis lyckats köra det i botten trots att bilarna nu absolut inte är sämre än konkurrenterna.

#19
2019-02-10 14:13

Saabnisse. Jo det är ju något som Toyotas högsta ledning också kommenterat - och beklagat vid flera tillfällen. Man är oroliga för att den sämre kvalitetsnivån skall skada varumärket och i slutändan kundernas betalningsvilja för bilarna. Det är måhända en av anledningarna till att man numera växlat över till miljöspåret istället?

Volvo har ju gjort något liknande. Fast där har man ersatt den robusta enkla konstruktionen med en renodlad lyxprägel och en tydligt nischad (SUV)produkt istället. Och på så vis har Volvos strategi varit lyckad. Man lyckas både öka lönsamheten och volymerna. Något som är ganska sällsynt inom industriell produktion.

Men driftsäkert blir det inte.

MVH AL

#20
2019-02-12 06:41

”Volvo och Toyota har har i stort samma typ av kundkrets”
Jo jag känner många som står i valet och kvalet mellan en ny Toyota och en ny Volvo.
Prius vs V60 CC. Eller V90 vs Rav4. Eller varför inte S90 vs Corolla. XC90 och Land Cruiser är ju ett riktigt svårt val... :)

#21
2019-02-14 11:11

Nja, smågubbar i svedala, det är något ni fantiserar ihop igen.....

https://teknikensvarld.se/volvo-numera-i-botten-sett-till-palitlighet/?f...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.