Nästa artikel
Volkswagen XL1: snålaste produktionsbilen någonsin
Nyheter

Volkswagen XL1: snålaste produktionsbilen någonsin

Publicerad 22 februari 2013 (uppdaterad 28 mars 2013)
Många biltillverkare gör sitt bästa för att få ner bränsleåtgången så lågt som möjligt, Volkswagen är på väg att lyckas bäst.

Volkswagen XL1 har funnits som koncept ett tag och presenterats i både en och två omgångar förut. Modellen är den effektivaste och snålaste bilen i världen, med en bränsleåtgång på bara 0,9 liter per 100 kilometer vid blandad körning. Det motsvarar koldioxidutsläpp på 21 gram per kilometer.

Nu kan snart vem som helst som har pengar nog, priset är fortfarande okänt, skaffa sig en Volkswagen XL1. Modellen är klar för produktion och kommer att tillverkas i Osnabrück, Tyskland.

Hur kan då modellen vara så snål? Anledningarna stavas högteknologisk lättviktsdesign, optimala aerodynamiska egenskaper och ett hybridsystem. Bilen väger bara 795 kilo och har låg tyngdpunkt. Tack vare detta kan bilen köra i en konstant fart på 100 kilometer i timmen med hjälp av så lite kraftanvändning som 8,3 hästkrafter.

Toppfart på 160 kilometer i timmen
Volkswagen XL1 drivs av en tvåcylindrig TDI-motor som ger 47 hästar och en elmotor som ger 27 hästar, med hjälp av en sjuväxlad växellåda. Trots den låga kraften kan dock bilen nå en toppfart på 160 kilometer i timmen och gå från stillastående till 100 kilometer i timmen på 12,7 sekunder.

Den största nackdelen med Volkswagen XL1 är att den bara har plats för en passagerare utöver föraren. Bilen är också relativt låg med sina 1 153 millimeter, att jämföra med Volkswagen Passat som är 1 495 millimeter hög.

Missa inte vårt stora bildspel med massor av bilder på Volkswagen XL1, klicka på bilden till höger.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen XL1?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Misstänker att den kommer att bli skapligt dyr så man lär få åka några varv runt jorden för att köra in kostnaden.

Fast en sån här bil köps nog inte för den ekonomiska delen utan för att köparen vill visa att 1. jag bryr mig om miljön, 2. jag vill ha det senaste 3. jag har råd, eller det fjärde alternativet jag är PK, väldigt viktig i vissa kretsar...

#2 • Uppdaterat: 2013-02-22 11:47
Hackenbush

Jag skulle inte köpa den alls p.g.a. att den är vansinnigt ful.

#3 • Uppdaterat: 2013-02-22 12:08
Mistro

Ännu ett skrytbygge ifrån Vw som möjligtvis endast några få kommer att ratta.
Gillar ändå konceptet även om den som sagt inte är byggd för folket.
Framtiden har förhoppningsvis många liknande skapelser att erbjuda med fokus på nytänk och lägre miljöpåverkan.
Förbränningsmotorn är också kvar så då är väl de flesta nöjda?

#4 • Uppdaterat: 2013-02-22 12:19
IngoS

Formgivningen. Någon mer än jag som ser likheterna med Sixten Sasons ursaab från 40talet? Titta på framdörren med dess placering av dörrhandtaget. de inkapslade hjulen och utformningen av bakpartiet med ett minimalt bak-takfönster. Den här typen av bilar klarar älgtestet på sitt eget sätt: den kör u n d e r älgen.

#6 • Uppdaterat: 2013-02-22 13:20
Raphael

Den speciella utsidan som andas high-tech ger förväntningar som inte infrias när man öppnar dörren och möter en interiör som är en miljö hämtad från VW Up om än lätt justerad. Tog pengarna slut eller vad är det frågan om?

#7 • Uppdaterat: 2013-02-22 14:01
Axelman

OM den drar 1 dl milen så får den se ut hur som helst. Då ska jag ha en!

#8 • Uppdaterat: 2013-02-22 15:08
Hackenbush

Vad tråkigt billivet skulle vara om man bara köpte bil efter hur snålt man kan kan köra den.

#9 • Uppdaterat: 2013-02-22 15:29
saabnisse

Nu kommer ju Up med samma teknik och den är väl vettigare om den också får ett vettigt pris.

#a • Uppdaterat: 2013-02-22 17:09
Hackenbush

Att välja mellan denna och UP är ungefär som att välja mellan pest och kolera enligt mig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.