Bild
Nästa artikel

Volkswagen vill slå varvrekord med I.D R

Nyheter

Elbilen som besegrade Pikes Peak förra sommaren har ett nytt mål: Att bli snabbaste elbil runt Nürburgring-Nordslingan.

I juni 2018 vann Volkswagens eldrivna prototyp I.D R backtävlingen Pikes Peak. Nu är siktet inställt på nästa erövring: Ny rekordtid runt tyska motorsportsbanan Nürburgring. Volkswagen deltar med sin prototyp i dessa tävlingsarrangemang för att bygga upp intresset för sin helt elektriska bilfamilj I.D, vars första produktionsbil lanseras 2020. 

Rekordförsöket runt Nürburgring är planerat till sommaren 2019 och precis som vid Pikes Peak är det med Romain Dumas bakom ratten. Tiden att slå är 6:45,90 minuter. Den fastställdes av Storbritanniens Peter Dumbreck i en NIO EP9 år 2017. För Volkswagen I.D R väntar en vår med träning och finjusteringar runt olika tävlingsbanor innan sommarens rekordförsök. 

Diskutera: Hur tror du att det kommer att gå för Volkswagen I.D R runt Nürburgring?

Kommentarer

#1
2019-01-22 12:12

Bör ju inte vara några problem.

#2
2019-01-22 12:54

.

#3
2019-01-22 13:51

Vad skulle en F1 bil göra runt ringen? Eller nån av Le Mans-bilarna?

#4
2019-01-22 14:24

Det gjordes en körning med en modern F1 på Ringen för några år sen, men banan är för ojämn för att det ska gå riktigt fort.

#5
2019-01-22 15:31

Förbjud fri fart på Ringen! Allt för miljön

#6
2019-01-22 18:32

Det är nog inga problem att bygga en el-bil vare sig det gäller F1 eller LeMans som är snabbare än motsvarande med förbränningsmotor om vi bortser från räckvidd utan tillåter mätning under ett varv. Se på hur modell-hobbyn har utvecklats de senaste 10 åren. Där är elmotor-drivet i dag överlägset ( hastighet ) i samtliga discipliner.

Det är när vi även kräver räckvidd som dagens batteriteknik inte hänger med riktigt.

#7
2019-01-22 22:38

Är det inte lite förlegat med motortävlingar. Som med tjurfäktningar.

#8
2019-01-23 08:00

I motortävlingar har de åtminstone uppfunnit hjulet. Det har de inte i bollsporter och skidåkning.

Lite mer seriöst så är det fortfarande en bra testbädd för komponenter och nya teknologier. För att inte bara vara en hobby där folk kan umgås utan att slåss.

#9
2019-01-23 11:54

Varför inte 10 varv :-)

#10
2019-01-25 15:03

Lite fattiga kommentarer. Fördelen med en el-bil i Pikes Peak är ju att man slipper problem med den tunna luften över 4000m. Den fördelen har de inte på Nürburgring, där skall bilen vara lätt och aerodynamisk,men de kan ju försöka.

#11
2019-01-25 19:38

Inte vet jag vilken klass de tävlar i men här är det 5'19".
https://youtu.be/KsLi7HgSuhI

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.