Nästa artikel
Volkswagen Up! Lite - Snålast i världen
Nyheter

Volkswagen Up! Lite - Snålast i världen

Publicerad 3 december 2009 (uppdaterad 22 augusti 2011)
Nu presenteras Volkswagen Up! Lite, ett hybridkoncept som förbrukar 0,24 liter per mil. Om bilen når produktionsstadiet blir det den snålaste fyrsitsiga bilen på marknaden.

Den senaste versionen av Passat förbrukar 0,44 liter per mil, Golf kräver 0,38 och Polo endast 0,33.

Men Volkswagen nöjer sig inte där.

0,244 per mil
Med helt nya konceptbilen Up! Lite pressar Volkswagen ner förbrukningen ytterligare - till imponerande 0,244 liter per mil, med ett koldioxidutsläpp på 65 gram per kilometer.

Enligt Volkswagen är denna förbrukning lägst i världen för fyrsitsiga bilar.

Detta görs möjligt med hjälp av en hybridlösning med en nyutvecklad tvåcylindrig dieselmotor på 0,8 liter som ger 51 hästar och 120 newtonmeter.

Snål-läge
Tillsammans med en mindre elmotor blir den totala effekten 65 hästkrafter.

Men för att nå 0,244 liter per mil måste bilen köras i "Eco"-läget som drar ner effekten till 36 hästkrafter.

Dieselmotorn är densamma som användes i konceptbilen L1 som Volkswagen presenterade i september på bilsalongen i Frankfurt.

Dieseltank på 20 liter
Bilens bränsletank är förhållandevis liten, endast 20 liter, men trots det är den teoretiska räckvidden 800 kilometer.

Elmotorn kan driva bilen på egen hand utan förbränningsmotorn, men då endast under kortare avstånd och vid låga hastigheter.

Kraften hämtar motorn från litiumjonbatterier.

Men elmotorn kan också samarbeta med dieselmotorn när lite extra skjuts behövs. Elmotorn tar också över driften när föraren släpper foten från gaspedalen,  även när bilen frirullar och inte bara när bilen står still som med start-stopp-systemet.

Bilen klarar noll till hundra på 12,5 sekunder och når en toppfart på 160 kilometer i timmen.

Kraften överförs till bilens framhjul via en sjustegad dubbelkopplingslåda.

Stor som Polo
Volkswagen Up Lite! har tre dörrar, fyra vuxna får plats och till storleken liknar den koncernkusinen Polo med en längd på 3,83 meter, 1,4 meter i höjd och bredd på 1,6 meter.

Vikten är låga 695 kilo vilket möjliggjorts av lätta material såsom aluminium och kolfiber.

Innovativa lösningar
Volkswagen visar med Up! Lite även upp innovativa lösningar när det gäller annat än drivlina.

Sidospeglarna och backspegeln är ersatta av tre kameror vars bild visas på en skärm som är placerad där backspegeln sitter på en konventionell bil.

Detta ska enligt Volkswagen eliminera alla döda vinklar samtidigt som aerodynamiken blir bättre.

Dessutom har Volkswagen utvecklat ett system som automatiskt öppnar och stänger en lucka vid bilens grill. Därmed strömmar luft genom bilen och gör den sval när den står parkerad.

Ny modellfamilj
Gregor Dietz, chef för Volkswagens avdelning för konceptbilar, säger till brittiska Autocar att Up! Lite är realistisk att sätta i produktion. Han säger dock att priset kan bli högt med tanke på drivlinan.

Bilen är hur som helst tänkt att ingå i en ny modellfamilj och lanseras i slutet av 2011.

Diskutera: Vad tycker du om Up! Lite?

Relaterade dokument

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-12-03 14:25
perzy (ej verifierad)

Färre cylindrar måste till eftersom det är bränsleförluster i varje cylinder. Volvo är tyvärr helt fel ute med femcylindrigt -de har ju aldrig varit snåla heller. En- eller tvåcylindrigt är utvecklingensvägen. Men när slipper vi de förbaskade dieselaggregaten med sina höga NOx och partiklar?

#2 • Uppdaterat: 2009-12-03 16:32
Ulrik T (ej verifierad)

Är Fredrik Diits, författaren av artikeln, möjligen släkt med Volkswagens konceptchef Gregor Dietz. De har misstänkt lika namn...

#3 • Uppdaterat: 2009-12-03 17:03
Fredrik Diits, Vi Bilägare (ej verifierad)

Jag dementerar alla kopplingar till Gregor Dietz.

#4 • Uppdaterat: 2009-12-03 17:29
Onehp (ej verifierad)

Fantastiskt bil och koncept.
Modern diesel är helrätt, supereffektiv även på landsväg. Utsläppsnivån på denna bil kommer att ligga långt under det som en bensinbil släpper ut idag - partikelnivåna är nära noll och ska man särgranska det mista partiklar så finns dem även i bensiner! Sluta tro att bensin är heligt. Eller etanol (när det gäller utslaäppsnivåer). Enda som är utsläppsfri idag är elbilar, men de kommer inte 80mil på en laddning...
Mycket viktigare att få bort gamla bilar som släpper ut hundratals gånge mer skit än att gnälla på denna bara för att den har "fel" bränsle...

#5 • Uppdaterat: 2009-12-03 18:41
Tobbe (ej verifierad)

Fantastiskt om den kommer i produktion. Hoppas priset blir hyffsat lågt ändå trots den avancerade drivlinan och allt.

#6 • Uppdaterat: 2009-12-03 23:31
kjell-ynve (ej verifierad)

Med chips-trim, riktigt feta 18-tummare och sportavgassystem kan det bli riktigt kul.

#7 • Uppdaterat: 2009-12-03 23:33
Adolf H (ej verifierad)

Är Ulrik T möjligen släkt med Ulrik H? Misstänkt likt förnamn.

#8 • Uppdaterat: 2009-12-04 08:13
Mattias Goldmann Gröna Bilister (ej verifierad)

"Elbilar är utsläppsfria" påstås det här. I så fall är kolkraft också utsläppsfri, eftersom det inte kommer några utsläpp från kontakten i vardagsrummet. Elbilens utsläpp beror på hur elen tillverkas, är det ren vindkraft så är den nästan ren, men är det dansk/tysk/polsk kol på marginalen (vilket det är kalla vintermorgnar) så är det en kol-bil vi pratar om. Däremot är elbilen förstås utsläppsfri i närmiljö, vilket är en enorm fördel för våra förorenade tätorter och dess invånare.

#9 • Uppdaterat: 2009-12-04 11:31
S-E S (ej verifierad)

Alldeles rätt Mattias Goldman, det samma kan väl sägas om den el som laddar hybridbilar och inte kommer från återvunnen bromskraft etc.
Vad jag undrar på är hur körupplevelsen blir i VW UP!LITE? Kommer motorljudet att bli som en motorcykel eller fiskebåt? Klarar de att dämpa vibrationerna från 2cyl? Jfr Citroen 2CV.

#a • Uppdaterat: 2009-12-04 13:32
Magnus (ej verifierad)

Fälgarna är stulna från Volvo S40/V50 Drive modellerna. Kan inte VW komma på nåt eget....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.