Bild
Nästa artikel
En VW Touran exploderade i morse.

Volkswagen Touran exploderade

Nyheter

I morse exploderade en biogasdriven bil av modellen Volkswagen Touran vid tankning. Modellen återkallades för dåligt rostskyddade gastankar 2012.

Tidigt i morse exploderade en Volkswagen Touran Ecofuel i Linköping. Den biogasdrivna bilen tankades vid tillfället för explosionen och som tur var befann sig föraren en bit ifrån fordonet, han ska ha klarat sig oskadd enligt tidningen Östgöta Correspondenten.
 
Vi Bilägare rapporterade hösten 2012 om den då aktuella återkallelsen av Volkswagen Touran tillverkade mellan september 2005 och maj 2009. Återkallelsen syftade till att stänga av bilens bakre gastank då denna rostat sönder på en tysk bil och Volkswagen befarade att fler Touran-bilar löpte risk att drabbas av detta.
 
Det värsta som kunde hända de drygt 900 svenska bilarna som återkallades var att de exploderade om tankarna inte byttes eller stängdes av, enligt Volkswagen. Den Touran som smällde i morse hade inte fått sina tankar bytta eller avstängda av en auktoriserad verkstad, säger biltillverkarens svenska informationschef, Marcus Thomasfolk, till Östgöta Correspondenten:

– Det vi vet är att bilen av någon anledning inte besökt en auktoriserad Volkswagen-verkstad för byte av gastankar. Vi har haft en sådan aktion på vissa årsmodeller av gasdrivna Touran och Passat med start 2012, eftersom det fanns en risk för genomrostning med gasläckage som möjlig följd.
 
Diskutera: Tycker du att det är känns otryggt med äldre gasbilar i trafiken?

Kommentarer

#1
2015-05-05 14:25

Otäckt verkligen, vilken tur att det inte satt någon kvar i bilen. Kunde slutat hur illa som helst.

#2
2015-05-05 14:33

Undrar om han fick byta kallingarna efter det där?=)

#3
2015-05-05 14:49

Tycker du att det är känns otryggt med äldre gasbilar i trafiken?
Svar: Nej.

Känner mig mer otrygg med att människor inte servar sina bilar (vilka det än är) på auktoriserade verkstäder samt att biltillverkare inte tar ett större ansvar att leta upp bilar som har allvarliga fel.

#4
2015-05-05 15:09

Frågan är vad bilfabrikanterna ska göra för att få in alla bilar? Tvångshämta med polis kanske?

#5
2015-05-05 15:24

Polis är kanske att ta i, men är inte främmande för det om det handlar om fara för annans liv. Samtidigt så ska man inte glömma bort att som ägare har man ett stort ansvar.
Och om man nu kör bilen som Taxi så bör det ju vara ännu större anledning att ha koll på fordonsflottan och serva på auktoriserad verkstad.
Sen så tycker jag nog att tillverkaren bör flagga för allvarliga fel till besiktningsanläggningar och att det bör finnas en rutin för att hantera sånt (verkar inte finnas om man läser artikeln).

#6
2015-05-05 15:32

Man kanske skulle ha läst de två breven som VAG skickat ut angående gasflaskorna.

#7
2015-05-05 16:01

Undrar om bilen servats på auktoriserad verkstad? När jag lämnade in min förra bil, passat ecofuel, på plåtverkstan så ville inte bilverkstan lämna ut den förrän gastankarna bytts ut.

#8
2015-05-05 16:29

Fast nu var detta en begagnad bil som Taxibolaget köpt från en kommun, kan ju hända att dom fått breven men inte åtgärdat det.
Men som McTar skriver, undrar om den lämnats in på en auktoriserad verkstad?. Och vad jag vet är det inte longlife på gasbilarna från VW så den bör ju varit inne på service ett par ggr sedan 2012.

EDIT: Läste den artikel igen som det länkas till och där står det att Volkswagen inte kan se att bilen blivit servad på en auktoriserad verkstad sedan 2010. Hoppas ägaren till taxibilen inte får ut en spänn i ersättning av sitt försäkringsbolag.

#9
2015-05-05 16:26

Den har inte servats på en auktoriserad verkstad sen 2010 enl VAG!

#10
2015-05-05 16:38

Vad har ifall man har servat bilen på en auktoriserad verkstad med saken att göra? Låter på flera av er som att om man inte gör det, får man skylla sig själv om man flyger i luften. Återkallanden måste ovillkorligen gå till den registrerade ägaren. Sedan är det förstås bra om VAG informerar alla verkstäder de har kontaktuppgifter till oavsett om de är auktoriserade eller inte.

Att serva på en "auktoriserad" verkstad är verkligen inte något man skall behöva tvingas till. På många orter finns det ingen VAG-verkstad som man skulle vilja använda ens om den var gratis, utan man väljer hellre en som är bra.

#11
2015-05-05 16:48

Generalagenten borde ha bättre uppföljning på varför ägaren inte kontaktat verkstad, trots de två breven.
Telefonkontakt? Personligt besök och ha med sig en lånebil?
Att bilen inte är servad hos aukt. verkstad har inte ett dugg med återkallelse att göra (till skillnad från goodwill)
Det handlar ju trots allt om ett mycket allvarligt konstruktionsfel.

#12
2015-05-05 16:48

Det har väl väldigt mkt med saken att göra om den fått sin service utförd på en auktoriserad verkstad. Då hade sannolikt detta inte inträffat.

#13
2015-05-05 16:56

Kommer det in en bil på verkstaden med en aktiv aktion så får inte bilen lämna verkstaden innan saken är åtgärdad. Olle i gropen har inte den informationen eller det skyldigheten! Att sitta och ringa runt till bilägare med aktiva aktioner är ett alldeles för stort jobb för en tillverkare som Volkswagen!

#14
2015-05-05 17:03

Till trasten: Stackar'n fick la' gasaremsa, en variant på bromsspår ... =)
Och kommunikationsminister Anna Johansson står där helt handfallen. Hon måste handla och tillse att alla gasbilar påtvingas orangea saftblandare och orange skylt popnitad på bakluckan samt förbjuds att trafikera vägtunnlar enligt Räddningsverkets föreskrifter för transport av farligt gods.

#15
2015-05-05 17:09

Vad har Anna Johansson med detta att göra? Har hon kommenterat saken någonstans?

#16
2015-05-05 17:21

Trasten: Produktsäkerhetslagen gäller alla - även VAG. Har du sålt en farlig produkt är du skyldig att göra ALLT (inom rimliga gränser) för att ingen skall komma till skada. Detta gäller långt efter garantitid. Att ringa är en dålig idé men bara eftersom man inte har telefonuppgifter tillgängliga.
Men det går att på någon timme få ut ett register över mantalsskrivningsadress till exakt de aktuella bilägarna utfiltrerad med hjälp av bilens VIN-code där all utrustning finns noterad hos tillverkaren. Marknadsundersökningsinstituten gör detta dagligen. Kostnaden är bara några kronor per styck så att göra detta och att skriva ett brev om återkallelse, kopiera upp det och frankera för 5,50 kr styck är långt ifrån en orimlig begäran. Om det nu verkligen är så att VAG inte har gjort detta enkla förfarande är de riktigt illa ute och det bör ifrågasättas om de bör få producera och sälja så komplicerande maskiner som bilar i fortsättningen.

#17
2015-05-05 17:25

Tysk kvalité!!!
Skandal , inget annat.

#18
2015-05-05 17:27

Reverend Benny: Anna Johansson är helt tyst och gör tydligen ingenting för att vi skall kunna känna oss trygga på vägarna igen. =)

#19
2015-05-05 17:33

Benny skrev "Det har väl väldigt mkt med saken att göra om den fått sin service utförd på en auktoriserad verkstad. Då hade sannolikt detta inte inträffat."

Om inte VW hade undermåliga gastankar hade detta inte inträffat.

#20
2015-05-05 17:44

eriksgatan: Man har ju skickat två brev! Nu vet jag inte när man köpte den av kommunen, men någon borde ha fått ett åtminstone ett brev!

#21
2015-05-05 18:03

Svar på artikelförfattarens fråga: JA.
"Transportstyrelsen har nyligen skickat ut brev till gasbilsägare som har gastankar som är äldre än 15 år. De uppmanas att antingen byta ut gastanken eller ta bort gasdriften. Bilägare som inte vidtar några åtgärder riskerar i förlängningen körförbud.
– Äldre gastankar kan börja läcka, säger Lars Rapp, utredare på Transportstyrelsen "

Ursäkta en kanske dum fråga, men hur skall Transportstyrelsen klara att tillse att detta blir gjort?

#23
2015-05-05 18:25

Tycker det va ett väldans tjatande om auktoriserad verkstad... Är dom trollkarlar eller?
Finns få märkesverkstäder jag skulle våga lämna mer än nått bromsbeläggsbyte eller kanske oljebyte till.

VAG skulle skickat ut brev till varje bilägare, och varje bil skulle kallats in till verkstad för åtgärd, är det långt skulle den hämtats med bärgare på VW bekostnad.
Man måste ta ansvar för sina produkter, det ska inte gå att komma undan så lätt om man tillverkar skit.

#24
2015-05-05 18:31

Lason1: Inte är de trollkarlar. De byter tankarna kostnadsfritt. Vad mer kan verkstäderna göra?

#25
2015-05-05 18:33

Lason skrev; "VAG skulle skickat ut brev till varje bilägare, och varje bil skulle kallats in till verkstad för åtgärd, är det långt skulle den hämtats med bärgare på VW bekostnad."

Nu var det just det man gjorde (punkt 1 två ggr f.ö.), dock inte punkt 3. Punkt 3 torde f.ö. vara olaglig, även om jag förstår att Lason raljerade.

Är det någon annan än jag som tycker att det självklara vore att "bilprovningen" tog hand om det här? Det kan väl inte vara så svårt?

F.ö. är det riktigt uselt av VAG att släppa ut en så undermålig produkt på marknaden.

#26
2015-05-05 18:35

Så här lät det när man propagerade för gasbilar.
"Säkerhet
Att tanka och köra på fordonsgas är inte farligt. Bilarna testas på samma sätt som bensinbilar. Systemet är slutet vilket innebär att läckor undviks vid till exempel tankning. Gastankarna ligger skyddade och är gjorda för att klara en krock, dessutom är gasen lättare än luft och giftfri samt har en högre antändningstemperatur än bensin, diesel och E85. Risken för brand eller explosioner vid trafikolyckor är därför mindre med fordonsgas än med andra bränslen. Fordonsgas an- tänds vid 540 grader, att jämföra med bensin vid 228 grader, diesel vid 260 grader och E85 vid 257 grader."
Från den här sidan. http://www.ostersund.se/download/18.7d391b3b121a2093c208000392/Biogasbro...
Det var tur att Taxibilen inte var full med passagerare vilket är vanligt då gasbilar måste tankas några gånger per dag i taxianvändningen. Kanske borde det ställas några krav om kontroll av gastankarna när fordonet används som taxi.

#27
2015-05-05 19:04

Att kolla gassystemet finns som servicepunkt. Om man lämnar in bilen på en märkesverkstad alltså!

#28
2015-05-05 19:18

Letar man runt i de andra nyheterna om VW:s gastankar så är även VW Passat drabbad, t ex kan man läsa om en av modell 2009 som bara har gått 12.000 mil. När rosten orsakar ett genombrott sker det inte som en stilla pysning utan det bryter igenom när trycket maximeras vilket sker just vid tankningen. Som ingenjör fick man redan i gymnasisets första årskurs lära sig om materialval vid olika användningsområden, dessa har funnits tillgängligt i t ex Karlebo Handbok de senast 40 åren och motsvarande basala grundkompetens borde man även ha i Tyskland tycker man, med deras feta ingenjörslöner... Så varför inte använda rostfria tankar när man bygger in något svårt att visuellt inspektera i en fuktutsatt miljö som en bil, bortsett från de något högre kostnaderna? Cyniskt eller dumt, jag vet inte vad som är värst... vad tummar de på härnäst?
Trasten: Tack, det var intressant att läsa, men jag vet ju inte om jag känner mig tryggare av att man kan komma undan med en provtryckning istället för ett utbyte, men det var antagligen inte din mening .

#29
2015-05-05 20:03

Vah, varför är man inte förvånad?

#30
2015-05-05 20:16

Japsen och andra borde nog vara "försiktiga" med sina fördömanden: http://www.cbsnews.com/news/toyota-unintended-acceleration-has-killed-89/ Stackaren med Touranen lever än...

Fundera nu på om detta för diskussionen framåt eller om det ska bli den vanliga pajkastningen?

#31
2015-05-05 21:08

eriksgatan, att kolla gassystemet innebär inte endast provtryckning av gasflaskor, det handlar om en total översyn och när denna är gjord har man en garanti för att det inte bör(?) ske något obehagligt.
Men det kan det givetvis göra ändå, liksom med dieseldrivna eller bensindrivna fordon.
Men oavsett drivmedel bör man ha en regelbunden kontroll av funktion av ingående komponenter.

#32
2015-05-05 21:18

Vi provtrycker inte flaskorna. Men vi läcksöker systemet och kollar ev rostskador. En så rostig tank som den är hade aldrig lämnat verkstaden!

#33
2015-05-05 21:28

trasten, alla tryckkärl av viss volym ska provtryckas med jämna intervaller.
http://www.av.se/lagochratt/afs/afs2005_03.aspx

#34
2015-05-05 21:31

Inte gasflaskor på bilar, av någon anledning!

#35
2015-05-05 21:38

Hur högt tryck provtrycker ni med? Jag antar att ni inte har någon skyddsutrustning när ni provtrycker så trycket kan inte vara så högt som det blir vid tankning eller? Tryckluftsystemet kan kanske ge 8-14bar eller?
De flesta tankar tillverkas för övrigt i tyckkärlsstål som är avsett att användas som just gastankar. Rostfritt(?) behöver inte alltid vara bäst om de får en bra grundbehandling innan lack... Lite egna tankar det där sista bara...

#36
2015-05-05 21:51

Som sagt, tankarna provtrycks inte!

#38
2015-05-05 22:25

trasten, verkar knepigt att man tagit undan gasdrivna fordon. Jag hittade en sajt om det, men eftersom jag just nu skriver på en padda går det inte att öppna pdf så jag vet inte något om innehållet.
http://www.av.se/lagochratt/afs/afs2001_04.aspx

#39
2015-05-06 09:49

Dagens TGI (gas) bilar från VW med familjemedlemmar på MQB plattan kör gastankar i kompositmaterial. Dom ligger också skyddade på annat sätt än tidigare så risken för skador och rost är mindre än på tidigare gasbilar från VW.

#40
2015-05-06 14:09

Frågan VB ställde var " Diskutera: Tycker du att det är känns otryggt med äldre gasbilar i trafiken?"
Nu har jag funderat klart, och jag tycker inte att Audi AB SB inlägg # 30 för diskussionen framåt då frågan var om det känns otryggt med äldre gasbilar i trafiken.
Man kan mycket väl skriva som Japsen inlägg # 29 " Vah varför är man inte förvånad" när man har erfarenhet över hur VAG koncernen sköter sina kunders reklamationer utan att någon behöver kalla detta för pajkastning.

#41
2015-05-06 17:04

@Previa, på vilket sätt för Japsens inlägg diskussionen framåt? Vad har VW gjort fel? Bilarna har återkallats! På Toyota-språk brukar ju det kallas att man tar sitt ansvar, eller hur? Att ägaren inte hörsammat återkallelsen är väl knappast VW's fel?

Personligen tror jag att det är Bilprovningen som bör uppdatera sina kontrollrutiner. Gasbilar, hybrider, elbilar osv bör säkert omfattas av ytterligare kontrollpunkter.

#42
2015-05-06 17:47

F.ö. så kan Previa läsa mitt inlägg #25 också. Mitt andra inlägg (#30) skall ställas i förhållande till Japsens.

Och Previa, dina egna inlägg är väl just så där "objektiva" som man numera har lärt sig....

#43
2015-05-06 18:29

Borde inte rimligen VW ha koll på vilka bilar som åtgärdats?

När jag köpte min Kangoo fick jag massor med reklam från Renault Sverige, borde inte VW kunna skicka ut ett nytt brev om återkallelse när bilregistret registrerat en ny ägare på samma sätt...

#44
2015-05-06 20:06

Lason har en poäng där, det måste väl vara enkelt att kolla upp vilka bilar som inte har åtgärdats i samband med ägarbyte? För om detta inte görs - hur ska man då veta om en bil har blivit åtgärdad enligt tidigare återkallelser? För begagnatköparen borde detta vara intressant information, minst sagt. Detta oavsett orsaken för återkallelse.

#45
2015-05-06 21:00

Man har koll på bilarna. Verkstäderna får genast fram om bilen är åtgärdad eller ej. Men man räknade kanske inte med att bilen konsekvent skulle undvika en märkesverkstad i 5 år! Brev verkar ju inte hjälpa så man får väl lägga ut återkallningarna på Facebook!

#46
2015-05-06 21:04

I trådar om franska bilar brukar debattens vågor gå höga om vilken dålig kvalitet franska bilar har. Men den här artikeln går knappast att bortförklara. Dåligt rostskydd, undermålig produktkvalitet och usel förmåga att informera sina kunder om något livsviktigt. Dass Auto.

#47
2015-05-06 21:07

Om ni är bekymrade över kundernas hälsa. Jag känner mig inte direkt trygg när jag stoppar upp näsan mellan flaskorna och ska byta skiten!

#48
2015-05-06 21:30

Swemba, alla bilar är långt från återkallade säger ju VW presschef själv, som den här bilägaren som inte fått någon kallelse för att kontrollera gasbehållarna men nu fått hela gasanläggningen utbytt när han själv beställde service på sin bil helt ovetande om gasproblemet.
Skulle ägaren inte valt VW för servicen skulle han fortfarande tanka sin bil med barnen och sig själv i bilen som han brukar göra ovetande om några problem med undermåliga gasbehållare under bilen, kan inte kallas för att man tar sitt ansvar som Swemba påstår.
http://www.corren.se/nyheter/linkoping/biogasforare-kritiserar-volkswage...
Bilprovningen kan inte sköta någon bedömning om gasbehållares skick då man inte har den kunskapen för att utföra motsvarande det som AGA gör på gastuber, vilket inte kan jämföras med besiktning av slangar påmhusvagnars gasolanläggningar.
Så Japsens, inlägg stämmer rätt bra tycker jag.

#49
2015-05-07 07:55

Det hade varit intressant att få en kommentar från bilverkstaden som utfört service på denna bilen varje år.

#50
2015-05-07 08:10

För min VW verkade de ha koll på att den inte hade åtgärdats enligt plan. När jag inte hade bokat tid någon vecka efter brevet kom ett brev till...och ett till...och ett till. Nu har de slutat informera mig och jag antar att det beror på att bilen är åtgärdad.

#51
2015-05-07 08:27

DSG lådor som pajar, kamkedjor som havererar och nu exploderar de vad blir nästa nyhet från Dass Auto?

#52
2015-05-07 09:33

@L Mäkinen
Snabb fundering till din post, varför åker man inte in och får problemet åtgärdat om man nu får brev från tillverkaren om att det finns ett fel på produkten?
Och hur kan man förutsätta att felet är åtgärdat om man inte uppsökt en auktoriserad verkstad?

#53
2015-05-07 10:08

@Swemba: Kvinnor är envisa men män är fasta och beslutsamma.
Toyota tar sitt ansvar och VW har kvalitetsproblem vid återkallelser.

#54
2015-05-08 07:40

ReverendBenny,
Att jag inte åtgärdade bilen var för att de inte hade tid att ta in bilen förrän det var dags för 3000-milaservice och då beställdes det i samma besök. Nu föll det sig så att de inte hade prylar hemma för att göra klart uppgraderingen vilket gjorde att det dröjde ytterligare två månader innan det kunde klarmarkeras i centrala systemet.

Att folk servar sina bilar hos "likvärdiga" verkstäder med bristande kunskaper är svårt att gardera sig mot, men mig nådde de åtminstone med sina brev.

#55
2015-05-08 09:47

Jag blev nyss uppringd av VW Akalla för att jag inte hade fått bilen åtgärdad ännu. Fick den från Möller Uppsala igår så de hade väl inte registrerat det ännu.
Står de månne på tå nu?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.