Bild
Nästa artikel

Volkswagen T-Roc officiell

Nyheter

Nu är Tiguans lillebror presenterad. Crossovern kommer till Sverige i början av 2018. Se fler bilder och video i artikeln.

Bokstaven ”T” i namnet anspelar på Volkswagens tidigare suvar, Tiguan och Touareg. ”Roc” kommer från engelska ordet för sten, ”Rock” och ska signaler att det här är en robust bil för terrängen.
Den är 4,234 meter lång, alltså drygt 25 centimeter kortare än Tiguan. T-Roc är enligt Volkswagen något bredare än andra liknande bilar, sett till proportion till höjden. Om man inte räknar in sidospeglarna är bilen 1,819 meter bred och 1,573 meter hög. Detta ger också T-Roc en lägre tyngdpunkt än andra suvar. Basen är som vanligt Volkswagens utdragbara MQB-platta.

Med fem personer i bilen får det plats 445 liter i bagageutrymmet. Fälls sätena ökar utrymmet till 1.290 liter. I förarmiljön har Volkswagens interiördesigners har fokuserat extra noga på att göra samtliga detaljer ombord så synliga och intuitiva som möjligt. Som tillval går det att få instrumenteringen helt digital. Infotainmentsystemet stödjer såväl Apple CarPlay som Android Auto och MirrorLink centreras runt en åttatums pekskärm.

Standardmonterade assistanssystem är multikollisionsbroms, aktiv filhållningsassistent, och nårområdesövervakningen Front Assist med autobroms som kan upptäcka forgängare.
I tillvalslistan för komfortsystem finns bland annat adaptiv chassireglering, elmanövrerad öppning av bakluckan och panoramaglastak.

T-Roc kommer till Sverige i början av 2018, säljstart blir redan nu i höst. Här kommer motorutbudet att bestå av tre bensinmotorer på 115, 150 eller 190 hästkrafter och två dieslar på antingen 150 eller 190 hästkrafter. 150-hästars motorn som drivs på bensin kan stänga av cylindrar när de inte används. För de starkaste motorerna på 190 hästar är fyrhjulsdrift standard, annars är bilen framhjulsdriven. Växellådan är sexväxlad manuell eller automatisk DSG-låda i sju steg. Två utrustningsversioner finns: standarden ”T-Roc” och även ett GT-utförande. Dessutom finns designpaketet R-Line. De svenska priserna är inte klara men i Tyskland siktar man på 20.000-euroklassen, alltså motsvarande något över 190.000 kronor. Det står inte om detta pris är inklusive moms eller inte.

Se fler bilder i bildspelet.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen T-Roc?

Kommentarer

#1
2017-08-24 08:29

Får man säga att man tycker den var ganska snygg? Fast ingen GTE nämns...

#2
2017-08-24 09:32

Ser väldigt mycket ut som Audi Q2 särskilt den breda C-stolpen bak är direkt hämtad från Q2. Med diesel och utrustning lär bilen bli rejält dyr.

#3
2017-08-24 09:35

Ja den var inte dum, såg lite egen ut, inte en uppblåst Golf/Polo med plastbyxor.

#4
2017-08-24 11:31

Bra storlek och såg helt ok ut. Det blir nog att ta en titt IRL.

#5
2017-08-24 12:32

Jag såg bilderna igår och skrev att det blir en succe´!
Får den bara ett hyfsat pris kommer det att bli en storsäljare.

#6
2017-08-24 15:02

Av bilderna tycker jag nog ändå att den just ser ut som en "uppblåst Golf med plastbyxor". Ganska träffande beskrivning. Sedan tillhör inte jag inte dom som får direkt positiva vibbar av VW-badgen kanske ska sägas. Kunde den göras mindre eller helt tas bort kanske jag skulle gilla bilen mer.

#7
2017-08-24 15:31

Är väl bäst att säga att vi INTE BEHÖVER MER SUVAR NU! Att jorden kommer gå under och att framtida generationer kommer peka ut just SUV-ägarna som de som fick bägaren att rinna över och att det är deras fel att de nu mer ( i framtiden alltså ) måste bo i rymden.

Så. Nu var det avklarat ;)

Konstigt att den "får" vara så lik en Audi. Fast Audin ser ju ut som en Seat så ja... Nån som blandat ihop CAD-filerna på VAG? ;)

#8
2017-08-24 16:13

Det roligaste VW åstadkommit någonsin. Småtuff och snyggare än Audi Q2.
Inte alls dum, faktiskt.

#9
2017-08-24 16:49

Bra modell för dem som är lite längre, detta blir en golf för en vuxen man. Skulle inte kalla detta suv, det är snarare en plus modell. Ingen mening att dra upp miljösnacket här, finns väldigt mycket annat som är värre.. T.ex alla bilar innan 2010, jag får andnöd såfort jag kör bakom en sådan, det värsta är när svart rök kommer. Bilar ska återvinnas efter 5 år, punkt. Det ger både jobb och förbättrar tekniken. Dock bör dem hoppa över att släppa dieselbilar och satsa på hybrider. Ps. Snyggare än q2, trodde aldrig någon modell skulle slå audis.

#10
2017-08-24 17:50

Snygg. Hoppas den inte har samma lasbilsvinkel på ratten som tiguan.

#11
2017-08-24 19:01

Hahaha det är ingen SUV, nä det det är rätt.. I Kina köper de riktiga SUV's, dessutom helst så stora som möjligt. Men som någon sade träffande "plastbyxor" låter bra.

#12
2017-08-24 20:22

Jisses! Tysken ska hålla sig stringent. Man kan ju tro att de vill i lag med fransosen!
Vitt tak o allt blått..de är snart famnen på fransoserna.

Jag får lite så kväljning.

USA gör bling-bling bättre och därpå kommer Asien.

#13
2017-08-24 21:13

Snygg inredning, trevligt att slippa det dystra svarta med plastpaneler i fuskmetall eller fuskkolfiber och få lite färg som lättar upp istället.
Och ratten är nästan rund, bara en liten platta kvar!

#14
2017-08-24 21:51

så VW kör med franskt racerbläått! :) Engelsmännen har ju sin british racing green. Och fransmännen har blått. Nyansen påminner om både gamla och nya Renault Alpine...

#15
2017-08-24 21:59

Tyskarna hade väl gult som racefärg innan man kom på att färgen vägde några kg och därför valde "silver" d.v.s. omålat!
Nu förstår jag förstås inte vad det har med den här bilen att göra, det är ju en bruksbil som säkert kommer att kunna levereras i många färger, även i svenskt tråkgrått!

#16
2017-08-24 22:15

VW T-Roc SUV är fint exteriör och interiör och ser vinglig fjädring den där youtube.
Ser lika som gamla Opel Mokka vinglig fjädring.
Det lär inte bättre med fjädring på suvar än vanlig bil bättre.

#17
2017-08-24 22:52

Bygger denna på A0 plattformen som även nya Seat Arona osv bygger på?
Den ser lite större ut än just Arona, och den är ju mindre än Tiguan.
Q2 bygger ju på samma plattform som A3, så kanske är mkt som är återanvänt från den?

#18
2017-08-24 23:04

+Jaehhh.. Vad var det som jag sade? Raphael...har ståpäls.

#19
2017-08-28 19:50

Den här ska jag absolut fundera på.....köp alltså.

#20
2017-10-07 08:14

Ser trevlig och smått tuff ut, dock gillar jag svart inredning bäst för den ser inte så "plastig" ut .

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.