Bild
Nästa artikel

Volkswagen T-Cross - rapport från provkörningen 

Direktrapport

Vi Bilägare skickade Maria Dahlin till Mallorca för att prova minsta folkasuven hittills. Här är första intrycken.

Hej Maria, vad är T-Cross för sorts bil?
– Det är en slags upphöjd Polo. Den är byggd på samma plattform, alltså MQB A0, men T-Cross är med sina 4,11 meter i längd 5,4 centimeter längre än Polo och 11,2 centimeter högre. Markfrigången är 18 cm. 

Vem är den typiska köparen? 
– T-Cross finns bara som framhjulsdriven, vilket gör den till en så kallad crossover. Volkswagen hoppas att dess kompakta format och design ska locka till sig unga stadsmänniskor. 

Hur är den att köra?
– Jag har provat motoralternativet 1,0 TSI på 95 hästkrafter, det är en trecylindrig bensinmotor på en liter kopplad till femväxlad manuell låda — samma som i vår långtest-Polo från 2018.

– Jag tyckte vår Polo var busig och kul att köra samtidigt som den bemästrade att vara en stabil motorvägskompis. Volkswagen har lyckats bra med att överföra detta till ett mer högbyggt format.

Något som är mindre bra?
– Jag tycker att det är konstigt att elektrifieringen lyser med sin frånvaro när det ska vara en bil för ungt stadsfolk.

När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
- Lansering sker i slutet av april. Instegsversionen 1,0 TSI på 95 hästkrafter som Volkswagen räknar med att de kommer att sälja flest av i Sverige kostar från 199.900 kronor. 

– Det finns en starkare bensinare på 115 hästkrafter den kostar från 223.900 kronor för 6-växlad manuell låda eller 239.400 kronor för den som vill att det ska skötas automatiskt med 7-stegad DSG. Det kommer en 1,6-liters diesel på 95 hästar också men den har inte fått något pris än.

Läs hela provkörningen av Volkswagen T-Cross i Vi Bilägare 06/2019, i butik den 16/4. Prenumeranter får tidningen en vecka innan. Läs mer om prenumeration här: vibilagare.se/prenumeration

Kommentarer

#1
2019-03-20 08:55

Som vanligt vill man ha unga köpare, men i verkligheten kommer T-Cross mest att köpas av seniorer, vilka gillar bilen höjd och insteg.

#2
2019-03-20 09:02

Där tror jag att 40-talisten har helt rätt. Kanske en efterträdare till Golf SV för oss pensionärer...:)

#3
2019-03-20 09:07

Det måste väl vara den optimala bilen för dom äldre med utflugna barn och som behöver en bil som är lätt att parkera, lätt att köra i stan, lätt att komma ut på skogsvägen osv osv.
Generellt så kör allt för många äldre med allt för stora bilar som dom har svårt att hantera i parkeringshus och i stadsmiljön.
Och kanske det bästa för senioren att man slipper sitta på golvet.

#4
2019-03-20 09:39

Sämre byggd än en polo men dyrare än golf... Grattis Sverige

#5
2019-03-20 09:55

Påminner väl rätt mycket om Seat Arona så rent ekonomiskt kanske det är en bättre lösning än denna dyrare VW.
Hur vet du GRP att denna är sämre byggd än en Polo ?

#6
2019-03-20 10:27

VW T-Cross, Seat Arona och Skoda Kamiq, varianter på samma plattform MQB A0. Välj själv...

#7
2019-03-20 10:49

Fast Kamiq är väl lite efter T-Cross ut på marknaden medan Arona funnits ett bra tag. Och Kamiq är väl en högbyggd Scala och priserna på den bilen känns lite väl tilltagna och Kamiq lär ju inte bli billigare så Arona är antagligen mest prisvärd f n.

#8
2019-03-20 11:09

Jag tycker det ser ut lite grann som en bil. Är Maria väldigt kort eller är bilen hög?

#9
2019-03-20 11:19

Den är 5 cm kortare än en C3 Aircross, och har en akter som inte verkar lika praktiskt. 200 000 för T-Cross med 95 hk insteg motsvarar en C3 Aircross med 110 hk och den mittersta utrustningsnivån. Aronan ser billig ut på papper men den kommer knappt med någon utrustning, den blir dyr när man lägger på utrustning. Och avsaknaden av elversion kan straffa sig framöver när allt fler konkurrenter kommer med batteridrift.

Redan nu finns Kia Soul EV, DS 3 Crossback E-Tense levereras efter sommaren och Peugeot e-2008 presenteras till hösten.

Det är även en ny Renault Captur och Nissan Juke på gång inom kort och flera rykten säger batterier, men om det är elbil eller hybrid det vet jag inte.

Jag tror det kommer finnas olika drivalternativ på marknaden, men att köra bensin idag känns rätt föråldrat.

#10
2019-03-20 11:34

@Raphael, personligen tycker jag den är lite dyr, men den kommer säkert att säljas med paket som ger det mesta man behöver till ett hyfsat pris. Vill man sedan komplettera med det som man verkligen behöver och som inte ingår i paketen blir det naturligtvis dyyyyyrt i sann VW-anda!
Men det spelar ju ingen roll om de alternativ du föreslår är väl så prisvärda, den här T-crossen kommer ändå att sälja bättre, det är ju en VW!
På gott och ont.

#11
2019-03-20 12:02

Bilen är drygt 158 cm hög. Maria är 168 cm kort.

#12
2019-03-20 13:08

Efter tillval på 48000 kr, totalt 247 000 kr, blev T-Crossen någorlunda välutrustad. Herregud, vad pengar för en liten bil!
Å andra sidan kostar en vanlig Polo 239 000 kr med samma utrustning, dock inkl. DSG-låda till skillnad från T-Cross.

#13
2019-03-20 15:06

Varför funkar inte en helt vanlig Golf? Bilen ser klumpig och otymplig ut, och jag tror inte ett dugg på att den skulle vara lättare att köra i stan än en helt vanlig Golf, tvärtom...bakåtsikten verkar inte bra, och sitter man högt ser man oftast inte saker nära inpå bilen (som barn och cyklister tex).

#14
2019-03-20 15:57

Man kan ju undra varför vi behöver suv:ar i våra städer men uppenbarligen är det den här typen av bilar som är framtiden. Annars skulle inte tillverkarna tävla om att ta fram dem. Snart är väl Dacia den enda bilen under tvåhundratusen. Jag kommer ihåg Mercedes reklam från 1985: "Sista chansen att köpa en Mercedes under hundratusen kronor..".

#15
2019-03-20 17:15

Det är ju suv-trenden och efterfrågan som gör att tillverkarna kan sätta ett högre normalpris på suv jämfört med standardmodellen.

VAG brukar ju ha återkommande kampanjer med olika paketlösningar vilket förmodligen ger lägre pris.

Dock har jag svårt att se vad som motiverar denna sett till att Skoda och Seat har motsvarande till ofta lägre pris.
Men modellen kommer förmodligen sälja ganska bra.

#16
2019-03-20 18:26

Seat Arona, hunday kona och kia stonic är otroligt bullriga bilar med rejält vägljud i cupen.
Dessutom är koreanska treorna riktigt dieseljudliga vid belastning.
Förhållandevis törstiga också.
Till seatens fördel så är vag trean betydligt trevligare och snålare.

T-crossen med 1,0tsi kan bli en hit om den prissätts rätt och inte blir bullrig.

#17
2019-03-20 18:55

VAG:s MQB:or och koreanerna är inte jämförbara i buller!

#18
2019-03-20 19:10

Det lilla extra för VW mot en Citroën har man tillbaka med god ränta i andra änden av ägandet.

#19
2019-03-20 19:34

mso 1000 - har du verkligen provkört dessa bilar som du påstår är "otroligt bullriga" - eller gissar du bara ?
Har kört Arona och reagerade inte på att den skulle vara speciellt bullrig relativt bilstorleken. Fullt möjligt att Kona/Stonic är bullrigare för dess tillverkare de har ju dessutom en historia av bullriga fordon - men jag har inte testat.

#20
2019-03-20 19:41

Fick en offert på en Arona Xcellence med 1,0/115, automat, adaptiv farthållare, parkeringsassistent, backkamera + sensorer, avtagbar dragkrok, metallic, 2-zons klimatanläggning, LED-strålkastare, Seat Full Link och vinterhjul. Offerten slutade totalt på 218.000 kr och då var bilen som sagt rätt välutrustad. Försök sno ihop en Cittra med motsvarande utrustning för det priset, Raphael !

#21
2019-03-20 20:07

@Pi, jag byggde den här T-crossen med utrustning kanske motsvarande din offert, det slutade på 282000:-
Tycker jag är dyrt för en småbil.
Men det går ju inte att se det annat än som cirkapriser.

#22
2019-03-20 21:07

saabnisse - en VW blir nog ändå klart dyrare än systermärket Seat. Sen har säkert VW-bilen lite högre "upplevd kvalitet" även om den faktiska säkert inte skiljer. Många gånger är ju dessa likartade bilar dessutom byggda på samma ställe.

#23
2019-03-21 09:23

Pi. Hsr du provkört aronan.
Den bullrar vägljud från däcken som en kia eller hunday av motsvarande crossover typ cona.
Jag blev besviken.
Fabian som inte är det tystaste är märkbart tystare än aronan vilket säger en del.

#24
2019-03-21 07:24

@Pi, om man ska vara noga så var ju i princip alla golf innan nuvarande kända som bullerburkar. Men historiken är ju just det, historia, och säger inte så mycket om den aktuella bilen i fråga.

#25
2019-03-21 10:24

mso 1000 - läs mitt inlägg #19 ! Visserligen kört på vinterväglag men ändå...
Är ju byggd på samma plattform som bl a Ibiza och Polo och deras senaste generationer är ju inte kända som några uppenbara bullerburkar i sin klass.
Vid ViBs jämförelsetest mellan C3 Aircross, Arona och Stonic var också Aronan den klart tystaste och Stonic klart bullrigast.
F ö tycker jag nog att även förra generationens Golf var fullt acceptabel ur bullersynpunkt och att de som ständigt skriver att de var "bullerburkar" överdriver väldigt mycket - kanske beroende på att de inte ens kört några längre sträckor med dessa bilar utan bara "hört" att dom skall vara ovanligt bullriga.... Då var t ex samtida Focus avsevärt bullrigare.
Så skall man vara "noga" så skall man nog ha mera på fötterna än att återupprepa nåt "någon" sagt - och jag tycker att man bör jämföra med klasskonkurrenterna och inte med t ex en Mercedes E-klass vilken givetvis är tystare i kupén.

#26
2019-03-21 21:07

Pi, ditt pris handlar om förhandling. Det är klart att man genom förhandling kan få ner priset minst 20 000 kr mot listpris, men det beror också på vilken ÅF man har. Så jag tycker inte att det säger så mycket egentligen. Sen har vi ju olika saker som vi prioriterar. En Arona är varjen lika rymlig eller mjuk i fjädringen som en Aircross. Aronan lutar mer bak så det är inte en bil för den med en hundbur som behöver plats. Aircross har en rakare akter. Aronan finns heller inte med Grip Control eller andra saker som jag tycker är viktigt. Men ”på gatan pris” för en C3 Aircross med automatlåda ligger på under 200 000 kr i utförandet Feel, 2019 års modell inklusive metallic (ÅF i Skärholmen, Bredäng, lagerbil). Sen är det en förhandlingsfråga att få ner det under det. Och handlarna brukar vara mer pigga på att inkludera vinterdäck, dragkrok etc än att ge mer rabatt från det redan rabatterade priset.

#27
2019-03-21 23:55

Jo pi jag provkörde samma dag och på samma sträcka.
Och jag tyckte det var kraftigt vägljud från vinterdäcken.
Testade också T-roc och fabia och dom vsr märkbart tystare.
Däcksberoende? Inte helt otroligt.

#28
2019-03-22 06:35

Dyr!

#29
2019-03-22 09:21

Jag vill nog jämföra Arona och T-cross när det gäller buller innan jag yttrar mig.
Men jag blir alltmer frustrerad över VWs "Bygg din bil". Om man väljer solidlack kan man inte få vissa fälgar! Hur sjutton kan färgen påverka vilka fälgar som man ska ha?
Det är lika korkat som när en kompis ville ha 16" på sin nya Golf A-T.
"Det går inte, man kan inte ha det" fick han till svar, men han köpte ändå nya 16" separat och la på däck med 70-profil, samma ytterdiameter, sänkte ljudnivån märkbart, jag kunde själv kolla det igår och bränsleförbrukningen gick ner 0,4l/100km!

#30
2019-03-22 11:19

Raphael - hur vet du att jag förhandlat ? Sanningen är att jag inte förhandlat ett dugg utan jag sa vilken utrustning jag ville ha - sen fick jag en offert/affärsförslag !
Apropå vad modeller saknar så saknar Aircross bl a både adaptiv farthållare och LED-belysning vilka jag personligen tycker är avsevärt viktigare än ordkombinationen "Grip Control". Och observera - priset var inkl fabriksmonterad, avtagbar dragkrok och vinterhjul. Ja - specen kan du läsa om i mitt tidigare inlägg. Det blir fort ganska mycket pengar när man lägger på sånt man inte kan undvara men på Cittran finns sådant inte ens som tillägg.

#31
2019-03-22 14:48

Pi, då är de desparata om de prutar direkt utan förhandling. Det förvånar mig inte, jag har inte sett någon Arona på vägarna. Däremot har jag sett Aircross och Stonic. Men inte en enda Arona.

Sen är det givetvis så att jag inte skulle betala extra för en ordkombination, däremot för det som funktionen Grip Control innebär i praktiken. Det betyder 17” fälgar, specialdäck för Mud & Snow och ett reglage för manuell styrning av drivsystemet för olika underlag.

Det kanske har undgått dig, jag vet inte, men jag bor i glesbygden med grusvägar som blir leriga och sönderkörda av traktorer varje vår. Som nu. Det har hänt flera gånger att jag fått backa och ta en annam väg för min bil fastnar i leran. Men en Aircross med Grip Control är bara att köra på.

Och jag behöver också ha plats för hundburen.

Adaptiv farthållare gör ingen nytta på leriga traktorvägar där fartgränsen är 30 km/h, så jag skulle aldrig bocka för en sådan funktion i tillvalslistan.

Arona ser jag inte som en bil gjord för när det verkligen gäller, i verkligheten ute på landsbygden. Men den passar säkert bra i Stockholm på Essinge-leden. Här ute på landsbygden så har vi andra behov.

#32
2019-03-22 16:29

Ja du Raphael - jag kör också mer eller mindre dagligen på en grus/lerväg där det går att köra max 30 km/r om det är torrt under sommaren men inte har jag behövt en bil med en lustig ordkombination för dess antispinn-funktion - den vanliga fungerar utmärkt även vintertid när det är snö på vägen.
Sen kör jag också på vanliga vägar under merparten av mina ca: 2000 årliga mil och där används den adaptiva farthållaren flitigt men har man aldrig använt en sån så förstår man nog inte riktigt vad den uträttar. Sen är väl LED-belysning nåt som man kan behöva även på leriga och guppiga vägar. Nä du - det är bara bortförklaringar !

#33
2019-03-22 17:22

Om man inte har sett någon Arona på vägarna men däremot Stonic och Aircross så har man nog selektiv syn. Att Stonic syns är inte så konstigt då det är den modell av de tre som registrerats i flest ex. 2179 st, tvåa kommer.....Arona med 1841 st. Ohjälpligt sist och därmed i särklass mest ovanlig(svår att få syn på) är Aircross med 852 st.

#34
2019-03-22 17:27

Vad gäller T-cross så är det en bil jag kommer kolla närmare på.
Verkar vettig, lite högt prissatt kanske..men det finns nog att göra på riktpriserna.

#35
2019-03-22 19:19

Om man nu kör väldigt mycket på lerig väg då köper man väl något rejälare och med riktig 4wd...

#36
2019-03-22 19:24

Pi, fast jag talar inte om när det är torrt. Jag talar om när det är lerigt, djupa spår och marken försvinner under fötterma. Jag talar om lerig åkermark och av traktorer sönderkörda lervägar när tjälen försvinner och det bara är mjukt och lerigt överallt där vanliga bilar fastnar och där spåren är så djupa att underredet slår i en vanlig bil. Jag talar om våta, blöta och mjuka skogsvägar, traktorstigar utan fäste. Du kan återkomma när din bil klarar att invadera Italien, som Clarkson lyckas med i en Aircross när han tar sig uppför bergen med en. Det är verkligen så att Grip Control systemet tillsammans med anpassade specialdäck fungerar och gör nytta. Detta är inga bortförklaringar utan verklighet. Clarkson visar det med all önskvärd tydlighet i denna pedagogiska framställning:
https://youtu.be/wigIFCViARo

#37
2019-03-22 19:35

På tal om VAG-SUV, så åkte jag en Skoda Karoq i veckan. Den gick tyst och fint (spontant tystare än XC60 som jag åkte samma dag), men hade fruktansvärt träliga dörrinnersidor. Fantasilösa plastsjok. Där har Skoda nåt att fundera på.
Ursäkta OT, men Karoq är ju släkt med VW.

#38
2019-03-22 20:44

Raphael - jo, det är bortförklaringar eftersom dessa oerhört leriga och spåriga vägar är ytterst sällsynta medan däremot vanliga, svenska, allmänna vägar är mycket vanligare och där har man reell användning av funktioner som din Cittra saknar - alltså adaptiv farthållare och ett bra LED-ljus. F ö så körde jag både idag och igår på en denna årstid väldigt lerig och spårig "grusväg" som jag kör nästan dagligen året runt och som absolut passar bättre för traktorer men kan du tänka dig - både min Golf och kompisens Corolla tog sig fram. Vilket vi gjort hela vintern trots att vägen bara plogats en endaste gång. Visst - en riktig 4WD hade inte suttit i vägen vintertid om inte annat för att man skulle känna sig lite säkrare att ta sig fram.
Så jag håller med Axa - har man så oerhört bedrövlig väg så är nog t ex en 4WD Dacia Duster ett bättre val än dessa små 2WD mini-SUV:ar - om man vill ha nåt relativt billigt men ändå med bra framkomlighet och med ungefär samma nivå på säkerhetsutrustning som en Aircross.

#39
2019-03-22 21:11

För de som funderar på antingen en sån här eller en Aircross så kan ju en del av konsumentupplysningen bestå i att en T-Cross får dra mellan 1000-1100 kg. En Aircross mellan 650-840 kg släpvagn. Beroende på motor/låda.

#40
2019-03-22 22:20

Dacia Duster klarar hundbur också! Och man sparar 50 000 kr mot en Aircross...

#41
2019-03-22 23:01

Duger det för Jeremy Clarkson så duger det för mig. Han är känd för sina sågningar, men när hans allvarligaste anmärkning handlar om blinkers-ljudet, då vet man att han gillar bilen.

#42
2019-03-22 23:16

Pi, du kallar det alltså för ”bortförklaring” när jag pratat om min verklighet. Jag pratat om hur det ser ut varje vår där jag bor. Du har givetvis ingen aning om hur det ser ut här! Låt oss fastställa en sak: Jag vet hur det ser ut här varje vår, och du vet det inte. Jag konstaterar att du inte accepterar den verklighet som händer varje vår där jag bor.

Att Grip Control fungerar och gör nytta, det har inte bara Jeremy Clarkson visat. Här har vi Søren Clauding i Danmark som kör ut på en lerig åker.
https://youtu.be/EDZ1RYHR3bQ

Jag har inget som helst behov av en Dacia Duster. Grip Control i C3 Aircross fungerar tillräckligt bra för mig, jag har inget behov av att släpa på 4wd i onödan. C3 Aircross drar mindre bränsle, den har mjukare fjädring och skönare stolar samt är mycket snyggare. Dessutom finns den med skjutbart baksäte vilket är en finess som jag har i min Picasso nu och det är inget som jag tänker göra avkall på

En C3 Aircross har dessutom modern säkerhetsutrustning och med bättre autobroms. Den är i en storlek som är perfekt för mig. Duster är en större bil, den är längre. Jag har inget behov av större bilar. Duster rymmer dessutom mindre i bagageutrymmet jämfört med en C3 Aircross med baksätet i det främsta läget. Redan min Picasso rymmer 500 liter med baksätet i första positionen, och Aircross rymmer ännu mer.

Så nej, en Duster är inget för mig. Dacia är för människor som har lägre krav än vad jag har på en bil.

#43
2019-03-22 23:32

Jag ser fram emot att se Pis video där han visar att hans Golf Plus inte har några som helst problem att ta sig över en lerig åker.

#44
2019-03-23 06:30

elektrifieringen ... detta är en bil, vad efterlyses?

#45
2019-03-23 08:41

Raphael - jag är fullständigt övertygad om att varken en C3 Aircross eller en Golf SV tar sig fram i en lerig åker för där är det en riktig traktor som gäller. Däremot tar sig min bil fram på en dålig och lerig väg och det gör nog de flesta bilar. Är uppväxt ute i den jämtländska obygden så nog vet jag hur dåliga vägar kan se ut men så dumma så att vi försökte köra bilar ute på en lerig åker var vi inte. Men tar du dig fram med en C3 Picasso så är jag rätt övertygad om att man tar sig fram med de flesta bilar.

#46
2019-03-23 09:51

Grip control är fortfarande bara en ploj. Funktionen är dessutom beroende av att bromsarna inte blir överhettade - vilket de lätt blir om man kör i tillräckligt besvärlig miljö. Och då har man ingen elektrisk "diffspärr" kvar längre.

Jag har själv testat grip control och det fungerar på precis samma sätt som flertalet andra system. Och då gäller fysikens lagar, d.v.s ett hjul har sämre grepp än två (eller 1.5) och fyra hjul har bättre grepp än två.

Hos BMW och Volvo har man precis samma funktion fast med fyrhjulsdrift istället och därför har de också en framkomlighet som är många gånger bättre än en Citroen.

Men fortfarande är man inte i närheten av en riktig terrängbil. För det krävs det mekaniska spärrar och riktiga däck.

MVH AL

#47
2019-03-23 12:39

Varken en Citroën C3 Aircross eller Volkswagen T-Cross. ViB test 2017 med C3 Aircross är bekväm åkkomfort och sämst motorvibrationer på stol och ratten också jag har provkört sist sommar 2018 både i Akalla och Spånga från Hedin Bil för 3 olika modell C3, C3 Aircross och C4 Cactus. T-Cross är medel god åkkomfort och nästan vibrationsfri motor på stol och ratten.
För mig är det VAG som gäller. Olika personlig smak väljer.

#48
2019-03-23 14:35

Provsatt både Arona och T-Cross idag. Den största skillnaden ifrån förarplatsen är som vanligt när man jämför dessa bilmärken den lite högre "upplevda" kvaliteten på inredningen - f ö relativt lika. Har inte provkört T-Cross så hur dom upplevs ur bullersynpunkt jämfört med varandra vet jag tyvärr inte.

#49
2019-03-23 18:04

T- Cross känns som en helt annan bil än Arona.
T-cross är märkbart tystare och trevligare och lite större.

#50
2019-03-23 18:50

mso 1000 - nu tror jag du förväxlar denna bil med T-Roc. Och T-Cross har jag inte sett i de vanliga bilhallarna hittills.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.