Nästa artikel
Volkswagen störst - Saab rasar
Nyheter

Volkswagen störst - Saab rasar

Publicerad 10 september 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Volkswagen var det största bilmärket i Sverige på företagsmarknaden i augusti. Det visar färska siffror från Ynnor - som även visar att Saab tappade hela 58 procent av försäljningen.
-Företagen har tappat tron på GM och SAAB säger Ronny Svensson, VD på tjänstebilsföretaget Ynnor.

Under augusti 2009 var Volkswagen det största märket i Sverige vad gäller nyregistreringar hos företag med 1 218 registreringar. Volvo kom på andra plats med 1 033.

Samtidigt visar indexet Ynnor Bil 90, som speglar nybilsregistreringar de senaste tre månaderna jämfört med motsvarande period för ett år sedan, på ett jätteras för både Saab och Opel. Saab har tappat 58 procent och Opel 53 procent jämfört med samma period förra året.

-Företagen har tappat tron på GM och SAAB säger Ronny Svensson, VD på tjänstebilsföretaget Ynnor, och fortsätter:

- När företagsmarknaden krymper gäller det att komma med något annat än lite extra rabatter. Kan inte leverantörerna garantera restvärdena så faller hela uträkningen. Företagen idag räknar på hela innehavskostnaden, den s.k. Total Cost of Ownership, och är inte leverantörerna med där så försvinner kunderna snabbt till andra märken.

Fler vinnare

För Mercedes ser perioden juni-augusti ljus ut. Mercedes ökade med 40 procent under juni-augusti jämfört med samma period förra året. Andra märken som kommer starkt bland företagen är KIA, Audi, Renault och Volkswagen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-09-11 13:46
Micke (ej verifierad)

Borde inte ett tapp på 58% ses som en framgång för SAAB, jag vill minnas att det var över 70% för någon/några månader sen....

#2 • Uppdaterat: 2009-09-11 14:35
KN (ej verifierad)

Det står "Kan inte leverantörerna garantera restvärdena så faller hela uträkningen"
Har haft flera tjänstebilar men har aldrig varit med om att någon garanterat restvärdet. Vilka leverantörer garanterar restvärdet?

#3 • Uppdaterat: 2009-09-14 17:02
Krister (ej verifierad)

Re KN
När leasingföretagen gör sin kalkyl på din tjänstebil så har man räknat med ett restvärde på din bil.
Om detta restvärde rasar för mycket (som det gjort för SAAB) så blir bilen för dyr. Värdeminskningen är för hög för att bilen skall vara intressant för en 36månaders finansiering.
Varenda tjänstebil jag haft så har jag fått denna kalkyl. Har man bruttolöneavdrag för tjänstebilen så betalar du själv en del av denna finansiering, vilket gör att det blir dyrt att ha en SAAB.
Betalar du bara förmånsvärde så skall företaget betala bilens finansiering, vilket gör att SAAB nu stryks från godkända bilar.
Så att ha en SAAB som tjänstebil kommer bli lika vanligt som att ha en AlfaRomeo eller Fiat.

#4 • Uppdaterat: 2009-09-14 23:02
pg (ej verifierad)

Alla företag köper inte bil med restvärdesavtal.
Leasingavtal har ju inte automatiskt koppling till restvärde.
De återköpsgarantier som förekommer tycks vara allt för dyra avtal, som jag tror de flesta företagare vill undvika.
När det gäller dessa avtal, tror jag inte att bilmärket spelar någon roll.
Men visst spelar andrahandsvärdet roll, men inte så stor, även om man handlar bilen genom sitt företags bank. Det är bara det att man får köra ett par år extra med den bil som har sämre andrahandsvärde.

#5 • Uppdaterat: 2009-09-15 15:58
KN (ej verifierad)

Krister, jag vet hur leasing och restvärde fungerar men har aldrig hört att någon "garanterar restvärdet". Restvärdet är ju ett uppskattat marknadsvärde efter leasingperiodens slut. Om bilen sedan säljs till mer eller mindre än det uppskattade restvärdet så är det ju leasingtagaren som står för detta. Det är ju inget bilföretag som står för något garanterat restvärde.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.