Bild
Nästa artikel

Volkswagen slutar bygga Beetle

Nyheter

Nästa år tar den legendariska modellen farväl för att ge plats åt elbilar.

Volkswagen i USA bekräftar i ett pressmeddelande att man i juli 2019 kommer att avsluta produktionen av Beetle vid fabriken i Puebla, Mexiko.

Biltillverkaren kommer istället att lägga krut på utvecklandet av elbilar på nya plattformen MEB. Enligt Hinrich J. Woebcken, som är chef för Volkswagengruppen i USA, finns inga planer på att ersätta Beetle. Han tillägger dock:
– Men, som vi sett med I.D Buzz, som är en modern och praktisk tolkning av den ikoniska bussen, skulle jag säga ”säg aldrig aldrig”. 

Beetle släpps nu i två slutversioner – som cabriolet och med tak – med bland annat unika lackfärger och specialdesignad interiör. 
 

Volkswagen Beetle började sin levnad i Tyskland 1938 då Adolf Hitler ville lansera en folkbil. ”Bubblan” hade sin storhetstid på 1960-talet. En moderniserad version med retroutseende kom 1997 och uppdaterades 2011. 

Hittills i år har det registrerats 208 nya Beetle i Sverige enligt Bil Swedens statistik. 

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Beetle?

Kommentarer

#1
2018-09-17 11:02

Har aldrig kört en sådan men det är en charmig bil. Anledningen till att den inte säljer är oklar. Kanske priset är för högt satt.

#2
2018-09-17 15:49

Anledningen till att den inte säljer är för att den stora massan i Jantesverige är livrädda för att sticka ut.
I övrigt är den ju en pålitlig Golf rakt av, dock inte lika praktisk.

#3
2018-09-17 17:10

Inte praktisk, då går den bort för mig direkt kan jag säga.

#4
2018-09-17 18:09

Originalet var ju omodernt redan 1938 och blev inte någorlunda modern förrän i början av 1960-talet, men då fanns det bättre alternativ.
Den nya versionen är ju modern, men i ett helt opraktiskt skal som är en karikatyr av urtypen.
Det är ett sundhetstecken att lägga ner den!

#5
2018-09-17 18:51

Ser att saabnisse redan skrivit ner det som rörde sig i min skalle.
Redan när den kom undrade jag över vem som ville köpa en Golf i betydligt mer opraktiskt utförande till ett högre pris.

Originalet blev märkligt omhuldad av somliga. Det enda argumentet de hade var att kylarvattnet inte kunde frysa, men hur ofta hände det egentligen på de bilar som hade kylarvatten? Trång och med vindrutan i nyllet. Bakom baksätet fanns ett förvaringsutrymme som rymde matkassarna – som då blev förvärmda under färden hem. Utrymmet där fram, under huven, var inte mycket att hurra för. Man satt bekvämare till och med i Saab 92.
I regnväder var bilen ständigt igenimmad. Defrostern var helt beroende av motorns varvtal. Ville man dessutom ha lite fotvärme, blev upplevelsen omväxlande – mer gas och högerfoten blev grillad.

Körde omkring under en semestervecka på grusvägarna i Dalarna, oftast med fyra passagerare. (Vi var taniga ungdomar, så det gick.) Man kom in i något slags automatiskt parerande och styrde bilen mer med gasen än med ratten.
För att slippa köra två vändor, var vi vid ett tillfälle åtta pers i bilen. (Det är preskriberat för länge sen.)

#6
2018-09-17 19:41

Bra beslut, väldigt opraktisk och relativt dyr.

#7
2018-09-17 20:00

Glöm det förnumstigt praktiska. Jag tror att VW Beetle kan vara ett bra köp. Särskilt med tanke på att modellen läggs ner. På sikt torde den behålla värdet bättre än Golf till exempel. Särskilt de udda modellerna (cabben). Så är ju en Beetle ett mycket trevligare inslag i gatubilden än alla dessa gråa kombibilar. Jag tycker också att de fick till designen mot slutet. Synd på rara ärtor...

#8
2018-09-17 20:27

få sörjer..

#9
2018-09-17 20:32

Audi förmodligen har du rätt.
Jag har haft många typ 1 och vår och höst kunde de vara rätt kul ibland, men sommartid var de bedrövliga att åka i genom avsaknaden av riktig ventilation och vintertid var man glad över att sitta så nära rutan att den var lätt att skrapa!
Kontinuerligt!
Det märkliga är att denna primitiva skapelse, som ny, hade en efterfrågan långt in på 1960-talet (och även senare, om än begränsat)!
Under 80- och tidigt 90-tal köpte jag flera gånger halvskapliga vrak, renoverade och sålde dem lätt, det fanns efterfrågan!
Samma sak kan hända med Beetle, men den är inte lika enkel att restaurera, den har för många datorer.

#10
2018-09-17 20:33

Jo, en sån cab skulle man nog kunna tänka sig att ha hemma i garaget - om plats fanns. Men f ö saknar jag den inte även om jag håller med om att designen blev lite bättre under senare år.

#11
2018-09-18 10:42

Denna bil säljer på känsla för design och nostalgi, men det räcker tydligen inte nu längre. Tal om att den inte säljer tillräckligt för att den inte är praktisk håller inte alls. Tänk på alla andra opraktiska bilar som Porsche t.ex. Eller övermotoriserade BMW, Audi, Mercedes t.ex. De flesta köper bil nästan bara på känsla för design, prestanda, status mm. Just status är en extra viktig komponent vid val av bil, helt central för många. I annat fall skulle Dacia,s grundmodeller sälja enormt mycket bättre.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.