Nästa artikel
Volkswagen satsar på eldrift
Nyheter

Volkswagen satsar på eldrift

Publicerad 17 juni 2016
I spåren av utsläppsskandalen och antagligen med Tysklands nya miljömål i åtanke säger Volkswagen nu att de ska lansera 30 eldrivna modeller innan 2025
Volkswagen säger att de planerar att lansera 30 helt eldrivna fordon inom de kommande tio åren. Tillverkaren räknar med att år 2025 kommer mellan 20 och 25 procent av alla sålda bilar vara eldrivna vilket innebär att företaget siktar på att tillverka tre miljoner eldrivna bilar per år då.

"TOGETHER-Strategy 2025" som satsningen kallas innebär investeringar på drygt tio miljarder euro under de kommande tio åren. Förutom elbilarna ska koncernen också satsa på att bli värdsledande inom transportsektorn och lansera ett självkörande system.

− Framtidens Volkswagen kommer att inspirera sina kunder med fascinerande bilar, skräddarsydda finansiella tjänster och smarta mobilitetslösningar. Vi kommer att vara en teknologiledare och en förebild när det kommer till miljö, säkerhet och integritet, sa Volkswagens VD Matthias Müller.

Diskutera: Tror du att eldrift är framtiden för bilindustrin?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-06-17 13:04
L. Mäkinen

I Norge är 25% av de sålda bilarna eldrivna redan idag.

#2 • Uppdaterat: 2016-06-17 13:09
EnannanRobban

Ja, i Norge är det ju ganska tydligt att det i alla fall för väldigt många går att ha en elbil, rent praktiskt i alla fall. Att de sedan har fått go hjälp med stöd för det är en annan sak, men det bevisar i alla fall att de som säger att de elbilar som finns idag inte går att ha/äga har i vissa fall lite fel...

Sett ur mitt eget perspektiv så skulle jag inte kunna ha en elbil i tjänsten idag, då laddinfrastrukturen skulle göra mina typer av resor svåra/omöjliga, men rent i övrigt så skulle jag gärna ha en elbil!

#3 • Uppdaterat: 2016-06-17 17:16
LennartJ

Nu förstår jag inte. Det är väl du som konsument som bestämmer vilken bil och drivlina du vill ha, eller?? Sedan är det upp till biltillverkarna att tillmötesgå konsumenterna. Mycket bra att biltillverkare har flera drivlinor på de olika bilmodellerna, och verkligen satsar på det miljövänliga. Dessutom att inte enbart ha speciella miljövänliga modeller, som då oftast är opraktiska eller muppiga.
Nu när fossilbilar är billigare än miljöbilar och fossilbränsle är relativt billigt är det inte konstigt att det ser ut som det gör. Lek med tanken att höja fossilbränsle fem eller tio gånger, så kanske det låter annorlunda.
Gas, biogas är det obekant? Fast nu heter det fordonsgas, och är en uppblandning. Fast vissa mackar säljer gas som enbart består av biogas.
Sedan är det infrastrukturen. Med den infrastrukturminister vi har idag lär det inte hända mycket från den sidan. Men jag är optimistisk, marknaden hittar en lösning och lönsamhet.

#4 • Uppdaterat: 2016-06-17 19:53
saabnisse

Eftersom vi tack och lov inte lever i en centralstyrd ekonomi så kommer helt riktigt marknaden att avgöra vad som blir lönsamt att förflytta sig med.
Men även i en marknadsekonomi kan ju staten vara med och styra vilket ju har hänt i Norge.
De har ju råd med det genom alla sina oljemiljarder, synd att de inte har råd att bygga vägar bara.
I normala länder där skattebetalarna får stå för subventionen kommer det säkert att dröja innan elbilar får samma marknadsandel som i Norge.
Men VWs satsning kan kanske ändå ge bra elbilar till överkomligt pris.

#5 • Uppdaterat: 2016-06-17 23:36
MickeAn

Jag tror vi börjar närma oss kröken i hockey-kurvan eller varför inte den berömda ketchup-effekten när det gäller omställning till elbilar. Tesla visade att det går att bygga elbilar med ordentlig räckvidd. På köpet fick man otrolig accelerationsprestanda. Fast de modeller som går att köpa idag är så dyra att de inte påverkar bilmarknaden som helhet. Med nästa modell med betydligt lägre pris sätts blåslampan ordentligt i baken på de klassiska bilmärkena.

#6 • Uppdaterat: 2016-06-18 14:58
saabnisse

VAG är ju ändå med i utvecklingen.
Vad gör Mazda, förutom bullerburkar?

#7 • Uppdaterat: 2016-06-18 15:06
Vidstige

Jag tror man överskattat efterfrågan på elbilar även om det är lite av hönan och ägget problemet. VWs stora satsning kan alltså vara felaktig eller för tidig. På plussidan så blir det väl i alla fall mindre underhåll (slipper motorer som drar olja, motorer som rasar, växellådor som rasar etc) på en VW som går enbart på el, frågan är då samtidigt vad VW ska tjäna pengar på. Lär väl vara betydligt sämre eftermarknad för VW på elbilar men dom kanske kan sälja mycket utbytesbatterier?

#8 • Uppdaterat: 2016-06-18 18:14
L. Mäkinen

Om säljarna i de olika bilhallarna orkade lära sig något om elbilar skulle försäljningen av dem öka explosionsartat. Som det är nu måste man vara extremt väl påläst för att kunna köpa en av VW, Kia eller Renault. De enda som verkar förstå att det finns en efterfrågan är Nissan och Tesla.

#9 • Uppdaterat: 2016-06-18 21:26
saabnisse

Nej jag tror inte att det är säljarnas fel enbart, även om du Mäkinen naturligtvis har mer erfarenhet än jag, så tror jag att det största felet ligger i bristande marknadsföring.
Ok, det ligger ju på säljarna, men på en betydligt högre nivå än där fotfolket befinner sig.
Skulle man marknadsföra elmodeller lika intensivt som konventionella kanske det skulle se annorlunda ut.
Men man tjänar givetvis mer på de förbränningsmotordrivna!

#a • Uppdaterat: 2016-06-18 21:42
Vidstige

Vilka konspirationsteorier. Folk köper inte elbilar för att det är ett sämre val helt enkelt för dom. Kort uttryckt, för dyra och för dåliga. Ingen säljare eller marknadsföring kan ändra på det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.