Bild
Nästa artikel

Volkswagen presenterar ny Golf Sportsvan

Nyheter

Golfen i flexkostym fräschas upp med nytt yttre, samt moderna förarhjälpsystem.

Omdesignade stötfångare fram och bak, LED-lampor och nya röda karossfärgen Cranberry Red. Det är några av nyheterna i uppdaterade Volkswagen Golf Sportsvan med en lite högre kaross, som tidigare hette Golf Plus.

På insidan går det att styra infotainmentsystemet med gester. Det finns en rad nya system som hjälper föraren i Golf Sportsvan. Exempel på dessa är autobroms som upptäcker fotgängare, kökörningsassistent med stop/go-funktion, parkeringsassistent och Trailer Assist, som kan vara behändigt när man ska köra med släp.

När bilen börjar säljas i Tyskland i höst erbjuds den med tre bensinmotorer och två dieselmotorer. Två av bensinmotorerna har cylinderdeaktivering som stänger av två av fyra cylindrar när det är motiverat för att spara på bränsle. Preliminär säljstart i Sverige sker i oktober, några priser är inte klara än. Officiell premiär för Volkswagen Golf Sportsvan blir på bilmässan i Frankfurt om två veckor.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Sportsvan?
 

Kommentarer

#1
2017-08-29 14:38

Ser ut som en Golf som de fyllt med mer luft, det uppskattas nog av VW kunderna. Själv tycker jag det är tråkigt att VW inte vågar sig på en design som verkligen tar vara på idén med minibuss.

#2
2017-08-29 14:44

Tycker den är stilren och lyckad.
Tur att den inte fått gummiballonger på dörrarna eller ngt liknande skit.

#3
2017-08-29 15:10

Vad har man den extra höjden till? Chapeau-claque? Visst är det viss kompensation för att man har korta dörrar när man har så många på varje sida av en kort bil, men jag tror jag avstår.

#4
2017-08-29 15:26

Då på den tiden jag hade hela familjen samlad så hade den här nya Golf Sportsvan suttit som handsken.
Den väcker inget uppseende men är väldigt stilren eller för att inte säga elegant.
Hemska tanke att jag/vi på den tiden var hårt inne på en Renault Scenic modell I efter att ha hyrt en sådan på Grand Canaria och att Scenic var väl en av föregångarna i den här biltypen MPV som VW lyckosamt håller liv i och i ett lagom format.

#5
2017-08-29 15:48

Är väl egentligen en ganska smart bil, även om den inte är direkt sportig, trots namnet...

#6
2017-08-29 15:59

Ingen storsäljare i Sverige.

#7
2017-08-29 16:49

Pensionärs Golf + kom redan 2008 om jag inte minns fel.

#8
2017-08-29 17:12

Nu när man e över 50 kanske det är en sån här man ska ha...

#9
2017-08-29 17:19

bil för stela seniorer

#10
2017-08-29 17:21

...som det finns många av..

#11
2017-08-29 17:53

Smart bil men felvisande namn. Borde säljas mer av den här typen istället för alla klumpiga stadsjeepar. Men sportig? Nej! En så där lagom bil.

#12
2017-08-29 18:07

Äger en sån av hittillsvarande modell och den har för mig personligen ett perfekt insteg och sitthöjd. Klart bekvämare insteg än i den vanliga Golfen och längre axelavstånd jämfört med Golf och Golf SC vilket gör den avsevärt rymligare/bekvämare för baksätespassagerarna. Det jag saknar är främst den större golvytan i bagageutrymmet på Golf SC. Håller med om det misslyckade namnet för sportig kan man knappast kalla den. Skulle kunna ersätta den vanliga Golfen men den är uppenbarligen dyrare att bygga vilket skulle minska konkurrenskraften.

#14
2017-08-29 19:17

Den här knäcker ju ett av argumenten för Suv, den köps ju för att den har ett bekvämare insteg.
Golf SV är ju ett avsevärt bättre alternativ.
Men visst har det gått inflation i "Sport"!

#15
2017-08-29 19:50

O_o - kanske snarare populär bland prestigelösa som vill ha bekvämt insteg i sin bil och klarar sig med en bil i denna bilklass... Fast prestige-lösheten kanske kommer med stigande ålder...:)

#16
2017-08-29 20:04

Själv ramlade jag nästan med näsan i backen då jag skulle kliva ur baksätet på en SUV häromdagen, missbedömde höjden så att foten kom långt in mot karossen och höll på stupa som en fura ut ur bilen då kroppen ville fortsätta framåt. Misstänker nog att jag aldrig kommer köpa en högre bil än en vanlig. Dessutom blev mina byxor skitiga. Detta hände utomlands så det var lite pinsamt. Jag hade lite tur också, bilen stod parkerad längs gatan och jag steg av inåt trottoaren.. hade bara bilen stått lite närmare trottoaren hade jag aldrig fått problem. Min nästa bil blir inte VAG, vårt förhållande är över :-) Säkert bra bilar men servicen och priserna på den gillar jag inte.

#17
2017-08-29 20:20

Vargen, jag håller med när det gäller service, men det finns ingen anledning att låta VAG utföra den!

#18
2017-08-29 22:18

Har sagt det tidigare och det gäller fortfarande - tro inte att alla VAG-serviceanläggningar är lika (och dåliga). I mitt fall så är jag väldigt lite imponerad av försäljningsorganisationen hos ortens VW-nasare men däremot har jag alltid blivit mycket väl mottagen hos verkstan och deras "service-rådgivare". Så inget dåligt att säga om dessa på "min" verkstad - inte ännu i alla fall...:)

#19
2017-08-29 22:26

Ja, Styggavargen.....de sa säkert bakom din rygg titta en full svensk igen, man ska inte vara full när man provar bilar........;o)

#20
2017-08-30 07:40

ny Golf ... nu igen!
Eller är det samma nyhet (lull-lull) som visades i våras?

#21
2017-08-30 09:30

stonebreaker - faceliften i våras omfattade inte denna version av Golf. Kan hålla med om att det utseendemässigt inte är nån större skillnad men som artikeln berättar så har den ju kompletterats med lite mera/nyare teknik "inombords" för att hålla jämna steg med den vanliga Golfen. Gissningsvis utgår den 4-cylindringa 1,2t-motorn och ersätts med trepipen på 1,0 l.

#22
2017-08-30 10:12

Pi - hålla jämna steg med den vanliga Golfen ... såg att inte ens 1.5 l motorn erbjuds, detta är verkligen kejsarens nya kläder, "inombords" med endast en ny radiopanel utan knappar som man ta mer betalt för!! (du ska veta att VW gör en bra besparing att ersätta knappar och rattar med mjukvara, billigare produktion) Folk är grundlurade!

#23
2017-08-30 18:10

Tror att du kanske inte har riktigt rätt stonebreaker när det gäller bensinarna eftersom 2 av dom har cylinderavstängning så låter det ju som att i alla fall en av dessa borde vara den nya 1,5 l motorn - vilket också Teknikens Värld bekräftar. Eller snarare är det 2 motorvarianter som bygger på den nya 1,5 l TSI-motorn. Så SV har nog fått samma uppdateringar som den vanliga Golfen.

#24
2017-08-30 20:03

Stonebreaker.
Såvitt jag kan se finns samma uppsättning knappar och rattar som på vår Golf 7:a.

#25
2017-08-30 20:19

Stonebreaker Folk som vill ha knappar kan väl köpa en bil där det finns? Vad är problemet?

#26
2017-08-30 20:22

1,5 kommer med 130 eller 150 hk, båda med cylinderavstängning. 1,0 med 110 hk kompletterar.

#27
2017-08-30 20:24

Den kommer kanske med en 1,5 Tsi Evo motor med.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.