Bild
Nästa artikel

Volkswagen Polo nafsar Golf i hälarna

Nyheter

Småbilen kryper allt närmare storasyskonet i storlek.

Volkswagen har presenterat sjätte generationen av småbilen Polo vid ett evenemang i Berlin. Den marknadesfördes som en ”klasslös bil” under sloganen ”Perfektion kan också vara exalterande”.

Polo är andra bil ut att baseras på Volkswagens nya MQB-plattform för småbilar. Grunden hade premiär i Seat Ibiza som Vi Bilägare provkörde nyligen. Tack vare MQB har Polo blivit drygt åtta centimeter längre och är nu över fyra meter lång. Steget upp till Golfklass blir allt mindre. Bagageutrymmet har växt med 25 procent och sväljer nu 350 liter.

Interiören har moderniserats med digital infodisplay, en mellan 6,5 till 8 tum stor pekskärm till infotainmentsystemet och stöd för MirrorLink, Apple CarPlay samt Android Auto.

Till Sverige kommer tre bensinmotorer, en dieselmotor och även en gasdriven variant, 1,0 TGI på 90 hästkrafter. Dieselmotorn levererar 95 hästar och bland bensinmotorerna märks Volkswagens nyutvecklade motor 1,5 TSI EVO med cylinderavstängning och ett kraftuttag på 150 hästkrafter. På premiären av bilen nämndes ingenting om någon form av elektrifierad drivlina.

På den svenska marknaden finns tre utrustningspaket: Polo, Polo GT och Polo GTI. Den sportiga toppmodellen GTI har en tvåliters bensinmotor på 200 hästkrafter under huven och differentialbroms. Det finns 14 lackfärger att välja mellan. LED-lyktor är tillval, liksom klimatanläggning som filtrerar bort skadliga partiklar. Andra kryss i tillvalslistan är panoramasoltak, och trådlös mobilladdning.

Volkswagen Polo GTI.

Bilen är standardutrustad med automatisk broms för andra fordon och fotgängare. Adaptiv farthållare med stopp/startfunktion är tillval. Andra säkerhetsfunktioner som går att få på Polo är dödavinkelnvarnare och varning för korsande trafik vid backning.

Säljstart i Sverige blir i månadsskiftet mellan juli och augusti. Priserna är inte satta än.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Polo?

Kommentarer

#1
2017-06-16 13:32

Som sagt, är den ny?

#2
2017-06-16 13:43

En given storsäljare i en storleksklass som har framtiden för sig ?

#4
2017-06-16 13:51

Tycker att Polo härmed går om Golf vad gäller utseendet.
Golf 2018 ser bedagad ut invändigt och hade behövt sig ett lyft den med.

#5
2017-06-16 15:37

Synd bara att det är en VW med allt vad det innebär av avgasfusk och uselt kundbemötande. För designen slår lätt alla övriga i sin storleksklass. Här är det helt rent från förfulande gråa plastsjok/skärmbreddare som övriga tillverkare mer än gärna smyckar ut sina bilar med.
Gillar speciellt instrumentpanelen som är ljusår modernare än i senaste Golfen. Den har förutsättning att bli grym i kommande uppdatering om några år då det kan komma en enda stor skärm istället för två separata som nu. Sedan får vi även hoppas att de gör någonting åt de tidigare usla stolarna. Ergo-komfortstolarna från koncernens större modeller skulle sitta som gjutna i Polo.

#6
2017-06-16 16:00

Videon visar som vanligt lyckliga och vackra ungdomar kring den nya bilmodellen. Alltså en åldersgrupp som blir alltmer ointresserade av bilinnehav, och som dessutom sällan har ekonomi till att köpa ny bil.

#7
2017-06-16 16:40

Inte lika VW-tråkig men fortfarande förnuftig. Och kul med en tysk som vågar vara mer än murrig i interiören.
Varför ska man köpa en Golf?

#8
2017-06-16 16:46

Utseendemässigt likt en gammal Golf.

#9
2017-06-16 16:53

Jag vet inte....kulörta plastbitar i interiören. Man går från sterilt till tacky. Passar säkert den unga tjejen (med rik pappa) - men pensionärsparet? Väljer man lite mer motor kommer den förmodligen att kosta mer än en Golf. Inroparen är säkert ett bra köp dock. Plus introduktionspaket så klart.

#10
2017-06-16 18:58

Insidan börjar röra sig mer mot dem billiga märkena, typ fiat, ford och dacia. Det finns gott om clown bilar därför tycker jag att ni kan fortsätta med det cleana utseendet, det går hem hos många. En sak som känns så 1997, det är dem där radiostationerna man sätter på taket på bilarna som att var och varannan ska leverera ett eget kaknästorn. Sätt ingen alls eller kör en hajfena, så mycket snyggare och modernare! En sådan liten detalj som gör så mycket.

#11
2017-06-16 19:27

En Golf junior..

#12
2017-06-16 19:45

Jag tycker det är trevligt att även tyskarna vågar sig på lite färg i interiören istället för det vanliga dystert svarta och tråkgrå.
Men pekskärm hör inte hemma i trafiken, borde vara förbjudet i lag!

#13
2017-06-16 20:52

Det verkar som att den nu kommit upp i lagom storlek för en småbil. Jag tycker den inte behöver växa mer. Annars blir väl Up lika stor som ovan Polo om tre generationer...

#14
2017-06-16 20:58

Ibizan och Polon blir allt mer lika varandra, vet inte riktigt vad jag tycker om det. Å ena sidan är det kanske bra att se släktskapet men tycker ändå att de båda bör skilja sig mer åt designmässigt.
Interiören ser ut att vara tagen direkt från Ibizan och att man bara flyttat runt lite saker.

Men måste ändå säga att det är en rejäl uppfräschning av Polon, denna nya modellserie känns modern och fräsch.
Att det finns som TGI är jättebra och det är nog bara Fiat som kunnat erbjuda detta tidigare på små bilar (om man bortser från Up).
Hoppas gasvarianten får stora tankar och konkurrenskraftigt pris.

Storleksmässigt så är den större än en Golf MK3 vilket gör att den sannolikt skulle funka som enda bil för många.
Ska bli intressant att se hur konkurrenterna svarar, denna klassen lär vara en av de hetaste, speciellt utomlands.

#15
2017-06-16 20:59

Jag ogillar färgen på instrumentpanelen. Det ser bara tramsigt ut. Varför inte sätta dit en liten blomkruka också? Ska helst vara svart enligt min smak, så man konsentrera sig på körningen.

#16
2017-06-16 21:33

@Saabium
Den går att få i svart, det är just detta showexemplar där man visar att valet finns.

Här är t.ex. ett exempel från GTI interiören.
http://www.autoexpress.co.uk/99772/new-volkswagen-polo-gti-revealed-pict...

#17
2017-06-16 22:20

Den ser ju normal ut som en bil skall se ut. Inga utstickande lampor som grodögon och annat bjäfs

#19
2017-06-16 22:27

Bra att den kommer även som gasdriven variant!

#20
2017-06-17 10:39

Snygg bil, det intressanta blir priset, risk för att det börjar sticka i väg.

#21
2017-06-17 10:45

Fast ser man till vad man får så är nog priset motiverat, även om det sticker iväg lite.
Jämför man med en Golf MK4 i slutet på 90 talet så gissar jag att den med liknande utrustning och prestanda var dyrare än denna är.
Och denna Polo är säkerligen bra mkt bättre på de flesta punkterna än den gamla Golfen.

Något jag tycker är snyggt på bilar idag (inte bara denna) är svart tak, speciellt om man har färger som denna i orange då kontrasten blir tydlig.

Det är även intressant att se hur VW lekt med karossvecken på sidan av bilen, ser ut som man lackerat den i olika färger nästan.

#22
2017-06-17 13:12

Benny, jag gillar flerfärgslack, men jag håller inte med om svart tak, det är ett korkat val och det upptäckar man de få dagar det är varmt och man parkerat i solen, men det kan vara lika snyggt med vitt tak till orange även om jag personligen aldrig skulle välja orange oavsett takfärg.
Men pekskärm hör inte hemma i trafiken, borde vara förbjudet i lag!

#23
2017-06-17 14:28

Tror det är en helt okej bil. Noterar dock att ViB inte skriver hur lång den blivit. Skulle tro det handlar om någonstans 406-408 centimeter. Då nuvarande generation Golf är 426 centimeter lång är det ändå klar skillnad.

Dock tror jag det är ett misstag att hela tiden göra småbilar större. Vi som gillar småbilar gillar ju bland annat det lilla formatet.

#24
2017-06-17 14:41

40-talisten. Då ska han se en del av Opels reklam där pekas det med hela handen, FAME and the rainbow people....
Allt handlar om balans! Unga människor man+kvinna ok? De är framtiden!
Inte skulle jag vilja se mig..gubben.. i detta, en fräsch och ny bil, Vw vänder blad!
De som misstycker de äger nischade möjligheter, köpa en Fabia typ.

#25
2017-06-17 15:01

Fame...
Om jag haft något att säga om Opels reklam skulle man använt den bokstavligen, uppkäftigt och provocerande.

"Baby look at me
And tell me what you see
You ain't seen the best of me yet
Give me time I'll make you forget the rest
I got more in me
And you can set it free
I can catch the moon in my hands
Don't you know who I am..."

Man kommer ingen vart med att be om ursäkt för att man finns.

#26
2017-06-17 15:13

"Jag tycker det är trevligt att även tyskarna vågar sig på lite färg i interiören istället för det vanliga dystert svarta och tråkgrå"

@saabnisse, Även tyskarna? Det är ju i princip bara tyskarna (och volvo) som erbjuder ljusa interiörer. Eller hur tänkte du?

#27
2017-06-17 20:55

Javisst Swemba, jag har ju helt fel, tyskarna är ju kända för sina läckra färgsprakande interiörer.
Eller?

#28
2017-06-17 21:11

Ja du har helt fel. Både BMW, Audi och MB kan fås med i princip vikla interiörfärger du vill, med stor valfrihet på allt från paneler och innertak till färgen på skinnklädselns sömmar. Vilka andra tillverkare erbjuder det?

#29
2017-06-18 07:30

Vad väger bilen jämfört med den förra Polon tycker jag skulle vara intressant ?

#30
2017-06-18 10:41

The new supermini has grown in every dimension except height: at 4,053mm long it’s 81mm longer than before and only slightly shorter than the Mk4 Golf of the late nineties. It’s also 69mm wider and has a full 94mm added to the wheelbase, which is claimed to have greatly improved passenger space; boot capacity rises from 280-litres to 351 litres. It’ll also be offered only as a five-door this time, with the three-door axed due to dwindling sales.

Det står inget om vikt på nya Polon vilket får mig att tro att den är tyngre än nuvarande, annars brukar tillverkarna alltid göra ett nummer utav att bilen tappat i vikt.
Den gamla MK5 Polon vägde ju från 992 KG och uppåt beroende på motor, växellåda och utrustning.

Den nya Ibizan som bygger på samma plattform har ökat runt 100KG från startvikt på 974KG på gamla modellen till 1091KG på nya. Gissar att Polon har ökat med ungefär samma.

#31
2017-06-18 10:44

En Golf MK4 vägde runt 1200 KG när den släpptes, så väger denna in på 100KG mindre så är det rätt imponerande ändå med tanke på dagens stora fälgar, säkerhet, komfort och all teknik den ska bära på.

#32
2017-06-18 14:10

Med låg vikt och 150hk motorn kan det bli en riktigt pigg rackare. Om man inte absolut vill ha GTI.

#33
2017-06-18 14:21

Kan bara hålla med Axa, ett par hundra kilo lättare än Golf/Leon och med den motorn så kan det bli en riktigt kul/snål kombo.

#34
2017-06-19 08:38

Snyggare än Golf, helt klart.

#35
2017-06-20 19:57

Vad gäller interiörfärger, torde väl fransmännen och britterna generellt bjuda på mer av den varan.