Bild
Nästa artikel

Volkswagen Polo (2014) – rapport från provkörningen

Direktrapport

Nya strålkastare, autobroms, stötdämparval och bränslesnåla motorer. Det är vad Volkswagen valt att ändra på den uppdaterade versionen av Polo, som snart kommer till Sverige.

Vår motorjournalist Calle Carlquist befinner sig just nu söder om München där han provkör en uppdaterad version av Volkswagen Polo. Förändringarna är inte så stora utan följer ett etablerat mönster i bilbranschen:

– Det är typiskt att en modell i mitten av sin livscykel får ett mindre ansiktslyft. Här har man valt att satsa på nya strålkastare fram och nya baklampor. Man har också utrustat den nya Polon med autobroms i upp till 30 km/h och så finns två lägen för stötdämparnas hårdhet.

En annan nyhet är förändringar i motorerna som kan fås som antingen 3- eller 4-cylindriga. Enligt tillverkaren ska dessa dra upp till 21 procent mindre bränsle.

Hur är den att köra?
– Den känns precis likadan som tidigare versioner. Det är en bra småbil som är kul och lättkörd med perfekta egenskaper. Den har ju sålt i mer än 13 miljoner exemplar sedan den kom i mitten av 70-talet, så det är ju uppenbarligen en bil som går hem.

När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– I slutet av maj. Priset är än så länge oklart, men förr har Polon varit en av de dyraste bilarna i klassen. Vi får se om det blir samma sak den här gången.

Läs hela provkörningen av nya Volkswagen Polo i Vi Bilägare nummer 8/2014 som utkommer 20 maj. Prenumeranter får tidningen tidigare än så och till ett lägre pris.

Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Polo?

Läs mer om: Volkswagen Polo

Kommentarer

#1
2014-04-28 15:54

Ska bli spännande att se om VW vågar lansera denna som "nya" Polo!! ;-)

Det jag ser fram emot att testa är de nya motorerna, 1,4 med ACT har fått 10 HK extra (nu 150) samt att GTI modellen nu finns att köpa med manuell låda.
105 TSI finns även som val, men frågan är om det är den nya (med kamrem) eller den "gamla" (med kamkedja).

#2
2014-04-28 16:32

Hm, känns väl inte helt rätt att de räknar försäljningen från mitten av 70-talet... jag menar, det är ju inte samma Polo som sålts under alla år även om namnet är samma. Lika fel som Toyota räknar med sin Corolla och liknande.

#3
2014-04-28 23:07

Gäsp, vilken tråkig bil. Tycker jag.

#4
2014-04-29 06:28

tedsvensson - eftersom denna är sååå tråkig så frågar jag dig vad ditt eget bilval är - alltså vad kör du själv som då rimligen är betydligt mera spännande? Jag ser inte tråkigheten i denna bil och den har nog t ex en säkerhetsnivå som är betydligt högre än många av dess klasskonkurrenter. Det går ju inte att jämföra en bil i denna storleks- och prisklass med t ex en välutrustad BMW eller annat prestige-märke i en avsevärt högre prisklass. Sen finns ju dessutom Polo i varianter med betydligt piggare motorer än de varianter som säljs i volym och WRC-versionen är nog långt ifrån en tråkig körupplevelse. Sen kan alltid utseendet diskuteras även om den i mina ögon är helt OK. Men en bil är mera än utseendet - det tycker i alla fall jag. Sen kanske ändå inte en Polo skulle bli mitt eget val men att kalla den "tråkig" gör att det vore intressant att höra vad som inte är "tråkigt" i den storleks och prisklassen - och som gör det bilvaket till ett bättre val än denna Polo...

#5
2014-04-29 09:25

Snygg!

#7
2014-04-29 13:24

Snygg,trevliga bilar med bra motorspann.

#8
2014-04-29 15:22

Det där med 21% mindre bränsle vill jag nog se i test gjorda i verkligheten innan jag tror på.

Fast, det beror ju på vad man jämför med... Den nya 1.0 drar 21% mindre än den gamla 1.4..?

Vettig bil som snart vuxit över gamla Golfklassen.

#9
2014-04-29 18:18

@ Hultarn...
Så du menar att de tester som körs i labb med karosspringor som är igentejpade, ingen elektronik som är igång och på rullband i optimal temperatur inte reflekterar verkligenheten ;-)

Nä skämt åsido, tittar man på ACT motorn så är det en rätt smart lösning som kan spara några droppar vid landsvägskörning.
Men några 21% i verkligheten kan man nog "fetglömma" som dom säger i 08ville.

Har testkört i en golf och där upplevde jag inte övergången från 4 till 2 aktiva cylindrar alls.
Tror den gör sig ännu bättre i denna Polo.

Verkar även som ACT motorn kommer i Seat Ibiza, då i FR utförande, om Svenska Seat väljer att ta in den.

#10
2014-04-30 00:14

Tycker förra var snyggare. Den undre grillen ser ut som gummilameller typ. Inte snyggt. Nuvarande Polo tycker jag är riktigt snygg, klarglasljusen och den kantiga huven är mycket stilig.

Har dock hört att den ska vara fruktansvärt tråkig att köra... Hur man kan göra en liten bil tråkigare än en större (Golf - som är helt OK) är imponerande.

#11
2014-04-30 06:11

Hej Roger Skagerström Jag tycker definitivt inte att den är tråkig att köra,snarare tvärt om jämfört då i klassen naturligtvis. Jag provkörde säkert ca åtta tio stycken andra nya småbilar innan jag slog till på vår Polo. Men jag kör hellre vår Golf om jag får välja. Frugan tar normalt Polon till jobbet.
Men den lirar ju i en helt annan klass. Kan det bottna i hur stark motorn är månntro?

#12
2014-04-30 08:06

Under vardagsbruk så har jag svårt att se vad "roligheten" i körupplevelsen ligger. Bekvämlighet, logisk förarmiljö och allmänt smidig att köra känns som viktigare egenskaper i det vardagliga umgänget med en bil. Man kan ju trots allt inte använda de allmänna vägarna för att lattja med en s k "rolig" bil. Sen kan man ju tänka sig en "hobbybil" som man kanske köper just för själva körupplevelsen men när det gäller vardagsbilen så finns nog viktigare egenskaper - i alla fall som jag ser det.

#14
2014-04-30 11:55

Precis Simon - jag har inget behov av att leka på våra allmänna vägar. Har dock sysslat med motorsport aktivt i mina yngre år men då var det inte på allmänna vägar och mitt bland andra trafikanter. Så jag har lite svårt att se hur en bil är extra "rolig" att köra i normal 90-lunk på landsvägen eftersom man t ex inte får köra hur fort som helst...:)

#15
2014-04-30 16:25

Vardagssnygg men inte lika intetsägande som ett glas vatten - i så fall kolsyrat, ett glas Loka, kanske.
Ser alltså OK ut utan att reta någon. Håller med Roger om lamellerna. VW backar alltmer till rätlinjig design. Håller sig säkert bra över åren.
Det är med all säkerhet(?) en bra bil som kanske rent av är värd pengarna.
Men nog tusan är en Clio roligare. Fiesta med. Ja, de flesta. Alla.

#16
2014-04-30 19:45

Roy - Fiesta må vara trevlig att köra men skall jag åka i landsvägsfart så åker jag mycket hellre i en Polo eftersom jag uppfattar den som klart tystare i kupén ( i alla fall t o m årsmodell 2013 vilka är de jag provat). Sen är ju saker som hur man uppfattar t ex förarmiljön alltid en personlig fråga men jag uppskattar den kanske "tråkiga" förarmiljön i Polon mera än den röriga men möjligen "roligare" förarmiljön i Fiestan. Sen skall vi till båda dessa bilars förtjänster säga att i o m den uppdaterade Polon så finns det autobroms även i den och efter senaste uppdateringen av Fiestan så går det också att få autobroms till den modellen för en mindre merkostnad. Där skiljer sig dessa 2 ifrån i stort sett alla klasskamrater - i alla fall i rimlig prisklass.

#17
2014-05-01 09:07

Skulle jag köpa en liten bil skulle jag helt klart köpa en Polo då den tilltalar mig och den känns gediget ihopsatt med hyfsad kvalitet.
Designen på denna håller längre än de bilar som idag har sjuttioelva kanter och veck överallt.

#18
2014-05-01 11:03

Det kan mycket väl vara så att jag i slutänden själv skulle välja en Polo på grund av det troligen är en bra bil med bra egenskaper i det mesta - men den är också dyrare än de flesta konkurrenter i storleksklassen.

#19
2014-05-01 14:12

Roy - jo, den är kanske dyrare om man kollar på listpriserna men den finns inte alltför sällan att köpa till "extrapris" och då ofta i Masters-utförande och med 90 hk-motorn och jag har ett flertal gånger sett priser runt 130.000 kr eller strax över. Det är ofta i paritet med konkurrerande modeller så prismässigt är det ingen avgörande skillnad (nu talar jag om nuvarande modell - inte den faceliftade). Idag går det t o m att få en fabriksny Polo med 85 hk "sugmotor" för ca: 125.00 kr - http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Polo_1_4_85_Masters_1890kr_manad_53446399.htm?ca=9&w=2
Och den har hör och häpna 3 års garanti ! Är nog ett av de bättre köpen i den bilklassen f n.
Annars så är jag kritisk till VWs oförmåga att anpassa sina garantier till många andra märken på marknaden för 2 års fabriksgaranti är väldigt snålt idag. Visst kan man köpa till nån form av garantiförlängning men det tycker jag inte man skall behöva göra idag.

#20
2014-05-01 21:05

VW Polo 2012: Jo det kan det nog ha. Min vän som spydde galla över Polon jobbade i hemtjänsten så de kostar väl inte på några V8'or där direkt ;) Golfarna de har är väl inga superbilar det heller ifs men hon sa att de var betydligt trevligare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.