Bild
Nästa artikel
Volkswagen Passat smiter om Volvo V90 i augustis nybilsstatistik. Nästan hälften av alla nyregistrerade Passater var laddhybrider.

Volkswagen Passat kör om Volvo V90

Nyheter

Augusti blev en rekordmånad för nya bilar. Trots att Volvo behåller greppet med XC60 blev suvens märkessyskon nedpetade från pallplats.

Branschorganisationen Bil Sweden har presenterat siffrorna för augusti månads nyregistreringar. Månaden slog rekord: Aldrig tidigare har det registrerats in så många bilar. 29.915 nya bilar registrerades, vilket är en ökning med 9,5 procent jämfört med samma månad i fjol.

Andelen dieseldrivna bilar var 47,2 procent, att jämför med 48,3 procent 2016. Antalet supermiljöbilar, det vill säga bilar med koldioxidutsläpp på max 50 gram per kilometer, uppgick till
1.802 under månaden som gick. Hittills i år har det registrerats in över 10.000 supermiljöbilar i Sverige.

Volvo har parkerat på förstaplatsen som vanligaste bilmärke: över 4.900 Volvobilar registrerades in i augusti.
– Augusti har de senaste åren varit den period då vi tappat ledarplatsen. Våra fabriker har varit stängda, och hela Sverige har varit semesterstängt. I år bryter vi en flerårig trend och håller oss stadigt kvar i toppen. Förklaringen är vårens starka försäljning som nu visar resultat. Det känns oerhört bra, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.

Populäraste modell är fortfarande XC60 och det är utgående modellen Classic som faller flest i smaken. Till helgen har nya XC60 premiär hos bilhandlarna. Volvo S90/V90, som förra månaden placerades på silverplats, halkade i augusti ner till en fjärdeplats och blev omkörd av både Volkswagen Golf och Passat. Enligt Volkswagen Sverige var varannan Passat som registrerades under augusti 2017 en laddhybrid.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

 

Supermiljöbilarnas 10-i-topp augusti 2017

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 614 st.
2. Kia Optima, laddhybrid, 181 st.
3. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 176 st.
4. Renault Zoe, elbil, 111 st.
5. Hyundai Ioniq, elbil, 71 st.
6. BMW 330e, laddhybrid, 69 st.
7. Nissan Leaf, elbil, 56 st.
8. BMW 530e, laddhybrid, 51 st.
9. Tesla Model X, elbil, 37 st.
10. Volkswagen Golf GTE, laddhybrid, 36 st.

 

Bilmärkenas 10-i-topp augusti 2017

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel)

1.Volvo: 4952 st, 19,8%
2. Volkswagen: 4544 st, 14,7%
3. Kia: 2106 st, 5,9%
4. Toyota: 2016 st, 6,0%
5. BMW: 1842 st, 5,8%
6. Audi: 1830 st, 5,3%
7. Mercedes: 1700 st, 5,2%
8. Skoda: 1266 st, 4,5%
9. Renault: 1234 st, 3,8%
10. Ford: 848 st, 3,4%
 

Bilmodellernas 10-i-topp augusti 2017

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo XC60: 2458 st.
2. Volkswagen Golf: 1784 st.
3. Volkswagen Passat: 1329 st.
4. Volvo S/V90: 991 st.
5. Volvo V40: 683 st.
6. Volvo S/V60: 650 st.
7. BMW 5-serie: 639 st.
8. Kia Cee’d: 617 st.
9. Volkswagen Tiguan: 574 st.
10. Nissan Qashqai: 514 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Kommentarer

#1
2017-09-01 12:51

Man kan notera att laddhybrider säljer betydligt bättre än rena elbilar men att båda varianterna säljer riktigt dåligt jämfört med icke laddbara bilar.

#2
2017-09-01 13:12

Vidstige. Sverige trenger Norsk modell vedrørende elbil, da tar nok salget av i Stockholm og Gøteborg

#3
2017-09-01 13:29

Det är sjukt långa leveranstider på en ren elbil just nu, vilket jag tror bidrar till att de inte nyregistreras fler just nu. Intressent är större än någonsin!

#4
2017-09-01 13:38

Volvo V90 är för stor och låg och dessutom dyr. Jag förstår att den kommer att dala på listan, antagligen hamnar den snart utanför. Volvo säljer mycket bilar nu...

#5
2017-09-01 14:10

Annars är det väl standard att Passat går om V90 i augusti månad. Så har det väl varit många år, och rubriken blir lika stor varje år.

#6
2017-09-01 14:23

Säkert så men v90 är nu stor som A6 och BMW 5 så den bör falla ner från volymtoppen. Nya V60 kanske tar över den mer lagom v70 om de förmår göra den i passar mått. Annars huserar ju passat ensamt i kategorin funktionell och smidig.

#7
2017-09-01 14:29

2fast4you.
Sannolikt, men tillgången på bilar, inte minst begagnade är begränsad. Detta medför att begpriserna ligger på en alltför hög nivå. Detta gäller i första hand Nissan Leaf, som sett till antalet försålda/tvåårsleasade ex, borde finnas i betydligt större antal på begmarknaden. Misstänker att man(finansbolagen) säljer ett antal till utlandet, vilket håller priserna på svenska marknaden uppe. Dessutom i högsta grad oetiskt, då fordonen åtnjutit 40000 kr i miljörabatt i avsikt att bidra till en bättre livskvalitet i vår trafikmiljö.

#8
2017-09-01 14:30

Förstår inte StyggaVargens kritik mot V90. Är en Passat billig eller liten? För mig känns Passat mindre prisvärd än en V90 men vad vet jag...

#9
2017-09-01 14:55

passat verkar vara en helt fantastisk bil..

#10
2017-09-01 15:22

De tre laddhybrider som säljer bäst (Passat, Optima, Outlander) går säkerligen till allra största delen som förmånsbilar, men nu kommer både Ioniq och Niro som laddhybrider för strax under 300k (grundutförande i alla fall), och det ska bli intressant att se om det kan sätta fart på privatförsäljningen!

#11
2017-09-01 15:45

Tacka vet jag V 90:s föregångare mot denna nya breda "plattlimpa" och därtill anskrämligt dyr !

#12
2017-09-01 15:55

2fast4you, Sverige har inte råd att subventionera elbilar lika hårt som Norge. Är nog bra för den norska modellen kan man verkligen ifrågasätta.

#13
2017-09-01 15:58

Golf GTE säljer förvånansvärt dåligt. Kanske är att dom flesta GTE säljs som förmånsbilar och då tar man hellre den större Passaten. Och Audis motsvarighet med A3 Sportback e-tron är inte ens med på 10 bästa listan. Antar att det beror på för högt pris.

#14
2017-09-01 16:52

A3 e-tron är en "förra generationens" laddhybrid och har mindre än 4 mils elräckvidd i praktiken enligt tester. Den är helt enkelt omodern vad gäller drivlina (och har väldigt litet bagageutrymme) -- men är fortfarande dyr!

#15
2017-09-01 17:11

Är det så konstigt ? Vill gärna köpa en V90 med T4 motorn. Men den bil finns ej att tillgå !

#16
2017-09-01 18:03

Är nog inte så konstigt att Passat säljer mer än V90, det är ju inte direkta konkurrenter.

Kommande V60 lär nog istället ta upp kampen om köparna, de kommer nog hamna mer i samma prisnivå, om än inte utrymmesmässigt till Volvons nackdel.

#17
2017-09-01 19:26

Prestigelös
Nuvarande V60 är inte i närheten av att tävla mot Passatens utrymmen.
V60 är ett fantastiskt exempel på hur man gör en bil med stort yttre och minimalt inre.

#18
2017-09-01 20:35

Nuvarande V60 är inte i närheten av en vanlig octavia på någon del för den som inte vet.
Bagaget är rent trångt på V60.

#19
2017-09-01 21:12

Förstår inte varför laddhybrider platsar med rena elbilar i den så kallade supermiljö tabellen. Laddhybrider använder fossilt bränsle så fort elen tar slut och smutsar ner miljön! Rena elbilar är de enda bilarna som ska finnas i supermiljöbilspremie gruppen. Ge hybriderna max 50% rabatt - de är inte gröna i verkligheten. Ännu en politiker konstruktion - dålig som vanligt...

#20
2017-09-01 22:36

Vilket löjligt påstående att v90 inte är konkurrent till Passat. De är i allra högsta grad konkurrenter dock har Volvo gått bort sig när det gäller hur man packar en bil smart för framtiden, V90 verkar ha Chrysler 300cc som designförebild, stor klumpig och ful.

#21
2017-09-01 23:05

Idag köper folk inte kombis för utrymmes skull utan det är "livsstilskombis" som gäller.

Då är prestigen viktigare, hellre en A6 kombi på infarten än en Mondeo tycks de flesta resonera.

Finns väl inte många renodlade billiga storlastare på marknaden idag...

#22
2017-09-01 23:52

Bra atg det slår rekord med nybilsförsäljningen, då blir det lättare att fynda på begmarknaden som varit för högt prissatt länge.

#23
2017-09-02 05:30

Jag saknar tiden då Saab var den ständiga tvåan. VW skulle aldrig ha lyckats komma upp i dessa försäljningssiffror i Sverige utan Saabs kollaps.

#24
2017-09-02 08:11

V90 är en säkrare och mer komfortinriktad än den billigare passaten

#25
2017-09-02 09:17

Trots Passatens framgångar så har "kombilandet Sverige" blivit "SUV-landet Sverige". Titta på topp 20-listan, fullt med SUVar...

#26
2017-09-02 10:25

Volvo och säkerhet är ju en klassiskt marknadsföringsslogan från 1927. Oftast har ju andra bilar varit säkrare genom tiderna, tex SAAB. Dock har Volvos marknadsföringsavdelning lyckats bra med varumärket, men att påstå att Volvo är säkrast är nog lite att ta i. De flesta bilar i dag är säkra och den stora faran nu för trafiksäkerheten är de allt tyngre bilarna och framförallt SUV trenden som är en kontraproduktiv fluga mot allt sunt förnuft.

#27
2017-09-02 11:03

Vidstige. Den Norske modellen er perfekt avgiftsfri elbiler i noen år, da får du fort over 100000 elbiler. Norge har per i dag ca 130000 elbiler og det er perfekt ved 0 utslipp i byer. Ved samme antal eller fler i Sverige så hadde lokalt utslipp i byer som Stockholm og Gøteborg gått veldig ned, og det er jo bra for folk i byer. Husk den Norske modellen varer ikke evig, i 2020 så kommer moms på 25% ved kjøp av elbil, da har regjeringen oppnådd det de ville med en vesentlig del av 0 utslipp biler i byer

#28
2017-09-02 13:36

JL
Du verkar blanda ihop siffror. Var inte diskussionen Passt vs V60 (sextio!)?

#29
2017-09-02 14:58

Frågan är hur batteribilarna kommer klara sig på begagnatmarknaden. Vågar någon köpa en batteribil med 18000 mil på mätaren? Batterier blir sämre med tiden och måste bytas..

#30
2017-09-02 19:47

Raphael.
För närvarande är batteribilarna klart överprissatta på den svenska marknaden, bl.a beroende på det begränsade utbudet. Efter 18000 mil är batteriet sannolikt degraderat 30-35%, men det är en gissning. Ingen vet med säkerhet än så länge. Har du en bil med hyrt batteri, t.ex Renault Zoe, byts batteriet om det går under 75%. För övriga? Det kommer med säkerhet att växa fram en eftermarknad som tillhandahåller uppgraderade batterier och övriga attribut till elbilar. En begagnad elbil med ett något degraderat batteri kan emellertid visa sig vara ett klipp beroende på dina transportbehov.

#31
2017-09-02 22:10

Som förmånsbil tycker jag v90 är för dyr.
Man får knappt in drag och automat under 7.5 prisbasbelopp. Så fantastiskt komfort har den inte..

#32
2017-09-02 21:01

Lasse J, jo visst kommer det säkert finnas batterier att byta - men till vilken kostnad? Batteriet är ju den enskilt kostsammaste delen i en elbil. Det är därför som Renault hyr ut batteriet för att få ner priset på bilen. Det har funnits tankar på standardiserade utbytesbatterier men de har inte lyckats på marknaden. Jag gillade idén där man åker till en laddstation, byter till ett fulladdat batteri - vilket tar 5 minuter - och sen åker vidare. Batteriet man lämnat in laddas upp och används igen. Dåliga batterier åker till återvinningen. Jobbats med den idén i Frankrike bl a i samarbete med ett israeliskt företag som gick i konkurs.

#33
2017-09-02 21:02

2fast4you, nja, tycker inte norska modellen är mycket att skryta med. Facit trots enorma subventioner är ändå skralt. Intresset för elbilar i Norge inte så stort som många påstår. Jag är glad att vi inte har norska systemet i Sverige, då skulle konventionella bilar kosta skjortan.

#34
2017-09-02 22:00

Axa min avsikt var att belysa packningseffektiviteten hos nya 90 serien, vilken är urusel. 850 serien var ett stort steg framåt för Volvo, tekniskt, packningseffektivitet, säkerhet mm. Hela modellprogrammet är i behov av en riktig viktväktarkur, med mindre mat och lägre BMI.

#35
2017-09-02 22:06

I Norge kostar bilar redan tre skjortor mot här i Sverige Vidstige. Sverige borde ta efter och i högre grad gynna el-bilar.

#36
2017-09-03 00:56

Vidstige. Nå virker du ikke helt informert, intressen for elbil i Norge er veldig stor, det er pr i dag ca 130000 biler her nå, problemet er at produsenter ikke klarer å levere raskt nok Opel Ampera har leveringstid på ca 1.5 år, og mange har lagt inn bestilling på elbil for å slippe 25% moms i 2020. BMW I3 og e golf starter på ca 250000 og det er de 2 mest populære bilene + nissan leaf, i Oslo så er problemet nå at det er for mange elbiler i forhold til lade punkter så der står de i kø for å lade, men flere ladestasjoner er på gang. Etter det jeg leser så er du veldig opptatt av driftutgifter, da burde du kjøpe elbil priusen din er ikke i nærheten av å klare driftutgiftene til en elbil, en som kjører 8 mil daglig, koster ca 6000 kr i året i strøm + du har ikke oljeskift årlig

#37
2017-09-03 09:09

Augusti månad har alltid varit en bra månad för VW, men faktum är att Passat säljer dåligt jämfört med V90n. Jan-Aug sålde man 8844 st vs 14950 st för V90n. (XC60 är bästsäljare i år med 16427 st).

Källa: http://www.bilsweden.se/storage/ma/2455276bec914ba9b677cafd409ff0a6/8c94...

#38
2017-09-03 09:35

Raphael.
Iden med snabbyte av batteriet föll inte i god jord. Man vet vad man har, men inte vad man får. Däremot kan iden vara intressant för t.ex ett företag med en tursatt fordonsflotta (bussentreprenör) där man äger batterierna och har full kontroll över hanteringen och bytet kan ske på kortare tid och till lägre kostnad än en laddcykel.

#39
2017-09-03 10:26

Lasse, idén föll på att andra tillverkare inte var intresserade så det kunde inte utvecklas en standard.

#40
2017-09-03 22:20

VW stängde väl en fabrik som tillverkar Passat Kombi för inte så länge sedan pga dålig försäljning i andra länder. I Sverige kommer Volvo alltid vara nummer 1. Ungefär som Ikea är som på möbler.

#41
2017-09-04 07:33

Tjänstebilsmarknaden som gör att dessa märken säljs som de gör. Inget annat.

#42
2017-09-04 13:41

J. L, jag håller med dig. SUV är löjligt och de allt tyngre bilarna, speciellt ifrån Volvo börjar bli ett stort problem. Ingen verkar vilja inse faktum!? Väldigt många nya bilar idag väger i intervallet 1600-2200 kg, vilket är för mycket. Släng sedan på SUV kaross och fyrhjulsdrift så ökar utsläppen ännu mer. Helt galet att ens XC60 säljer så bra, bilen är egentligen helt värdelös ur ett praktiskt perspektiv. Bilar i Golf klass väger idag 1500 kg (Qashqai, Volvo v40, Mokka osv).

#43
2017-09-05 06:52

Volvo har ju helt prisat bort sig när det gäller tjänstebilarna.
I dag är det laddhybrid som gäller när man skall plocka ut en ny bil, och då är det Passat GTE eller KIA Optima SW som gäller.
Vi kommer se Volvo rasa ännu mer framöver i listan om de inte tar fram en laddhybrid i vettig prisklass.

#44
2017-09-08 14:55

1.Volvo: 4952 st, 19,8%
2. Volkswagen: 4544 st, 14,7%
3. Kia: 2106 st, 5,9%
4. Toyota: 2016 st, 6,0%
5. BMW: 1842 st, 5,8%
6. Audi: 1830 st, 5,3%
7. Mercedes: 1700 st, 5,2%
8. Skoda: 1266 st, 4,5%
9. Renault: 1234 st, 3,8%
10. Ford: 848 st, 3,4%

Ska bli intressant att se slutversionen av den här tabellen...Blir inte förvånad om Kia går om Toyota redan 2017. Volvo och VW är klass för sig, bra jobbat! BMW har kopplat greppet om premiumväldet med sina 5,8%.

A.L och Vidstige borde egentligen diskutera dueller mellan Kia och Toyota eller mellan Volvo och Volkswagen ;).

MVH

#45
2017-09-08 15:21

Micke, dock är det Volvo som leder premiumväldet i Sverige. :)
Toyota är ruggigt på gång och vi ser nog snart en vändning när man fått in fler nya modeller.
Håller dock med dig om att koreanerna är duktiga och att dom troligen kommer fortsätta växa.

#46
2017-09-08 15:49

Efter nya mätningar på nya XV90 i verklig trafik verkar det klart att den släpper ut 15 gånger mer kväveoxider än lagen tillåter och Volvo uppger till konsumenter.. 15 ggr! Det företag som låter sina anställda köpa en sån som tjänstebil liksom den privatperson som köper en sån måste vara helt faktaresistenta. En dumstrut som föraren skall ha på sig vid färd borde medfölja gratis i handsfacket i varje ny bil!
https://www.svd.se/skamligt-volvo--borja-rena-dieselbilarna

#47
2017-09-08 16:07

Rätt länk är https://www.svd.se/skamligt-volvo--borja-rena-dieselbilarna-nu
Alla verkar tro att diesel är så rent och fint, man kan stå på tomgång i 5 minuter utan problem. Att köra runt i 2 tons SUV's är heller ingen problem, eller? Varför är inga kritiska alls? Alla köper diesel, SUV och fyrhjulsdrift när vi står inför världsomfattande klimatkris som måste lösas. Det kommer att gå åt skogen, först när maten inte står på bordet för flertalet kanske folket får upp ögonen för vad vi håller på med. Köp snåla bilar, el-bensin-vätgas ... inte större än man har behov av. Det måste göras av alla! Bilarna som är nya idag är omoderna ur miljöperspektiv, nästan så att en bil ifrån 90-talet är renare faktiskt.

#48
2017-09-08 17:34

Vidstige// Vet inte om jag håller med dig. Om du reser utomlands och genomför en enkät angående vad folk förknippar med premium och om Volvo känns premium (jämförelse med hjälp av bildkonfrontation) så hade du inte fått stöd för din teori tror jag. Det ska vara dyra och åtråvärda bilar med det lilla extra. Kan aldrig tänka mig att Volvo skulle hamna på en topp 3 placering i en sammanställning med Audi, Bmw och Mercedes. Det är min subjektiva åsikt.

MVH

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!