Nästa artikel
Volkswagen Jetta Hybrid till Sverige
Nyheter

Volkswagen Jetta Hybrid till Sverige

Publicerad 23 januari 2013 (uppdaterad 24 januari 2013)
Nu börjar Volkswagen sälja Jetta Hybrid i Sverige. Modellens motorer ger en sammanlagd effekt av 170 hk. Här hittar du svenskt pris.

Det har varit relativt tyst om Volkswagens hybridversion av sedanen Jetta efter att den presenterades i början av 2012 men nu är den slutligen här. Efter att ha lanserats i USA och Kanada i slutet av 2012 kommer den att levereras till svenska kunder i april.

Modellen är miljöklassad enligt de nya viktbaserade miljöbilsreglerna 2013, och får ett frånpris på 304 900 kr.

Jetta är baserad på förra generationens Volkswagen Golf och drivs i det här utförandet av en turboladdad 1,4-liters bensinmotor på 150 hk i kombination med en elmotor på 27 hk. En 7-stegad automatisk DSG-låda sköter växlingen. Bilen är framhjulsdriven, väger 1 505 kg och uppges förbruka 4,1 l/100 km, med ett utsläpp på 95 g/km. I bagageutrymmet ryms 374 liter.

Modellen är en vanlig hybridbil och är alltså inte laddbar via uttag. Vid bromsning återvinns energi till batteriet. När detta har tillräcklig laddning kan Jetta Hybrid köras två kilometer på endast el, vilket kan ske automatiskt (i hastigheter upp till 60 km/tim) eller manuellt med en knapptryckning (i upp till 70 km/tim).

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Jetta Hybrid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-01-23 16:44
saabnisse

Alltså mest jämförbar med en äldre Prius.
Men snyggare.

#2 • Uppdaterat: 2013-01-23 18:46
Simon no1

DSG låda och 27 hkr, ja, ja......

#3 • Uppdaterat: 2013-01-23 21:22
Jalle J

Vilket skämt, Tror VW verkligen att detta går att sälja i Sverige
Det är dags att vakna upp

#4 • Uppdaterat: 2013-01-23 22:09
Mistro

Nä,..Jetta säljer inte bra i Sverige och det lär inte bli bättre med denna lösningen samt med en prislapp på över 300.000kr.
Men Vw har råd att lansera bilar som inte säljer så bra då det ibland är viktigare att en modell finns än att den säljs.
Den här Jettan kommer lite för sent,är lite för dyr samt är lite efter för att göra någon skillnad för någon.

Det är väl sådana här bilar vi har att vänta oss under en lång tid framöver med förbränningsmotor och en liten elmotor som sägs göra någon skillnad men den största skillnaden stannar vid att biltillverkarna kan pusta ut ett tag till och ta mer betalt för allting. ( simsalabim,en hybrid...duktigt va? )

#5 • Uppdaterat: 2013-01-23 23:07
Per_K

Det är bra att det kommer fler fullhybrider. Laddhybrider ställer krav på eluttag vid parkeringsplatsen, och det är inte alla som har den möjligheten. Visst är den dyr i inköp, men det kan fortfarande vara en totalekonomiskt intressant bil, särskilt om man huvudsakligen kör i stadstrafik.

#6 • Uppdaterat: 2013-01-25 12:48
Hackenbush

300.000 för en Jetta lär inte orsaka en rusning till bilhandlarna men det är som sagt alltid kul att se att det kommer ut nya hybrider då och då. Det ger ju hybridspekulanterna lite mer valmöjlighet.

#7 • Uppdaterat: 2013-01-25 21:30
Roger Skagerström

Folk hetsköpte ju tydligen en V60 för 600 000 så inget är omöjligt ;)

#8 • Uppdaterat: 2013-01-29 17:27
Irvor

Största felet med denna är att det inte är en kombi !
I all fall i Sverige.
Det är inte ens en praktisk halvkombi.

#9 • Uppdaterat: 2013-01-29 19:28
Tobo

(Icke-premium) sedanbilar är nästan omöjliga att sälja i Sverige.

Jetta Hybrid verkar annars ganska lik Honda Civic Hybrid från 2006.

Problemet är att det är 2013 nu...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.