Nästa artikel
Volkswagen inte värsta miljöboven
Nyheter

Volkswagen inte värsta miljöboven

Publicerad 21 september 2016 (uppdaterad 22 september 2016)
Många biltillverkare i Europa klarar inte gränsen för kväveoxider i verklig körning.
Ny jämförelse av europeiska bilar visar att mångas utsläpp ligger långt över det tillåtna. Fiat, Suzuki och Renault-Nissan syndar mest.
Europeiska miljöorganisationen Transport and Environment har undersökt utsläppsdata från 230 dieseldrivna bilmodeller i Europa. Informationen togs från undersökningar som gjorts av myndigheter i Storbritannien, Frankrike och Tyskland, kombinerat med en omfattande publik databas.

När det gäller att klara utsläppskraven i verklig trafik för nya Euro 6 är det många biltillverkare som får stå i skamvrån. Värst är Fiats och Suzukis modeller som spyr ut 15 gånger mer kväveoxider än vad gränsvärdet tillåter. Renault-Nissan överskrider gränsen 14 gånger och Opels NOx-nivåer är 10 gånger över det tillåtna. Volvo Cars släpper ut fyra gånger över gränsen under verklig körning kontra laboratorietester och Volkswagen ”bara” två gånger så mycket.

20162109143525.jpg?itok=dwipfFhf

Transport and Environment pekar i sin rapport på problematiken att EU:s medlemsländer vänder ryggen åt pågående fusk när det sker inom det egna landet.

– Den verkliga skandalen i dieselgate i Europa är att tillsynsmyndigheterna blundar för uppenbara bevis på testfusk med syftet att skydda sina nationella biltillverkare och sin inhemska industri. Vi behöver en europeisk vakthund för att stoppa EU:s medlemsstater från att skydda sina egna, säger Greg Archer på Transport and Environment.
 
Diskutera: Vad tycker du om resultaten i undersökningen?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-09-21 15:16
Tvärnit

Ja vad var det jag sa? Ett fulspel utan dess like! Riggat utanför Europa för att knäcka vår bilindustri o VW nr1, fastnade i garnet.

En europeisk vakthund ....Det är enklare att öppna dörren helt åt vår stora välgörare US, USA vill rå om oss och gör det säkert gratis, förtjänsten har de igenom att ta betalt av alla de konkurrenter som vill se ett nedmonterat Europa.

#2 • Uppdaterat: 2016-09-21 15:25
Audi A5 SB

Jag har läst rapporten och det ska bli intressant att följa all "nonsens" som följer på artikeln nu;-)

Tvärnit: hur kom USA in i bilden?

#3 • Uppdaterat: 2016-09-21 15:26
Gunnar Lindberg

Det är lätt att glömma att tillåtna utsläpp inte har något att göra med utsläpp i verklig trafik. Om man inte fuskade när mätningarna gjordes, om bilarna inte avviker mer än tillåtet från hur de var vid mättillfället, då är utsläppen inte över det tillåtna. Men det hade inte blivit någon bra nyhet...

#4 • Uppdaterat: 2016-09-21 15:38
Dull

Vad ska man med regler om ingen följer dem? Politiker och EU-församling sätter gränser som är så låga att de blir omöjliga att följa. Bilindustrin bygger produkter med reningsutrustning som stängs av när temperaturen går under 17 grader eller motorn går över 2400 rpm. Utsläppen blir därmed 10 gångar störren tillåtet. Det är den situation vi har. Det levereras ner nya fossilbilar än någonsin. Samtidigt lovar vi varandra att temperaturen inte får öka med mer än 1,5 grader sedan industrialismens bärjan. Vi tror att vi är smarta - är vi det?

#5 • Uppdaterat: 2016-09-21 16:10
Peter E

Putsar läsglasögonen och väntar med spänning på alla *förklaringar*.

En tanke som for igenom min VW-hjärna var att anledningen till att VW tydligen har små marginaler kanske beror på att de sätter i riktiga grejer i bilarna, avgasrening som gör skäl för namnet typ.
Andra tar genvägar för att få ut största möjliga vinstmarginal på bekostnad av miljön.

Men det är väl bara min VW-smittade hjärna som kan tänka såna tankar.

#6 • Uppdaterat: 2016-09-21 16:12
Peter E

Dessutom tycker jag rubriksättningen är under all kritik.
Man kan förledas att tro att VW nästan är värst, när de egentligen är *bäst*
Ändra rubriken tack.

#7 • Uppdaterat: 2016-09-21 16:22
PelleP

Jag försvarar inte det som hänt men biltillverkarna är inte ensamt skyldiga. Vad man måste förstå är att det finns en avvägning mellan låga CO2-utsläpp och låga NOX-utsläpp för en dieselmotor. Det betyder att om man gör en motor som släpper ut lite NOX är den alltid lite sämre gällande CO2-utsläpp. Vad är värst för miljön? Jag tror CO2, men är inte säker. Men vad vi kan konstatera är att lagstiftarna inte fattat detta utan endast velat dra åt utsläppskranen för att det ska se bra ut för väljarna men inte fattat att det betyder att CO2-utsläppen ökar i motsvarande grad. Däremot har vissa personer på myndigheter som ska kolla av verkliga utfall fattat detta varför man läst lagens bokstav istället för dess mening. Bokstaven säger att man ska klara av labtesterna. Visserligen tror jag att det finns en skrivning som anger att det ska motsvara verklig användning men det beskrivs inte hur det ska testas (den verkliga användningen alltså). Därmed ser man mellan fingrarna på "anpassningar" från den lokala industrin medan man tenderar att bli elakare mot importerade produkter.

Så vad är OK? Vad är en lagom smidig tolkning av lagen? Varje tillverkare har försökt hitta sin tolkning och därefter kört på det. Till slut smällde det för VW i USA eftersom deras dieselbilar blev ett hot emot den lokala industrin.

Idag är nya bilar så pass rena att uppvirvlat damm från däck, väg och bromsar påverkar stadsmiljön mer än vad som kommer ut genom avgasröret. Samt vad gamla bilar släpper ut. Och chipstrimmade bilar. Och mopeder.

Dieselgate är inte ett problem för miljön utan ett problem för lagstiftningen och därmed den rättvisa konkurrensen. Jag skulle efterlysa ett test på chipstrimmade bilar. DÄR har vi problem!

#8 • Uppdaterat: 2016-09-21 16:27
Lars58

VW är nu bäst! Haha, kan det vara VW som "sponsrat" även den här mijöorganisationen?
Problemet med dessa "verkliga"siffror är ju att dom inte är jämförbara med varandra såvida inte testerna kördes samtidigt under samma förhållanden. AL kan nog förklara.

#9 • Uppdaterat: 2016-09-21 16:31
Peter E

Och där kom första *förklaringen* från Opelfalangen. ;-)
Förmodligen kommer nästa inom kort.

#a • Uppdaterat: 2016-09-21 16:44
trasten

Man kan inte låta " marknaden " sköta regleringar utan övervakning. Man kommer alltid att hitta genvägar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.