Bild
Nästa artikel

Volkswagen Golf vanligaste nybil i februari

Nyheter

Gasade om Volvo och placerade sig främst i månadens nyregistreringar.

Branschorganisationen Bil Sweden har summerat februari månads inregistreringar av nya bilar. Totalt tillkom 23.146 nya bilar under februari. Det är en minskning med drygt 15 procent jämfört med samma tid i fjol. Bil Sweden tror att tappet beror på att många passade på att köpa bil innan nya skattesystemet bonus-malus infördes 1 juli 2018, det som straffar bilar med höga utsläpp.

Samtidigt har nya testmetoden WLTP medfört förseningar i leverans av bilar som måste certifieras. Det har också varit långa väntetider för de som beställt elbil eller laddhybrid då biltillverkarna inte hunnit med att leverera nog med bilar. Trots det ökade de laddbara bilarna med 52 procent i februari 2019 om man jämför med februari 2018.
– Var tredje laddbar bil i februari var en ren elbil, jämfört med knappt var femte i februari förra året, säger Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden. 

Sverige är dessutom tredje främsta land i Europa när det gäller införandet av nya laddbara bilar. Bara Norge och Island ligger före. 
– Vi har nyligen justerat upp vår prognos för antalet nyregistrerade laddbara bilar år 2020 och 2021 med närmare 10.000 bilar per år. Andelen laddbara bilar av nybilsregistreringana väntas enligt den nya prognosen uppgå till 24 procent under 2020 och 30 procent under 2021, säger Jessica Alenius. 

Av de totala nyregistrerade bilarna under februari 2019 utgjorde de laddbara bilarna 12 procent. Bensinbilar stod för 45 procent av de nya bilarna och andelen dieseldrivna bilar landade på 37 procent. 

Volkswagen Golf blev vanligaste modell i nyregistreringarna, följd av Volvo S/V60 och S/V90. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Vi Bilägare 2018/07 Biltest: Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf

Strömbil drömbil? Nya Nissan Leaf är elbilen som kommer så långt på en laddning att räckviddsångesten är ett minne blott, åtminstone i reklamen. Kan den matcha tidigare testfavoriterna Hyundai Ioniq och Volkswagen e-Golf? Hyundai Ioniq Electric Premium Plus Eco Nissan Leaf Tekna Volkswagen e-Golf   Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta. 11 sidor (2.5 MB)

Vi Bilägare 2018/12 Biltest: Ford Focus, Kia Ceed, Volkswagen Golf

Ny attack mot Golf Står VW Golf pall för attacken från nya Kia Ceed och Ford Focus? Eller är det dags för maktskifte i Europas mest konkurrensutsatta bilklass? Vårt avslöjande test ger besked! Ford Focus Kia Ceed Volkswagen Golf   Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta. 11 sidor (3.3 MB)  
Klimatbonusbilarnas 10-i-topp februari 2019

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 496 st. 
2. Kia Niro, laddhybrid, 324 st. 
3. Kia Optima, laddhybrid, 273 st.  
4. Volvo S/V60, laddhybrid, 271 st.
5. Renault Zoe, elbil, 236 st. 
6. Kia e-Niro, elbil, 163 st.
7. Nissan Leaf, elbil, 153 st. 
8. Volvo XC60, laddhybrid, 151 st. 
9. BMW i3, elbil, 111 st.
10. Mini Cooper Countryman SE, laddhybrid, 84 st.

Klimatbonusbilar definieras som elbilar, laddhybrider med koldioxidutsläpp max 60 g/km och gasbilar oavsett koldioxidutsläpp, som nyregistrerats från 1 juli 2018.

Bilmärkenas 10-i-topp februari 2019

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2019)

1. Volvo: 4507 st, 19,7%
2. Volkswagen: 3700 st, 14,7%
3. Kia: 1889 st, 7,9%
4. Mercedes: 1472 st, 6,1%  
5. Skoda: 1399 st, 5,7% 
6. BMW: 1325 st, 6,5%  
7. Audi: 1310 st, 5,0% 
8. Toyota: 1030 st, 5,1%   
9. Renault: 668 st, 2,9%  
10. Nissan: 629 st, 2,7% 

Bilmodellernas 10-i-topp februari 2019

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volkswagen Golf: 1720 st.  
2. Volvo S/V60: 1446 st.
3. Volvo S/V90: 1306 st.  
4. Volvo XC60: 929 st.
5. Kia Niro: 645 st. 
6. Volkswagen Tiguan: 544 st.
7. Mitsubishi Outlander: 520 st.
8. Skoda Kodiaq: 459 st.
9. Volkswagen Passat: 446 st. 
10. Audi A6: 432 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Kommentarer

#1
2019-03-04 10:09

KIA verkar ha gjort mycket rätt de senaste åren. De som är ansvariga för Hyundai måste vara frustrerade.

#2
2019-03-04 10:15

Att VW Golf säljer allra bäst är inte så konstigt då VW Golf är klassledare. Har man testat en VW Golf med neutrala ögon inser man genast att det är en välbyggd vagn med hög kvalitet även om stolarna är för hårda, om någon skulle fråga mig.

#3
2019-03-04 10:26

Ja det är väl inte helt ologiskt.
Ligger en del i stoors analys.
Mycket vettig bil för vettig peng.

#4
2019-03-04 10:30

Har haft Golf som hyrbil flera ggr och det är en helt OK bil i klassen. Det som subjektivt slår mig är att den ständigt ligger i försäljningstoppen men att jag inte alls ser proportionellt så många golfar ute i trafiken. Däremot ökar antalet SUVar hela tiden.

#5
2019-03-04 10:35

Det är väl snarare om man testar Golf med neutrala ögon som man hittar många fel och brister som pekar på att den inte är så fantastisk som det ytliga intrycket ge sken av.

Sedan är det förstås avgörande hur låga krav man har på "världens bästa bil" - enigt försäljningsstatistiken.

#6
2019-03-04 10:37

Anmärkningsvärt då Golf 7 sjunger på sista versen, kanske dåligt med alternativ i golfklassen!

#7
2019-03-04 11:06

Heter ju Golfklassen av en anledning. Slätstruken men väldigt kompetent bil.

#8
2019-03-04 11:24

En Golf är ju precis vad privatbilisten behöver. Lagom storlek, lagom driftskostnad, lagom flärd och lagom pris. Den enda konkurrenten torde vara Skoda Octavia. Fast den säljs mest som kombi. Hade Volvo kopierat VW:s recept hade de haft en storsäljare. Istället ska de härma premium med misslyckade modeller som C30 och V40...

#9
2019-03-04 11:43

HUr kan outlander leda försäljningen av laddhybrider?
Jag har väldigt svårt att förstå det efter provkörning med väldigt konstig körställning.

Och Golf med fel och brister som Nicklas säger som iofs alla har men den är väl väldigt normal och faller många normala i smaken.
Dessutom så går Golfen och Octavian riktigt snålt med 1,0tsi motorn och ingen nämnvärd skillnad mot en hybrid i normal körning.

#10
2019-03-04 11:51

Ser inget konstigt i varken Golfs framgång eller Outlander.
När det gäller PHEV så är det leveransbekymmer som skapar listan. Volvo skulle kunna leverera fler om de bara hade kapacitet.
Passat är helt borta beroende på att de inte kan leverera några bilar. Det skulle vara intressant att se hur många order som finns på laddbara bilar, som inte ännu levererats.

#11
2019-03-04 11:58

Personligen kan jag förstå Golfs framgångar. Svårt att helt provköra en bil med neutrala ögon men jag tycker att de konkurrenter jag provkört faller på helhet eller på för många detaljer.

Sedan ska man ha i åtanke att många kommuner och landsting har Golf som tjänstebilar vilket kanske bidrar till framgångarna. Likaså för Volvo när det gäller företagsbilar.

#12
2019-03-04 12:22

Golf är tyst och ombonad. Adderar du sedan alla andra parametrar så får man en väldigt bra all-round bil med få svagheter. Modellen har också förbättrats genom många generationer.

#13
2019-03-04 12:44

Golf är inte tyst, den är bara inte påtagligt bullrig, det är en viss skillnad.
Bekväm är den definitivt inte då den med multilänkbakaxeln skakar och slår som en hårdfjädrad sportbil på dålig väg, men det märks inte på slät motorväg där tydligen flertalet håller till.

#14
2019-03-04 12:45

Jag håller med som någon innan skrev, de ligger nästan alltid i topp vad gäller nybilsförsäljning, men man ser de väldigt lite ute på vägarna.....inte alls i den utsträckning som statistiken här ger sken av iaf. Kan det vara att deras köpare är överrepresenterade i en av naturliga skäl utdöende kategori människor? Folk som inte kör mycket utan bilen står mycket hemma.....
Förr var ju nästan var och varannan hemtjänstbil en Golf men det ser man knappt några längre, till det tror jag de blivit både för dyra och för driftosäkra. Sen hur någon kan få Golf till att vara en tyst och bekväm bil vet jag inte, då har man nog taskiga referensobjekt att jämföra mot. Inte högljudd kan jag hålla med om, men tyst...nää...

#15
2019-03-04 12:51

Sen som Robban skriver med, el och laddhybridslistan är inte ett dugg en indikation på vilka bilar som är bäst eller mest eftertraktade, utan den visar som han korrekt skriver vilka som kan leverera.......Outlandern är egentligen en ganska medioker produkt men just nu verkar det enbart vara den som kan levereras i den mängd folk vill köpa samt att vissa som måste välja laddhybrid väljer den istället för Passat eller Optima pga. just möjligheten till leverans inom behövd tid.
Ska bli riktigt kul se listan för mars sen och se vart Model 3 hamnar.

#16
2019-03-04 12:55

Att inte Golf syns ute på vägarna beror på att den inte syns...
En ganska tillintetsägande bil som inte sticker ut, varesig åt bra eller dålig riktning.

#17
2019-03-04 12:57

Gissar att orsaken till att vissa inte uppmärksammar alla Golfar i trafiken är just att dom är så vanliga så att det inte är nåt man reagerar på. Det är mycket troligare på att man reagerar när man ser t ex en fin Alfa.

#18
2019-03-04 13:13

Alla Golf ser ju inte ut som Golf. Jag antar att de i statistik inte gör skillnad mellan Sportkombin, Alltrack, Plus (finns den?) och övriga varianter.
Tycker jag ser Golf ganska ofta, särskilt Alltrack och kombin.

#19
2019-03-04 13:26

golf är habil, men tråkig

#20
2019-03-04 14:00

Överreklamerade

#21
2019-03-04 17:03

Var är Opel i statistiken? Denna guds gåva till mänskligheten. ;-)

#22
2019-03-04 19:40

Golfägare i min närhet har nyligen haft problem med kamkedja, rosthål, tändspole och brustna fjädrar. Jag är helt klart imponerad av VW som kan hålla intresset på topp för dessa farkoster.

#23
2019-03-04 21:20

De som köper bilen ny behöver inte oroa sig för kamkedjor(sitter rem i 7:an), rosthål osv.

#24
2019-03-04 22:10

Henrik M

Finns bilar med mycket bättre komfort än Golfen. Men i sitt segment är den bland de tystaste bilarna. Min pappa kör en V70 och han tycker inte att det särskilt stor skillnad mellan min Golf och hans Volvo när det gäller ljudkomfort med lika breda däck. Fjädringen tycker han till och med är bättre i min bil.

#25
2019-03-04 22:11

Apex: Fast att den är en av de i sitt segment med lägst ljudnivå innebär ju inte på något sätt att den är tyst. Sen vet jag inte vad för V70 din pappa har men V70:n jag hade senast ,2014, var ju väldigt mycket tystare samt bättre fjädrad än de Golfar vi har på företaget, 2017-2018. Golfen har ju en ganska struttig fjädring jämfört med de flesta lite större bilar.

#26
2019-03-05 05:07

Vw är ju inte kända för att göra tysta bilar utan tvärtom.
Tycker de är rätt högljudda faktiskt :(

#27
2019-03-05 06:32

Har en Golf Sportscombi 1.2 TSI som är betydligt tystare än svågerns Volvo V60 D3. Visst kan däcken göra skillnad, men det är både högre däcksljud och motorljud i Volvon. Och jämför man sedan bagageutrymmet så.....
Är mycket nöjd med min Golf....som så många andra Golf-ägare....trots vad en del (som antagligen INTE äger en VW) skriver om här.

#28
2019-03-05 07:57

Det är framförallt företag, kommuner och landsting som köper Golf och de bryr sig inte om att en ny generation kommer efter sommaren. Vita Golfar med kommunes logga, det känner vi nog igen. Särskilt vi som bor i mindre kommuner. Absolut Sveriges vanligaste hemtjänstbil.

#29
2019-03-05 08:21

Raphael: Vart har du faktan på det att Golf är Sveriges absolut vanligaste hemtjänstbil?

#30
2019-03-05 08:27

Jag kan inte påminna mig när jag senast såg en Golf med någon kommuns logga på. Yaris, Kuga och Zoe är de jag noterar.

#31
2019-03-05 09:37

Jag tror det var länge sedan golf var en allmän kommun bil.
Fler och fler småbilar rullar i hemtjänsten
Och en hel del nakna 4wd kugor på landsbygden.

#32
2019-03-05 10:16

Henrik

Han har också en 2014. Delar inte alls din uppfattning om att fjädringen är struttig, tycker att just fjädringen är en av golfens bästa egenskaper. Nu har jag satt på bredare sommardäck än original och då låter det mer, V70 är tystare men med vinterdäcken är det ingen stor skillnad. Sittkomforten är det dock klasskillnad på.

Från Top Gear ”The headline here is the ride, which is little short of a revelation. It absorbs, isolates and simply glides above the disturbance of Britain’s knackered roads.”

#33
2019-03-05 10:50

Om man tycker Golfen är komfortabel med fin fjädring så beror det uteslutande på att man inte kört den på en riktigt dålig väg och därmed aldrig upplevt hur det är.

Där jag bor är Golf en av flera kommunbilar hos två kommuner varav den ena är den jag har erfarenheterna från, antalet är väl 8-10 från 2015, före det var det Toyota Avensis.
Övriga är Toyota, Nissan, Renault.

Hälften av bilarna har inget kommunmärke utan endast en liten siffra på bakluckan.

#34
2019-03-05 12:55

Det är väl inte rättvist att jämföra tystnad i Golf med dubbelt så dyra bilar. I ViB:s 50-bilatest för ett par år sen över buller i bilar, så var Golf klart tystast i sin storleksklass.

#35
2019-03-05 13:54

N-iklas

Vet du vad ”knackered roads” betyder? Har varenda motorjournalist som provkört Golfen fel?

#36
2019-03-05 13:57

VW Golf slutar på 10:e plats i ViB bullertest 2016. Före många dyrare bilar.

Opel Astra på plats 35. Men testet var säkert riggat.

#37
2019-03-05 17:53

Apex: Du behöver inte dela min uppfattning om fjädringen på Golfen, det är nog helt enkelt så att vi har lite olika preferenser från tidigare bilar vi ägt om vad som är en bra fjädring eller vad som är struttigt m.m.....
Jag säger inte att Golf är en dålig bil, i sin klass är det utan tvekan en av de bilar minst dåliga egenskaper. Finns bilar i klassen som är bättre på vissa saker, men som ofta faller på något annat, medans Golfen är en jämnbra bil rakt över alla egenskaper och det tilltalar många som inte har nå´t direkt bilintresse utan bara vill ta sig från A-B.

#38
2019-03-06 10:02

Jag tror att hen som skrev artikeln på top gear har referenser som jag och du bara kan drömma om.

#39
2019-03-06 10:11

Utifrån mina högst begränsade erfarenheter, så skulle jag tro att Golfen är ganska känslig för hjulstorlek. Golfen jag hyrde i Italien hade 225/45-17 och gick stötigt som bara den. Själva fjädringen var det inget fel på, men alla kanter, skarvar och brunnslock orsakade kraftiga högljudda stötar i bilen. Kanske berodde på Bridgestone-däcken, svårt att säga. Man kan ju hävda att bilen jag körde var "slut" i fjädringen, men bortsett från stötigheten så fanns det inga andra indikationer på något sådant. Styrningen fungerade normalt, inga vibrationer i någon hastighet eller vid inbromsning. Har dock kört Golf i Sverige med lite mer beskedliga däckdimensioner och då upplevde jag inte alls att den var speciellt stötig. Dock förstår jag att Golfen säljer bra för den är mycket rymlig inuti och har ett förvånansvärt stort bagageutrymme.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.