Nästa artikel
Volkswagen Golf Sportscombi – rapport från provkörningen
Direktrapport

Volkswagen Golf Sportscombi – rapport från provkörningen

Publicerad 8 juli 2013 (uppdaterad 8 juli 2013)
Vi Bilägare har varit och provkört den nya kombivarianten av Volkswagen Golf, och vårt första intryck av bilen lyder så här:

Tommy Wahlström har provkört nya Golf Variant i Amsterdam.

- Men den har nu fått ett nytt namn hemma i Sverige, den kommer att säljas som Sportscombi, säger Tommy Wahlström.

Varför ska den heta Sportscombi?
- För att understryka det sportiga med den nya bilen, men jag skulle snarare säga att de har gjort så för att det ska finnas någonting att skriva om den, för den är faktiskt rätt trist. Inget märkvärdigt att köra eller så. Det är ju liksom en Golf med kombiutrymme helt enkelt.

Skulle du kunna berätta lite om bilen
- Det är en bra bil på många sätt, jag tror att den kommer att sälja som smör i Sverige. Den är ju vettig och väldigt praktisk även om den inte är uppseendeveckande på något sätt. Med den nya plattformen går bilen lite tystare än tidigare och den har också blivit rymligare. Föregångaren byggdes i Mexico men den här kommer att byggas i Tyskland.

När kommer den hit och var ligger priset?
- Den kommer till Sverige alldeles snart, i augusti-september och pristillägget från en vanlig Golf för att få en kombi blir 7 000 kr.

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nummer 11 som kommer i butik den 27 augusti.

Här hittar du mer fakta om modellen.


Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf Sportscombi?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-07-08 13:02
Oomkullrunkelig

Men varför köper så många kombibilar?
Om man vill frakta något hur man en riktig skåpbil, en Berlingo till exempel, eller en släpkärra.
Sportscombi låter helt fel. Det finns inget sportigt med den.

#2 • Uppdaterat: 2013-07-08 13:19
mcregor (ej verifierad)

Vi som köper kombibilar behöver ofta den lastyta och lastvolym som en sådan ger. Tar man t ex en kombi i Golfklassen så kan man många gånger välja den istället för en sedan i en större bilklass. Sen håller jag med om att det är lite löjligt att kombibilar numera måste heta nåt a'la "sport...".

#3 • Uppdaterat: 2013-07-08 13:42
Mistro

Tillägget "Sport" brukar vara en ursäkt för en trång kombiversion men i fallet Golf så är det ju en rymlig bil.
Som kontrast till det första inlägget så vill jag hävda det motsatta,...varför INTE köpa en kombi?

#4 • Uppdaterat: 2013-07-08 13:53
Peter56

Som artikelförfattaren skriver så kommer den nog att bli en storsäljare. Men det ska bli spännande att följa kampen mellan nya Skoda Octavia Kombi och Golfen. De är ju byggda på samma chassi och kommer att kosta ungefär lika mycket.

#5 • Uppdaterat: 2013-07-08 15:19
Raphael

Jag förstår heller inte detta med en vanlig kombi. Utomlands tar minibussar allt mer av marknaden - de kombinerar både gott utrymme för passagerare och enormt lastutrymme, de är mer flexibla än en kombi, de rymmer mer utan att vara längre - i flera fall är de mer kompakta och ändå rymligare. Jag förstår inte varför minibussen inte har gått hem i Sverige när de är storsäljare i övriga Europa.

#6 • Uppdaterat: 2013-07-08 15:28
mcregor (ej verifierad)

Raphael - jag har sagt det till dig flera gånger tidigare men det verkar inte riktigt som du läst och förstått - så vi tar det igen.
För mig så är det större lastyta som behövs i bagaget än vad de s k minibussarna har - typ din Picasso C3. Jag kan inte lasta på höjden och då är det en konventionell kombi som gäller och ingen minibuss. Vi har helt enkelt olika krav - så enkelt är det. Och det är ju inte helt otänkbart att flera har samma krav som jag.

#7 • Uppdaterat: 2013-07-08 15:42
Hackenbush

Sportkombi......då de, då de.
Jag säger då de.

Däremot håller jag helt med mcregor.

Raphael, att inte minibussen går hem i Sverige kan ju vara för att den just är "bussig"
Lite högre byggd, lite svajigare och vindkänsligare eller en stenhård fjädring för att inte bli svajig och den blir
därmed stenhård istället och varje gupp i vägen känns som en spark i ändan.

#8 • Uppdaterat: 2013-07-08 16:27
tjoson

Varför köpa en Golf kombi?

En anledning kan vara, att deformationszonen oftast blir längre i en kombi jämfört med halvkombi . Att sitta i baksätet med huvudet nästintill i bakrutan är inte särskilt säkert vid en ev. påkörning bakifrån.

#9 • Uppdaterat: 2013-07-08 17:52
joja

Är inte detta just en liten skåpbil? Fast man säjer ju inte så nu för tiden.

#a • Uppdaterat: 2013-07-08 18:03
Luna Rover (ej verifierad)

Tittade på den nya Golf Combin när den var på DinBil för några veckor sedan. Den kändes större och rejälare än den tidigare varianten.
.
Blev dock besviken på tre saker.
1) Exemplaret hade inget reservhjul (Vilket är OK för mig) men för att hålla uppe golvet i bagageutrymmet så hade man satt en riktigt vek och dum krysskonstruktion av cellplast.
Provade att sätta mig i bagaget och mina hundra kg gjorde att jag sjönk ner.
- Gör om och gör rätt! - Jag vill kunna lasta några säckar jord.
.
2) Saknar motor alternativ på 140hk - 160hk utan att man måste ha GT-paket.
Skapa en Comfortline.
.
3) Saknar vanlig enkel backvarnare som säger piiiip.
.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.