Senaste aktivitet

"Boxer" har kommenterat på "Ärlighet varar längst"

Volkswagen Golf hetaste privatköpet

Nyheter

Privatpersoner registrerade nästan 6 000 exemplar av Volkswagen Golf under 2011, det gör bilen till Sveriges mest populära privatköp.

Volvo V70 var Sveriges mest sålda bil förra året, men om alla företagsbilar sorteras bort från registreringsstatistiken får Volvokombin se sig slagen av Volkswagen Golf.

Privatkunder registrerade 5 836 exemplar av Volkswagen Golf under 2011, enligt siffror från statistikföretaget Vroom. Sten Forsberg, vd Volkswagen Sverige:

– Volkswagen är traditionellt starka på företagsmarknaden, men privatkunderna är vårt arv och därmed oerhört viktiga för oss. Vi är glada över att Golf med dess olika versioner gillas av så många människor, säger han i en kommentar.

Bland de 59 versioner som erbjuds av Golf i modellens olika utföranden var dieselalternativet TDI 105 BlueMotion mest populär, både bland företag och privatpersoner.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf?

Kommentarer

#13
mcregor
2012-02-19 17:50

Ja - skall man bygga sin helt unika bil brukar de flesta bli dyra. Kan man hålla sig till lite mera normala varianter så behöver det inte alls bli speciellt mycket dyrare med en Golf än t ex en Focus eller Astra. Jag brukar försöka hålla mig till lagerbilar och försöka hitta nån som passar så bra som möjligt och på sådana bilar har handlaren oftast lite bättre priser. Men vill man absolut ha sitt egna stuk så förstår jag att priset kan skena.

#12
2012-02-19 13:08

Men den är inte billig.
Jag var inne på VWs sida under "bygg din bil" och med samma utrustning som jag har på min Saab ramlar priset upp till 310000:-!
Och då är det ändå en avsevärt mindre bil.
Men jag gillar Golf i övrigt.

#11
2012-02-18 18:11

"Enligt mej har de flesta bilar gått om Golf på alla områden men jag förstår att dess rykte hjälper ännu i dagens läge. Bra styrkänslan har den nog inte."
Tror du skall köra en Golf innan du uttalar dig.
Kör en Golf GTD, körglad, sportig och mycket bra styrkänsla.
Jämförde med motsvarande bilar i klassen men kunde inte hitta någon som gav det jag ville ha för samma pris.
Du kan få en Golf precis så som du vill. En tråkig, billig och snål "Blue Motion" eller en supersportig och kul R-line. Bara att välja.

#10
mcregor
2012-02-17 22:53

Rykten säljer ingen bil till mig i alla fall. Sen kan ju måhända preferenserna vara lite annorlunda om man är yngre eller äldre t ex...
Jag personligen handlar efter moget övervägande och tämligen noggranna jämförelser mellan kandidaterna i klassen. Har aldrig varit märkestrogen utan väljer det som passar mig bäst den gång jag skall handla. Skulle tro att det finns många andra som har samma köpbeteende. Om en bil - Golf eller annan populär bil - inte visar sig motsvara förväntningarna så har jag svårt att tro att modellen fortsätter att sälja bra. Jag vill nog tro att populära modeller i allmänhet också är rätt OK som bilar.
Men vill man ha en sportigare bil så skall man nog välja nåt annat än en familjebil med miljödiesel - oavsett märke. Dom bilarna passar nog bättre för oss som ser bilen mera som ett praktiskt fortskaffningsmedel än som en rolig leksak.

#9
2012-02-17 21:20

Körglad har väl Golf nån gång i tiden varit men inte mera tyvärr. Sätter man på 18" däck så kan man få tillbaka lite av den magiska känslan som fanns där förut. Enligt mej har de flesta bilar gått om Golf på alla områden men jag förstår att dess rykte hjälper ännu i dagens läge. Bra styrkänslan har den nog inte.

#8
mcregor
2012-02-17 20:53

Även jag tillhör 5836-gänget. Trodde inte alls att det skulle bli en Golf Variant när sökandet efter nytt fordon påbörjades men så blev det efter ett stort undersökningsjobb. Kan säga till Peugeot-Pär att det är jätteskoj - alltså att kunna åka många mil, sitta skönt i bilen och kliva ur utan ont i högerbenet - i motsats till en konkurrent med 7-års garanti. Kan vara personligt men nu var det ju jag som skulle ha bilen,
Så jag tror inte det är en tillfällighet att Golf säljer bra p g a att folk bara går "i andras fotspår" - det är nog att underskatta köpare som skall slanta ut med sina egna surt förvärvade pengar. Tror nog snarare att privatköpare är lite noggrannare vid bilvalet än tjänstebilsköpare. Sen kan ju valet absolut bli något annat än Golf - man har ju som sagt olika krav och preferenser.

#7
2012-02-17 19:41

Var inne på att köpa en ny golf men insåg att den är lite tråkig... men kan förstå att många köper den, bra bil men tror även många går i alla andras fotspår och köper den för alla andra gör det, Hur skoj är det kan man undra??

#6
2012-02-17 19:18

Vore intressant att få se hela listan, jag gissar att även Kia Ceed hamnar högt, den var ju nr.1 år 2010 hos privatköparna.

#5
2012-02-17 15:04

Vi är en av de 5836. Mycket nöjda, f.ö. En BMT med DSG + att den parkerar sig själv.

#4
2012-02-17 14:11

Kul att få se vad det är för bil privatpersonen köper i första hand.

Golf är en bil med en tidlös design som står sig länge. Jag är rätt imponerad över vad VW kan om vad folk helst vill ha i bilväg i förhållande till pengarna.

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: