Nästa artikel
Volkswagen e-Golf – rapport från provkörningen
Direktrapport

Volkswagen e-Golf – rapport från provkörningen

Publicerad 20 mars 2014 (uppdaterad 21 mars 2014)
Upp till 19 mil. Så långt ska nya Volkswagen e-Golf kunna rulla med bara elektricitet som bränsle. Vi rapporterar från provkörningen.

Snart finns Volkswagen Golf med nästan alla typer av drivlinor. Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström åkte till Berlin för att provköra den senaste varianten: e-Golf.
– Den ser ut som en vanlig Golf, känns som en vanlig Golf, kör som en vanlig Golf, men den är också helt eldriven och går makalöst tyst, säger Fredrik Diits Vikström.

Vad är första intrycket?
– Att den är trevlig, nästan avslappnande, att glida fram med i stan. Men också att den är riktigt rolig att köra mellan rödljusen. All motorkraft finns ju tillgänglig från start.

Men den blir inte särskilt billig?
– Det är ju det som är grejen. Priset är inte spikat men det kommer förmodligen hamna någonstans kring 340 000-350 000 kronor. Ungefär som priset för en BMW i3.

Är räckvidden att lita på?
– Enligt körcykeln ska bilen klara 19 mil på el, men Volkswagen är lite mer blygsamma och säger mellan 13 och 19 mil. Hur bra den är på att hushålla med elektriciteten återkommer jag till i provkörningsrapporten i papperstidningen.

Läs den kompletta provkörningen av e-Golf, med fler omdömen av bilen, i Vi Bilägare nummer 6/2014 som utkommer 15 april. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen e-Golf?

Volkswagen Golf SC 2,0 TDI 115

Tillverkningsland: Tyskland.

Motor: Tvärställd 4-cylindrig rak dieselturbo. Cylindervolym 1 968 cm3. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 81,0/95,5,0 mm. 

Effekt/vridmoment: Max effekt 115 hk (85 kW) vid 3 250–4 000 v/min. Max vridmoment 300 Nm vid 1 600–2 500 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp. Varvtal vid 110 km/tim på högsta växeln: 1 750 v/min.  

Hjulupphängning: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram MacPherson fjäderben med undre triangellänk, halvstel torsionsaxel bak. 

Hjul: Fälgbredd 7,5 tum. Däck 225/45 R17. (Original 205/55 R 16 på 6,0-tum bred fälg)

Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,1 m, 2,6 rattvarv.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Elektrisk p-broms. 

Prestanda: Toppfart 202 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 10,5 s (fabriksupgifter).

Övriga versioner: Bensin: 1,5 eTSI 130–150 hk från 284 900 kr, Gas: 1,5 TGI 130 från 303 500 kr.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-20 15:20
T B

Suck, ännu en "under-20-mil-elbil". Varför kan inte fler följa Tesla Motors exempel och bygga elbilar med vettiga räckvidd?

Och VAD är det som tar all plats under motorhuven? Tesla har 150 liter bagageutrymme där.

#2 • Uppdaterat: 2014-03-20 15:51
saabnisse

Javisst TB, men man får ju två stycken e-Golf för priset av en Tesla och ändå blir det pengar över att betala en bärgare som bogserar till närmaste nätuttag.

Sigge, det här är ju ändå en riktig bil med bekväma säten och inte en pajasbil från Tivoli som i3.

#3 • Uppdaterat: 2014-03-20 15:52
BMW_4ME

Visst T B, Tesla har fördelar förutom en liten detalj, den är dubbelt så dyr ;)

#4 • Uppdaterat: 2014-03-20 16:06
T B

Sant, Teslan är mycket dyrare.

Dock planerar tex Nissan släppa en förbättrad Leaf med 24 mils räckvidd för endast 50 000 kronor mer än dagens. Som då kommer kosta lika mycket som el-Golfen här, fast med vettig räckvidd.

#5 • Uppdaterat: 2014-03-20 16:12
Teslaförare

Till er som nämner att Tesla är dyr, okej, ja.
Men det finns en viktig skillnad jämfört med golfen. Teslan funkar som endabil. E-golf + plus en bensinare lika stor som Teslan blir nämligen ännu dyrare.

Kom nu inte och säg att det inte finns någonstans att ladda, jag är så sjukt trött på att höra det i sådana här kommentarfält. Har kört bilen varje dag i 9 månader och aldrig haft problem att ladda.

#6 • Uppdaterat: 2014-03-20 16:18
Gunnar Lindberg

Det är lätt att glömma att räckvidden inte är det enda problemet. Ju längre räckvidd, ju större batteri, desto längre tid tar det att ladda sedan man har utnyttjat räckvidden fullt ut. Kör man Teslan femtio mil så får man låta den stå på laddning vid vägguttaget ett par dygn innan man vänder hemåt.

#7 • Uppdaterat: 2014-03-20 16:24
T B

Men det är inte så man laddar en elbil. Vanliga vägguttag är att betrakta ungefär som reservdunk för fossilbilar - det går att ladda så men inte primära sättet.

I en vanlig trefasuttag som finns i de flesta garage och tvättstugor laddar du även en helt tom Tesla-batteri full på 8 timmar, dvs medan du sover över natten.

Är du ute och kör snabbladdar du batterierna på en halvtimme.

#8 • Uppdaterat: 2014-03-20 16:25
Teslaförare

Gunnar, jag visste att någon skulle skriva det inom 2 sekunder att det tar för lång tid att ladda :-) Hört talas om trefas?

Är man inte handelsresande som stannar bara en timma i varje stad funkar Teslan perfekt.

#9 • Uppdaterat: 2014-03-20 17:10
Roy J

BMW är ett snyggt exempel på hur man kan missbruka moderna material.
VW:n är så mycket mer bil - och kostar den dessutom inte mer, så...

De flesta elbilar är väsentligt dyrare i inköp än sina fossildrivna konkurrenter.
Det är där Tesla S är så mycket smartare. Den är ju inte dyrare än sina konkurrenter, har ett krockskydd i toppklass, utmärkta vägegenskaper, riktiga sportbilsprestanda och går tyst och billigt.
Som jag skrivit tidigare så är Tesla mer än en bil - det är ett brett koncept, typiskt för Elon Musk.
Förutom de dyra men snabba laddstationerna, så finns nu ett billigare alternativ (för inköparna, dvs kommunerna) som utnyttjat i princip samma teknik som hemmaladdarna.
Den batteribytesstation som visats är mer än dubbelt så snabb som att tanka en tom vanlig bil och är tänkt att byta batteri till ungefär samma pris som en vanlig full tank.
Tesla X är en mycket genomtänkt, fyrhjulsdriven familjebil - men ännu dyrare.
Tesla E (arbetsnamn BlueStar) kommer däremot att vara en billigare bil runt 350 000.

Men Audi påstår ju sig ha en Tesla-dödare på gång.

Utan att säga mer så är jag gammalmodig nog att tycka att om en bil har ett baksäte så ska det kunna användas. Enkelt.

#a • Uppdaterat: 2014-03-20 17:27
caterpillar950

Håller med TB, ytterligare en 100miles bil (16mil) som i direkt jämförelse med andra golfar är DYR.
Teslan å sin sida är inte dyr, det är bara mycket pengar, men dyr är den inte.
Dom som köper den kan köpa den i stället för andra bilar i den prisklassen och tycka den är billig. Sen finns det dom som köper den ändå för vad den representerar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.