Nästa artikel
Vill ha skattefria motorvärmare
Nyheter

Vill ha skattefria motorvärmare

Publicerad 19 oktober 2017
Mindre kallstarter = bättre luft. Nu föreslås att motorvärmare ska bli mer fördelaktigt att installera.
Om det vore mer fördelaktigt att skaffa elektriskt bilvärmesystem skulle antalet kallstarter och därmed miljöpåverkan minska, tror politiker.
Som reglerna ser ut nu för tjänstebilister ökar förmånsvärdet om man väljer att installera ett elektriskt bilvärmesystem. Användaren av tjänstebilen bestraffas därmed för att bilen blir mer miljövänlig, anser riksdagsledamoten Penilla Gunther (KD), som lämnat in en motion om att motorvärmare bör undantas från skatt.

Fördelarna med detta skulle bli bättre luftkvalitet. Enligt siffror från Statens Väg- och Transportforskningsinstitut, VTI, står kallstarter för 73 procent av de årliga kolmonoxidutsläppen från personbilstrafiken (CO), 69 procent av utsläppen av kolväten (HC), 15 procent av utsläpp av partiklar (PM) och 7 procent av kväveoxidutsläppen (NOx). Kallstarter står också för hela sju procent av utsläppen av koldioxid, eftersom bilen drar mer bränsle innan den uppnått arbetstemperatur.

Bildelstillverkaren Defa, som bland annat gör elektriska bilvärmesystem, har anlitat nordiska Teknologiska forskningscentralen VTT för att påvisa fördelarna med motorvärmare. Enligt resultaten i VTT:s studie kan moderna diesel- och bensinbilars utsläpp av kolväten och kolmonoxid i princip helt elimineras vid användande av motorvärmare. Andra positiva aspekter är att utsläppen av kväveoxider reduceras kraftigt och att bränsleförbrukningen kan minskas med upp till 2 deciliter per körning.

I motionen nämns att det rullar 250.000 tjänstebilar I Sverige och att de utgör en ökande andel av nybilsregistreringarna.
 
Diskutera: Borde elektriska motorvärmare vara skattefria att installera?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-10-19 11:29
Styggavargen

Varför har detta inte uppmärksammats tidigare? Är ingen hemlighet att en nystartad bil drar mycket mer tills motorn blivit varm. En diesel är ännu värre, dessa måste oftast köras längre innan förbrukningen går ned. Speciellt vid kallt väder.

#2 • Uppdaterat: 2017-10-19 11:53
Mattse

Varför endast på nya tjänstebilar? Den som har förmånen att kunna plocka ut en ny tjänstebil, oftast i 3-400 000 kronors klassen, borde ha råd med den lilla kostnad som en elektrisk motorvärmare medför.

Om KD-politikern verkligen menade allvar med sitt miljö-utspel borde ALLA bilar, nya som gamla, få skattefri/momsfri/gratis installation av elektriska motorvärmare i så fall.

#3 • Uppdaterat: 2017-10-19 13:06
Axelman

Med tanke på att vi är i en övergång till batteribilar är det ju bara bra med fler värmaruttag/ladduttag. I båda fallen gör den nytta.

#4 • Uppdaterat: 2017-10-19 15:02
lsoderlund

Tidigare har det väl varit en komfortpryl som man själv satt i för att slippa kliva in i en kall bil.

Miljövinsterna har ju alltid funnits där, och vi som uppskattar motor och kupévärmare använder ofta dessa frekvent vintertid.

Har på min A6:a från 2014 både dieselvärmare och motor(blockvärmare) och kupévärmare. Superbekvämt skulle jag säga, aldrig att man har fukt invändig i bilen heller.

#5 • Uppdaterat: 2017-10-19 16:13
mso 1000

Hmm. Skattefritt. Fyller det ens en funktion.
På sista åren har ju bilverkstäderna och även märkesverkstäderna börjat sätta in defa/Calix anliggngsvärare som är på halva effekten och värmer motorn från utsidan och då med dålig verkningsgrad med ett fåtal grader varmare motor.
Förr var det vattenvärmare på 550w som värmde vattnet och numera anliggningsvärmare på typ 350w.
Sanslöst dåligt men verkstaden slipper tappa systemet på glykol och sparar en timme arbetstid men debiterar ändå minst 5000:-
Och löningen är ytterst tveksam för oss konsumenter men bra för installatören.
Tyska och svenska bilar kan man välja bränslevärmare från fabrik och få 70 graders motortemp och varm cupe på en kvart och dessutom som på octavian 5000:- för dragpaketet och bensinvärmare mm och jag tror Opel har liknande pris.
Fattar inte att det inte är standard med bränslevärmare i Sverige med vinterklimat.
Och då man kan se eftermarknads montage på vissa japanare, fransoser mfl som kostat 25-35 tusen och man ser borr spånet kvar på instrument panelen och dubbelhäftande tape.

#6 • Uppdaterat: 2017-10-19 19:36
LennartJ

Motor- och cupévärmare har jag haft i mina bilar sedan 70-talet. Har aldrig reagerat på kostnaden, utan som en självklartet precis som dragkrok.
Tror nog att det är mer en ironi från KD, med MP:s alla små fjuttigheter. Istället för en långsiktig och effektiv plan.

#7 • Uppdaterat: 2017-10-19 19:43
Kandidat

Ett par saker om motorvärmare. De minskar slitaget på bilen (minskade antalet kallstarter), de gör att värmen kommer snabbare och imma försvinner snabbare eftersom motorn får arbetstemperatur snabbare. Dessutom minskar de utsläppen av HC och CO som är ett problem för miljön även om man kör med miljöbränsle. Dessutom slipper man exempelvis kärv växellåda.

Kom bara ihåg att dubbla tiden det står i körkortsboken!

Så tycker absolut det är en bra idé att inte låta dem höja förmånsvärdet.

#8 • Uppdaterat: 2017-10-20 00:31
John2008

Frågan är hur man gör med fastighetsägare som inte vill installera elektriska uttag vid parkeringsplatser. Jag har påpekat för min fastighetsägare av och till i över 10 år att uttag kan vara bra, men inget händer. Har haft värmare och kupévärmare installerat i min bil hela tiden, men tänker nu ta bort och sälja utrustningen.

#9 • Uppdaterat: 2017-10-20 08:48
mso 1000

Fokusera på viktigare frågor??

Saxade detta från en kille som kollat upp sin förbrukning till jobbet resorna.

Så kan vi i Sverige tanka 80 miljoner liter mindre i våra bilar under ett år.

Ett högst ovetenskapligt motorvärmartest och funderingar, men ändå…

Jag har en normal bil, snart 5 år gammal och 12000 mil på mätaren med en 2 liters euro 5 dieselmotor. Jag har jämfört skillnaden på bränsleförbrukningen med och utan elektrisk motorvärmare motor på morgonen på väg till jobbet i min bil. Temperaturen har varit runt noll varje morgon jag har testat.

Utan motorvärmare var den genomsnittliga bränsleförbrukningen enligt färddatorn 0,86l/mil efter den första milen.
Med en Calix motorvärmare (Slangvärmare som värmt kylvätskan i knappt 2h) drog bilen 0,65 l/mil på samma sträcka, en besparing på 2 dl eller om man så vill, 25%.

Ekonomiskt tar bränslebesparingen ut kostnaden för elen att förvärma motor och kupé, en noll affär rent ekonomiskt. Komforten att sätta sig i en varm bil var ju däremot lätt värt några kronor, en besparing alltså :-).

Utöver komforten är det faktiskt vår miljö som får den största besparingen, bara min bil drar ca. 40 liter mindre diesel till och från jobbet under en hel vinter när jag förvärmer motorn med min motorvärmare från Calix.

I Sverige finns ca. 5 miljoner bilar i trafik, om 2 miljoner av dessa används varje vardag för att åka till jobbet och alla skulle använda en elektrisk motorvärmare skulle vi tanka 80 000 000 liter mindre per år, ja du läste rätt, 80 miljoner liter! Eller om man så vill, 1666 tankbilar med släp, och så många tankbilar på rad blir 4 mil.
Vill man få ut 80 miljoner liter ur en normal kökskran ta det ungefär 30 år!

Tänkvärt, eller hur!

#a • Uppdaterat: 2017-10-20 09:17
40-talisten

Förr värmde elektriska motorvärmaren kylarvattnet direkt via insticksvärmare i motorblocket genom borttagande av s.k frostbricka . Numera finns inte frostbrickor i moderna motorer, och elmotorvärmaren är bara en klamp omslutande topplocket. Tanken är då, att kylarvattnet ska värmas indirekt via motorblocket. Men resultatet blir mycket klent, även efter flera timmars inkoppling. Med gamla typen motorvärmare steg tempmätaren snabbt till normalvärde efter start. Dagens indirekta motorvärmare ser jag däremot som helt ineffektiva, och bortkastade pengar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.