Bild
Nästa artikel

Video: Google utmanar Volvos förarlösa system

Nyheter

Volvo bjöd nyligen in media att provåka förarlösa bilar på allmän väg. Bilarna klarade inte av stadstrafik, något som Google nu visar att de kan.

Volvo är en bra bit på väg när det gäller förarlösa bilar, nyligen bjöds media in att provåka bilarna i Göteborg. Tekniken bygger, liksom hos exempelvis BMW, på en bil som med hjälp av adaptiv farthållare håller koll på framförvarande bil och anpassar hastighet och avstånd till den. Det matchas med system som läser av vägmarkeringar och trafikskyltar, allt i samspel med navigatorn. När det handlar om förarlösa system är det inte bara biltillverkarna som slåss om att vara först och bäst.

Volvo har nu en seriös konukrrent i sök-jätten Google. Hittills har Volvo bara visat ett system som fungerar på större vägar som motortrafikled/motorväg och på större infartsleder. Google laddade igår upp ett klipp på Youtube där de visar hur en bil som utrustats med deras system tar sig fram på en normalt trafikerad gata i Kalifornien, USA. Self driving concept som de kallas kan upptäcka och reagera på hundratals objekt i rörelse simultant, enligt Google själva.

I deras presentation av systemet visas hur det upptäcker de oranga skyltarna och konerna vid ett vägarbete och hur bilen sedan gör ett säkert filbyte. Vidare passerar bilen en järnvägskorsning och en vanlig fyrvägskorsning helt utan att föraren behöver ingripa. Enligt Google ska bilen även kunna detektera en cyklist tecken med handen innan den svänger.


Klippet är knappt två minuter, alltså inget vidare underlag för bedömning. Men bara det faktum att det hintas så här tydligt om Googles ambitiösa syn på förarlösa system borde sända tydliga signaler till biltillverkarna. Volvos iver att sätta förarlösa bilar i trafik redan till omkring år 2020 kan göra att deras, i förhållande enklare, system därför riskerar att vara daterat redan vid lansering.

Diskutera: Vem tror du kommer leverera det mest användbara förarlösa systemet?

Kommentarer

#1
2014-04-29 10:51

Mitt svar på frågan är: Ingen. För jag ser inte förarlösa system som användbart.

#3
2014-04-29 11:10

Snälla Andreas J,..vill du vara vänlig och läsa igenom dina alster INNAN du publicerar dessa?

#2
2014-04-29 11:20

Googlels system verkar att klara att framföra bilarna säkert ser man i filmerna.

#4
2014-04-29 15:13

Och automatiskt bromssystem har dom också demonstrerat :)

#5
2014-04-29 17:46

Sätt stopp för dessa påhitt!
Hoppas biltillverkarna inser i tid att detta kommer leda till deras egen död om de fortsätter.
Det finns ju ingen anledning till att köpa en självkörande bil. Det finns ju taxi!

#6
2014-04-29 18:54

Självkörande bilar kommer säkert, men endast för vägar som är speciellt anpassade. Inte så illa som det låter. Vem är road av att hålla i ratten timmar i sträck på vägar som bara går och går. Taxi är inget alternativ. Det ger inte friheten som den egna bilen om man inte har en anställd chaufför som alltid finns till hands.

#7
2014-04-29 19:01

Det kommer att ta en halv evighet innan dessa självkörande bilar är klara att säljas till gemene man.
Först skall de testas under lång tid, sedan måste säkerheten vara fullgod för att inte olyckor med dessa bilar skall föras i domstol under långa perioder för att bestämma vems fel olyckan var.
Till slut måste hela utrustningen bli så pass billig att man inte måste vara miljonär för att köpa en sådan bil.
Jag tror knappt ens att mina barn kommer att hitta sådana bilar i en bilhall under deras aktiva bilägande tid.

#9
2014-04-29 21:30

Observera att Taxi kommer att vara förarlöst. Med andra ord finns det ingen som helst anledning att äga en egen bil. Man får ju samma frihet med taxi som med egen bil vilket innebär att man bara betalar för bilen när man ska någonstans.
Med andra ord. Inga privata eller tjänstebilar. Bara Taxi.

#10
2014-04-29 21:34

Autobroms är inte riktigt lika komplicerat som självkörande bilar som behöver vara lika förutseende och uppmärksam som en bilförare av kött och blod. Det självkörande systemet behöver ju kunna tolka alla trafiksituationer som människors, syn, hörsel, känsel förmedlar till hjärnan. (Det vill säga en bilförare som inte sitter med näsan nedtryckt i en mobiltelefonsdisplay)
Så detta lär ta mycket längre tid att införa som standard i bilar än de 10 åren dettog att få autobroms.

#11
2014-04-29 22:26

Ett ord. Fränt!

#12
2014-04-30 18:16

Kommer det att finnas åtminstone 1/6 så många taxibilar som tidigare bilägare för att garantera att man alltid har tillgång till transport? Hur blir det på glesbygden, vilka firmor vill etablera sig. Kommer detta att subventioneras?

#13
2014-05-01 11:18

Känsel har våra bilar redan. De känner av acceleration och förflyttningar. Däckens olika rotation noteras.
Ljud har inte ansetts nödvändigt att kunna analysera och så är det nog. Annars går det ju att komplettera.
Det i särklass viktigaste är synen. Och förutom att analysera allt rörligt i omgivningen samtidigt, vilket vi inte klarar, så tillkommer radar och mörkerseende.
Så "sinnena" räcker lugnt till under förutsättning att de inte blockeras av till exempel snö, men även det går att undvika.
Det är alltså databearbetningen - analys och utfall - som är den besvärligaste länken. Det är därför som djur och barn inte kör bil.
Den tekniska utvecklingen går allt fortare.
Så jag tror helt visst att mina barn, som nu är runt 25, kommer att uppleva självkörande bilar, men kanske inte ha råd att skaffa någon själv.

#14
2014-05-02 19:24

Viktigast är att mentalt vänja oss människor och det tar tid

#15
2014-05-03 22:27

Köra sin egen bil är ju betungande och svårt. Inte kan vi begära att människor skall ta sig tid att lära sig sådana mundana färdigheter.

Här är nästa steg: http://www.liveleak.com/view?i=007_1177391093

#16
2014-05-04 08:45

Det måste väl ända vara ett val om man vill köra själv eller inte. Om man skulle bli tvungen att använda det självkörande systemet så skulle i alla fall inte jag köpa/äga någon bil för så kan man ju lika gärna åka kollektivt eller åka taxi.

#17
2014-05-04 12:50

FZR600R, tänk dig kombinationen - den där... möbeln och en självkörande bil.

Jag gillar att köra bil, men jag har uselt mörkerseende så att köra på en nyasfalterad väg utan linjer en regnig natt är något jag helt enkelt bör undvika.
OK, bilen behöver inte vara helt självkörande för att råda bot på detta, men visst finns det situationer när körningen faktiskt inte är något nöje.
Att fara mil efter mil på en rak motorväg kan möjligen gå an, men det är förrädiskt. Monotonin gör att man blir ouppmärksam. Och då är det ju bra med åtminstone de säkerhetssystem som redan finns.
Finns det någon som njuter av att hamna i en bilkö? Där har verkligen en självkörande bil sitt berättigande.
Raka motorvägar och bilköer är väl också de situationer som en självkörande bil skulle klara av bäst.

#18
2014-05-04 15:03

Jag tycker om att köra allt utom motorväg för den är tråkig. Jag tycker om att köra i snöstorm och i halka så man får passa på bilen hela tiden, det är roligt. Jag förstår att alla inte vill det och upplever det som obehagligt. Jag har inget emot systemen i sig men endast under förutsättning att skiten går att koppla ur helt och hållet för den som så önskar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.