Bild
Nästa artikel

"Vi har lyckats reducera CO2-utsläppen"

VOLVO TILL ANGREPP:

Volvos miljötänkande har varit ifrågasatt. Men nu går företaget till motangrepp - och pekar på en dramatisk minskning av koldioxidutsläpp det senaste halvåret.

- Vi har genom vår kraftfulla satsning på miljöbilar som drivs på E85 lyckats reducera de fossila CO2-utsläppen mer än den allmänna debatten och uppfattningen ofta gör gällande, säger Anders Wahlén, kärnvärdesansvarig hos Volvo Personbilar Sverige AB.
 
Volvos svensksålda modellprogram har sänkt utsläppen av växthuspåverkande koldioxid med runt 25 procent under årets två första kvartal. Det konstaterar Volvo i dag.

Enligt Volvo har utsläppen av fossil koldioxid gått ner, från de officiella cirka 190 gr/km till 143 gr/km i genomsnitt, för hela Volvos modellprogram under första halvåret 2008.

- De beräkningar vi gjort bygger på verkliga värden och uppgifter följer Naturvårdsverkets beräkningsgrunder när man tar hänsyn till bioetanolens goda miljöeffekter för att minska de fossila CO2-utsläppen. Det är viktigt att tillerkänna de Volvoägare som kör sina bilar på E85 och diesel att de på ett verksamt sätt minskar miljöbelastningen, säger Anders Wahlén.

Enligt Volvo beror förändringen på att de svenska köparna i allt större utsträckning väljer miljöbilsvarianter och dieselmotorer.

Till hösten kommer dessutom det nya DRIVe-programmet med nya mindre dieselmotorer.

- Vi kommer under hösten också att arbeta med ett system där vi mäter varje enskild Volvoåterförsäljares genomsnittliga koldioxidutsläpp när det gäller nybilsförsäljningen, avslutar Anders Wahlén.

DISKUTERA: Volvo går till motangrepp mot kritikerna, men är Volvo på rätt väg? Dela med dig av din åsikt!

Kommentarer

#1
Erik
2008-09-11 15:09

Ha ha! Den finten går vi inte på, Volvo! Det ni gjort är att börja driva era tunga och TÖRSTIGA bilar på E85, varpå det fossila CO2-utsläppet automatiskt blir lägre. Det är ingen miljöprestation från er sida - det är ju etanolindustrin som står för den sänkningen. Det nya DRIVe-programmet är mer rätt väg. Men dock diesel.

Gör motorerna snålare, men starkare - som BMW. Inte bara starkare. Dessutom har de flesta Volvomodeller starkare motor än de behöver. Hur många familjebilsförare tävlar vid rödljusen? Varför finns inte PSA:s 1,6-litersdiesel i V70. Den räcker till fint i C5 och 407.

Nej, etanol i all ära - satsa åter på gas! Ni håller just nu på att bli ifrånkörda av tyskarna som fattat vartåt det bär hän.

#1
Calle
2008-09-11 20:15

Bra jobbat Volvo! Verklig CO2 minskning räknas och inte reklam. Undra hur Erik menar. Med tanke på att den reklam som propageras och verklighet inte alltid är samma sak i ex. BMW där det blandas villt med siffror och motorer i samma text.

#1
Erik
2008-09-11 23:50

Jo, jag menar att även Chevrolet kallar sig miljövänliga bara flr att de satt en etanolkonverterad motor under huven. Men miljövänlighet är så mycket mer än det. Man måste ändra på bilarnas konstruktion/vikt, däckstorlek (partiklar i dammet) o.s.v. E85 är inget rent bränsle. Det är bara mycket mindre skitigt än bensin och diesel. Volvo har konsekvent de senaste 20 åren satt ren effekthöjning före sänkt bränsleförbrukning. Det är först nu när man nästan blivit tagen med brallorna nere som man sätter fart. Dessa åtgärder skulle gjorts för länge sedan. Speciellt sänkning av bränsleåtgången. Det skulle gjorts långt INNAN man konverterade motorerna till etanoldrift. Ang. BMW så visade senaste testet av tre dyra bilar (Jaguar XF (ny), Volvo S80 D5 och BMW 5-serie) att BMW var överlägset bäst av de tre, TROTS att den är 6 år gammal! Starkare, renare och snålare motor än de andra två! Så menar jag.

#1
Amazon
2008-09-17 09:18

Utvecklingen har ju inte derekt varit lysande för volvo på senaste åren.
Se bara på försäljningssiffrorna man måste kunna bygga bilar som drar mycke mindre bränsle för att ha råd att köra svenskt.
Diselbilarna för dyra i inköp och bensin och etanolbilarna har ju en ofantlig törst!!
Lättare bilar med mindre teknik och snåla fordon är ett måste för volvos överlevnad en folkbil typ PV eller Amazon som håller och drar lite bränsle.
En kobinerad El och disel eller etanol är nog modellen

#1
Kenneth - Nationalekonom
2008-09-17 11:09

I FMK:s tidning "Trafik och motor" augustinumret redovisar man delar av det amerikanska forskningsbolaget CNW Marketing Research Inc. som samlat in miljontals data och presenterar en studie som visar att hybridbilar är miljöbovar och många stora SUV:ar är miljöns bästa vän!
Man har räknat över hela livscykeln, inkl. total miljöpåverkan och kommit fram till att att bilar som körs på tex etanol, E85, där man har den "gamla förbränningsmotorn är betydligt miljövänligare än tex hybridbilar. Detta beror på att det tar lång tid att utveckla och utprova ny sk miljövänlig teknik som dessutom har betydligt kortare teknisk livslängd än den hederliga förbränningsmotorn.

Den snålaste hybridbilen Honda Civic Hybrid kostar 122:71 per mil i total miljöpåverkan och Prius 123:08 per mil i total miljöpåverkan då man räknat in vad det kostar i utsläpp från konstruktion till produktion och destruktion av en så kallad miljövänlig hybrid bil tex Toyota Prius.

Man kan jämföra med en Hummer som de flesta betraktar som ett miljösvin, men den kostar endast 73:46 per mil eftersom den bygger på befintlig beprövad teknik och där etanol bilarna de sk Flexifuel och BioPower bilarna från tex SAAB, Volvo, Ford, VW har oerhört låga totala miljökostnader per mil baserad på totala utsläpp under hela bilens livslängd.

En SAAB eller Volvo eller annan likvärdig bil släpper tex ut endast ca 35 gram koldioxid vid körning på etanol, E85 samtidigt som etanolbilsägaren fördelar välfärden över jorden eftersom man ger arbete till, inte sällan, fattiga jordbrukare i tredje världen som därmed kan mätta och försörja sin familj. Något att tänka på för de som väljer mellan en miljöskadlig importerad hybridbil vs miljövänlig lokalt eller regionalt tillverkad etanolbil från tex SAAB, Volvo, VW.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.