Nästa artikel
Vi Bilägare provkör Opel Ampera
Nyheter

Vi Bilägare provkör Opel Ampera

Publicerad 3 augusti 2010 (uppdaterad 10 december 2010)
Sex mil på en tretimmarsladdning och femtio mil till på åtta liter bensin. Opel Ampera är inte dyr i drift. Men räcker det för att lyckas? Vi Bilägares Marianne Sterner bjuder nu på sina intryck från provkörningen.

Med bara ett år kvar till säljstarten av Opel Ampera pågår sluttesterna för fullt. Vi Bilägare fick en provtur med dr Andreas Lassota, marknadschef för Opels elbilar, i passagerarsätet.

Ampera drivs av en elmotor på 111 kW, 150 hk, som är råstark som en stor diesel. På nio sekunder når bilen 100 km/tim och den accelererar jämnt och kraftigt ända upp till toppfarten 161 km/tim.

Att köra Opel Ampera är ungefär som att köra vilken automatväxlad bil som helst. Fast tystare. Från motorrummet hördes inget, men däcken mullrade dovt, speciellt bakifrån.

Ovanliga instrument
Inuti påminner Opel Ampera om både Insignia och Astra, men instrumenten är ovanliga. På en stor skärm projiceras en digital hastighetsmätare och staplar som visar laddningsnivån i batterierna och hur mycket bensin som finns i tanken.

Jag upptäckte plötsligt att stapeln för batteriet var tom.  När jag spände öronen kunde jag höra ett svagt surrande: bensinmotorn hade omärkligt gått igång.

Men bilen drevs fortfarande av den tysta elmotorn. När batterierna är tömda produceras strömmen av bensinmotorn tills Ampera kommer inom räckhåll för en väggkontakt. Där tar det tre timmar att ladda batterierna fullt igen. Bensinmotorn ger ingen laddning.

– Sex mils räckvidd på el är tillräckligt. 80 procent av alla dagliga bilresor är kortare än 50 kilometer. Att ha större batterier för att bilen ska klara längre resor är inte ekonomiskt, kommenterade doktor Lassota.

Att använda bensinmotorn enbart som elproducent har fördelar, påpekade doktor Lassota:

– Motorn jobbar endast på begränsade varvtal och det gör det lättare att optimera den för låg förbrukning. Ampera klarar körcykeln på 1,6 liter per 100 kilometer!

Det krävs alltså bara en åttaliterstank för att Ampera ska få en räckvidd på 56 mil!

Prisbilden oklar
Något pris är ännu inte avslöjat, men Andreas Lassota är inte orolig för att priset på Opel Ampera kommer att avskräcka köparna.

– Driftskostnaderna är så låga, att de balanserar upp det högre inköpspriset, sa han.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-08-03 14:04
Hanzzon (ej verifierad)

Kommer onekligen bli intressant att se och kanske testa denna när den kommer!

#2 • Uppdaterat: 2010-08-03 14:18
Conny Karlsson (ej verifierad)

Kommer som sagt att bli mycket intressant att testa denna bil när den kommer ut på marknaden.

#3 • Uppdaterat: 2010-08-03 14:51
marre (ej verifierad)

ut med den fort i bilhallarna, så får oljeschejkerna skruva bäst dom vill i sina olje kranar *L*

#4 • Uppdaterat: 2010-08-03 15:00
Tommy (ej verifierad)

Det mest intressanta på bilfronten på länge.

#5 • Uppdaterat: 2010-08-03 16:54
Freddy (ej verifierad)

Wow 50 mil på 8 liter.....Då har man ju råd att fylla reservdunken så kommer man ju mer än dubbelt så långt......
Varför inte en liten dieselmotor...Skulle ge ännu längre körsträcka :P

#6 • Uppdaterat: 2010-08-03 16:58
leifer (ej verifierad)

Hur gör de som bor i lägenhet med laddning? Få parkeringar har laddmöjlighet idag. Och eget garage är inte så vanligt heller.

#7 • Uppdaterat: 2010-08-03 17:55
Fordonsutvecklaren (ej verifierad)

FREDDY - Det ryktas om att Opel jobbar på en dieselmotorvariant av denna drivlina också, då det kommer nog finnas nått som passar alla :)

#8 • Uppdaterat: 2010-08-03 18:09
Kjell-Åke (ej verifierad)

När man kom på att fler och fler behövde bensin till sina bilar höjdes skatten på den, När man kom på att man kunde använda diesel istället höjdes skatten på den. Samma sak med Etanolen. Nu kommer elen i allt större utsträckning, gissa om man på något sätt kommer att mjölka skatt ur elen i samma omfattning som hushållselen. Det får inte finnas billigare alternativ oavsett miljöpåverkan.

#9 • Uppdaterat: 2010-08-03 18:18
Micke (ej verifierad)

Vill ha - nu!
Tre timmars laddning gör man enkelt från motorvärmaruttaget om 10 A räcker.
Dags att motionera till nästa årsmöte i föreningen om eluttag för dessa bilar!
Speciella parkeringsplatser med elstolpe har väl redan vissa elbolag börjat projektera?
Är det kört för Saab att komma med en variant med etanol och turbo baserat på samma bottenplatta som Amperan (Chevrolet Volt / Cadillac Convej)?

#a • Uppdaterat: 2010-08-03 18:40
Magnus (ej verifierad)

Det kan inte stämma att man kan köra 56 mil på en 8-liters tank med bensin, om maximala räckvidden med el är 6 mil. Efter det är elen slut, och ska då 8 liter bensin räcka till resterande 50 mils körning? Det klarar väl inte ens en moppe. Nej, så effektiv har nog inte Opel lyckats göra bensinmotorn...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.