Nästa artikel
Verkstäder skolas i juridik
Nyheter

Verkstäder skolas i juridik

Publicerad 24 november 2014 (uppdaterad 24 november 2014)
Verkstäder ska bli bättre på lagar och regler.
Trots stora förbättringar, framför allt när det gäller kundomhändertagandet, får verkstadsbranschen fortsatt kritik. En ny utbildningssatsning ska råda bot på de brister som finns.
Sveriges Fordonsverkstäders Förening står bakom en av de största utbildningssatsningarna någonsin inom verkstadsbranschen. De brister som finns handlar till stor del om praktisk verkstadsjuridik.
 
Under nästa år kommer uppskattningsvis 1 500 verkstadsanställda på 35 platser i landet att få ytterligare i utbildning i frågor som handlar om konsumenträtt och konsumentköplagen.
– Det är glädjande att verkstäder tar till sig den kritik som varit och nu påbörjar ett förändringsarbete, säger Bo Ericsson, vd för SFVF. Att jobba rätt från början och lära sig juridik är ett stort steg i rätt riktning.

Diskutera: Vad tycker du om satsningen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-11-24 21:59
MickeAn

Kan verkligen hålla med om att det behövs. För något år sedan när jag lämnade bilen på service så fick jag reda på att två sensorer till avgasreningssystemet var sönder och behövde bytas. Jag fick en prisuppgift på vad det skulle kosta mig (i storleksordningen 5-6000).

Jag hade ett svagt minne om att avgasreningssystemet hade längre lagstadgad garanti - jag kollade upp det och såg att bilen låg inom tid- och milsgränserna och ringde till verkstaden och frågade varför jag fått en prisuppgift när det om jag förstod det rätt fortfarande ligger under lagstadgad garanti.

Verkstadschefen kollade upp det och tyckte att jag trots allt att jag skulle stå för kostnaden eftersom jag inte fått nedslag på det på besiktning. Verkstadschefens logik gick ut på att eftersom det var de som påtalat att jag hade fel på något (som de oavsett vad har lagstadgat ansvar för) så skulle jag betala.

Det riktigt komiska följde när jag ifrågasatte logiken i detta. Han ville då försöka "skrämma" mig med att börja prata om hur besvärligt det skulle vara om en "lagvrängare" skulle reda ut om garantin gällde när felet inte upptäckts av besiktningen och så vidare. Det skulle bil jättejobbigt och ta lång tid. Det skulle vara lite oklart om kostnaden för detta och vem som skulle behöva stå för vad.

Även om jag inte är jurist så jobbar jag dagligen med lagtexter på detaljerad nivå så jag kunde glatt svara: Eftersom jag är vad du kallar "lagvrängare" så kan jag säga att det är ganska enkelt för den som är van vid lagtexter att se att ni har ett garantiansvar.

Det blev tyst i luren och efter ett tag kom svaret "kom du in med bilen så tar vi kostnaden så får vi se om vi får ut den från generalagenten".

Jag vet fortfarande inte om han verkligen trodde på sitt resonemang eller om han bara körde en fuling eftersom han inte riktigt visste hur han skulle få täckning för åtagandet från generalagenten.

Tyvärr kan man bara anta att det finns andra som blivit lurade och tvingats betala för något som skulle åtgärdats på den lagstadgade garantin.

#2 • Uppdaterat: 2014-11-25 07:04
1storstark

Verkstaden får lägre timersättning vid garantijobb än när kunden betalar. Det kan förklara en del ovilliga verkmästares logik, när det gäller vad som är garanti och inte.

#3 • Uppdaterat: 2014-11-25 15:14
Pi

Då kanske dom får en mera rimlig timersättning jämfört med när vi privatbilister tvingas betala kalaset. ..
F ö har jag också haft ett avgasreningsrelaterat fel på en VW men det var ingen som helst tvekan om att VW skulle ta den kostnaden. När jag satt och snackade med kundmottagaren så berättade han också med viss stolthet att dom inte brukar försöka slingra sig ur detta åtagande men att det finns andra märken som inte var lika enkla att ha att göra med. Huruvida det var sanning eller ej har jag dock ingen som helst kunskap om. Antagligen beror det mera på den enskilda verkstaden än på märket som sådant - och kanske även om man skött servicen på märkesverkstad även om det inte borde påverka. Men för att återgå till ämnet så lär det inte skada om verkstäderna får lära sig lite mera om bl a konsument-lagstiftningen.

#4 • Uppdaterat: 2014-11-25 20:14
Hanzzon

Pi, Det är helt sant att vissa bilmärken är väldigt ovilliga att betala ut garantiarbeten och en av de märken jag själv vet att detta gäller är Peugeot, i det fallet kan man delvis förstå att verkstaden inte upplyser om den lagstadgade avgasgarantin när dom själva i sin tur har väldigt svårt att få igenom ett sånt garantiärende från tillverkaren vilket i sig är bedrövligt.
VW/VAG-verkstäderna har dock lite av samma problem då det gäller goodwill-garantier när nybilsgarantin (2år) gått ut, då lägger i regel VAG ansvaret på verkstaden om den vill bekosta goodwill-garantin för att inte få en missnöjd kund annars blir det normalt avslag, trots att det knappast är verkstadens fel/ansvar att ägaren tycker att en nyare bil håller sämre kvalitet än förväntat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.