Bild
Nästa artikel

"Vem äger fordonet?" öppnas igen

Nyheter

Vibilagare.se har tidigare rapporterat om att sms-tjänsten "Vem äger fordonet?" stängs ned. Men nu gör Transportstyrelsen en helomvändning - och öppnar tjänsten igen. DISKUTERA: Vad tycker du om Transportstyrelsens helomvändning? Är det rätt att tjänsten blir avgiftsbelagd?

- Det känns positivt att vi snabbt har hittat en lösning som möjliggör en återstart. Vi vet att tjänsten är efterfrågad hos allmänheten, säger Birger Höök, direktör för Trafikregistret inom Transportstyrelsen, enligt alltommotor.se.

Under 2008 skickades omkring 11,5 miljoner svenska sms till Transportstyrelsens sms-tjänst "Vem äger fordonet?". Tjänsten tog emot sms med registreringsnummer och skickade kort därpå ett svar där det framgick vem som ägde bilen med det aktuella registreringsnumret.

Trots det höga antalet användare valde Transportstyrelsen att stänga ner "Vem äger fordonet?" den 1 juli.

"Även vi påverkas av den rådande lågkonjunkturen och måste spara in på verksamheten. Vi väljer att spara på det här sättet eftersom vi bedömer att det inte innebär inskränkningar i vår service mot allmänheten. Informationen ur våra register är tillgänglig men genom andra kanaler", sa Birger Höök, direktör vid trafikregistret, då.

Men nu gör Transportsstyrelsen en helomvändning och öppnar återigen tjänsten. "Vem äger fordonet?" kommer att fungera på samma vis som tidigare - men blir nu avgiftsbelagd och får ett nytt nummer. Varje sms som skickas till 72503 kommer att kosta tre kronor och intäkterna ska täcka Transportstyrelsens kostnader för tjänsten.

"Vem äger fordonet?" går att använda från och med 1 september 2009.

Kommentarer

#1
Rickard
2009-08-24 17:02

Inse fakta, detta har varit myndighetens tanke redan sen de stängde tjänsten!
Ingen är väl så naiv att man tror att man lägger ner en så populär tjänst (och hänvisar till FAX!) om man inte har för avsikt att öppna den den som betaltjänst igen?
Naturligtvis kan tjänsten inte vara gratis men sen är frågan om 3 kr är rätt avgift..

#1
RutgerP
2009-08-24 21:44

Tycker det är helt OK att denna tjänst kostar en slant. 3 kr tycker jag är rimligt. Lite måste det kosta om man är nyfiken!

#1
Robert
2009-08-25 00:52

Lysande nyheter!
Klart användbar tjänst som absolut skall kosta, kanske t.o.m vissa vaktbolag kan köpa tjänsten på årsbasis, ja varför inte alla dessa supernyfikna-om-bilen-är-köpt-på-krita typer, kunde nappa, det är ju sååå roligt att få veta....

#1
jan
2009-08-25 12:55

hur många sparar o köper bil kontant.Och det är klart när man sett en femiljonersbil har det varit kul att veta vem som äger den men i den prisklassen konstigt nog kontant............

#1
Gustav O
2009-08-25 18:16

Bra! Tre kronor är en mycket billig kostnad för att få reda på vem som äger en bil.

#1
Mikael Axelsson
2009-08-25 18:29

Det är inte bara nyfikna som har nytta av tjänsten. Om man ex får sin bil påkörd av en smitare eller om man ser en parkerad bil med överhettade hundar i, kan man spåra bilen ägare snabbt. 3 kr är billigt, man håller väl inte på och kollar fordon i tid å otid. Andra teletjänster är ju betydligt dyrare.

#1
pepe
2009-08-25 18:34

3kr är billigt, kunde kosta minst en tia

#1
elis
2009-08-25 19:41

Vist kan det kosta 3 spänn men den kunde även vara gratis med tanke på hur mycket slantar dom tar in på skatten och bilbesiktning.

#1
Onehp
2009-08-25 19:55

Får man också uppgifter om bilen är anmält som stulen? Ibland undrar man när vissa kör som om det vore så ... Isåfall kan man tipsa ägaren/polisen.

#1
Ture
2009-08-25 21:08

3 kr är billigt för att kunna identifiera misstänkta och kartlägga vissa personers rörelser.
Jag är glatt överaskad för att det blev så billigt.
Nummerupplysningen är däremot hutlöst dyr.

#1
u
2009-08-25 22:55

Sådan information bör inte vara offentlig.
Anmälan till polisen kan göras ändå.

#1
pepe
2009-08-25 23:35

Fordonet du sökt är registrerat på en privatperson. I enlighet med Personuppgiftslagen (1998:204) får Transportstyrelsen inte publicera personrelaterade uppgifter på Internet. Därför kan du endast ta del av grundläggande fordonsdata. Om du vill ha fullständiga ägar- och fordonsuppgifter läs under rubriken "Vill du veta mer?".
Hur kan det komma sej att mobil går det men inte på datorn

#1
Göte
2009-08-26 12:21

Man borde kunna få ut fullständiga uppgifter tidigare ägare etc. över datorn.
3:- för sms tjänsten är okej.
Man får då bara namnet på nuvarande ägare och ibland vill man ha lite mer.
Fax är inget som folk i allmänhet har tillgängligt.
Dator och e-leg skulle vara bättre

#1
Tom
2009-08-26 12:55

Någon som är överraskad?
Tjänsten bedöms inte som viktig, men när man upptäcker att man kan ta in 33 miljoner kronor då...
Avgifter - avgifter
Jag undrar när myndigheterna kommer och sätter en myntautomat på min egen toalettdörr.

#1
Ubbe Gunnarsson
2009-08-26 14:10

Tycker inte att det är rätt att de kommer ta pengar för tjänsten, de kr kan de gott ta ifrån fordonsskatten...

#1
Göran
2009-08-26 14:55

Bra förslag av en insändare att man ska kunna få upplysningar om stulna fordon som ett tillägg.
Är väl värt mer än 3:- om allmänheten på detta sätt kan bistå polisen.
Och hur går det praktiskt till att få in dessa kronor. Ska bankkonto nr lämnas ut?

#1
Staffe
2009-08-26 23:23

3 kr är för billigt. 10-12 spänn känns sexigare. Och en Selma /liter soppa oxå!

#1
Fred
2009-08-31 15:14

Det sista vi behöver i trafiken är bilkörande stjärnskott som sittar och messar. Denna tjänst är väl tyvärr en sådan som orsakar den typen av korkat beteende...

#1
...
2010-08-19 22:09

Vilket nummer eh det då??