Bild
Nästa artikel

Vassare Honda Jazz

Nyheter

Superminin fräschas upp med sportigare utseende och ny bensinmotor under huven.

Honda ändrar linjerna så att Jazz ska passa in i familjestilen ”Solid Wing Face”. Det betyder aggressivare utseende i fronten, omarbetade strålkastare, samt en ny trimrand baktill.

Tillskott i motorutbudet är en 1,5 liters i-VTEC bensinmotor, kapabel att producera 130 hästar. Det motoralternativet finns bara i kombination med utrustningsnivån Dynamic. Det innebär LED-strålkastare, svartglansiga 16-tumsfälgar, orangea kontrasterande sömmar och kritstrecksrandig klädsel på insidan, samt tunnare frontsplitter och trippeldiffusor med röd linje.

Uppdaterade Honda Jazz visas upp i samband med Frankfurts bilmässa i september och mer prisinformation om blir offentlig då. Bilen kommer till Sverige i januari 2018.
 
Diskutera: Vad tycker du om Honda Jazz?
 
 

Kommentarer

#1
2017-08-15 11:24

Honda Vazz med andra ord?

#2
2017-08-15 13:08

En synnerligen praktisk liten bil som många skulle klara sig med istället för V90n på uppfarten......

#3
2017-08-15 14:05

Jag ser att de japanska tillverkarna har hörsammat vad vi på den här sidan som uppskattar japanskt som oftast har saknat.
Honda Jazz är en väldigt smart uttänkt småbil vad gäller att utnyttja utrymme och nu sitter den sista pusselbiten på plats att den även äger attityd.
Den är fin.

#4
2017-08-15 14:55

Ännu en Honda Kass! Ja, jag säger då det, en Honda till skulle min mekaniker hoppa högt av glädje

#5
2017-08-15 16:48

Står det mellan en Jazz och en V90, så väljer jag faktiskt en Jazz. Kan låta konstigt, men den är så mycket fräckare och antagligen mer praktisk och roligare att köra (lättare).

#6
2017-08-15 20:48

Ingen dum bil alls frånsett motorn som hittills levererats och i kombination med lite för högt pris för storleksklassen. Med en mera passande motor a'la VAGs små turbo-snurror skulle den kunna bi riktigt kul - och gärna då i kombination med lite lägre ljudnivå. Men praktisk inombords med bl a Hondas Magic Seats.

#7
2017-08-15 22:48

Alla dagar i veckan väljer jag en V90 framför en Honda! Någon mer Honda kommer det inte bli för min del. Jag har är nio stycken sedan 1987 och det räcker gott och väl. Företaget jag jobbade på fick mycket förmånliga priser på "japanska symaskiner" av märket Honda. Men det har absolut inte varit någon dans på rosor. Här ät ett urval av några av de problemmaskiner jag ägt:

2001 Honda Accord- 500 mil motor till vindrutetorkare slutade fungera (bytes på garantin), 1700 mil generatorn gav upp (också på garantin), 3500 mil fjärrstyrt centrallås ur funktion ( fick leva med felet) 4200 min AC slutade funka vid temperaturer över 27 grader

Honda Civic 2004 - 2300 mil styrservon sönder ( gick på garantin), radion hittat inga kanaler, 3400 mil styrservo nr 2 sönder (efter mycket om och men gick även det på garantin), 4600 mil fönsterhiss fastnar i öppet läge (irriterande då jag skulle sälja bilen 2 dagar senare)

Sedan hade jag en Jazz och ännu en Civic som båda hade endel problem, dock inte så omfattande som tidigare bilar.

Honda CR-V 2014 - 12 mil bränslepumpen la av ( självklart på garantin), 1300 mil fallerade hela styrsystemet i bilen, vilket var droppen för min del. Begärde att återförsäljaren skulle köpa tillbaka bilen, vilket efter en del tvister godkändes.

Som ni säkert förstår så har jag belägg för att inte vara särskilt förtjust i den japanska biltillverkaren. Kanske har jag bara haft otur med mina bilar, men det är inget som känns så troligt. Efter CR-V;n klotet jag en begagnad Volvo V50 från 2012 (ca 2000 mil). Idag hat den gått 17000 mil utan ett enda reparationsärende. Det enda är en del plastdetaljer som har ramlat bort genom åren. Så en V90 är mitt val trots att Honda måste vara den världsledande biltillverkaren när det gäller att bygga praktiska bilar.

#8
2017-08-16 00:31

Hade också en accord -91, brusten framfjäder och problem med kylaren och bromsok bak. Men helt ärligt, bilar på 90-talet hade ganska ojämn kvalitet mot idag... så de skall man nog inte ens dra upp. Volvo bygger bilar med hyfsad kvalité, med kostar också. V90 är för stor och tung för min smak, därför en jazz hellre. Jag vill gärna ta en bil som är rolig att köra, dör tror jag Honda slår Volvo alla dagar i veckan.

#9
2017-08-16 08:28

Hade jag orkat skulle jag kunna skriva en lika lång lista på alla fel jag haft på mina Volvobilar genom åren men jag orkar inte. Honda och för den del de flesta japanska märken långt före Volvo i min värld.

#10
2017-08-16 08:29

Att byta bil var tredje år kostar en del det också. Som kringresande säljare hade jag turen att företaget jag jobbade på hade som policy att byta ut bilen efter 3 år, och då stå för 50 % av inköpspriset. Och att köra Honda till kunderna blev reklam för Honda vilket ledde till rabatterade inköpspriser. Så i detta fallet drabbades jag inte så mycket av kostnaderna av problembilarna. För att sälja en problembil är inte heller någon hitt, då bilen tappat mycket i värde pga alla skavanker. Idag driver kag eget företag och kör betydligt mer än innan. Det blir ca 5000 mil om året i min helt underbara Volvo. Skulle jag köra Honda skulle det betyda (statistiskt sett) att jag skulle byta bil minst en gång om året pga. alla problem som uppstår när man kör Honda. Iallafall var det så i mitt fal. Och när det gäller körglädje så har jag inte mer att säga än att jag kör 5000 mil om året och älskar mitt jobb! Sen har bytet till Volvo även inneburit i särklass bättre komfort. Hondan stolar är som att sitta på träbänkar i jämförelse med Volvon. Jag lägger åtskilliga timmar i bilen varje dag, vilket gör att jag märker stor skillnad mellan min nuvarande Volvo V50 och min förra C-RV. Så en Volvo V90 för runt 350 000 kr (ja, den går faktiskt att få för det priset!) är inte så dyrt ändå. Jag slipper lägga en massa tid och energi på verkstadsbesök och slipper byta bil så ofta. Jag säger bara, man får vad man betalar för. Och med min erfarenhet betalar man för skit när man köper Honda!

#11
2017-08-16 12:21

Tror du är ganska ensam i din åsikt. Honda (speciellt Accord) brukar ligga i toppskiktet då det gäller nöjda ägare och särskilt då det gäller kvalitet och driftsäkerhet.

#12
2017-08-16 13:11

Åsikt och åsikt... Jag skulle kalla det för ett konstaterande utifrån min bilparkshistoria. Och när det gäller kvalitet beror det helt och hållet på var man drar gränsen. När en bränslepump slutar fungera efter 12 mil i en sprillans ny bil från 2014 är det enligt mig inte en driftsäker bil. Men det enda som krävs är lite vilja och det mesta här i världen kan klassas som kvalitetsprodukter. Så med lite vilja och fantasi kan även två solar på himlen bli verklighet. ;)

#13
2017-08-16 13:35

Ja, antingen så har du haft extrem otur eller så är du ett troll som registrerat dig på forumet enbart för att skriva detta. Jag vet iaf på vilket av dom alternativen jag lägger mina pengar.

#14
2017-08-16 14:05

Tycker inte orden "Aggressivitet" och "Honda Jazz" bör stå i samma bok.

#15
2017-08-16 14:10

Är det så svårt att inse fakta? Det ät möjligt att jag har haft extrem otur. Eller så är det bara ren tur att det rullar fullt fungerande Japanare i Sverige. Och, ja jag har registrerat mig för att kunna skriva detta. Utan ett konto hade jag inte kunnat förmedla min historia, som uppenbarligen skiljer sig från er andras historier. Men jag skriver inte här i av någon annan andledning än att ge min synpunkt på det hela utifrån de problem som drabbat mina bilar. Eller är det fel att skriva något negativt? Det enda jag vill komma fram till är att det finns historier om Hondor som inte är så ljusa. Jag kan medge att de bilar jag har ägt har haft många bra sidor, men när det gäller tillförlitlighet har det hela brustit. Men att detta ska bero på att jag har haft otur är jag tveksam om. Det hela beror egentligen på hur man definierar otur. Det är klart man har haft otur med att bilarna inte fungerar som de ska. En biltillverkares mål är ändå alltid att bygga fungerande bilar, så det vore konstigt om inga sådana skulle finnas. Men på vilken sida vågskålen tippar över skulle isåfall vara det som avgör vad som är tur och vad som är otur.

Så om ni nu är så trötta på att jag ger en inblick i verkligheten och klankar ner på era älskade Hondor skulle jag kunna skriva något positivt istället för att bara "skapa negativ energi", vilket ni verkar uppfatta mig som. Med då skulle det handla om min nuvarande tillförlitliga Volvo som änn så länge låter mig rulla fram utan problem om dagarna

#17
2017-08-18 11:30

Ja du jansson, vad har det med den här artikeln att göra?
Har du läst frågan?

#18
2017-08-19 17:43

Håller med sammen, är allergisk mot nyreggningar som är starkt kritiska och överdrivet positiva åt en annan riktning, luktar trolleri lång väg, behöver inte vara så, men allt som oftast tyder det på just det enligt empiriska bevis.

#19
2017-08-19 23:27

Är det något fel med att vara starkt kritisk utifrån sina egna erfarenheter, eller? Honda har i mitt fall gjort mig väldigt besviken p.g.a. dålig kvalitet, vilket ligger till grund till allt som är skrivet i kommentarerna till ovanstående artikel. Jag har insett att jag antingen är väldigt ensam om att ha ägt sådana "Honda-skrotbilar" eller att folk gärna ser mellan fingrarna när det gäller sin ögonsten på garageuppfarten. Men jag har iallafall fått det bevisat svart på vitt att det finns bristande kvalitet i Hondas bilar. Och det är konstaterat utifrån de jag har ägt. Och slutsatsen har jag tagit på samma grunder som mina åsikter om Volvo, det vill säga egna med erfarenheter (äger en nu och frugan har ägt tre).

Sen kan jag fråga mig vad överdrivet negativ står för egentligen. Jag har i dessa inlägg kritiserat Honda på en punkt, d.v.s. kvalitén. Jag har även nämnt att Honda måste vara världsledande när det gäller att bygga praktiska bilar, vilket jag skulle klassa som possitiv kritik. Eller är jag kanske överdrivet kritisk? I samma mening kan man om man läser mellan raderna konstatera att Honda slår Volvo på den punkten. Jag har presenterat Volvon som en mycket pålitlig bil med god (bland de bästa) komfort, dock har vissa plastdetaljer lossnat.

Jag skulle vilja påstå att jag målat upp en väldigt rättvis bild av det olika bilarna. Jag har tagit upp både för och nackdelar med de båda, men då jag anser att kvalitetsaspekten är bland det viktigaste för mig, har jag korat Volvon som segrare. Är det något fel med det? Är det det som kallas för att vara överdrivet positiv?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.