Bild
Nästa artikel

Varnas efter alkoholtest på diplomat

Nyheter

Rikspolisstyrelsen riktar en disciplinär varning mot ett polisbefäl i Västerås sedan en diplomat testats i en alkoholkontroll.

Diplomaten stoppades vid en nykterhetskontroll i Sala i januari och uppmanades där att blåsa i polisens mätinstrument, men diplomaten vägrade och hänvisade till den diplomatiska immunitet som innebär att utländska diplomater inte kan åtalas.

Polisbefälet på plats krävde att få se ett diplomatpass, men personen som utgav sig för att vara diplomat visade bara ett identitetskort från utrikesdepartementet.

Diplomaten som tvingades att blåsa anmälde sedan ärendet som integritetskränkande och nu har Rikspolisstyrelsens personalansvarsnämnd varnat polisbefälet för felaktigt agerande. I stället skulle diplomatens identitet ha kontrollerats via utrikesdepartementet, uppger Rikspolisstyrelsen.

Diskutera: Gjorde polisen rätt eller fel?

Kommentarer

#2
Förstikön
2012-11-09 13:55

Känns skit att polisen inte får göra sitt jobb för att en delinkvent anför sin diplomatstatus. En gång i tiden var avsikten med detta skydd att en diplomat, dvs. ett sändebud från ett annat land, inte skulle behöva riskera sitt liv i samband med sitt uppdrag. Nu handlar det uppenbarligen om att undvika straff för rattfylla och andra förseelser. Minns själv incidenter med bekanta som arbetade på svenska ambassader i utlandet och klarade sig undan rätt allvarliga incidenter i diverse apländer. Inget jag känner mig stolt över som svensk. Lika litet som jag uppskattar det när dessa nationers företrädare pissar svenska lagar och medborgare i ansiktet. Man får hoppas på att omdömet "persona non grata" kommer till användning i detta fall.

#3
2012-11-09 14:28

Har rikspolisstyrelsens personalansvarsnämnd kommit fram till att den enskilde polismannen handlat fel enligt gällande lagar så är det väl så.

Sen kan jag ju tycka att diplomater ofta missbrukar sin immunitet och då ska de som sagt skickas ut ur landet med omedelbar verkan för att aldrig få sätta sin fot här igen, plus avtjäna lämpligt straff i det land som representeras.

#5
2012-11-09 14:56

Åtalsimmunitet är väl inte samma sak som utredningsimmunitet? Givetvis måste polisen kunna kontrollera diplomater även om det inte kan leda till åtal. Eftersom diplomater kan utvisas kan man ju tänka sig att en eventuell sådan måste föregås av en process (alltså utredning) där det undersöks om diplomaten i fråga gjort sig skyldig till ett brott som kan motivera en spark i baken ut ur landet.

På ett personligt plan skulle jag preja diplomaten av vägen om jag visste att denne var onykter och att det inte gjorde varken till eller från att ringa polisen. Fyllskallar - diplomater eller ej - äga inte rätt att vistas i trafiken bakom varken ratt eller styre.

#4
2012-11-09 14:56

Ja då har mina tvivel på rättsväsendet fått ytterligare ett tvivel,om det är så att en diplomat får köra onykter och därmed kunna förorsaka enorma tragedier då är det bara att beklaga för den berörde polismannen ska ha en eloge.
Skadorna vid en ev. olycka blir väl densamma om jag är en vanlig "svensson" el. en imun diplomat.

#6
2012-11-09 15:13

Det är väl inget fel att alkotesta diplomaten. Om han testar positivt får han ju inget straff, men vad med en förstasida i en större tidning i stället?

#7
2012-11-09 16:15

Jag håller helt med thaifisken, diplomat eller inte , ingen skall köra bil med alkohol i kroppen, jäkla stolpskott tycker jag. All heder åt polismannen, som inte fogade sej utan stod på sej.

#8
2012-11-09 16:17

Jag har aldrig fattat varför diplomater ånjuter immunitet.

Kommer det en full polack och kör i Sverige så åker han dit. Har inget med att han kommer från ett annat land att göra. Varför skulle egentligen diplomater vara annorlunda?

Är det inte en gammal praxis som är dags att skippa?

#9
2012-11-09 17:22

Polisen har att följa lagen. I detta fallet hedras polisen men om han under andra förhållande inte följer lagen så öser man galla över poliserna (alla urskillningslöst) oavsett om man endast sett en göra ett fel.
Tiden är förbi när polisen kunde göra ingripande efter eget tycke, tack och lov.

#10
2012-11-09 17:25

Skulle en diplomat inte kunna utsättas för alkotest????? Ut med diplomaten ur landet. om denne blåser positivt. Samma lagar måste gälla för alla. Endast nyktra förare bakom ratten!!

#11
2012-11-09 18:29

Åtnjuter människan diplomatisk immunitet i Sverige får han över huvudtaget inte antastas, hur illa det än låter. Har han diplomatisk immunitet i ett annat land men vistas i Sverige kommer det i ett annat läge.
I det här fallet skall endast rapportering ske till berörd ambassad som har att ta ställning till vad som skall ske. Sannolikt inget om inte polisen kan påstå att han dessutom varit påverkad.
Reglerna är samma i stort sett över hela världen.

#12
2012-11-09 18:38

Oavsett status skall man inte köra bil onykter.
Det är ju löjligt i ett "så kallat modernt samhälle" att diplomater skall vara undantagna och i princip kunna köra ihjäl några personer utan att stå till svars.
Man blir bara förbannad varje gång sådana här händelser uppstår.
Sätt fart på utrikesansvariga + EU + övriga konstellationer och fixa till reglerna så diplomater har samma ansvar som alla andra.

#13
056
2012-11-09 19:54

Rutinern funka inte...

#14
2012-11-09 20:21

Applåder till polisen! Kan tillägga att om jag vore polis hade den där "jätteviktiga människan i bilen" fått en fin örfil också... Fy vad patetiskt att vägra blåsa "bara för att" liksom...

#15
2012-11-09 20:54

Men det är ju det jag säger: Det finns ingen egentlig demokrati eller liknande. Allt är riggat för att staten alltid skall kunna komma undan - oavsett vad den tar sig till. Det låter så fint att det är en demokrati med fria val och så vidare. Men sedan då? När makten utövas?

#16
2012-11-09 21:17

Lika inför lagen, jo tjena...
Eller som Afzelius en gång skrev:

"Ja, herrarna blir hjältar
Men folket det blir dömt"

#17
mcregor
2012-11-09 22:08

Heder åt denne polisman. Här kommer en länk till artikeln i VLT - http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.1874878-diplomat-fick-blasa-polis-far-varning
Till saken hör att polismannen fått order att han skulle se mannens diplomatpass för att mannen skulle undvika "blåsning" men denne s k diplomat vägrade visa det dokumentet. Därmed borde immuniteten vara förverkad kan man tycka....
"Nån jävla ordning skall det vara" för att citera C H Hermansson....

#18
2012-11-10 00:00

Diplomatisk immunitet är likadan oavsett vilket land det är frågan om. Polisen ifråga gjorde sig skyldig till tjänstefel,om han hade vetskap, det går inte att komma ifrån. Men han skulle istället ha rapporterat händelsen till sin förman. Och först därefter har hans myndighet att rappotera till ambasaden om den ev. misstanken.
I detta läge är diplomaten rättslös, och kan skickas hem. Av den anledningen brukar diplomater i allmänhet begära att få blåsa, trots att de inte måste, om de vet att de har rent mjöl i påsen.
Detta är en generalisering, men uppgifterna har jag fått av en pensionerad polis

#19
2012-11-10 05:44

Mycket bra gjort.

#20
2012-11-10 09:49

Diplomatisk immunitet finns för att tjänstemän som representerar andra länder inte skall trakasseras av värdlandets statsapparat. När det gäller brott så har de också immunitet då brott lagförs olika i de olika länder.

Däremot så anser jag att framförallt brott som kan skada tredje person borde kunna utredas även om personen har immunitet. I Code de Conduite som diplomater råds att följa så står det att en diplomatisk tjänsteman, oavsett position, skall i möjligaste mån hjälpa värdlandets polismakt att genomföra sina uppdrag för att undvika diplomatiska kriser.

Det är dessutom ett krav att den som utreds skall visa sitt diplomatpass för att kunna undgå att straffläggas.

Så ja, UD skall ta tag i detta och skapa en liten diplomatisk kris och begära att denna individ deklareras som Persona Non Grata.

#21
mcregor
2012-11-10 11:30

Ja, man måste ju på ett trovärdigt sätt kunna visa att man faktiskt är diplomat och det har såvitt jag förstått denna diplomat vägrat - och då förstår jag inte att den aktuella polismannen (befälet) skall straffas.

#22
2012-11-10 13:24

Diplomaten ska vara glad att han befinner sig i Sverige och möter svensk polis! http://www.expressen.se/nyheter/poliser-skot-152-skott-mot-diplomatbil/

#25
2012-11-10 22:43

All heder åt polisen!
Att kollidera med en Diplomat är lika illa som att kollidera med en rattfyllerist. I trafiken är vi alla skyldiga att följa lagen.

#26
2012-11-11 01:30

Fyllskalle är fyllskalle, diplomat eller ej. Har han druckit, ring hans ambassad och låt dom hämta den fan. Fortsätta köra ska han inte! Man är väl inte mindre trafikfarlig om man är diplomat?

#27
2012-11-11 10:22

Oavsett alla amatörtyckare finns bestämmelserna om diplomaters immunitet införda i svensk lag såväl som i andra länders lagstiftning. Ingen, inte ens polisen har rätt att kringgå dessa lagar oavsett vad man anser om dem. Enda möjligheten är att försöka få lagarna ändrade vilket jag inte tror är möjligt.

#28
2012-11-11 15:10

Det var bra gjort av polisen för dom skall inte vara på vägen om dom inte kan blåsa i en alkotest för dom är väl lika farliga som vem som helst som är full i trafiken dom skulle inte få köra själva utan skulle ha en som kör åt dom då.
Synd om polisen blir straffad för detta gjorde ju bara sitt jobb.

#31
2012-11-12 08:14

1. Diplomaten var inte misstänkt för rattfylleri, det var en rutinkontroll

2. Diplomaten i fråga visade upp sitt av UD utfärdade Diplomatiska ID, vid tveksamhet rörande eventuell imunitet och hur person skall hanteras skall man ringa nummret på kortet, det går till VB el motsvarande hos UD och han kan klargöra eventuella frågor kring immunitet.