Nästa artikel
Världspremiär: Här är Mercedes eldrivna flaggskepp EQS
Nyheter

Världspremiär: Här är Mercedes eldrivna flaggskepp EQS

Publicerad 15 april 2021 (uppdaterad 16 april 2021)
Elbilarnas S-klass är officiellt avtäckt. Här är allt du behöver veta om Mercedes nya, eldrivna lyxsedan.

Mercedes har haft flera eldrivna modeller tidigare, men EQS är märkets första modell konstruerad från grunden för att vara batteridriven. Nu, nästan två år efter att konceptbilen Vison EQS visades för allmänheten på bilsalongen i Frankfurt, är skynkena borta från den produktionsfärdiga modellen. 

I stället för ett event inför livepublik, som brukligt är för den här typen av presentationer, tog premiären form i en påkostad, 20 minuter lång video som sändes live på Youtube. Kändisar som James Cameron och Alicia Keys hjälpte till att driva hem budskapet om att det här är en produkt utöver det vanliga. Mercedes svenska vd Ola Källenius kallar EQS ”en elbil utan kompromisser”.

Den produktionsfärdiga bilen är inte alls lika futuristiskt slående som konceptet från 2019 – här är det i stället avskalad elegans som gäller. Karossformen känner vi däremot igen från konceptet – EQS ser inte ut som en vanlig sedan. Den har en kort ”motorhuv” där fram, en lång, svepande taklinje och korta överhäng som gör det lätt att skilja bilen från en vanlig S-klass. Till skillnad från Teslas filosofi med Model S är det tydligt att Mercedes vill att det här ska se ut som en elbil.

Mercedes lovar att bilen kan gå upp till 77 mil på en laddning

Karossen verkar också göra ett utmärkt jobb med att minska bilens luftmotstånd. Cd-värdet är bara 0,2, vilket gör det här till den mest strömlinjeformade produktionsbilen i världen just nu. Det gör naturligtvis sitt för räckvidden – och den är det ingen som kan klaga på. Mercedes lovar att bilen kan gå upp till 77 mil på en laddning, och när räckvidden är slut kan bilen snabbladdas med upp till 200 kW.

I början kommer EQS i två utföranden

I början kommer EQS i två utföranden som båda använder samma massiva litiumjonbatteri med 108 användbara kilowattimmar. Basmodellen heter EQS 450+ och har en ensam motor på 328 hästkrafter som driver bakhjulen. Nästa steg upp är EQS 580 4Matic, med två motorer och 500 hästkrafter. Längre fram kommer även en prestandaversion med 730 hästkrafter. Om den kommer med ett AMG-märke eller inte återstår att se.

Interiören, som vi sett tidigare, präglas av den enorma skärmen Mercedes kallar MBUX Hyperscreen och som löper tvärs över hela instrumentbrädan. Man kan också få en separat skärm framför passagerarsätet.
Bilen är naturligtvis också laddad till tänderna med teknik. Den är kapabel till självkörning på nivå tre, vilket innebär att den kan sköta det mesta av körningen på egen hand. I tät trafik i upp till 60 km/h ska bilen kunna ta över helt själv, utan att föraren behöver ha händerna på ratten. En automatisk parkeringsfunktion lik Teslas Summon finns också, liksom en hel del gimmicks – bland annat automatiska dörrar.

EQS kommer att börja säljas i Sverige i juni i år, med de första leveranserna i augusti. Några svenska priser är dock inte officiella, men räkna med priser en bra bit över 800.000 kronor för instegsmodellen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.