Bild
Nästa artikel

Varannan tvättar bilen hemma

Nyheter

Trots att det är dåligt för miljön och i vissa fall förbjudet säger 50 procent av svenskarna att de någon gång under året tvättar bilen på uppfarten.

7 av 10 svenskar är medvetna om de negativa konsekvenserna för miljön av att rengöra bilen på hemmaplan. Ändå säger 50 procent att de minst en gång per år väljer att tvätta bilen på gatan, uppfarten eller gräsmattan.

Detta enligt en undersökning av Kantar Sifo på uppdrag av OKQ8. Undersökningen gjordes i februari 2019 med 1.012 svenska bilister runt om i landet. 

– Som konsument är det lätt att tänka att vattnet tas om hand av reningsverket när det rinner ned i avloppsbrunnen på gatan. Men det vattnet går inte till kommunens reningsverk utan rinner ut, tillsammans med partiklar, smuts och föroreningar, i närmaste vattendrag. De negativa följerna för miljön är så allvarliga att det i flera kommuner till och med är ett miljöbrott att tvätta bilen på gatan, säger Karin Hellgren, kommunikationschef på OKQ8. 
 
Tips för tvätthallen
  • Om du skulle tappa en svamp på marken, släng den då. Då riskerar du inte att repa lacken med grus och smuts. 
  • Mest optimalt är att ha ett raster i botten av tvätthinken. Ett så kallat ”Grit Guard” samlar upp smutsen och hindrar den att virvla upp. 
  • Schampo är viktigt, men ”ju mer schampo desto bättre” är en gammal myt. Mest optimalt är att använda ett mätglas och mäta upp hur mycket schampo som krävs för exempelvis 10 liter vatten. Tillräckligt för bilen och bra för plånboken och miljön. 

Kommentarer

#1
2019-04-18 11:59

Det var ju ett fall framåt att ViB skriver om att tvätta på garageuppfarten, det brukar annars skrivas om att "tvätta på gatan" vilket jag nog aldrig sett någon göra.
När jag tvättar på garageuppfarten rinner vattnet ner mellan plattorna och går alltså inte ut i dagvattensystemet.

#2
2019-04-18 12:03

Jag har singel på uppfarten så jag fortsätter att tvätta bilen där.

#3
2019-04-18 12:46

Jag är övertygad om att tvätta bilen hemma är mindre miljöfarligt än mycket annat lite beroende på hur och var och frekvensen .
Det sannolikt största miljöproblemet står kommunerna för med vårt avloppssystem.
Här blandar man miljögifter med urin och fekalier med alla näringsämnen, som ska ut på åkrarna men som hamnar till stor del i havet. Vi i Sverige är kanske inte just nu värst men i gengäld har vi hållit på längre än de flesta länder i världen. Hur svårt ska det vara att göra rätt?

#4
2019-04-18 12:46

Sedvanlig desinformation. Hur svårt kan det vara att förklara att det är tvätt på hårdgjord yta som är olämpligt och i vissa kommuner förbjudet. Marken är en potent reningsapparat, att tvätta på grus eller gräs är helt ok.

De flesta tror att det är förbjudet att tvätta hemma och det är bara att gratulera mackarna till lyckad lobby för sina tvättanläggningar. OKQ8 har beställt undersökningen, formulerat frågorna och bilmedia vidareförmedlar lydigt.

#5
2019-04-18 12:54

Självklart att OKQ8 tycker att man skall tvätta bilen i (deras) tvättanläggningar.

#6
2019-04-18 13:22

I deras tvätthall tar de numera 2,5 kr per minut. Men det är värt det tycker jag. Men det får inte bli mycket dyrare än så. Tvättar själv där istället för hemma.

#7
2019-04-18 13:42

Betydligt mer skadligt för miljön att skaffa ett till barn, än att tvätta bilen på asfaltsparkeringen en gång per vecka.

#8
1
2019-04-18 13:53

Tror många behöver skärpa sig. Men istället skyller man ifrån sig och hittar på halvsanningar.

#9
2019-04-18 14:25

Tvättar på min grusplan. Govt grus som sväljer rakt ner i fyllnadsmassor. Det blir inte ens några pölar. Sedan kan vi ju diskutera regnvattnet på vägarna. Där kan vi tala om skitigt vatten som åker rakt ner i våra diken. Det är ju den skiten som vi tvättar av bilen. Den blir ju inte farligare för att den tagit vägen via våra bilar.

#10
2019-04-18 14:55

Smygreklam från biltvättarna vars uppsamling av de farliga kemikalierna brukar vara högst bristfällig. Sila mygg och svälja kameler i sedvanligt hycklande ordning.

#11
2019-04-18 15:46

Du tvättar bilen med enbart regnvatten då eller? Inga kemikalier öht, bara låter regnet göra jobbet... Haha jag dööör!

#12
2019-04-18 16:21

Jag tvättar då och då och alltid utan avfettning på grusuppfarten. Mest beroende på att min granne eldar året runt och gör av med 60 kubikmeter ved. Efter lite regnande är bilen randig av sot. Det är skottpengar på dieselbilar men om man eldar i en gammal gjutjärnspanna med verkningsgrad runt 55% har myndigheterna inget att invända, ingen skattestyrning där inte.

#13
2019-04-18 16:35

Vad är det för skillnad mot att jag tvättar av saltsörjan hemma när trafikverket får vräka ut tonvis med salt på våra vägar, men då är det ingen som har några invändningar.

#14
2019-04-18 16:44

folk får tvätta var, när och hur dom vill.

#15
2019-04-18 17:02

Det är bara skitsnack från OK/Q8 om att det skulle vara miljöfarligt att tvätta bilen hemma. I så fall säljer de själva miljöfarligt tvättmedel. De har ett alltför stort egenintresse i att göra den här undersökningen. Jag köper alltid miljövänligt tvättmedel och även miljövänlig avfettning, så då kan det inte vara farligt för miljön, annars skulle det väl inte heta miljövänligt och säljas av bl.a. OK/Q8. Mycket snack och liten verkstad. Det finns mycket farligare skit som reningsverken får ta hand om än det som kommer från en biltvätt med miljövänligt tvättmedel, t.ex. mediciner som vi pissar och skiter ut i toaletten. En biltvätt hemma blir oftast gödning för gräsmattan. En gång när oljebolaget fyllde olja så spillde de ut olja i blomrabatten. Den var stendöd i 2 år, men sen helt plötsligt så växer blommorna så det knakar just där de spillde ut oljan. Olja ombildas tydligen till gödning av naturen själv. Det är en myt att biltvätt hemma är skadligt för miljön. Det är mest miljömuppar utan körkort och bil som påstår det.

#16
2019-04-18 17:31

När det gäller rengöringsmedlen så är de miljömärkta var och varannat. Varken avfettning eller schampo av dessa gör skada i naturen. Dessutom är det små mängder som används. En kapsyl av schampo och avfettningen den avdunstar mycket snabbt.

#17
2019-04-18 18:14

Rattmuffen18 #15: Är du medveten om att tvättvatten från gatan rinner ner i dagvattenbrunnarna och för det mesta helt orenat ut i närmaste vattendrag?

#18
1
2019-04-18 19:47

Sabud. Din bil kommer inte i närheten av en verkningsgrad på 55 %, så den gamla pannan ska du inte klanka på.

#19
2019-04-18 20:49

Rattmuffen 18
Tvättmedlet må vara miljövänligt. Men tror du att skiten på och under bilen är det ? Tänk efter - före.

#20
2019-04-18 20:52

+johnkommentar, +Hackenbush mfl.

Nu är det mediadrev igen. Det har ju redan sagts flera gånger att tvätt på grusplan eller på gräsmatta inte är farligt för grundvattnet. Problemet är när folk tvättar på gatan och det rinner ner i dagvattensystemen. Dagvattnet är helt ofiltrerat och rinner rätt ut sjöar och drag.

Men å andra sidan är det inte mycket värre än massa andra saker. Folk häller ju på tonvis med kemikalier på taken som är starkt miljögiftigt för att döda mossa osv. Det rinner också ut rätt i vattendragen...

#21
2019-04-18 21:10

Skiten man tvättar bort har ju samlats upp från vägen där det annars också skulle rinna ut i vattendrag helt orenat och all skit som är på gatorna rinner ju oavsett med regnvattnet ut i vattendragen. Så vari ligger problemet ?

#22
2019-04-19 01:33

Det här packet skiter fullständigt i andra människor och miljön. Det tänker på SIG SJÄLVA och inget annat.

#23
2019-04-19 04:17

De flesta använder olika typer av rengöringsmedel när de tvättar bilen som inte ska ut i vattendragen utan att först gå via reningsverken. Folk är tyvärr av naturen bekväma och vill vara så kostnadseffektiva som möjligt.
Att hävda att man kan lorta ner obehindrat bara för att det ändå lortas ner av andra är en typiskt mänsklig företeelse.
Tycker för övrigt det är beklagligt att det ska behöva vara kommunerna som beslutar när är otillåtet att tvätta bilen på gatan. Hade företeelsen varit lagstiftad så hade det varit enklare för poliser att rapportera otyget.

#24
2019-04-19 06:47

Men Sthlm kommun kan låta skitigt smält- och regnvatten från vägarna rinna ut i sjöarna (Drevviken), men samma skit är värre om det fastnat på bilen, förklara den logiken! Förbjud dubbdäck om asfalten är så giftig!

#25
2019-04-19 09:15

Direkt efter biltvätt utgör dessa tungmetaller i tvättvattnet en stor och olaglig risk, men när motsvarande tvättvatten passerat ett kommunalt reningsverk där samma metaller fällts ut och hamnar i rötslammet då säger Naturvårdsverket att det bara handlar om "små mängder" som inte utgör någon risk vid spridning på mark för livsmedelsproduktion!

#26
2019-04-19 10:26

Vad är skillnaden att tvätta sin bil från smutsen från vägen utan rengöringsmedel
Mot då det regnar?
Det bör då vara mer smuts som rinner ner i marken och dagbrunnar över hela landet när det regnar.
För mig så är det återigen bara skrivbords produkt.

#27
2019-04-19 10:35

Styggavargen
Vet du att det finns en hel del salt i vattnet från tvättinrättningarna
eftersom saltet inte går att få bort från tvättinrättningarnas reningsverken
att de vatten du använder cirkulerar runt

#28
2019-04-19 21:06

Ska erkänna att jag tvättar av bilen hemma ibland. Dock utan några kemikalier. Kan ju inte vara någon större skillnad mot att låta den stå ute i regnväder? Ska man hålla på med schampo och avfettning etc. då ska man nog hålla sig till en tvättanläggning.

#29
2019-04-23 12:04

Den dagen en automattvätt gör bilen lika ren när jag tvättar hemma på uppfarten så kan jag överväga att använda en tvättautomat. Lägg där till alla tvättrepor du får i automattvättar, det återanvända vattnet och högst tveksamma medel. Gör det självhallar i all ära, men även där återanvänds vattnet.

Lägg där till att du får betala minst 200kr för en automattvätt och nästa detsamma i en GDS-hall. Det är bra många kubuik vatten hemmavid när en kubik vatten kostar 18 kr

Nää, jag kommer fortsätta tvätta hemma på uppfarten. Annars får man väl börja tvätta i garaget...

#30
2019-04-23 20:07

Vilken tur att alla kommunens vägar snart är grusvägar på grund av bristande underhåll. Då kommer inte vattnet rinna till dagvattenbrunnen längre utan sjunka ner och renas i vägen. Problemet löst.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.