Bild
Nästa artikel

Varannan kör med dålig syn

Nyheter

Nästan hälften av alla förare kör med bristfällig syn. Det visar en ny undersökning som omfattar 3 000 trafikanter.

I mitten av oktober genomförde NTF och optikkedjan så kallade ”synbesiktningar” vid fyra av Bilprovningens besiktningsstationer runt om i landet. 3 000 personer testades.

Resultatet visar att upp emot hälften kör med dålig syn samt att många har en övertro till sin syn och upplever den bättre än vad den egentligen är.

– Slutsatsen är att det är många som kör omkring utan att kunna se detaljer i trafikmiljön, vägskyltar, barn, djur eller mötande trafik tillräckligt bra, säger Roland Olsson, vd för Synoptik.

Nils Petter Gregersen, trafiksäkerhetschef på NTF, menar att resultatet är nedslående.

– Det bekräftas även i forskning som konstaterar att många förare fortsätter att köra trots att deras synförmåga försämras. Detta hänger ofta samman med att synförsämringarna inträder sakta utan att man märker det, säger han.

Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?

Fakta:

» Synen står för cirka 90 % av sinnena (hörsel, känsel, lukt, smak, balans och syn) när vi kör bil.

» Du måste ha minst 0,5 i synskärpa för att få köra bil utan glasögon eller kontaktlinser.

» Direktseendet (1–2 % av synfältet) är det du koncentrerar dig på och ser klarast.

» Periferiseendet (98–99 % av synfältet) är allt du ser otydligare runt omkring (180°).

» Efter 40 år drabbas de flesta av åldersseende

» Ålderseende innebär att ögats flexibilitet minskar och vi ser därför suddigare.

Källa: NTF, Synoptik

Kommentarer

#1
Blind & Döv
2010-11-05 18:20

En par nya brillor kostar ju 12.000, så det klart man väntar så länge det går

#2
Crister A
2010-11-05 18:22

Det var dyrt gå till en annan optiker Blind & Döv

#3
S-E S
2010-11-05 19:01

Kanske en idé att man kollar synen stickprovsvis i samband med kontrollbesiktningen? Faran är väl att det blir en marknad för "seende" att besikta andras bilar. Egentligen borde Bilprovningen ligga vid en vårdcentral så att såväl bil som förare "besiktas" vid samma tillfälle. Det är väl inte enbart bilarna som ska vara "trafiksäkra"?
Nästa problem, då köper man alltid nya bilar och säljer dom innan första besiktningen om hälsan är skral vill säga.

#4
2010-11-05 19:21

Fick glasögon för ett par år sedan men fy f** en sån trafik vill man ju inte köra i ... så glasögonen har jag lagt undan igen.
:o)

#5
Blind & Döv
2010-11-06 14:11

Tesen är ju att människor kompenserar brister i sina förmågor genom att köra försiktigare och lugnare
Därför är inte äldre överrepresenterade i olycksstatistiken heller
Då är det värre med många som är både dumma och omdömeslösa i trafiken, detta med full syn
Vilken test ska man använde för den åkomman?

#6
2010-11-06 20:54

Värre är nästan att många tittar på fel ställe, det bevisar bla att många tycker dom ser bättre med dimljusen tända på kvällen, men det man ser innom dimljusens område har man redan kört på i 70 km/h, så det är ju ointressant att glo där.
Men det kanske har med o göra att man helt enkelt inte ser längre.
Minns när jag åkte med en kompis som inte ser så bra, och jag sa: Där framme står det Växjö på skylten.
"Hur fan ser du det, jag ser inte ens nån skylt" !!!

#7
HAUBITS77B
2010-11-07 01:08

Själv kör jag ofta på fyllan också.

#8
ULLAK
2010-11-07 05:35

Då kan jag förstå varför många missar hastighetsskyltningen!

#9
Crister A
2010-11-07 08:44

Du har helt rätt Rikard om alla IDIOTER som kör med dimljus ihop med halvljus.Där 10 meter framför bilen finns ju inget att se.Man bara bländar andra så egentligen borde man sätta helljuset på dom som kör med dimljus och halvljus ihop.

#11
Crister A
2010-11-07 15:45

Leifer:Nu blev jag besviken.Jag trodde du var en klok människa.Hur sakta måste du inte köra för att ha nytta av dimljus?Vissa sorters dimljus sprider ju ljuset åt precis alla håll och det är ju därför det inte är tillåtet ihop med halvljus.För mig är ju dimljus bara nåt som vissa tycker är fränt.Bilen ser ju så tuff ut i alla fall på bild.Nyttan av dimljus är noll.Däremot ihop med parkeringsljus på dagen är det ju ett alternativ till halvljus.

#14
Optikern
2010-11-07 17:16

@Crister A: Jadu, vissa som har rätt grava synfel (t.ex. kraftigt översynt eller närsynt) får leva med sådana kostnader eftersom glasen måste vara rätt avancerade för att inte vara jättetjocka & tunga samt att de inte ska bryta ljuset fel.

Paradoxalt nog ges inte det minsta i bidrag till dessa stackars individer av t.ex. Försäkringskassan.... så har man oturen och har en vanlig lön samt har ett synfel på mer än -8 eller +5 så kan jag förstå att man måste spara ihop ett tag mellan gångerna om synen ändras.

#15
Crister A
2010-11-07 18:25

Leifer:Vissa runda dimljus stör inte alls medans andra fyrkantiga och rektangulära är jävligt jobbiga i mörker och regn,för dom verkar sprida ljuset åt alla håll.Men till grundfrågan hur fort måste du köra för att hinna stanna när du upptäcker något inom det upplysta området som dimljusen ger.Dom jag möter kör ca 90 km/t och då funkar dom inte så du hinner stanna utan dom bara bländar andra mötande trafikanter.Ditt halvljus lyser ju längre och är avgränsat i höjdled och stör därför inte.

#16
Crister A
2010-11-07 18:27

Optikern:Jag läste ditt inlägg och måste säga att jag läst men inte förstått vad du menar????????????????Vem fan har pratat om kostnader????

#19
Crister A
2010-11-07 19:59

Leifer:Jag tycker xenonljus mera är en vanesak än ett störningsmoment.Men jag blir aldrig van med dimljus i 90 km/t.
I stadstrafik däremot stör dimljusen inte lika mycket för där finns ju gatulampor och där är det aldrig helt mörkt.

#21
Konservator
2010-11-08 03:20

Varannan? Tja, det kan stämma. Så många verkar det i alla fall vara som har så dålig syn att de måste hålla farligt litet avstånd till framförvarande för att ens se denna, eller som inte ser var blinkersspaken sitter, eller som inte ser skillnad mellan dim- och halvljusreglage, eller...

#22
Crister A
2010-11-08 09:11

Leifer:Jag vet inte hur man får bättre ljus på gamla bilar mera än att montera extraljus för helljuskörning.Eftermontering av xenonljus är ju svårt för man måste ju ha automatisk nivåreglering.Så det enda är nog nya H4 insatser och fräscha kablar för att inte få spänningsfall.Men det är ju inte gratis det heller precis.

#24
Crister A
2010-11-08 17:28

Leifer:Ja det var ju en nyhet.Med större efterfrågan så kanske det blir bättre priser på eftermonterade xenonstrålkastare.
Xenon är ju överlägset H4 när det gäller ett bra ljus även om vissa bilar har bättre ljus och andra sämre-Vet inte om det är linserna som skiljer..Min nuvarande bil med Hellas xenon och AFL (kurvljus)är det bästa hel ochhalvljus jag någonsin haft.Har inte ens eftermonterat extraljus för helljuset.

#25
OrginalXenon
2010-11-08 19:03

Alla som åker omkring och bländar med sina Xenonkonverterade lyktor och kombinerar dimljus och halvljus brukar jag bjuda tillbaka med helljus+extraljus
Håll till godo, jag bjuder på ljuset

#27
OrginalXenon
2010-11-09 19:07

Ja visst är jag elakt, men hellre blända än bländas
Kör med korrekta ljus på bilarna då, så blir det inga problem med mig

#28
Crister A
2010-11-09 19:43

OrginalXenon:Hur vet du att man har xenonkonverteradelyktor?( som ej är godkända!)

#30
OrginalXenon
2010-11-10 18:48

Att man efterkonverterar till Xenon är som bekant inte tillåtet

Klarar man inte av att veta vilket ljus man har påslaget på bilen så ska man stanna hemma då det är mörkt eller åka buss

Att det är efterkonverterat syns i regel på att lampglaset inte är av rätt typ och att det tillsammans med den felaktiga placeringen av lampan i reflektorn sprider ljus åt alla möjliga felaktiga riktningar, både uppåt, nedåt och åt sidorna, med bländning för mötande som resultat eftersom det är mycket "starkare"

Till det då kan vi addera avsaknaden av korrekt automatisk justering av ljusen

Om det inte syns så bländar det nog inte heller, så,,,,,

Jag leker inte Polis - jag säkerställer bara att jag själv inte blir bländad, så att det händer mig något, eftersom jag måste se vart jag åker så jag inte kör på någon då jag bländas av de med felaktiga och/eller olagliga belysningsarrangemang på sina bilar