Nästa artikel
Varannan bilist kör för fort
Nyheter

Varannan bilist kör för fort

Publicerad 21 maj 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Mer än varannan bilist körde för fort när Motormännen genomförde dolda hastighetskontroller på 19 platser runt om i landet. Med synliga kontroller sjönk andelen till var femte trafikant.
- Vår undersökning visar att man enkelt kan få fler att följa trafikreglerna. När vi gjorde synliga kontroller blev trafikrytmen mycket lugnare och nästan dubbelt så många bilister respekterade hastighetsgränserna, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen och fortsätter:

- Slutsatsen vi kan dra från undersökningen är att fler synliga poliser på vägarna skulle ha en mycket stor effekt på andelen fortkörare.

Synlighet sänkte hastighet

Motormännens granskning av närmare 5 000 bilister (se tabeller längst ned i artikeln) visar att fler än hälften av trafikanterna körde för fort när hastighetskontrollerna var dolda.

När hastighetskontrollerna var synliga sjönk andelen fortkörare till var femte trafikant.

"Riskfritt att köra för fort"
Resultatet stödjer den forskning som visar att den upplevda upptäcktsrisken är avgörande för hur många som respekterar och håller sig till trafikreglerna.

- Idag är det i princip riskfritt att köra för fort. Upptäcktsrisken för hastighetsöverträdelser är så låg att den motsvarar böter för fortkörning en gång vart trettionde år för normalbilisten. Det är troligen huvudförklaringen till att så få respekterar hastighetsgränserna, säger Niklas Stavegård.

Trafikpoliskår lösningen?
Motormännen vill nu se en fristående nationell trafikpoliskår som verkar över hela Sverige, till skillnad från idag då trafikpolisverksamheten är organiserad länsvis - vilket gör att omfattning och arbetsmetoder varierar kraftigt mellan olika delar av landet.

- För att trafikövervakningen ska vara effektiv krävs att den är oförutsägbar, svår att undvika och spridd över vägnätet. Det enda sättet att få en effektivare trafikövervakning med hög upptäcktsrisk är skapa en nationell trafikpoliskår med egna resurser. Det skulle få fler att följa trafikreglerna, säger Niklas Stavegård.



Diskutera: Vad tror du behövs för att hastigheterna ska sänkas på vägarna? Och behöver hastigheterna sänkas?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-05-21 16:32
Jes (ej verifierad)

Statistiken talar sitt tydliga språk.
Endast kvinnliga busschaufförer och manliga lastbilschaufförer har i trafiken att göra ... ni andra ska åka tåg ;o)

#2 • Uppdaterat: 2010-05-21 16:40
A-J (ej verifierad)

Man ska akta sig för manliga taxichaufförer. Det verkar vara livsfarliga.

#3 • Uppdaterat: 2010-05-21 17:05
Peo (ej verifierad)

Att man med dessa kontroller orsakade en seriekrock i en stad i Östergötland är inget man pratar om.

#4 • Uppdaterat: 2010-05-21 17:50
Mr Colt (ej verifierad)

Det är endast för korta avstånd till framförvarande som orsakar seriekrockar.

#5 • Uppdaterat: 2010-05-21 18:06
Boarne (ej verifierad)

Vad ska vi dra för slutsats av undersökningen? Är det förskräckligt att Sverige har så många lagbrytare i trafiken? Eller att bilisterna inte upplever hastighetsgränserna som vettiga, UTANFÖR TÄTORTERNA? Essingeleden är ett bra exempel. Hur många kör lagstadgade 70 km/tim där? Det finns farligare beteenden i trafiken än att överträda dagens "fegmärkningar". För korta avstånd är kanske det främsta exemplet.

#6 • Uppdaterat: 2010-05-21 18:31
Gösta Erlandsson (ej verifierad)

Vägar och bilar är gjorda för en högre hastighhet än 70 km har man automatlåda så får man köra på växel hela tiden.inget kul att den växlar upp och ner.

#7 • Uppdaterat: 2010-05-21 18:57
S-E S (ej verifierad)

Det är riskfritt att köra för fort, riskfritt att köra påverkad, riskfritt att köra utan körkort, riskfritt att köra med obesiktigad bil, riskfritt att köra med 5 tvåor från besiktningen, riskfritt att köra oförsäkrat, riskfritt att köra i stulen bil, riskfritt att köra med utslitna däck till dess att det sker en olycka eller det tillfälligtvis dyker upp en poliskontroll. Vad kan man göra för att man ska uppfatta olaglig körning som så riskfylld att man avstår?

#8 • Uppdaterat: 2010-05-21 21:40
charlie (ej verifierad)

ja du JES man ska akta sej för bussförare

#9 • Uppdaterat: 2010-05-21 22:21
Julius (ej verifierad)

Löjligt att diskutera hastighet, kolla alla som förtvivlat sitter och sms:ar på motorväg i omotiverat låg hastighet. Syns mycket bra om man har en lite högre bil. Filbyte med telefonen i ena handen = att man skiter i att använda blinkern för då måste man släppa ratten. Kör aldrig lagstiftarna bil. Claes T. verkar enbart stirra på hastighetsmätaren.
hälsningar
Julius 6000 mil/ år

#a • Uppdaterat: 2010-05-22 08:03
Seken (ej verifierad)

Jag tycker att alla som är lika duktiga som JULIUS och kör 6000 mil/år, ska få dispens från våra löjliga hastighetsbegränsningar. Särskilt bör de uppmuntras att att köra riktigt fort på vägar med korsande vilt. Med lite tur, så trampar en och annan älg in genom vindrutan hos somliga fartglada. Så minskas, om än marginellt, antalet stollar som ligger bakom hetsen i trafiken. (Det extra trista med fartdårar, är att dom inte bara är obehagliga själva, utan att dom driver upp tempot hos många andra.)
Jag förstår helt, hur frusterande det kan kännas för många machotyper, att ligga och hasa i 70-90-110, när bilen lätt gör 230. Och förstår man inte, pga mycket liten hjärna, att vägarna är tranportleder, utan ser dem som tävlingsbanor, så blir det som det blir.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.