Bild
Nästa artikel

Varannan bilist kör för fort

Nyheter

Mer än varannan bilist körde för fort när Motormännen genomförde dolda hastighetskontroller på 19 platser runt om i landet. Med synliga kontroller sjönk andelen till var femte trafikant.

- Vår undersökning visar att man enkelt kan få fler att följa trafikreglerna. När vi gjorde synliga kontroller blev trafikrytmen mycket lugnare och nästan dubbelt så många bilister respekterade hastighetsgränserna, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen och fortsätter:

- Slutsatsen vi kan dra från undersökningen är att fler synliga poliser på vägarna skulle ha en mycket stor effekt på andelen fortkörare.

Synlighet sänkte hastighet

Motormännens granskning av närmare 5 000 bilister (se tabeller längst ned i artikeln) visar att fler än hälften av trafikanterna körde för fort när hastighetskontrollerna var dolda.

När hastighetskontrollerna var synliga sjönk andelen fortkörare till var femte trafikant.

"Riskfritt att köra för fort"
Resultatet stödjer den forskning som visar att den upplevda upptäcktsrisken är avgörande för hur många som respekterar och håller sig till trafikreglerna.

- Idag är det i princip riskfritt att köra för fort. Upptäcktsrisken för hastighetsöverträdelser är så låg att den motsvarar böter för fortkörning en gång vart trettionde år för normalbilisten. Det är troligen huvudförklaringen till att så få respekterar hastighetsgränserna, säger Niklas Stavegård.

Trafikpoliskår lösningen?
Motormännen vill nu se en fristående nationell trafikpoliskår som verkar över hela Sverige, till skillnad från idag då trafikpolisverksamheten är organiserad länsvis - vilket gör att omfattning och arbetsmetoder varierar kraftigt mellan olika delar av landet.


- För att trafikövervakningen ska vara effektiv krävs att den är oförutsägbar, svår att undvika och spridd över vägnätet. Det enda sättet att få en effektivare trafikövervakning med hög upptäcktsrisk är skapa en nationell trafikpoliskår med egna resurser. Det skulle få fler att följa trafikreglerna, säger Niklas Stavegård.



Diskutera: Vad tror du behövs för att hastigheterna ska sänkas på vägarna? Och behöver hastigheterna sänkas?

Kommentarer

#1
Jes
2010-05-21 16:32

Statistiken talar sitt tydliga språk.
Endast kvinnliga busschaufförer och manliga lastbilschaufförer har i trafiken att göra ... ni andra ska åka tåg ;o)

#1
A-J
2010-05-21 16:40

Man ska akta sig för manliga taxichaufförer. Det verkar vara livsfarliga.

#1
Peo
2010-05-21 17:05

Att man med dessa kontroller orsakade en seriekrock i en stad i Östergötland är inget man pratar om.

#1
Mr Colt
2010-05-21 17:50

Det är endast för korta avstånd till framförvarande som orsakar seriekrockar.

#1
Boarne
2010-05-21 18:06

Vad ska vi dra för slutsats av undersökningen? Är det förskräckligt att Sverige har så många lagbrytare i trafiken? Eller att bilisterna inte upplever hastighetsgränserna som vettiga, UTANFÖR TÄTORTERNA? Essingeleden är ett bra exempel. Hur många kör lagstadgade 70 km/tim där? Det finns farligare beteenden i trafiken än att överträda dagens "fegmärkningar". För korta avstånd är kanske det främsta exemplet.

#1
Gösta Erlandsson
2010-05-21 18:31

Vägar och bilar är gjorda för en högre hastighhet än 70 km har man automatlåda så får man köra på växel hela tiden.inget kul att den växlar upp och ner.

#1
S-E S
2010-05-21 18:57

Det är riskfritt att köra för fort, riskfritt att köra påverkad, riskfritt att köra utan körkort, riskfritt att köra med obesiktigad bil, riskfritt att köra med 5 tvåor från besiktningen, riskfritt att köra oförsäkrat, riskfritt att köra i stulen bil, riskfritt att köra med utslitna däck till dess att det sker en olycka eller det tillfälligtvis dyker upp en poliskontroll. Vad kan man göra för att man ska uppfatta olaglig körning som så riskfylld att man avstår?

#1
charlie
2010-05-21 21:40

ja du JES man ska akta sej för bussförare

#1
Julius
2010-05-21 22:21

Löjligt att diskutera hastighet, kolla alla som förtvivlat sitter och sms:ar på motorväg i omotiverat låg hastighet. Syns mycket bra om man har en lite högre bil. Filbyte med telefonen i ena handen = att man skiter i att använda blinkern för då måste man släppa ratten. Kör aldrig lagstiftarna bil. Claes T. verkar enbart stirra på hastighetsmätaren.
hälsningar
Julius 6000 mil/ år

#1
Seken
2010-05-22 08:03

Jag tycker att alla som är lika duktiga som JULIUS och kör 6000 mil/år, ska få dispens från våra löjliga hastighetsbegränsningar. Särskilt bör de uppmuntras att att köra riktigt fort på vägar med korsande vilt. Med lite tur, så trampar en och annan älg in genom vindrutan hos somliga fartglada. Så minskas, om än marginellt, antalet stollar som ligger bakom hetsen i trafiken. (Det extra trista med fartdårar, är att dom inte bara är obehagliga själva, utan att dom driver upp tempot hos många andra.)
Jag förstår helt, hur frusterande det kan kännas för många machotyper, att ligga och hasa i 70-90-110, när bilen lätt gör 230. Och förstår man inte, pga mycket liten hjärna, att vägarna är tranportleder, utan ser dem som tävlingsbanor, så blir det som det blir.

#1
svento
2010-05-22 11:49

Fattar inte att Motormännen ägnar sig åt detta trams isf fokusera på det som är relevant i trafiken dvs påverkade förare.

#1
Kjell-Åke
2010-05-22 13:49

Det är tokförarna som alltid skall köra för fort som är orsaken till alla de hastighetsgränser som betraktas som onödiga. Att köra fortare än lagen tillåter kan vilket dumhuvud som helst, men köra med förstånd är tydligen inte allom givet.

#1
Tobbe
2010-05-22 14:32

Det är inte hastigheten som är viktig utan att man kör säkert, uppmärksamt och med förstånd. Konstaterat detta måste hastighetsgränserna vara mer verklighets anpassade - annars upplevs det bara som ett ex på förmyndatmentalitet.

#1
John
2010-05-22 17:12

Ska man nå de mål som finns om sänkta utsläpp från trafiken är det ett måste att hastigheterna följs! En kombination av fler poliser utmed vägarna och höjda bränslepriser skulle ge effekt på hastigheterna! Att spärra de flesta tunga fordon på max 80 km/ h skulle också vara bra på flera sätt!

#1
Rålle
2010-05-22 18:36

Tobbe: Håller med dig fullständigt. Många, (men absolut inte alla dock..), som kör strikt efter hastighetsbegränsningarna och tror dom är så duktiga har ofta sämre uppsikt och koll på andra trafikanter.
Det viktiga är att man KÖR sin bil och är uppmärksam. Om jag sen ofta ligger 10-30 km/h över tillåten hastighet på öde landsvägar ökar inte min olycksrisk då jag är en AKTIV bilförare.
Hastighetsfixeringen i vår trafiksäkerhetsdebatt är beklaglig då den tyvärr har inneburit att övriga dåliga och farliga beteenden i trafiken numer knappt uppmärksammas. Claes Tingvall har tyvärr ett stort ansvar för denna fokusering på hastigheterna.
När så många kör fortare än tillåtet så kanske vi ska ställa oss frågan om hastighetsbegränsningarna ofta är för lågt satta och att vi bilförare som då kör för fort i själva verket kör i rätt hastighet.

#1
S-E S
2010-05-22 19:30

Lugn HAUBITS77B, kör du Prius kommer du inte längre än 600 mil om året mellan återkallelserna oavsett hur långt du verkligen vill åka.

#1
Seken
2010-05-22 19:51

RÅLLE, å ena sidan tycker nog de flesta av oss, att det finns många hastighetesgränser som är onödigt lågt satta. Å andra sidan hade jag en bekant, som var precis den snabbe, aktive förare du beskriver. För 7 år sedan fick han besök av en älgkalv i sin 740. Hade han varit mindre snabb hade han kanske levat idag. Personligen gissar jag att ca hälften av alla dödsolyckor med nyktra, drogfria, icke suicidbenägna förare, kunde undvikas om uppmärksamhet kombinerades med tråkigt korrekt hastighet.

#1
Jag
2010-05-22 23:47

Ja du Seken,
Din kompis blir ju mycket mer levande om man kör 20 på alla vägar. Inse att vi alla kommer att dö. Somliga litet mera oväntat, men dö skall vi alla. På 70-talet fanns det en älgkampanj, men det finns även nu folk som krockar med älgar. Vad vill Du säga med dina inlägg?
Jag

#1
Seken
2010-05-23 09:47

JAG, det är en underlig fråga du ställer. Dessutom besvarar du den själv. Som du skriver, så undviks alla fatala olyckor med 20 km/t. Men med 70 km/t på en del sträckor, istället för 90-100, så minskar antalet skador/döda. Priset man får betala är man inte får leka kuliga leken "Jag-är-Rally-Kalle" på dessa vägar. Tidsförlusten är för de flesta försumbar. (Den oturlige älgkrockaren var inte min kompis, utan bara kollega till min fru. Men efter en biltur med honom, så förstod jag att han sparade minst 3 minuter på varje arbetsresa. Som dessutom blev ett uppiggande fartfyllt avbrott i vardagen. Och RÅLLE, han hade nog blivit tröstad av din kloka devis: "Dö ska vi alla". Tänker man så klokt, så är det bara att gasa.

#1
Kjell-Åke
2010-05-23 16:07

Så länge så många bilförare inte har förmåga att göra en vettig konsekvensanalys, d.v.s. saknar förmåga att räkna ut vad ett visst beteende leder till, lär vi få behålla dessa hastighetsbegränsningar oavsett om de kan betraktas som vettiga eller inte. Dessutom är de tillkomna i ett demokratiskt samhälle och bör följas liksom regeln om högertrafik oavsett om en del skulle vilja köra på vänster sida.

#1
lubos
2010-05-23 20:53

Lägg ut övervakningen på entreprenad i stället, låt större delen av intäkterna=böterna gå till entreprenören så kommer vi att få se effektiv övervakning och laglydiga bilister!
Kostnaderna drabbar ju endast dem som saboterar trafikmiljön!

#1
CRISTER
2010-05-23 22:23

SEKEN:Din analys och dina exempel är kusligt sanningsenliga.Trots att jag själv tycker det är roligt att vara RallyKalle ibland så är det klokare att köra 70 än 110 km/t när älgen står där på vägen.Likaså att han som tjänade 3 minuter på sina arbetsresor genom att vara RallyKalle.Vad skall man ha dessa 3 minuter till.Läsa dödsannonser?Jag hade en arbetskompis som alltid sa att bättre försent än för alltid!Dö hinner man ju ändå,för alla får ju en dag att dö på.

#1
Marcus L
2010-05-24 21:40

Kanske dags för förmynderi-Sverige (Riksdagen, Polisen, Vägverket, övrig trygghetsmaffia) att inse att dagens hastighetsbegränsningar är helt orelevanta och utdaterade. Bilarna och vägarna är bättre. Höj hastigheten!

#1
CRISTER
2010-05-24 22:07

MARCUS L:Men inte människorna som kör,väl??

#1
pg
2010-05-25 10:16

Oavsett vad man tycker om hastighetsbegränsningar, har man ingen annan än sig själv att skylla på dn dagen man åker fast.
Varför ska man inte vara laglig i trafiken, liksom att man följer lagen i andra exempel?
Polisen borde finnas ute på vägarna, men de kontroller som utförs, sker oftast i eller i närheten av tätort.
Det är därför näst intill "ofarligt" att åka i avställda körförbudsbelagda bilar, eller busköra ute på landsbyggden.
Den trafikpolis som funnits, har avrustats. Den polis som blev kvar jobbar företrädesvis inne i tätorter.
Avsaknaden av trafikpoliser gör sig påmind på flera sätt. Rån och stölder på parkeringsplatser ökar kraftigt. Rent livsfarliga beteenden, korta avstånd, snäva omkörningar, knytnävar, fingerpekande, är sådant som många av fortkörarna använder sig av.
Fortkörare som verkar vara förbannade på alla som kör lagligt eller håller "tite" över den tillåtna.
På 70 talet fanns det nattpatruller längs Europavägarna. Men dessa försvann när polisorganisatioonerna började banta trafikpolisen.
Varför ska transportstyrelsen kosta på en massa skyltar för när ingen bryr sig om dem?
Anledningen till att övervakningen näst intill utrotats, beror kanske på att många av dåtidens höjdare inom polisledningen "åkte dit" för fortkörn ingar? Kanske även politiker?

#1
JH
2010-05-25 23:44

Håller med MR COLT, om det är något som är farligt i trafiken är det de som inte håller avstånden. Att ligga och puttra i 100-110, enligt hastighetsmätaren, på en sparsamt trafikerad väg på väg till jobbet räknar jag som kanske den allra minsta möjliga förseelsen som finns. I stil med att gå mot röd gubbe när det inte finns någon trafik, inget man ligger direkt sömnlös över om man säger så.
JH

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.