Bild
Nästa artikel
Bland klimatbonusbilarna blev laddhybriden Kia Optima den mest nyregistrerade bilen i november 2018.

Var tionde nybil laddbar

Nyheter

De totala registreringarna av nya bilar fortsätter att minska. Men elbilar och laddhybrider är på frammarsch: hittills i år har de ökat med över 50 procent.

Branschorganisationen Bil Sweden har släppt siffrorna över november månads nyregistreringar. Under november 2018 registrerades enligt Bil Sweden 25.813 nya personbilar, vilket är en minskning med 20,5 procent jämfört med samma månad i fjol. Ser man på hela 2018 – från januari till november – har det registrerats 4 procent färre bilar än under samma tid 2017.

– Syftet med Bonus-malussystemet var att styra om kundernas köp från fordon med höga utsläpp till fordon med låga. Det är än så länge för tidigt att säga något om de långsiktiga effekterna. Efterfrågan på så kallade klimatbonusbilar är dock fortfarande högre än utbudet på marknaden på grund av bristen på tillgängliga och godkända bilmodeller. Nedgången för personbilar under de senaste månaderna förklaras därmed också av förlängda leveranstider för vissa modeller beroende på brist på testkapacitet i Europa samt i vissa fall ytterligare tekniska justeringar för att få bilmodeller godkända enligt den nya testmetoden WLTP, säger Jessica Alenius, vice vd för Bil Sweden. 

Mer än var tionde bil som registrerades i november var laddbar. Andelen uppgick till 11,4 procent under 2018 års näst sista månad. Hittills i år har antalet nya laddbara bilar ökat med 51,7 procent. Bil Sweden tror att ökningen kunde varit ännu större om det inte vore problem med leveranstider och förseningar för vissa bilmodeller. 

Drivmedlet som dominerar nyregistreringarna är bensin, hittills i år har 46,9 procent av de nya bilar som registrerats in gått på bensin. Dieselbilarna utgör 38,1 procent.


Volvo blev största märke med flest nya bilar under november. Därefter följer Volkswagen och Kia. Vanligaste bil i nyregistreringarna blev Volvo S90/V90, följd av Volkswagen Golf och Volvo S60/V60. Bland klimatbonusbilarna blev laddhybriden Kia Optima den mest nyregistrerade bilen, och därefter placerade sig elbilen Nissan Leaf och Volvo XC60 som laddhybrid. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Klimatbonusbilarnas 10-i-topp november 2018

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Kia Optima, laddhybrid, 415 st.  
2. Nissan Leaf, elbil, 388 st. 
3. Volvo XC60, laddhybrid, 320 st. 
4. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 316 st. 
5. Volkswagen e-Golf: 225 st.
6. Kia Niro, laddhybrid, 181 st. 
7. Renault Zoe, elbil, 117 st. 
8. Mini Cooper Countryman SE, laddhybrid, 104 st. 
9. BMW i3, elbil, 92 st.
10. BMW 530e, laddhybrid, 89 st.

Klimatbonusbilar definieras som elbilar, laddhybrider med koldioxidutsläpp max 60 g/km och gasbilar oavsett koldioxidutsläpp, som nyregistrerats från 1 juli 2018.

Bilmärkenas 10-i-topp november 2018

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel 2018)

1. Volvo: 4943 st, 19,8%
2. Volkswagen: 3236 st, 15,4%
3. Kia: 1907 st, 6,5%
4. BMW: 1832 st, 5,7%  
5. Toyota: 1734 st, 6,2%   
6. Mercedes: 1697 st, 5,4%  
7. Skoda: 1614 st, 4,8% 
8. Renault: 1000 st, 3,4% 
9. Audi: 950 st, 4,8%
10. Opel: 712 st, 1,7%  

 

Bilmodellernas 10-i-topp november 2018

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V90: 1692 st. 
2. Volkswagen Golf: 1664 st. 
3. Volvo S/V60: 1152 st.
4. Volvo XC60: 842 st.
5. Volvo XC40: 611 st. 
6. Skoda Octavia: 543 st.
7. Volkswagen Passat: 525 st.
8. Toyota Yaris: 522 st.
9. Kia Niro: 501 st. 
10. Mercedes E-klass: 461 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Kommentarer

#1
2018-12-04 11:27

Det är nästan så att en "klimatbonusbil" kan ta sig upp på 10-i-topp totalt när någon kan leverera nog många under en månad.

#2
2018-12-04 13:08

Detta är både juridisk och fysisk personer är totalt statistik!

#3
2018-12-04 13:27

Passat GTE har helt trillat ur pga att man inte kan leverera nya modellen förrän till sommaren nästa år!
Imponerande att Leaf ligger högt på listan med.

#4
2018-12-04 14:36

Obegripligt att Volvo säljer så mycket bilar!? Dyra, energikrävande och allt sämre rostskydd.

#5
2018-12-04 15:04

Vargen.
Den som köper en ny V90 (jag tex.) bryr sig inte så mycket om rostskydd faktiskt. Det är väldigt ovanligt idag, skulle jag tro, att man har kvar sin bil såpass länge att den faktiskt börjar rosta.

Dyr?...Ja jo men jag är extremt nöjd med min. Mer nöjd än de BMW, Merca och Audi-bilar jag haft tidigare, som samtliga har kostat mer.

Mycket mer nöjd än de volvo-bilar jag haft tidigare.
Min åsikt är att V90'n är Volvos bästa bil på mycket mycket länge.

#6
2018-12-04 16:46

Du har tjänstebil, eller hur?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.