Bild
Nästa artikel
Många väljer att tvätta bilen hemma, trots att det kan vara farligt för miljö och hälsa. Flest fultvättare finns i Norrland, minst i Stockholm.

Var fjärde fultvättar bilen hemma

Nyheter

Ska du tvätta bilen idag? Se till att du gör det på rätt sätt. Enligt en ny undersökning gör många det i garaget eller på uppfarten, trots att det kan skada hälsa och miljö.

Det är bilauktionsföretaget KVD som gett Sifo i uppdrag att göra en undersökning om svenskarnas biltvättvanor. Resultaten visar att 25 procent av de som svarade tvättar hemma, trots rekommendationen att göra det i en biltvätt eller tvättomat. Störst andel fultvättare finns i övre Norrland, där väljer 33 procent att tvätta bilen hemma. Endast 17 procent av Stockholmarna rengör sitt fordon på uppfart eller i garage.  

– Det handlar förmodligen om en gammal vana att tvätta bilen hemma, långt till närmsta biltvätt eller att man kan spara några kronor. Många tänker nog inte på att det kan vara direkt skadligt mot människor, framförallt barn som är extra känsliga mot miljöfarliga ämnen. Tvättomater och biltvättar har ett särskilt avlopp som renar vattnet så att inte miljöfarliga ämnen släpps ut i naturen. I många kommuner är det till och med förbjudet att tvätta bilen på gatan, kommenterar Benny Karlsson, marknadschef på KVD.

Deltagarna i undersökningen svarade också på hur ofta bilen tvättades. 36 procent rengör den utvändigt en gång i månaden och drygt en femtedel städar också bilen invändigt en gång månadsvis.

Vanligaste sättet att tvätta bilen på är i tvättautomat på bensinmackar, vilket 35 procent av de svarande gör. 18 procent tvättar på egen hand i gör-det-själv-hallar och 12 procent lämnar in bilen till ett biltvättsföretag.
 
Diskutera: Hur ofta tvättar du din bil och hur tvättar du?
 

Kommentarer

#1
2017-04-16 10:09

Tvättar bilen kanske 1 gång i månaden men jag har singel på uppfarten så det rinner inte ner i dagvattenbrunnar. Det tar emot att köra 2 mil och sedan stå i kö för att tvätta bilen på en biltvätt i staden.

#2
2017-04-16 10:24

Enligt naturvårdsverket är det inte olagligt att tvätta sin bil hemma då en enskild bil inte anses smutsa ner miljön tillräckligt. Så benämningen "fultvätt" reagerar jag starkt på. Som Hacken skrev ovan om lång körsträcka till tvätt. Jag har 4 mil tur och retur för att tvätta bilen. Miljövänligt? NEJ..

Sök gärna på biltvätt på naturvårdsverkets hemsida för artikeln.

#3
2017-04-16 10:28

miljöfarliga ämnen .... om detta är ett problem så förstår jag inte att regn och smältvatten från vägarna med oljor, asfalt och annan skit får rinna ner i dagvattenbrunnar på gatorna, eller har vissa vägar separata dagvattensystem?
Och om bortnött asfalt från vägarna är ett miljöproblem borde dubbdäck förbjudas, på köpet slipper vi tvätta bilarna så ofta eftersom de inte blir så smutsiga.

#4
2017-04-16 10:32

Håller nog med stonebreaker i det mesta...

#5
2017-04-16 10:54

Håller med övriga. Det känns inte särskilt miljövänligt att behöva åka 2 mil för att tvätta bilen, jag är i liknande situation.
Det händer att jag sköljer bilen på uppfarten men ska jag använda olika medel åker jag in till någon station.

#6
2017-04-16 11:38

De som är villaägare har ju möjlighet att tvätta bilen på gräsmattan, det är vad jag gör.
Gräset har en utomordentlig förmåga att ta hand om skiten.
Men många nyare villatomter är ju så små att de inte rymmer en bil på sidan av huset förstås.

#7
2017-04-16 12:41

Att det vräks ut en kvarts miljon ton salt på vägarna, vilket i sin tur medför ökade mängder av spolarvätska och tvättmedel anses förstås inte miljöfarligt...

Och sen har jag inget minne av att bilarna blev så fulla av asfaltprickar förr, vad är det för skitasfalt som används på vägarna numera?
De här fusklagningarna med flytande asfalt och lösgrus (livsfarligt för motorcyklister) kan knappast heller anses miljövänligt.

#8
2017-04-16 12:50

Jag automattvättar bilen men det blir givetvis ingen extrarunda utan jag passar på när jag t ex ändå handlar livsmedel.

#9
2017-04-16 16:11

På vintern tvättar jag alltid i OK:s tvätthallar. På sommaren tvättar jag på farsgubbens uppfart, singelbelagd eller i tvätthall.
Har köpt ett svanenmärkt alkaliskt avfettningsmedel från BBV som verkar fungera bra.
Jag har aldrig och kommer aldrig tvätta någon bil i automattvätt.

#10
2017-04-16 18:04

"fusklagningarna med flytande asfalt" är ett politisk resultat att ni folket röstade för MP och miljöextremister. Därför bilar är smutsiga, och konsekvenserna för miljö är mycket värre än att belägga bra asfalt på alla vägar som räcker för några år och inte för en vinter. Ni fick som ni ville att ha, så gnälla inte!

#11
2017-04-16 18:40

Daemon
Vad är det för trams?
Det är kommunerna som sköter om de flesta gator i en kommun. Och det ser likadant ut oavsett vilket styre.

#12
2017-04-16 19:20

Det är inte alls kommunerna som sköter om alla vägar, de sköter bara om de flesta inom samhällena (inte alla, för en del har Trafikverket hand om även där).
Alla större vägar utanför samhällena sköter Trafikverket (eller rättare sagt: deras entreprenör)

Daem0n har alldeles rätt.MP vill inte satsa på vägarna, de vill hellre slösa pengar på en onödigt dyr snabbjärnväg.

#13
2017-04-16 21:16

#3.
Där jag bor rullar säkert 90% av person- och lätta lastbilar på dubbdäck. Efter en vintersäsong med varierande plus- minusgrader, torrt och slaskföre, är bilen inte skitigare än att kan åka ned på macken och spola ren den. Vinterdäcken gör rena med ljummet vatten. Orsaken? Det sandas. Det enda salt som sprids är dom få procent som är inblandade i sanden. Som hultarn påpekar vräks det ut salt på gator och vägar i vårt avlånga land. Mer än en halv miljon ton per år. Konsekvenserna är omfattande. Korrosinsskador på fordon för mångmiljardbelopp per år, varav runt 90% är att hänföra till saltningen(Gotlandsförsöket). Korrosion på "kringutrustning" längs vägarna, ökat vägslitage då blöta-fuktiga vägbanor är känsligare för slitage än torra. Skador på skog, åkermark och grundvatten som några exempel. Miljontals liter spolarvätska rakt ut i naturen samt ovan nämnts, stora volymer rengöringsmedel ut i dagvattenbrunnar och natur. Att stå på uppfarten och tvätta kan tyckas vara ett marginellt problem i sammanhanget, men det försämrar garanterat inte situationen om du far till macken istället!

#14
2017-04-16 21:22

Håller fullständigt med Stonebreaker". Om man vill göra något åt biltvättmiljön är det inte seriöst att förbjuda försumbart biltvättande på garageuppfarten samtidigt som all skit, av salt upplöst asfalt oljor, däckrester mm som ligger på vägarna tillåts sköljas ned i dagvattennätet med hjälp av regnet. Hur miljövänligt är det att åka extra och tvätta bilen i en tvätthall? Nä, jag kommer tveklöst att fortsätta att tvätta min nya Toyota dieselbil på min garageuppfart! Keep up your good work, "Stonebreaker"!

#15
2017-04-16 23:24

Jag spolar ganska ofta av min bil med vatten för den står enbart parkerad utomhus, och blir ofta mer smutsig av det än av själva körningen. Tvätt med schampo och avfettning blir inte så ofta. Föredrar handtvätt och all tvättning gör jag endast i godkända anläggningar med reningsutrustning.

Bra att det står "fultvättar" i artikeln för det är ju just vad många tvättar är! Att tvätta så förorenat vatten rinner ned i dagvattenbrunnar är helt förkastligt och tvätt på grus och gräsmatta bör helst ske utan kemikalier för förr eller senare kan även detta tvättvatten hamna i grundvattnet.

#16
2017-04-16 23:38

Är det inte bäst om vi lägger oss ner och dör...i miljöns namn.

#17
2017-04-17 08:46

Dsign: Jo, men gör det på en återvinningsstation, i rätt container... ;-)

#18
2017-04-17 09:25

Nog är det väl fan va petig man kan vara om jag spolar av bilen med slangen på grusuppfarten är väl förfan samma sak som om den står där när det regnar eller måste man ha ett garage att köra in i då, fultvättar är det ett nytt ord i akademins ordlista eller är det någon juornalist som hittat på detta

#19
2017-04-17 09:37

Det är väl självklart att flera tvättar bilen hemma i Norrland inte fan åker man väl 5-10 mil in till en stad för å tvätta bilen, så dum är det förbjudet att vara i Norrland

#20
2017-04-17 10:01

Huva Berglund!
För kännedom har civilisationen nått Norrland. Tvätthallar finns!

#21
2017-04-17 10:33

Jag kommer fortsätta tvätta mina bilar på garageuppfarten av följande anledningar:
- Vill inte få lacken förstörd av repor i automattvätt. Iom at jag polerar mina bilar själv så vet jag hur många timmar det tar att få lacken fri från repor igen.
- Jag vill använda bra produkter. I tvättbåsen måste man använda deras värdelösa produkter och använda den hemska borsten (ger mer repor än automattvätt för övrigt). Dessutom finns inte tiden till att göra ett bra tvättjobb där.
- Har 4 mil till närmaste gds-hall
- Använder oftast bara alkalisk miljömärkt avfettning när jag tvättar hemma. Denna löser ej upp oljor och tjära, så där försvinner miljömupparnas argument att detta skulle rinna ut i dagvattnet.

#22
2017-04-17 10:58

Lite repor kan väll kvitta det är ju bara en bil inget viktigt, däremot att lägga mil o bränsle bara för att tvätta bilen, sedan har jag ingen dagvattenbrunn som tvättvattnet rinner till då hade läget varit en annan, jag hade fått stå på gräsmattan.

#23
2017-04-17 11:04

Repor är viktigt den dagen man vill byta in bilen mot en ny bil. Repor och dålig lack drar ner inbytespriset.

#24
2017-04-17 11:05

Du har en poäng där hultarn. :) Men jag gissar att det är källsortering som gäller.

#25
2017-04-17 12:16

https://www.youtube.com/watch?v=c_oRZh21hH8
"en gammal myt från 70-talet"

Jag har inte fått någon anmärkning på lacken de senaste 30-40 åren.

#26
2017-04-17 13:13

De största syndabockarna är de som häver ut all "skit" på våra vägar, vintertid, det finns alternativ, men det är för dyrbart!

#27
2017-04-17 15:57

Men hjälp, hur många gånger kan biltidningarna rapportera samma fel? Tvätt på hårdgjord yta är det som är förbjudet i vissa kommuner eftersom tvättvattnet då rinner ner i dagvattnet. Alltid OK att tvätta på egen gräsmatta eller grusplan. Kan Maria Dahlin och andra journalister läsa på och lära sig detta?

#28
2017-04-17 18:19

Sen har vi då problemet med att automattvättarna inte gör rent. En handtvätt slår ju automattvätten sju dar i veckan.
Det händer att jag automattvättar, när jag är lat, men resultatet är inte 100%.

#29
2017-04-17 18:54

Det är sant Hultarn, att lite skit blir kvar i fälgarna bland annat. Men jag tänker att regelbundna tvättar när det är som grisigast vintertid är bättre än inga alls.

#30
2017-04-17 21:20

johnkommentar #27: "Alltid OK att tvätta på egen gräsmatta eller grusplan." Det bästa är att tvätta på en plats byggd för ändamålet. Tvättar man ändå på en gräsmatta eller grusplan bör man använda minimalt med kemikalier. Giftiga och starka tvättkemikalier riskerar att slå ut mikroorganismerna som finns i marken och då försvinner mycket av den förmodade reningseffekten. Hur mycket av tvättvattnet (även om man använt milda kemikalier), som till slut når grundvattnet och hur förorenat det då är, kan vara är väldigt svårt att veta.

#31
2017-04-17 21:49

Alltid handtvätt!! Under sommaren ute på gräsmattan då och då om jag orkar plocka fram högtryckstvätt etc. Under vintern alltid i tvätthallen.

#32
2017-04-17 21:53

Tillägg. Under vinter halvåret åker jag in då och då och blåser av bilen med högtryckstvätt mellan tvättarna så inte skiten får fäste så lätt. Har också lackbehandlad bil. Bara som ett tips till er andra.

#33
2017-04-17 22:00

Re John2008: Idag finns det ett stort utbud av av rengöringsmedel/alkaliska avfettningsmedel som är biologiskt lätt nedbrytbara. Finns ingen risk med att grundvattnet förorenas då dessa tensider/fettsyror bryts ner extremt snabbt och lätt. Man kan lugnt tvätta sin bil på sin gräsmatta/grusplan. Sen kan man undra vilken som är uppdragsgivare till denna undersökning. Jo det kan jag tala om för dig: det är en stark lobbygrupp och deras minsta gemensamma nämnare är att de vill tjäna pengar på att vi alla ska utnyttja deras tvättanläggningar. Dessa artiklar där man medvetet undanhåller relevant fakta är inget annat än hårdvinklad propaganda.

#34
2017-04-17 23:35

Men fortfarande så är gräsmatta eller grusplan, inte optimalt för biltvättning, för de är inte från början avsedda för detta. Det handlar inte bara om tvättkemikalierna man använder, utan även om de föroreningar som lossnar från bilen. Relevant fakta är att man som försiktighetsåtgärd, undviker biltvätt på andra ställen än de som är byggda för ändamålet och har godkänd reningsutrustning.

#35
2017-04-18 07:41

Hej John. Du har rätt i ditt tyckande. Men saken är att det juridiska, som har sin bakgrund i en bedömning av riskerna, handlar om att tvätta på hårdgjord yta vilket ger tvättvatten ner i dagvattnet och alltså i vissa fall orenat ner i någon sjö. Det finns en anledning till att snö forslas bort i stor skala och tippas på fält istället för dumpning ner i sjön som det gjordes när jag var liten och det är markens reningsförmåga. Sen må det var bättre ändå att tvätta på mack istället för på gräsmattan, absolut, men den lokala lagstiftningen handlar om hårdfjord yta.
Det är lite en parallell till vinterdäckslagen. Den gäller vid vinterväglag och det var/är väldigt svårt att kommunicera det på korrekt sätt, det blir mycket "vinterdäck inom de här datumen" vilket inte är vad lagen handlar om men som däckhandlare så vill man kanske gärna att folk ska tro det. Och som mackägare med tvättanläggning så kanske man också har en agenda kring vad man vill att folk ska tro.
Allt kanske handlar om medias behov av extrem förenkling...

#36
2017-04-18 12:26

John, det spelar ingen roll vad du tror, att tvätta bilen på gräsmattan går utmärkt och den lilla mängd skit som den får ta emot fungerar utmärkt som gödsel.
Det är f.ö. den enda näring den får förutom klippet.

#37
2017-04-18 13:54

Biltvätt medför utsläpp av tungmetaller som kadmium, bly, krom, nickel och zink samt saltrester och grus. Vidare avfettningsmedel, bilvax och bilschampo och diverse oljeföreningar. Nam-Nam för gräsmattan!!

#38
2017-04-18 21:08

John/Lasse J: man kan ju fundera på hur mycket asfaltsrester från våra vägar som sköljs ned direkt i dagvattnet varje år i våra gatubrunnar så fort det regnar. Antagligen tusenfalt mer än de som kommer med hemmatvättarnas vatten skulle jag tro.
Att spola av sand, smuts och pollen från bilen på uppfarten ev. med miljöanpassat tvättmedel borde rimligare inte vara farligare för naturen än att det regnar på bilar som parkerats utomhus.

JAg skulle gärna vilja se den vetenskapliga rapport som visar att biltvätt medför utsläpp av tungmetaller som kadmium, bly, krom, nickel och zink. Man har förmodligen mätt föroreningar som hamnat i reningsverk via dagvattnet. Men hur vet man att det är från biltvätt? Det torde frigöras åtskilliga mängder från asfalterade vägar av regn, samma typ av föroreningar som från den smutsiga bilen.

Avslutningsvis är inte möjligt för en kommun att utfärda ett generellt förbud mot biltvätt på gatan enligt miljöbalken. Ett förbud enligt lokala hälsoskyddsföreskrifter är också tveksamt. Finns att läsa på naturvårdsverkets hemsida:
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledningar/Ovriga-v...

#39
2017-04-18 23:25

Det finns ju ingen som helst anledning till att förorena det livsviktiga vattnet mer än nödvändigt, alltså genom att fultvätta, när det finns fullgoda alternativ. Gör ett aktivt miljöval!

Svenskt Vatten kampanjar för Biltvättarhelgen 22-23 april 2017 och skriver så här på sin hemsida http://www.svensktvatten.se/fakta-om-vatten/kampanjer/stora-biltvattarhelgen/: "Biltvättarhelgen startades av Svenskt Vatten 2014 för att uppmärksamma och inspirera allmänheten till att tvätta bilen rätt och därmed bidra till en stor miljöinsats. Vår miljö och vårt vatten betalar ett högt pris för varje fultvätt som görs".

Följande om mängden tungmetaller från Sveriges biltvättar står på http://www.sydsvenskan.se/2017-04-07/biltvattarna-ger-utslapp-av-tonvis-med-metaller: "Det finns 4 727 288 personbilar i trafik i Sverige och totalt tvättar vi svenskar bilen över 30 miljoner gånger per år. Hela 20 miljoner av dessa biltvättar sker direkt på gatan. Svanen har siffror som visar att de över 30 miljoner biltvättar som görs ger upphov till utsläpp av 5,6 ton koppar, 11,3 ton zink, 1 800 kg bly, krom och nickel och 41 kg kadmium varje år. Siffrorna kommer från branschföreningen Svenskt Vatten".

#40
2017-04-19 01:08

På svanens hemsida kan man bla läsa följande: "När du tvättar bilen hemma så utsätter du dig för olja, tungmetaller partiklar och kemikalier som lagrats i smutsen på bil och däck. De hamnar på din hud och i dina lungor."

Om man handtvättar sin bil på en Svanenmärkt gör-det-själv hall så utsätts man alltså inte för detta?
Goddag yxskaft.

Vidare kan man läsa: "33 miljoner biltvättar/år i Sverige ger upphov till utsläpp av 5,6 ton koppar, 11,3 ton zink, 1 800 kg bly, krom och nickel och 41 kg kadmium om året."

Finns dock ingen information hur man kommit fram till dessa siffror. Dock har jag mejlat till detta statliga bolag (Miljömärkning Sverige AB) för att ta del av den vetenskapliga studie som resulterat i dessa utsläppssiffror. Ska bli intressant att se hur beräkningarna har utförts samt huruvida dessa resultat har granskats av sakkunnig expertis innan publicering ("peer review").

Det mest intressanta i sammanhanget är och förblir: hur mycket utsläpp av ovannämnda ämnen sker spontant från våra bilar/vägar vid regn? John, har du hört talas om uttrycket sila mygg men svälja kameler?

#41
2017-04-19 01:08

På svanens hemsida kan man bla läsa följande: "När du tvättar bilen hemma så utsätter du dig för olja, tungmetaller partiklar och kemikalier som lagrats i smutsen på bil och däck. De hamnar på din hud och i dina lungor."

Om man handtvättar sin bil på en Svanenmärkt gör-det-själv hall så utsätts man alltså inte för detta?
Goddag yxskaft.

Vidare kan man läsa: "33 miljoner biltvättar/år i Sverige ger upphov till utsläpp av 5,6 ton koppar, 11,3 ton zink, 1 800 kg bly, krom och nickel och 41 kg kadmium om året."

Finns dock ingen information hur man kommit fram till dessa siffror. Dock har jag mejlat till detta statliga bolag (Miljömärkning Sverige AB) för att ta del av den vetenskapliga studie som resulterat i dessa utsläppssiffror. Ska bli intressant att se hur beräkningarna har utförts samt huruvida dessa resultat har granskats av sakkunnig expertis innan publicering ("peer review").

Det mest intressanta i sammanhanget är och förblir: hur mycket utsläpp av ovannämnda ämnen sker spontant från våra bilar/vägar vid regn? John, har du hört talas om uttrycket sila mygg men svälja kameler?

#42
2017-04-19 02:05

Visst kan vatten förorenas på annat sätt med samma ämnen som via biltvätt. Men hur ska man komma åt att väder och vind "tvättar" både bilar och vägar?! Inte vet jag. Vad jag däremot hela tiden sagt är att det mest miljöanpassade man kan göra är att tvätta på ett plats byggd för ändamålet. Är man medveten om problemen som ens handlande skapar eller kan skapa, kan man om man tänker lite till, också lättare göra bättre eller bra miljöval.

#43
2017-04-19 10:23

knauer.
Dagvattnet återförs normalt till naturen orenat! Som du påpekar transporteras via dagvattenbrunnarna stora mängder föroreningar ut i naturen vid nederbörd, särskilt vintertid som en följd av den överintensiva saltspridningen. Minskar man saltinsatserna, vilket jag är övertygad kan ske utan att vare sig trafiksäkerhet eller framkomlighet äventyras på ett avgörande sätt, minskar sannolikt även problemen med föroreningar. Vad som dock är helt säkert. Du förbättrar miljöoddsen genom att tvätta i anslutning till en reningsanläggning!

#44
2017-04-19 15:07

Det gör ingenting för min tomt är uppbyggd av tippmassor....det flesta äldre tomtmarker är det.
Det finns också saker nedgrävda här o där och fultippar som fortsatt är i bruk och att alla vet detta.
Bilisten är den som ska mästras och mjölkas givetvis, alltid.
Jaja jag gör dock som jag tycker, tvättar i hall i vintertid och hemma då det går.

#45
2017-04-19 23:39

John: att det är bättre ur miljösynpunkt att tvätta sin bil i en svanenmärkt tvättstation kan vi nog alla skriva under på (även om avståndet till tvättstationen komplicerar miljöekvationen). Men det är inte oväsentligt att i sammanhanget ha klart för sig vad "bättre" innebär. Lasse J slår huvudet på spiken när han konstaterar att den sinnessjuka mängden salt som sprids på våra vägar vintertid är en stor bov i dramat som sannolikt lösgör huvudparten utav de tungmetaller mm som når våra vattendrag. På naturvårdverkets hemsida står det följande:"Det är alltså möjligt att förbjuda en enskild bilägare att tvätta bilen på GATAN. Men det kan vara svårt att visa att det är tillräckligt allvarligt eftersom varje enskild biltvätt inte smutsar ner miljön tillräckligt mycket." Sug på den sista meningen John...

Det jag vill belysa är att "fultvättar" på gräsmattor troligtvis har en marginell påverkan på de totala vattenföroreningarna. Som konkret exempel så har miljöförvaltningen i Stockholm stad beräknat följande årliga mängder av tungmetaller som deponeras i Stockholm stad via nederbörd: 48 ton järn, 7 ton zink, 2 ton mangan, 0,7 ton bly, 0,2 ton nickel, 0,2 ton vanadin, 0,1 kg krom, 60 kg kobolt, 50 kg arsenik , 20 kg kadmium och 3 kg kvicksilver. Detta gäller alltså endast Stockholm stad.

Avslutningsvis vill jag nämna att jag idag pratat med en person på Svanen där jag efterlyste analysunderlaget till deras beräkningar av utsläpp relaterade till biltvättar. Någon rapport/publicering visste han inget om. Han nämnde att det var frågan om "uppskattningar". Hur dessa "uppskattningar" har utförts kunde han ej redogöra för. Jag tänker gå till botten med detta och jag har mejlat Svanen.

Av ren nyfikenhet John: inte är väl du en sådan person som kör runt i en diesel SUV och indirekt bidrar till att tusentals människor dör i förtid pga lokalt genererade avgaser (NOx,partiklar)? Sätt detta miljöproblem i relation till "fultvättar" för att få perspektiv på tillvaron.

#46
2017-04-20 08:11

"John: att det är bättre ur miljösynpunkt att tvätta sin bil i en svanenmärkt tvättstation kan vi nog alla skriva under på (även om avståndet till tvättstationen komplicerar miljöekvationen)." Så bra, för då är vi överens. Artikeln handlar just om biltvättningens miljöpåverkan, men ska vi diskutera även andra miljöproblem, är det bästa att starta en ny tråd för det i forumet.

Ska man enbart jämföra sin egna totala miljöpåverkan med t ex hela Sveriges, så blir ju perspektivet helt galet och vad man än gör personligen kommer kännas totalt meningslöst. Tyvärr används detta mycket passiviserande tänk ofta av de som vill slippa ta eget ansvar. Så undvik att gå i den fällan, är mitt tips.

Knauer, för att stilla din nyfikenhet kan jag säga att jag sparsamt kör en liten, mycket snål dieselbil och enbart på biodiesel (RME/ HVO). Och du själv?

#47
2017-04-20 09:31

Tvärnit.
Ett gediget , väl underbyggt och strålande presenterat alibi!

#48
2017-04-20 21:02

Jag tvättar med slang och borste, aldrig några kemikalier. Vad är det för fel på det?? Det damm jag tvättar bort från bilen är ju det damm som annars hade lagt sig på gatan om inte min bil hade stått där. Ingen olja, inga tungmetaller, inga kemikalier, inga........ja vad skall ni hitta på nu då......? Att mackarna propagerar för tvätt där skall vi inte gå på, klart att de sprider namnet fultvätt. Likadant med campingplatserna som hittade på ordet vildcamping. Dom är smarta, gå inte på deras propaganda. Vi blir utnyttjade och lurade. Alla skall ha våra pengar! Gör ingen högtryckstvätt eller maskintvätt står det i instruktionsboken till min bil och jag vet att de har rätt. I Spanien kostar en maskintvätt 2,5€, vad kostar den i Sverige???? Där finns mycket pengar att hämta. Tänk själv! Inget PK-tänk här tack!

#49
2017-04-20 22:17

Jag har nu fått lite mer klarhet i hur man på Svanen beräknat utsläppen relaterade till biltvättar. För det första har man utfört mätningarna VINTERTID (dvs saltade vägar). På min fråga huruvida man utfört mätningar sommartid fick jag svaret: nej man får "felaktiga" värden då. Vidare efterfrågade jag dokumentation kring metodiken men tjänstekvinnan visste inte om sådan existerade. Hon berättade dock att man mätt utsläppen på TVÅ bilar efter tvätt. Sedan har man räknat antal bilar som tvättats under en vecka och extrapolerat. Det hade onekligen varit intressant att få reda på detaljerna kring hur man utfört extrapoleringen men jag avstod...

Om man är det minsta bevandrad inom statistik inser att ovannämnda metodologi inte kan kategoriseras som evidensbaserad vetenskap. Det är också sannolikt att en biltvätt sommartid (ej saltade vägbanor) resulterar i väsentligt mindre utsläpp. Däremot
kan vi inte uttala oss om de faktiska utsäppsnivåerna ligger högre eller under de redovisade. För det behövs metoder utvecklade av personer med analytisk kemisk kompetens, vilket uppebarligen ej finns på Svanen.

John: att du inte klarar av att ha ett hollistiskt perspektiv på ditt miljöavtryck är anmärkningsvärt och får stå för dig. Men notera att du måste tvätta din bil på en Svanenmärkt biltvätt (90% rening). Många biltvättar har för övrigt en dåligt fungerande rening och mindre biltvättar bara oljeavskiljare. En tvätt i en sådan anläggning är lika miljöbelastande som att tvätta på gatan. För visst tvättar du bilen i en Svanenmärkt tvättanläggning John? Jag körde en diesel men sedan ett år tillbaka kör jag laddhybrid.

#50
2017-04-20 23:47

Bra Knauer att du kollade av Svanens beräkningar, för det är intressant att veta hur de räknat. Men som du själv skriver "kan vi inte uttala oss om de faktiska utsläppsnivåerna ligger högre eller under de redovisade". Med andra ord finns risk för förorening när det inte finns fullgod rening på tvättvattnet och som försiktighetsåtgärd väljer man alltså att tvätta där det finns en godkänd reningsutrustning.

Vad menar du när du skriver "John: att du inte klarar av att ha ett holistiskt perspektiv på ditt miljöavtryck är anmärkningsvärt och får stå för dig"? Jag skulle kunna tvätta på gatan och låta smutsvattnet rinna ner i en dagvattenbrunn, men väljer istället att handtvätta (bättre resultat än automattvätt) hos en stor mackkedja och även på en av de stora utomhusanläggningar som kommit på många ställen på senare år. Eftersom dessa har en betydande verksamhet ställs också höga krav på rening och de har ofta eget reningsverk. Att tvätta t ex i ett gammal verkstad som enbart har oljeavskiljare är ju inte det bästa, men ändå bättre än på gatan.

Knauer, var tvättar du din laddhybrid? Jag antar att det inte är hemma på gatan eller garageuppfarten, för det vore om inte annat fatalt för den miljöimage en laddhybrid och dess ägare ofta vill utstråla.

#51
2017-04-20 23:47

Följande står på http://www.miljoskaraborg.se/Miljoskydd--energi/tvatta-din-bil-i-en-bilt...

"Vem bestämmer var jag ska tvätta min bil?
Som privatperson är det du som har ansvaret för var och hur du tvättar din bil. Vi som miljömyndighet bygger vårt ställningstagande på lagens (miljöbalken) så kallade hänsynsregler. När du tvättar bilen bedriver du en nedsmutsande verksamhet som du måste ta ansvar för. Det gör du enklast genom att tvätta bilen på en biltvätt!"

#52
2017-04-21 08:48

Lite rolig debatt det här, vi kan ju vända på saken: vart kommer de farliga ämnena från? Från vägarna...
Vem tar hand om utsläppen längs de cirka 22.000 mil vägarna i landet?

I vår kommun står det: "Om du ändå tvättar bilen hemma, ställ då bilen på en grusad yta eller en gräsyta!"
Det finns nämligen bara 3 tvätthallar som anses ha bra rening av tvättvatten, i hela kommunen...

#53
2017-04-21 15:14

[Redigerad//Deeds]

#54
2017-04-21 15:25

Verkar konstigt med tanke på hur sällan man numera ser någon som tvättar bilen på uppfart eller gata. Det finns ett otal biltvättar där man kan göra en bra tvätt för en femtiolapp utan att bli våt själv så det finns knappast någon anledning att stå hemma och göra en dålig "kattvätt". Vattnet hemma är inte gratis.

#55
2017-04-21 23:51

John: jag har inte en laddhybrid för miljöns skull. Om man vill göra en insats för miljön så bör man avstå från att ha bil. Jag bor inte i en storstad och bilen gör att jag kan pendla tidseffektivt till jobbet samt klara av livspusslet.

Jag har försökt att få dig att inse att relativt sett så är en biltvätt på en gräsmatta (vår, sommar, höst) och dess effekt på föroreningen av våra vattentäkter av minimal betydelse om du sätter det i relation till vilken skada den sanslösa saltningen av våra vägar orsakar på våra vattentäkter. För att inte nämna luftföroreningarna (främst utländska via vinden) som skitar ner vid nederbörd. JAg har förklarat att det idag finns miljövänliga avfettningsmedel/detergenter som bryts ner snabbt. JAg har visat att Svanens beräkningar av föroreningar orsakade av biltvättar baseras dels på tvättning vintertid (salt) samt att deras metodologi inte kan klassificeras som evidensbaserad vetenskap.

Jag anser att det är förkastligt att tvätta bilen på hårdgjord yta i närhet av dagvattenbrunn. Där är vi nog överens.
Jag tvättar min bil på gräsmattan under vår, sommar och höst. Jag spolar av lera, grus och pollen/damm från bilen. Oftast utan tvättkemikalier (min bil är lackförseglad) men det förekommer att jag använder miljömärkt alkalisk avfettningsmedel. Det är uppenbart att det finns en stark korrelation mellan saltdränkta vägar och mängden föroreningar som fastnar på bilen. Om man undviker att tvätta bilen vintertid på sin grusplan/gräsmatta så är miljöpåverkan på våra vattentänkter försumbar. Det är inte så att människor dör av att jag tvättar bilen på min gräsmatta. Däremot dör tusentals människor årligen av luftföroreningar orsakade av NOx/partiklar från förbränningen av dieselbränsle. Jag hoppas att när du nästa gång byter bil avstår dieselskiten.

#56
2017-04-22 05:52

Ja du Knauer, tänk alla biltvättningar i Kina och Indien tillsammans, för det blir antagligen hela floder av orenat tvättvatten som rinner rakt ut på alla möjliga ställen blandat med massa gifter från bl a tygtillverkning för kläder som sedan exporteras hit på fartyg som släpper ut lika mycket som miljontals bilar. Men nu handlar det ju just hur vi tvättar våra bilar här i Sverige och hur vi gör som skriver här.

Att spola av bilen med vatten utan kemikalier någon gång ibland på en gräsmatta eller grusplan, kan jag köpa, även om jag inte gör det själv.

"Jag hoppas att när du nästa gång byter bil avstår dieselskiten." Lustig slutkläm du fick till. Visst släpper dieselbilar ut mer kväveoxider, men det är också för det mesta allt, om man ser till de reglerade ämnena. Du tankar din bil med bensin som består av runt 95 % fossilt bränsle, och släpper ut mer av allt annat (än kväveoxider), än de flesta dieselbilar och särskilt de som körs på biodiesel. Det är ingen slump att man snart kommer sätta partikelfilter även på bensinbilar. Jag hoppas att du laddar din bil med el från förnyelsebara källor, så det i bästa fall blir några få lätträknade miljöanpassade mil.

#57
2017-04-22 09:05

John, det glädjer mig att du kan köpa att man ibland kan spola av bilen utan kemikalier på en gräsmatta/grusplan. I synnerhet om detta inte sker vintertid. Det betyder att du tagit intryck av mina redovisade argument kring effekterna av biltvätt på gräsmatta (föroreningarna kan då fångas upp istället för att rinna rakt utsamt att avsaknaden av salt gör att de ansamlade föroreningarna på bilen minskat signifikant). Notera att jag i bästa fall tvättar bilen en gång per månad, dvs ca 6ggr/år. Notera även att jag håller med dig om att det bästa är att tvätta sin bil på en svanenmärkt biltvätt. Inget snack. Men jag är inget passivt miljösvin för att jag tvättar min bil på gräsmattan. Miljöeffekterna av biltvätt på gräsmatta är försumbara i sammanhanget.

John, det är ingen slump att London, Paris, Stuttgart, Aten, Mexico City snart kommer att införa totalförbud mot dieselbilar. Det kommer att ske även i Sverige i en inte alltför avlägsen framtid. Det spelar ingen somhelst roll att du tankar "bio"diesel i din bil. Förbränningen av din "bio"diesel resulterar i NOx samt partiklar. En del toxikologer hävdar att det är just den höga NOx koncentrationen i luften som är den komponent som är mest skadlig. Över tre miljoner dödsfall per år beror på luftföroreningar och är den största dödsorsaken i världen, visar ny data från WHO. På grund av snabb urbanisering med växande städer tros siffrorna dubblas innan år 2050. Luftföroreningarna blir bara värre i rekordfart och är ett av de största globala problemen vi står inför och det kan ha förödande konsekvenser på samhället. Det är detta jag avsåg när jag skrev att du skulle ha ett hollististiskt perspektiv gällande miljöeffekterna från bilismen.

Jag har 12kW solcellspaneler på mitt tak och genererar ett överskott av el under mars-okt för mitt hushåll. Men det betyder inte att jag är odelat positiv till att alla i världen ska kör runt i elbilar eftersom elenergin med stor sannolikhet då kommer att behöva genereras med icke förnyelsebara källor (läs: kolkraft, naturgas).

#58
2017-04-22 10:35

Håller med i mångt och mycket av ovanstående. Majoriteten av våra luftföroreningar är import. 15- 20 av dom största containerfartygen släpper tillsammans ut mer svavelföreningar än klotets samlade bilpark. Våra överflödsbaserade minimikrav har öppnat en marknad för miljöbelastande flygtransporter av baslivsmedel över halva jordklotet. Produkter som utan större problem kunde närproduceras. Listan kan göras lång. Det ser alltså rätt mörkt ut, så varför bry sig? Jo, för jag tror att det inte ligger i människans natur att ge upp. Så varje gång du bryr dig, i stort som i smått, så kommer din insats att påverka.

#59
2017-04-22 23:46

Det jag undrar är hur bilen ser ut efter att man tvättat den på en gräsmatta eller grusplan, om man använt en högtryckstvätt. Inte allt för bra, är min gissning.

Jag tycker man inte ska tro att Svanenmärkta tvättanläggningar är absolut bäst. Själva märkningen innebär dock att det är en rad kriterier som uppfylls, men det hindrar ju inte att andra anläggningar är minst lika bra eller t o m bättre. Dessutom finns ännu inte vad jag vet, Svanenmärkta handtvättsanläggningar.

Det omfattande fusket med dieselbilar är djupt tragiskt! Hade de uppfyllt kraven på pappret hade de varit ett klart bättre miljöval än bensinbilar. Angående kommande förbud i olika städer, så är det bättre att förbjuda bilar som inte uppfyller en viss utsläppsstandard istället för en viss teknik. Speciellt äldre bensinbilar släpper ut en hel del kolväten, partiklar och kväveoxider, men det verkar man i sin förbudsiver glömt bort.

Att fortsätta köra bil på fossila bränslen, är på flera sätt inte långsiktigt hållbart. Förmodligen kommer bilar med förbränningsmotorer i framtiden att sluta säljas och till sist försvinna. Men ska alla bilar köras på el, så är risken att det kommer byggas mängder med kol- och kärnkraftverk. Som det är nu kan en elbil laddad med kolkraftsel som är vanligt i Europa, vara sämre för miljön än en fossildriven bil.

Hur som helst behåller jag min bil (som hör till de snålaste som tillverkats) ett tag till och fortsätter tanka biodiesel. Vilken sorts bil det blir nästa gång tål att tänka på.

Ps. Har infogat flera mellanrum i texten, men tyvärr skrivs allt ändå ihop. Kanske något för ViB att fixa till.

#60
2017-04-23 09:44

John2008.
Tror att du överdriver risken angående fler kolkraftverk. Det sker väldigt mycket i omvärlden avseende förnybar energi, produktion och lagring . Dessutom minskar vi till viss grad vår energikonsumtion bl.a. tack vare effektivare energisystem och produkter.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.