Nästa artikel
Var femte vill skaffa elbil
Nyheter

Var femte vill skaffa elbil

Publicerad 20 december 2018
Inom tre år vill 1 av 5 personer att deras nästa bil ska drivas av el. Män är mer benägna än kvinnor att vilja köra elektriskt.
Av 1.219 intervjuade personer svarade 18 procent att de planerar att skaffa elbil under den kommande treårsperioden. Det är resultatet av en undersökning som bilauktionssajten kvdbil.se har gjort. De genomförde samma undersökning för ett år sedan och siffran är exakt samma som då.

Däremot har intresset för elbilar ökat hos männen. I år sade 19 procent av de tillfrågade männen att de tänker köpa en elbil, att jämföra med 17 procent i fjol. Bland kvinnorna svarade 15 procent att de funderar på eldrift, det är en lägre andel än 2017 då siffran var 18 procent. 

– Det är överraskande men roligt att se att miljötänket ökat bland den manliga delen av befolkningen när det kommer till valet av bil. I övrigt verkar inte den extremvarma sommaren med efterföljande klimatdebatt samt regeringens nya supermiljöbonus ha fått någon stor effekt på intresset för elbilar, säger Karl Danowsky Prytz, marknads och produktchef på kvdbil.se.

Andra resultat av undersökningen 2018 var att majoriteten, 42 procent, anser att miljöbonusen på maximalt 60.000 kronor är för låg för att det ska löna sig att köpa elbil. Av de som vill ha en högre bonus tycker hälften att 100.000 kronor är rimligt. 
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-12-20 09:50
L. Mäkinen

Det är inte bonusen som är för liten utan priserna som är för höga.

#2 • Uppdaterat: 2018-12-20 10:08
K_Klabbe

Priset är ju fortfarande ganska högt för en vettig elbil. Men framförallt är det ju utbudet som sätter käppar i de elektriska hjulen. Som artikeln säger har många fått upp ögonen för elbilar, men båda antalet modeller och produktionskapaciteten av de som finns är långt under vad marknaden efterfrågar.

#3 • Uppdaterat: 2018-12-20 10:11
pinjong

Som jag ser det är det alldeles för tidigt att köpa en elbil om man vill ha ett bekymmerslöst bilägande. Det fordras långa serier och flera generationer innan tekniken är lika robust som vår gamla förbränningsmotordrivna fordonspark. Tror jag. Kommer att vara sist på bollen.

#4 • Uppdaterat: 2018-12-20 10:59
Fredda1

Tyvärr är el-bilar nischbilar. De är små och familjen får inte plats, har dålig räckvidd, ingen dragkrok, dyra och opraktiskt att behöva leta efter de få ladduttag som finns.
Ja, förutom om man vill man lägga 1 miljon kronor finns det faktiskt vettiga bilar och det är väl inga problem för de flesta, eller? Vilken värld vi lever i!

#5 • Uppdaterat: 2018-12-20 11:34
Pi

Nåja Fredda - när Kia e-Niro inom kort finns på marknaden så kan du nog stryka många av dina "argument" mot elbilar - även om jag kan hålla med om att urvalet av prismässigt överkomliga familjebilar med eldrift är lite skralt.

#6 • Uppdaterat: 2018-12-20 11:39
Klarsynt

Men snälla nån då.. det är inte resultatet av något miljötänk utan av bonus-malus och den bonus som utgår (också den förstås av våra skattepengar, som skulle kunna använts till fler sjuksköterskor istället, t ex). Att mängden elbilar ökar, om än måttligt, beror inte på att de är bättre. Detta är viktigt att hålla i minne. Det beror på att staten använder våra skattepengar till att gynna dem. Tog man bort alla skatter, bonus-malus med mera så skulle det bli pinsamt tydligt hur mycket både bättre och billigare bensin- och dieselbilar är. Skattepengarna skulle dessutom då kunna användas till något betydligt vettigare (alternativt kanske sänka någon skatt, hemska tanke, och låta folk behålla lite mer av sina surt förvärvade inkomster) än att gynna dessa blodsbatterier.

.

#7 • Uppdaterat: 2018-12-20 11:59
Mattse

@Fredda1: det där är en åsikt som alla inklusive du själv kommer att skratta åt om 10 år.

#8 • Uppdaterat: 2018-12-20 12:22
Kanske

Jag skulle gärna köra elbil. Men ingen av de som finns på marknaden intresserar mig det minsta. Helst skulle jag se att man stimulerade konvertering av befintliga bilar till eldrift. Dessa bilar har ju redan en stort miljöpåverkan eftersom de redan tillverkats. Att byta ut fungerande bilar innan de är slut är det absolut sämsta för miljön. Ville politikerna att vi ska sluta med bensin/diesel och göra minst påverkan på klimatet så är konvertering det enda vettiga. Sedan kan man diskutera om etanol/metanol, biogas, vätgas eller eldrift är bästa vägen.

Min dröm är att konvertera en av mina befintliga bilar (en amerikansk stationsvagn) genom att ta bort V8:an samt bensintanken och montera en lämplig elmotor och ett 40 kW batteripaket.Det skulle ge minst 20-25 mil och är helt tillräckligt för mig.
En vettig elmotor med tillbehör landar på 50-60 000 kronor. Problemet är kostnaden för batteriet. Där springer det lätt iväg till 100 000. 150 000 kronor för en fungerande elbil låter ändå rätt billigt. Kan betala sig på 4-6 år med inbesparingen av bensin. Det enda sura i kråksången är att Vattenfall måste få in pengar för att täcka sin bedrägliga affärer och höga direktörslöner och då stiger elpriset.

Några exempel:
http://www.ev-elbil.se
http://www.steelneck.eu/elbil
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=2829

#9 • Uppdaterat: 2018-12-20 12:49
GF

Nyss, jag har röstat här JA efter skulle jag kunna tänka mig en elbil som min nästa bil.
ViB, det står inte när men då säger jag inom 5 år att beställa höst/vinter 2023 och bilen är årsmodell 2024 Skoda elbil.

#a • Uppdaterat: 2018-12-20 13:12
Grosser

Eftersom min nuvarande bil är en elbil kommer nästa definitivt ha eldrift den med...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.