Nästa artikel
Välj rätt väg
Val 2014

Välj rätt väg

Publicerad 12 september 2014 (uppdaterad 12 september 2014)
Är ett bonus-malussystem ett bra sätt att främja miljöbilismen? Ska Förbifart Stockholm byggas? Vi Bilägare har tittat på riksdagspartiernas hållning i bil- och trafikfrågor.

Detta är ett urval av frågorna som besvaras i Vi Bilägare nummer 12 som finns i butik nu.

Så här tycker riksdagspartierna om trafikfrågorna:

Vill ni införa någon form av skatt på registrering av nya bilar (till exempel ett bonus malus-system)?


Moderaterna:
Vi har inga sådana förslag.
Folkpartiet:
Vi är positiva till idén med ett bonus malus-system, men ett sådant förslag behöver vägas gentemot andra åtgärder så att vi på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt minskar klimatpåverkan från fordonssektorn.
Centerpartiet:
Vi vill ha ett bonus malus- system för nya bilar som innebär att en skatt läggs på nyregistrerade bilar som anses mer skadliga för miljön medan en premie läggs på nyregistrerade bilar som är mindre skadliga.
Kristdemokraterna:
Vi är positiva till att införa någon form av bonus malus-system.
Sverigedemokraterna:
Nej, när tekniken är mogen så kan miljöbilarna stå på egna ben.
Socialdemokraterna:
Vi föreslår ett så kallat bonus malus-system med stegvisa miljöbilsbonusar där bilar med lägre utsläpp får en premie. Vi vill driva på utvecklingen för mer energieffektiva bilar genom en avgift för bilar med koldioxidutsläpp över en den nuvarande miljöbilsdefintionen.
Miljöpartiet:
Ja. Vi vill ersätta dagens miljöbilssystem med ett bonus malus-system som kan skynda på omställningen av den svenska bilparken. Bilar som släpper ut lite fossil koldioxid får en bonus som bekostas av bilar som släpper ut mycket koldioxid.
Vänsterpartiet:
En bonus malus-modell bör skyndsamt införas. Det är ett effektivt styrmedel för att få ner utsläppen från nyregistrerade bilar.

Vad vill ni göra med fordonsskatten?

Moderaterna:
Den höjning av fordonsskatten som genomförs 2015 innebär ökade kostnader med några hundralappar beroende på biltyp. Detta bidrar till att skapa utrymme för satsningar inom bland annat utbildningsområdet.
Folkpartiet:
Alliansregeringen har föreslagit en höjning av den koldioxidbaserade fordonsskatten. En sådan höjning ger ett ökat incitament till att äga fordon med låga utsläppsvärden av koldioxid.
Centerpartiet:
Centerpartiet tror på en utveckling av dagens koldioxiddifferentierade fordonsskatt.
Kristdemokraterna:
Vi föreslår en viss höjning som ska premiera bränslesnåla bilar.
Sverigedemokraterna:
Vi vill värna 30-årsregeln men föreslår i övrigt inga förändringar.
Socialdemokraterna:
Regeringen föreslog i våras höjd årlig fordonsskatt från 2015. Vi ställer oss bakom detta förslag då det främjar energieffektiva bilar. Förslaget remissbehandlas dock. Och vi kommer givetvis att se vad remissinstanserna säger.
Miljöpartiet:
Vi vill behålla fordonsskatten, men ändra nuvarande system. I dag är diesel lägre beskattad än bensin, beroende på en lägre energiskatt. Vi vill successivt höja energiskatten på diesel, samtidigt som vi sänker fordonsskatten för dieselbilar.
Vänsterpartiet:
Vi vill att fordonsskatten ska bli mer koldioxidbaserad än i dag. Vi föreslår också ytterligare sänkt fordonsskatt för boende på landsbygden.

Diskutera: Är trafikfrågorna avgörande för hur du röstar?

Ska Förbifart Stockholm byggas? Ja/Nej

M: Ja
FP: Ja
C: Ja
KD: Ja
SD: Ja
S: Ja
MP: Nej
V: Nej
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-12 15:38
Oomkullrunkelig

Fel logotyp för Moderaterna. De använder en annan numera.

#2 • Uppdaterat: 2014-09-12 16:31
Mythbuster

Stoor, vist kan det vara som du beskriver. Men beror framför allt på hur många liter du gör av med. Ett ex. En etanolbil som drar 1 liter milen släpper ut enligt Preem 1,19 kg CO2 ink produktion. Vilket är ett bra värden. En dieselbil som drar en halvliter och körs med ACP evolution diesel (s) släpper ut 1,09 kg CO2 ink produktion.

Värt att notera är att det Franska Bonus Malus systemet har hittills gått 1 miljard € back och gjort att Frankrike minskar CO2 långsammare är medel EU. Bra att det inte verkar vara det partierna föreslår i Sverige.

#3 • Uppdaterat: 2014-09-13 07:02
Thommys

" Är trafikfrågorna avgörande för hur du röstar?"

Ja om något parti gått ut med att de vill införa fri fart på motorvägar i Sverige skulle jag rösta på dem direkt.

#4 • Uppdaterat: 2014-09-13 07:50
Hackenbush

Märkligt att den enda politiska framåtsikten man har är att få kunna köra så fort man vill.

#5 • Uppdaterat: 2014-09-14 19:42
Havsfidran

När mamma och pappa blir ålderspensionärer om 2 respektive 3 år kommer de att få ut 9200kr i månaden efter skatt Tillsammans. De får kanske ut totalt 12000kr i månaden nu Tillsammans. Inte lätt att köpa nåt "miljövänligt" då inte. Pappa får fortsätta köra 5000 kronors bilar tills han inte kan köra längre. Själv får jag ut 7500kr i månaden.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.