Nästa artikel
Vägraseriet ökar
Nyheter

Vägraseriet ökar

Publicerad 19 juli 2016
Studie från USA visar att bilförare har blivit alltmer aggressiva i trafiken.
Amerikansk studie visar att det uppskattningsvis skedde 160 miljoner incidenter med arga förare på vägarna i USA det senaste året.
Amerikanska trafiksäkerhetsorganisationen AAA har gjort en undersökning där 2705 förare fick svara på frågor om beteendet bakom ratten. Resultaten visar att 78 procent av uppskattningsvis 205 miljoner amerikanska förare var inblandade i incidenter som hade med vägraseri att göra det senaste året. Det motsvarar cirka 160 miljoner händelser.

Mer än hälften rapporterade om så kallad ”tailgating”, alltså förare som kör upp alldeles för nära bakom fordonet och 47 procent uppgav att de någon gång skrikit åt en annan förare.

Manliga förare hade mer än tre gånger så hög sannolikhet som kvinnor att ramma ett annat fordon med flit. Nästan två tredjedelar av de som svarade i undersökningen sa att aggressiv körning är ett större problem idag än för tre år sedan.
 
Diskutera: Upplever du att stämningen på vägarna har blivit mer aggressiv i Sverige?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-07-19 11:53
Styggavargen

Finns i Sverige med, körde Sthlm ner till Skåne längs E4:an. Folk håller inte avståndet, kör för fort. Kör om men direkt efter så drar de in framför nosen på bilen med en bils avstånd (livsfarligt) fast inga bilar finns framför i båda filerna. Några väljer att ligga i vänsterfilen fast vi har högerregel, de bara ligger där tills någon kör ifatt dem. Vissa svänger ut i vänsterfilen för tidigt och med för låg hastighet för att de ser en lastbil eller liknade längre fram, nästan så att man inte hinner bromsa .... och olyckan är inte långt borta. Vissa verkar inte tro att man kan använda bromsen och gasen på motorvägen vilket gör att köbildningar uppstår fast där bara finns 10-15 bilar på en kilometers sträcka. På 3-filiga motorvägar tenderar nästan alla att köra i mitten-filen eller i vänster körfält vilket "kluddar" upp hela motorvägen avstånden krymper. Svenskar tror nog de kan köra bil, men i själva verket är det precis tvärtom... ingen hjälps åt eller har koll på vad som händer runt dem. Jag är inte förvånad att det händer så mycket onödiga olyckor.

Lösningen är enkel om alla gjorde följande:
* Håll avstånden! (1001...1002...1003..... det får alla lära sig i körskolan, det gäller idag även om man har en massa "lull-lull". Håll 3 sekunders marginal minst!).
* Håll fartgränserna. (Trafikverket får gärna höja till 120 km/h) istället för att folk kör för fort.
* Ge tecken så att andra vet vart du skall!
* Hjälps Åt!
* Ligg inte och blockera i vänsterfilen för länge.
* Ge full gas om du skall ut i vänsterfilen så att bakomvarande inte måste panik bromsa!
* Håll bilen till höger om möjligt, dock ej filbyte för nära bil i vänsterfältet. Om det regnar, öka avståndet ännu mer innan sidledsförflyttning så att bakomvarande inte får allt på vindrutan.
* Använd alltid BLINKERS INNAN du flyttar bilen i sidled.
* Påfart till motorväg, kör upp i motorvägsfart innan du kör in på motorvägen (ligg inte och såsa...du skall inte komma ut på motorvägen i 80-90 km/h).

Det finns säkert mer man kan skriva, men detta är en bra start på en säkrare trafik på våra motorvägar.

#2 • Uppdaterat: 2016-07-19 12:58
pinjong

Det jag upplevt när jag trafikerat nordamerikanska vägar är att trafiken flyter och människor är lugna. Varken bilarna eller vägarna inbjuder ju till ryckig körning. Får nog t ex räkna resa med en öppen bil i Florida med bra musik och vackert landskap till några av mina bästa bilupplevelser.

#3 • Uppdaterat: 2016-07-19 14:12
adzam

En fullständigt korrekt beskrivning av verkligheten..bra skrivet styggavargen.

#4 • Uppdaterat: 2016-07-19 17:00
Styggavargen

Jag har kört ett par år ner till Serbien, och trafiken flöt på i hela Europa. Folk flyttade sina bilar, visade hänsyn och gjorde allt för att allt skulle fungera. Sedan kom man hem till Sverige igen, som "klister" upplevdes det för alla gör allt för att jävlas med en, alla verkar ha någon form av "avundsjuka" eller vad man skall kalla det. Otroligt många Svenskar kan inte köra på 2-1 vägarna, det är som att åka på ett "gummiband".... ner till 80 km/h när det är "en filigt"...och sedan upp i 120 km/h och fortfarande kör man inte om någon i startfältet när "2 filiga vägavsnittet" är där... och sedan skall alla in i samma fil igen, och smått kaos inträffar, små marginaler och nästan "vajer känning". Någon gång har jag kört genom Blekinge med ett par andra bilar (Danskar och Tyskar) på 2-1 vägarna, de kan hålla jämn fart tack å lov! Man borde inte ha körkort om man inte vet vart man har bilen och kan framföra den med samma hastighet på en 2-1 väg.

#5 • Uppdaterat: 2016-07-19 19:32
adzam

Svenska bilister är en skam för Europa..

#6 • Uppdaterat: 2016-07-19 19:59
Sammen

Kör en del i Sydeuropa och det enda vi i Sverige är bättre på är att släppa in bilar från påfarter på motor och landsväg genom att antingen anpassa farten eller om möjligt gå ut i vänsterfilen. I en del andra länder samarbetar man inte alls på det sättet.

I övrigt är man bättre på allt i sydeuropa även om jag tyvärr märkt att körning i mittkörfältet vid trefilig motorväg ökat även där.

#7 • Uppdaterat: 2016-07-19 20:03
Santos

Naturligtvis ska man bli arg på medtrafikanter som inte är lika duktiga som alla oss andra.
;)

#8 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Eftersom vi i Sverige är så dåliga på att hålla avstånd mellan bilarna så är det en välsignelse att hjälpmedel som Autobroms kommer på bred front.

Det är bara att acceptera, vi sysslar med allt annat bakom ratten än att köra bil så ju mer tekniska hjälpmedel desto bättre.

Jag vill inte bli påkörd bakifrån av någon som är fullt upptagen med att fånga Pokemons...

#9 • Uppdaterat: 2016-07-19 21:29
Gunnar B

Känner helt igen de upplevelser Styggavargen beskriver. Min uppfattning är att de flesta bilisterna inte bryr sig ett dugg om övrig trafik och därför inte har en susning om vad de skulle kunna göra för att trafiken ska flyta smidigare och säkrare. Det är först när de själva behöver byta fil de börjar intressera sig för övrig trafik. Gummibandsförarna på 2 - 1 vägarna är ett riktigt irritationsmoment. De upplever helt felaktigt att avsnitt med 2 filer är säkrare än de med 1 fil och ökar därför farten instinktivt. I själva verket är det tvärtom säkrare på avsnittet med 1 fil så de borde rimligen öka farten där och sänka den när det blir 2 filer. Detta hade också underlättat för övriga trafikanter. Lite trafikutbildning mellan program på tv hade inte skadat.

#a • Uppdaterat: 2016-07-20 01:02
Farbror Blå

Aggressiva och stressade förare finns det tyvärr gott om i landet. Om det blivit fler än tidigare har jag ingen direkt uppfattning om men det är väl inte otroligt då svenskarna tycks bli allt mer egocentrarade samtidigt som det blir fler och fler fordon i trafiken, inte minst i de större städerna.

I Sthlm där jag bor/arbetar upplever jag trafiktempot som väldigt uppskruvat och många ska helt enkelt bara först till andras förtret. Man tränger sig i köer, ligger i häcken på andra fordon, struntar i blinkers, kör i mittfilen utan anledning, tänjer extremt mycket på hastighetsbegränsingen och dessutom ska man hinna med att surfa/sms:a med telefonen. Det sker därför också onödigt många olyckor som får till följd att trafiken flyter på ännu sämre. Det finns anledningar till att landets högsta fordonsförsäkringar finns i Sthlm.

Jag körde idag privat mot Gävle och det hade skett en olycka på E4:an vid Tierp med lång kö som följd. (En äldre Saab 9-5 tycktes ha börjat brinna av sig själv). Jag var mycket förvånad över att inga bilar smet förbi mig och trängde sig in i kön längre fram, vilket säkert hade skett i Sthlm, vilket i sin tur hade skapat aggressiva trafikanter i kön längre bak. För kännedom är det förbjudet att tränga förbi och in i en kö då man skapar hinder för annan trafik, (1000:- i böter). För övrigt var jag imponerad över hur pass laglydigt och bra trafiken flöt från Uppsala och norrut på E4:an denna dag vid lunchtid.

Jag håller med Styggavargen i det mesta trots att det är 10 år sedan jag var i Europa och körde. Jag vill bara poängtera att man inte ska känna sig tvingad att öka hastigheten till olagliga farter bara för att det finns de som vill förbi när man ska genomföra en omkörning av en lastbil som kör i 80-90 på motorväg. Man ska naturligtvis inte utgöra hinder för andra, men det finns vissa hastighetsgränser som inte ska tullas för mycket på. Det är dock viktigt att inte kasta sig ut framför andra bilar i vänsterfilen och de som kommer bakifrån måste visa hänsyn till de som inte avser hålla 120 + på motorvägen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.