Bild
Nästa artikel

Vägbuller ökar risken för olyckor

Nyheter

Bullret som uppstår när bildäcken möter vägen riskerar att göra föraren sömnig och öka risken för trafikolyckor, enligt en ny studie.

Det lågfrekventa och monotona oljudet från vägbanan är sövande för bilens förare, konstaterar Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, i en studie som nu håller på att färdigställas. I höst ska studien publiceras i en vetenskaplig tidskrift.

VTI-forskaren Anna Anung säger till Dagens Nyheter att det finns en tydlig koppling mellan det dova bullret och ökad risk för att förare ska somna vid ratten. Sambandet är särskilt tydligt nattetid, visar VTI:s undersökningar, men det finns också på dagen.

Varför ljudet från vägen gör bilister trötta är inte bevisat, men det finns olika teorier. En förklaring är att det dova bullret associeras till den trygghet som människan upplever som foster. En annan är att hjärnan omedvetet registrerar bullret och anstränger sig för att identifiera ljudet, vilket i längden blir tröttsamt för föraren.

Vi Bilägare har tidigare rapporterat att VTI har ett vapen mot vägbullret. Forskarna vill slipa bort några millimeter av beläggningen på de svenska vägarna och på så sätt reducera bullernivån. Framgångsrika tester har genomförts på E4 vid Huskvarna.

Diskutera: Kan vägbuller göra förare sömniga?

Kommentarer

#1
2013-07-31 18:07

Asfaltera Sverige med slät asfalt så blir det tystare

#2
2013-07-31 18:07

Bra att äntligen forskare kommit fram till kunskapen som vi vanliga haft i årtionden. Eftersom vår hjärna inte kan urskilja viktiga meddelanden ur buller så får hjärnan jobba för högtryck när vi vistas i bullrig miljö, vi svarar varandra ibland i bullrig miljö för att vi tyckte att någon sa något eller ropade på oss, känns det igen. Den här förmågan att lyssna efter ljud har väl med vår överlevnad att göra när vi var ett jägarfolk. Nu är lyssnadet försvunnit när vi bär hörlurar när vi cyklar och går då blir vi ibland påkörda när vi inte hör en annalkande fara längre utan bara musik.
Under tiden vi väntar på slipade vägar återstår bara att välja däck med högre profil och en tystare bil.
Konsumentupplysning som vi har när det gäller vitvarornas ljudnivå kanske skulle kunna hitta till bilhallarna också så att vi kunde veta vilka bilar som är tystast.

#3
2013-07-31 18:37

Vad sågs då om discodunk från radion eller snack i mobilen??

#4
2013-07-31 21:25

Visst, de problem grov vägbeläggning orsakar (trötthet, olyckor, bullerskador, högre bränsleförbrukning m.m.), kan vi glömma, så länge som Hundter och hans polare vinglar omkring med nallar. Är man tillräckligt korkad, så går det alltid att ursäkta nåt elände , med nåt annat.

#5
2013-07-31 22:11

Härligt att forskningmedlen används så bra! ;-)

Först kom de fram till att slitna vindrutor stör sikten, nu har de forskat fram att buller är tröttande...

Snart räknar de väl ut att skit på strålkastarna minskar ljusflödet....

#7
2013-08-01 00:31

Tvärtemot er andra så tycker jag att denna forskning är meningsfull. Dels eftersom den kommer att lansera kompletterande förklaringsmekanismer kring vid vilka frekvenser som bidrar mest till tröttheten och dels då den kommer att utgöra ett bra beslutsunderlag för både vägbyggare som bilkonstruktörer.

Trötthet är också ett stort bekymmer inom trafiksäkerheten. Skattningar gör gällande att i alla fall 25% av olyckorna har tröttheten med som en faktor. Metoder för att kartlägga tröttheten är alltså mycket välkomna. Inom fordonsindustrin finns det numera system för att varna förarna när de väl är trötta (och mer är på ingång nu i höst eller vinter), men som sagt, preventiva lösningar är att föredra enligt mig.

MVH AL

#9
2013-08-01 12:23

Man behöver ju inte asfaltera om alla vägar, det har ju konstaterats att om man slipar ner vägarna typ ett par millimeter så blir de slätare och därmed tystare. Men detta kostar såklart pengar och det finns det väl inte trots alla miljarder vi bilägare betalar in till statskassan.

#10
2013-08-02 04:33

Redan nu vet man mycket väl att infraljud är tröttande och även kan vara direkt skadligt.
Det är det malande vägljudet som är en märklig kombination. Det är både sövande och uttröttande. Delvis sammanfaller bullret med bilens rörelsemönster vilket kan vara sövande på samma sätt som när man vaggar sitt barn likt livmoderlivet.
Uttröttande är det på grund av det även finns skärande komponenter men framförallt för att det är maskerande samtidigt som det är tillräckligt varierande för att lura hörseln kontinuerligt. Vi hör inte det vi egentligen skulle behöva höra, men tycker oss urskilja olika ljud i bullret - övertolkar.
Vägbuller är ganska komplext.

Vad 328i menar förstår jag inte alls.
Körde nyligen en Renault med diesel där jag inte alls hörde motorn under landsvägskörning. Vid gaspådrag lät den ganska tufft om än inte mycket. Tänkte inte på den som en diesel - mer än när man stod utanför bilen.
Åkte i en Volvo med diesel helt nyligen. Där hördes motorn lite grand hela tiden, men det kan bero på att vägljuden är bättre dämpade.
Att en modern diesel skulle vara bullrigare och mer tröttande än en bensinare tror jag inte ett ögonblick på.
Det är vägljuden det handlar om.

#11
2013-08-05 12:05

Kruxet är att även om det redan finns klara besked om hur en vägbeläggning ska vara för att upplevas tyst, så är risken väldigt stor att kostnaden sätter stopp.

Men...Det finns faktiskt en sträcka i anslutning till Ölandsbron där man valt en annan beläggning, väldigt skön att köra på. Fast anledningen är inte bilisterna, utan omgivningen. Det har sedan Ölandsbron öppnades byggts ett antal sommarstugor i närheten, och ägarna bråkar nu med Trafikverket om vägbuller. De senare la en tystare beläggning just på den delsträckan.
Jag vet inte om det är samma som provsträckan söder om Stockholm.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.