Bild
Nästa artikel

V90 Cross Country med fisknät i mattan

Nyheter

Volvo bygger specialversion av terrängkombin för att stötta och uppmärksamma havsforskningen.

Kappseglingen jorden runt, Volvo Ocean Race, har dragit igång och i samband med detta släpper biltillverkaren en ny version av V90 Cross Country. Vad som särskiljer Ocean Race-utförandet är specialframtagen färgpalett med vita exteriörfärgen Crystal White och gråa samt orangea detaljer.
 

På insidan består mattorna av återvunnen nylon, inklusive fisknät som hämtats upp från havets botten. Bagageutrymmet lyses upp av en LED-lampa i bakluckan och mattan är vattenavstötande. Det finns också en löstagbar ficklampa. Volvo V90 Cross Country Volvo Ocean Race har utvecklats på Volvos avdelning för specialfordon i Torslandafabriken, samma ställe som polisversionerna av V90 och V90 Cross Country har konstruerats på.

Bilen går att beställa nu och kostar från 572.900 kronor. Volvo kommer att skänka 100 euro per bil av de 3.000 första exemplaren som byggs för att stödja Ocean Race vetenskapsprogram om plast i haven. Forskningen fokuserar på omfattningen av plastföreoreningar i haven och hur de påverkar djur och natur som finns där.  
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvo V90 Cross Country Volvo Ocean Race?

Kommentarer

#1
2017-10-31 08:59

Oj, vad generöst av Volvo att skänka 1000 kr/bil för de första 3000 tilverkade bilarna för en bil som kostar från 573.000 kr.... Eller ?

#2
2017-10-31 09:03

Man vill gärna visa att man stödjer en god sak men det får inte kosta mer än en spottstyver.

#3
2017-10-31 10:15

Exakt, Hacken !

#4
2017-10-31 10:26

Smart med orangea bälten. Det gör det betydligt enklare för polisen att övervaka bältesanvändningen.

#5
2017-10-31 10:45

När jag var barn hade föräldrarna en Peugeot 504 med lila bälten. Det var inte heller vackert.

#6
2017-10-31 11:02

Laddbar ficklampa i bagaget som lyser när luckan öppnas och laddas konternuerligt och som kan tas med vid behov.
Det är standard på Skoda för halva priset. ;) eller vid närmare eftertanke mindre än en tredjedel av priset
Snart kommer Volvo med orginal paraply i dörrsidan och isskrapan i tankluckan som är standard på en sniken Skoda.

#7
2017-10-31 11:18

Mso
Det är därför Skoda numera är folkbil...

#8
2017-10-31 12:38

Volvo V90 CrossCountry är en genuint snygg vagn som tyvärr kostar den alldeles / orimligt mycket pengar.

#9
2017-10-31 13:08

Börjar bli bilvärldens Apple... bara design och för högt pris, och teknik som alla andra redan haft länge. Nej tack.

#10
2017-10-31 13:21

Alla skall de klättra i värdekedjan och erbjuda s.k premiumbilar, 573.000kr, nej en för dyr bil. Den dagen då företag får nog, de tycker också det blir för dyrt med att personalen åker Volvo(eller Audi/BMW) som förmånsbil. Då försvinner 70% av försäljningen.
Eller om jag skulle vilja köpa en beg xc90 om 2-3 år. Då ligger de säkert på i runda slängar 350.000-400.000kr och rullat 6000-7000 mil. Glöm det Volvo, kommer inte att hända....

#11
2017-10-31 14:14

Skänker till plastforskning i haven,varför inte till NOx forskning...

#12
2017-10-31 16:06

Patetiskt Volvo. Rädda haven genom att INTE tillverka dem istället.

#13
2017-10-31 17:13

Bra Volvo! Kör hårt och strunta i all avund som följer med. :-)

#14
2017-11-01 10:39

Jag hade varit imponerat om Volvo fiskade upp plast ifrån haven och monterade på sina bilar, det vore coolt.

#15
2017-11-01 10:46

Då är det dags bli imponerad, Styggavargen! Om du läser texten står det: "På insidan består mattorna av återvunnen nylon, inklusive fisknät som hämtats upp från havets botten." Visst är det coolt! ;)

#16
2017-11-01 11:00

Jag menar utsida på bilen. Det finns massor av plast i haven som gör otrolig skada på djurlivet. Någon borde sätta igång och rensa haven. Men ingen vill ta ansvar. Företag borde ta mycket större ansvar då det är tillverkade prylar som hamnar i havet. Detta är mest ett PR trick, även om det är ett coolt sådant.

#17
2017-11-01 11:03

De jag känner som jämför BMW med Volvo tycker att Volvo har lång väg kvar, just saying ... handlar om allt ifrån knappar och reglage till körupplevelse.

#18
2017-11-01 11:17

Så det var noga på vilken sida av bilen den återvunna plasten sattes på också.. :P Men visst är det hemskt med all plast i haven, det håller jag med om och att något måste göras.

Att folk som gillar BMW aldrig kommer medge Volvo som en jämlike är knappast nån överraskning. Personligen, efter att ha ägt totalt 7 bilar från Volvo, gillar jag inte att dom vill bli ett dyrt premiummärke, men jag förstår varför. Lite märkligt ändå att samtidigt som många saker blir finare/bättre/dyrare så prutar man på annat. T.ex 60/40 delning av baksätet istället för som tidigare 40/20/40 och sämre rostskydd... Är det mer premium?

#19
2017-11-01 11:22

Visst kan man se det som ett pr-trick men man kan även betrakta det som en ögonöppnare för många som inte har en susning om vad som flyter runt i världshaven.

Lyckas Volvo med det så är det ett steg i rätt riktning.

Vackert så...

#20
2017-11-01 14:19

Ett forum för gnällspikar

#21
2017-11-01 14:54

Precis vargen, man blir inte plötsligt premium över en natt utan det tar tid att visa att man menar allvar och endast tiden och intresset kan utvisa om Volvo anses som premium eller inte.

#22
2017-11-01 17:43

Volvos marknadsföringsavdelning
”Kom igen grabbar, vi måste flytta fokus från det här med bilarnas dieselutsläpp.”
”Det är ju ganska mycket plast i haven, vi kanske ska göra en grej av det?”
”Bra idé! Typ en bil med återanvänd plast från haven.”
”Japp, vi kör på det.”
”Och nästa år när vi fortfarande ligger efter med miljövänliga modeller på marknaden kanske vi kan göra en grej av benresterna från hundar som kineserna äter?”
”Mjo...typ en exklusiv instrumentbräda av benrester...”

#23
2017-11-02 12:07

Ja Axa: Och nersmutsningen av haven är ju ett betydligt mer allvarligt problem än utsläpp av kväveoxider från dieselmotrer som tvingats fram av klimatmaffians återkommande dogmer. Det går ju faktiskt att minska på utsläppen av kväve - om man förstår sig på tekniken.

Haven däremot lär fortsätta att vara smutsiga. Är det inte bra att något tar upp det problemet?

Jag anser det.

MVH AL

#24
2017-11-02 14:06

AL
Det var inte meningen att värdera vad som är farligare för miljön. Jag försöker snarare vara sarkastisk och tycker idéen är urbota löjlig och fruktansvärt vilseledande från ett företag som tillverkar något miljöförstörande.

#25
2017-11-02 15:46

Axa: All konsumtion ger intårng i miljön, oavsett det är Volvo eller Tesla som köps. Skillnaderna i total miljöpåverkan torde vara infinitesimal.

Att uppmärksamma havens skick är dock ett bra steg på vägen, betydligt bättre än vissa andra saker där vi eldar upp hundratals miljarder till följd av vilseledande skensamband och karriärstinna strebrar. När man gör politik av vetenskap är och förblir miljönyttan sekundär. Det är därför som hela debatten präglas av tunnelseende.

MVH AL

#26
2017-11-02 16:09

@AL, som om någon köper en Volvo för miljöns skull. De har enbart törstiga laddhybrider (som inte går speciellt långt på el i sitt utbud. Detta med plast och nylon från havet är enbart ett PR-trick. Som någon annan sa, så vore det däremot häftigt om de enbart använde återanvänd plast i sina bilar...

#27
2017-11-02 17:45

AL
Visst, all konsumtion har miljöpåverkan. Det är heller inget fel att uppmärksamma miljöproblem.
Problemet är att det hela från Volvos sida är chimärt. Den generella Volvo-kunden köper inte sådan här modell för att denne är intressera av att göra haven bättre. Det är färgen på bilbältet som är häftigt och lockar. Det är lite av en självmotsägelse att köpa en Volvo och värna om miljön...

#28
2017-11-02 17:56

Axa och Isoderlund. Att köpa bil är en miljömässig motsägelse i sig. Det är av underordnad betydelse om det är en Volvo eller en s.k miljöbil. Båda är precis lika dåliga, med skillnaden att Volvo håller längre och kan utföra ett större transportarbete än alternativen (vilket är miljömässigt bättre än att byta ut den mot en ny "miljöbil").

Så den verkliga propagandan och vilseledande informationen står politiker och miljölobbyn för.

Och visst är haven riktiga soptippar. Bra att det uppmärksammas.

MVH AL

#29
2017-11-03 17:40

Gungar den som en 50-tals Amerikanare åxå?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.