Nästa artikel
Utsläppskraven kan skärpas: "Extremt radikalt"
Nyheter

Utsläppskraven kan skärpas: "Extremt radikalt"

Publicerad 8 september 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Debatten om koldioxid är het i EU. Och nu ökar även diskussionen i Sverige. Moderaterna vill skärpa utsläppskraven kraftfullt - och förslaget väcker förvåning.
- Jag är lite tagen på sängen. Det här är extremt radikalt, det handlar om väldigt kraftiga reduktioner, säger Magnus Nilsson, trafikexpert på Naturskyddsföreningen till SVD.

EU-parlamentet kommer allt närmare ett beslut om skärpta regler för bilars koldioxidutsläpp. Ett förslag som innebär att personbilar i genomsnitt inte får släppa ut mer än 130 gram koldioxid per kilometer år 2012 är nära att klubbas igenom. Men nu anser moderaterna att förslaget inte är tillräckligt.

- Den process som sker just nu kommer inte att räcka, säger Lars Lindblad,  (m), ordförande för partiets miljöarbetsgrupp.

De svenska bilarna släpper enligt Sika, Statens institut för kommunikationsanalys, ut 184 gram koldioxid per kilometer. Något som gör nya bilar i Sverige sämst i EU.

- Det är naturligtvis inte bra. Vi måste göra mer inom fordonssektorn, både nationellt och på EU-nivå, säger Lars Lindblad.

Därför vill moderaterna nu ta ytterligare ett steg. Den moderata arbetsgruppen vill se ett utsläpp som inte får vara högre än 95 gram koldioxid per kilometer år 2020. Det nya utsläppsmålet är ett "absolut gränsvärde", inte ett genomsnitt.

- Det innebär ungefär att ingen bil får dra mer än en halv liter bensin per mil, förklarar Lars Lindblad, och fortsätter:

- Den skissade på 95 gram som genomsnitt av bilparken. Men vi tror att man från Sveriges sida behöver driva en tydligare linje, och sätta en gräns på 95 gram som ett tak.

Förslaget möts av förvåning bland miljöorganisationerna - och en viss skepsis.

- Det är gott och väl att man har kraftfulla ambitioner, men risken är att man inte blir tagen på allvar. Vi skulle vara glada om Fredrik Reinfeldt driver det alla partier var överens om i klimatberedningen, men regeringen gör ju ingenting när det gäller det långsiktiga målet, säger Magnus Nilsson, trafikexpert på Naturskyddsföreningen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-09-08 11:56
Saabnisse (ej verifierad)

Det här är ju något som moderaterna inte kan göra något åt, här måste det ju till överstatliga beslut. Allt detta är enbart ett desperat medialt utspel för att försöka få miljömupparna över på sin sida.

#2 • Uppdaterat: 2008-09-08 18:03
Kristofer (ej verifierad)

Detta är KANON, men vad sägs om att sänka skatten på nya bilar istället så att fler har råd att köpa NYTT, då dessa bilar är renare. Det skulle uppmana folk till att köpa renare bilar vilket tyvärr inte omfattar de "svenska" (egentligen tyska och amerikanska) bilmärken. Men det skulle släppa fram Honda, Toyota, Mazda m.fl som är företag som faktiskt utvecklar alternativ istället för att bara strypa befintliga motorer eller bygga om dem till etanoldrift.

#3 • Uppdaterat: 2008-09-08 18:28
Saabnisse (ej verifierad)

Kristofer, naturligtvis har du rätt, men detta är inget som moderaterna är intresserade av och naturligtvis vill man inte släppa fram japsen.
Men det finns ju många europeiska företag som tillverkar snåla och energibesparande modeller.
Men om man tittar på gas som bränsle klarar man utsläppen med råge och behöver ändå inte köra fjuttbilar.
T.ex. har VW, Opel och MB m.fl. rejäla bilar som går utmärkt på gas.
Men den här moderata arbetsgruppen är tydligen alldeles insnöade och har aldrig hört talas om fordonsgas.
Gas är det enda framtida fordonsbränslet som samtidigt som det är ekonomiskt också är det mest miljövänliga.

#4 • Uppdaterat: 2008-09-09 18:35
Lasse (ej verifierad)

I FMK:s tidning "Trafik och motor" augustinumret redovisar man delar av det amerikanska forskningsbolaget CNW Marketing Research Inc. som samlat in miljontals data och presenterar en studie som visar att hybridbilar är miljöbovar och många stora SUV:ar är miljöns bästa vän!
Man har räknat över hela livscykeln, inkl. total miljöpåverkan och kommit fram till att att bilar som körs på tex etanol, E85, där man har den "gamla förbränningsmotorn är betydligt miljövänligare än tex hybridbilar. Detta beror på att det tar lång tid att utveckla och utprova ny sk miljövänlig teknik som dessutom har betydligt kortare teknisk livslängd än den hederliga förbränningsmotorn.

Den snålaste hybridbilen Honda Civic Hybrid kostar 122:71 per mil i total miljöpåverkan och Prius 123:08 per mil i total miljöpåverkan då man räknat in vad det kostar i utsläpp från konstruktion till produktion och destruktion av en så kallad miljövänlig hybrid bil tex Toyota Prius.

Man kan jämföra med en Hummer som de flesta betraktar som ett miljösvin, men den kostar endast 73:46 per mil eftersom den bygger på befintlig beprövad teknik och där etanol bilarna de sk Flexifuel och BioPower bilarna från tex SAAB, Volvo, Ford, VW har oerhört låga totala miljökostnader per mil baserad på totala utsläpp under hela bilens livslängd.

Något att tänka på för de som ska välja mellan en miljöskadlig hybridbil vs miljövänlig etanolbil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.