Nästa artikel
Utsläppen minskar, men för långsamt
Nyheter

Utsläppen minskar, men för långsamt

Publicerad 26 februari 2016 (uppdaterad 26 februari 2016)
Utsläppen från personbilar minskar Sverige, men inte tillräckligt fort för att kunna nå klimatmålen. Det säger Transportstyrelsen och Trafikverket i ett pressmeddelande i dag.
Genomsnittsutsläppet för en ny personbil var under 2015 126,3 gram per kilometer, 2014 var genomsnittet 131 gram per kilometer. Trots det så minskar inte utsläppen tillräckligt fort, det beror på att fler personbilar rullar på vägarna samtidigt som lastbilstrafiken ökar. 

Allt som allt så minskade koldioxidutsläppen i den svenska trafiken med en halv miljon ton under 2015 jämfört med året innan. Om klimatmålet att den svenska fordonsflottan ska vara fossiloberoende år 2030 och helt fri från koldioxidutsläpp 2050 ska nås så räcker inte det.

– Teknikutvecklingen mot energieffektivare bilar och förnybara drivmedel är mycket viktig, men det räcker inte. För att nå klimatmålen krävs ytterligare kraftfulla styrmedel, säger Petter Åsman, chef för miljöenheten på Trafikverket.

Diskutera: Vad tror du skulle vara ett bra sätt att minska utsläppen?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-02-26 09:58
LC4ever

Hur det kan vara möjligt att åka omkring i en osäker och miljövidrig Volvo 740 från 80-talet utan att det skall kosta något är för mig helt obegripligt.
Chockhöj vägavgiften för äldre bilar så vi får bort dessa från våra vägar. Vi har den älsta bilparken i Europa.

#2 • Uppdaterat: 2016-02-26 10:17
Peugo

Kanske man i stället borde vara lite mera realistisk med tanke på "miljö"-målen man sätter? Nu är dom ju omöjliga. Ska jag välja mellan bensin och diesel så blir det ju diesel i alla lägen. Elbilarna kommer sedan när man hittar på miljövänliga sätt att alstra energin till dom och slutar använda "idiotiska" tekniska lösningar som tex. litium batterier. Den verkliga utvecklingen är alltjämt mycket långsammare än vi människor vill tro och hoppas och politikerna är oftast tyvärr dom som leder till en sämre utveckling när dom använder käpp i stället för morot.

#3 • Uppdaterat: 2016-02-26 11:15
1storstark

Är politikerna så dumma att de räknar efter den deklarerade förbrukning, så kommer de att sätta kaffet i halsen när de nya, mera verklighetsnära deklarationerna kommer. Vi hade en gång E85, som bara består av 15% fossilbränsle. Nu har man höjt skatten och effektivt dödat detta bränsle. Ja, politikerna är nog rätt dumma!

#4 • Uppdaterat: 2016-02-26 11:17
Grosser

Snabbaste quick-fixen är en del-elektrifiering av fordonsflottan så att vardaglig körning i stort klaras med eldrift. Premiera köp av laddhybrider/elfordon ännu mer.
Jag säger inte att det är lösningen på grundproblemet, men åtminstone något som kan sätta fram på minskningen av utsläpp.

#5 • Uppdaterat: 2016-02-26 12:20
Styggavargen

Folket köper "fel" bilar, SUV/MPV/Pick-up samt fyrhjulsdrift. Så utsläppen kommer knappast att sjunka när den gamla bilen som var 10 år gammal framstår som en miljöbil i sammanhanget.

LC4Ever, hur många Volvo 740 har du sett? Det finns bara 5 till salu på bytbil.com .. visste du att en sådan bil vägde 1400 kg och är 4,95 m lång?

Idag har du bilar (SUV) som är 4,4 meter långa och väger mer! Skatten var endast 2000 kr på denna Volvo 744, så jag tror inte de var så skitiga som du möjligen tror.

Nä, för att få ner utsläppen måste folk köpa en bil med mindre än 120 g/km ... och då inser man att SUV/MPV och fyrhjulsdrift ligger risigt på det,

#6 • Uppdaterat: 2016-02-26 12:35
N-iklas

Klimatmål...
HA, Det borde finnas ett HÄLSOmål också, men det vinner man tydligen inga politiska poäng på...

#7 • Uppdaterat: 2016-02-26 12:48
Styggavargen

Det är väl för allas bästa vi måste släppa ut mindre skit i luften, eller? Ni borde vara glada att ni slipper se det mesta av skiten, åk en resa till större stad i Kina där man har fri sikt på max 50 meter. Man får snorkråkor stora som örnar i näsan efter varit ute en dag i den skitiga luften. Nä, vi är lyckligt förskonade ifrån det mesta även om det antagligen kommer att bli värre. Det är först när det är ett faktum att folk börjar inse vad som håller på att hända. Men det är lugnt, stoppa huvudet i sanden och köp en "Truck" nästa gång ni köper ny bil, för det finns inga problem...det är grönt, bara att köra vidare på inslagen linje mer ännu mer ineffektivare bilar som förbrukar mer energi, för det är inget problem...energi kommer vi alltid få fram utan problem.

#8 • Uppdaterat: 2016-02-26 13:01
Farbror Blå

Det blir väl att höja skatten på bränslet ännu mer. De som kör mycket och skitar ner mest får betala för miljöförstöringen. Motivationen att köpa snålare fordon ökar samt sätter ytterligare press på tillverkarna att tillverka snålare bilar om de ska sälja. Risken är tyvärr att bränslestölderna kommer att öka vilket kan bli allt mer problematiskt.
Ett bättre alternativ är att när man ändå vid besiktningen kollar bilens trippmätare och registrerar detta får ordentligt med pengar tillbaka om man kör lite eller får betala straffskatt om man kör mer. De som kan hävda att de är i behov av bilen till jobb m.m. får dra av detta på deklarationen.
Jag tycker det är helt fel att en person som kör 500 mil med sin bil/år ska behöva betala samma fordonsskatt som en som kör 5000 mil, då den senare sliter mer på vägarna och miljön.

#9 • Uppdaterat: 2016-02-26 13:02
Styggavargen

För att minska utsläppen skulle jag i första steget vilja se fler hybrider på vanliga personbilar, en räckvidd på 5-6 mil på batteriet hade kunnat få väldigt många bilar att mestadels kunnat gå på batteridrift. Önskvärt vore också om biltillverkarna hade kunnat överge SUV konceptet för att istället lägga resurserna på att få fram mer energieffektiva bilar. SUV är dömt att misslyckas, tungt, klumpigt och högt luftmotstånd är inget positivt. Men vikten måste ner så mycket som möjligt om vi nu skall stoppa in batterier som väger mycket. Mer kraft inom bilindustrin borde se att vi kan minska ner friktionen (kinetisk energi) i drivlinan så att bilarna kan rulla så lätt som möjligt. Jag tänker kanske mest på stänga hjulhus kanske, eller smalare däck osv.

#a • Uppdaterat: 2016-02-26 13:12
Styggavargen

Ja har varit i Kina, där köper man nu en stor SUV för att visa att man är rik. Det blev helt galet i det landet, man gick ifrån cyklar till bilar som släpper ut massor. De hade redan problem tidigare tack vare industrin, det blev inte bättre när de gick över till bilar och kaos uppstod. Trafikproblem och "härdsmälta".

Farbror Blå, ekonomiska styrmedel funkar sällan. Om folk har pengar köper de en XC60 AWD istället för en Prius, så enkelt är det. Vore det inte bättre att så fall sluta tillverka SUV? Varför behöver dessa klumpiga och osmidiga bilar som är onödigt tunga?

Redan idag kostar skatten 10 ggr mer för en XC60 mot min Octavia, och jag ser mest XC60 på vägarna...en stor 2 ton tung Crossover som inte är större än min Octavia men har betydligt högre utsläpp. Faktum är att bilarna jag nu jämförde är precis lika långa, men det skiljer 600 kg i vikt....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.