Nästa artikel
Utsläppen från vägtrafiken ökar
Nyheter

Utsläppen från vägtrafiken ökar

Publicerad 28 februari 2019
Är främst lastbilarnas fel, men också för lite användning av biodrivmedel och att fler väljer bensinbilar.

IVL Svenska Miljöinstitutet har på uppdrag av Trafikverket beräknat hur mycket koldioxid vägtrafiken släppte ut under 2018. Siffrorna visar att utsläppen ökade med 0,5 procent, eller 76.000 ton koldioxid. 

Huvudorsaken sägs vara att det blev fler lastbilar på vägarna. Antalet lastbilar ökade med 3 procent på vägnätet. Enligt IVL slogs rekord i antal sålda lastbilar. Samtidigt minskade andelen biodrivmedel i bränslet och detta är tros också vara en anledning till att utsläppen ökade. 

Men även personbilar har en del i skulden. Såväl diesel- som bensindrivna bilars utsläpp ökade under både 2017 och 2018. Förra året släppte varje bil i genomsnitt ut 122 gram koldioxid per kilometer. Bensinbilar har gått om dieselbilarna i nyregistreringarna och den genomsnittliga mängd koldioxid som en bensinbil släpper ut idag är det högsta sedan 2014, nämligen 128 gram per kilometer.

– De genomsnittliga koldioxidutsläppen från bilarna ökar när de istället borde minska. Det är en oroväckande utveckling, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Diskutera: Vad kan göras för att minska utsläppen från vägtrafiken?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-02-28 07:37
bgl

Sveriges innevånarantal ökar med drygt 1% per år, att transportvolymen ökar är ofrånkomligt!
Att högre krav på avgasrening medför högre drivmedelsförbrukning kan väl inte ha undgått någon (utöver Trafikverket).

#2 • Uppdaterat: 2019-02-28 08:27
L. Mäkinen

Man hade kunnat slippa en hel del om det fanns fungerande järnvägstransporter för godsfrakt. Slumpmässiga leveranser har ingen råd med.

#3 • Uppdaterat: 2019-02-28 08:33
GF

Bra att diesel minskar nybilsförsäljning. Vi är glad för bensin och el ökar nybilsförsäljning.

#4 • Uppdaterat: 2019-02-28 08:54
Styggavargen

Ni har alla fel, det är huvudelen SUV trenden som börjar slå igenom och börjar synas. Högre förbrukning (relativt sett), ger mer utsläpp... enkelt! Sista året har det blivit galet, folk börjar köra SUV på bensin...

#5 • Uppdaterat: 2019-02-28 09:20
Styggavargen

"Vad kan göras för att minska utsläppen från vägtrafiken?"
Tja, sluta köpa SUV och hyrhjulsdrift!. Köp inte större bil än du behöver, många kör runt med stora bilar i onödan. Det är synd att de senaste 10 åren har bilindustrin tagit fram SUV modeller när de istället borde satsat på energisnåla mindre vanliga bilar. Många SUV blir stående hos bilförsäljaren när första ägaren gett upp pga hög förbrukning, vad skall vi göra med dessa bilar? Energitörstiga bilar är omoderna ifrån den dag de tillverkas, så enkelt är det.

#6 • Uppdaterat: 2019-02-28 09:30
hultarn

"Tack vare" ett visst parti som febrilt jobbar mot svensk lastbilsnäring, så ökar antalet utländska lastbilar, som körs på sämre bränsle, av trötta och onyktra förare, med sämre däck = sämre miljö och trafiksäkerhet, samt ökad arbetslöshet i Sverige.
Men, allt blir ju så mycket bättre när 320 Miljarder (vilket i verkligheten betyder 500...) läggs på en snabbjärnväg...

#7 • Uppdaterat: 2019-02-28 09:53
A.L

Underlaget som tagits fram bygger på att trafikarbetet har ökat, vilket inte går att få fram via mätningarna. "Såväl förändringen av den totala trafiken som personbilstrafiken är inom osäkerhetsintervallet" står det ordagrant på sidan 4 i rapporten.

Att göra beräkningar på förändringar som bygger på spekulation känns rätt meningslöst och är också helt lönlös information. Trots detta påstår man att "Den ökade trafiken under året motsvarar en ökning av utsläppen av växthusgaser på 120 000 ton" (vilket alltså är ett uttalande taget ur luften).

Men å andra sidan har vi ju nu kunnat se hur politikerna behöver lite extra stöd för att få igenom sina nya skatter och då kan det ju vara en bra ide att ta fram ett sådant här underlag för att få befolkningen att inse att den "gröna skatteväxlingen" är nödvändig.

Och som svar på Vargens återkommande falsarier passar följande citat ur rapporten väldigt väl (sidan 6):

"Koldioxidutsläppen från nya personbilar var i stort sett oförändrade mellan 2017 och 2018. Både 2017 och 2018 var medelvärdet 122 g/km. Sedan 2008 har koldioxidutsläppen per kilometer för nya fordon minskat med 29 procent och sedan 1990 med 44 procent."

MVH AL

#8 • Uppdaterat: 2019-02-28 10:09
2fast4you

Ingen grunn til ikke å kjøpe dieselbil lenger mindre utslipp en besinbiler, 0 i nitrogen utslipp på nye Mercedes. https://www.nettavisen.no/na24/sjokkmaling-for-utslipp-fra-dieselbiler---i-positiv-forstand/3423597877.html

#9 • Uppdaterat: 2019-02-28 11:24
adzam

skatten på soppa måste höjas rejält

#a • Uppdaterat: 2019-02-28 11:26
hultarn

Tvärtemot vad som IVL säger i artikeln så säger naturvårdsverket:
"Utsläppsminskningen från tunga fordon fortsätter
Utsläppen har främst minskat till följd av att andelen förnybart bränsle ökat."
Samma sak sägs här (se grafen):
https://spbi.se/statistik/andel-fornybart-i-transportsektorn/

Att det säljs fler nya lastbilar betyder inte nödvändigtsvis något negativt. De nyare är i allmänhet mer miljövänliga ( och säkrare) än de gamla.

Men, positiva nyheter säljer ju sämre än negativa...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.