Bild
Nästa artikel

Utseendet på Lexus UX

Nyheter

Inför premiären nästa vecka får vi se första tydliga bilden på produktionsklara crossovern.

Jämför vi UX med konceptet visar det sig att traditionella backspeglar har ersatt kamerorna som var monterade på prototypens sidor. Vidare har bakdörrarna fått ett mer konventionellt öppningsförfarande, på konceptet var de så kallade ”självmordsdörrar” som öppnades spegelvänt mot framdörrarna.
 

Något som Lexus däremot har behållit är den framträdande grillen. Lexus säger att bilen är byggd på en helt ny plattform som ger exeptionellt bra stabilitet i karossen och en låg tyngdpunkt som bidrar till utomordentliga köregenskaper. Mer information kommer den 6 mars när bilen har premiär på bilsalongen i Genève.

Diskutera: Vad tycker du om Lexus UX?

Kommentarer

#1
2018-02-27 13:02

Jag är ingen fan av Lexus monstergrill, tyvärr drar det ned mitt betyg. Kanske är en utomordentligt bra bil men ointressant p.g.a deras grill.

#3
2018-02-27 13:05

Ursäkt mig men nej, hög kvalité hjälper inte. Borde heta Lexus URK. Har svårt för detta nya formspråk. Att man inte ser det inifrån hjälper inte, man måste ju tas till och från eländet oxå. Säker en bra bil, men så ful.

#4
2018-02-27 13:09

Ser ut som en skalbagge med en gräsligt ful grill!

#5
2018-02-27 13:13

Absolut smaklöst.

#6
2018-02-27 13:17

Som en kombination av Nissan Juke och Hyundai Kona med en grotesk front. Tummen ner!

#7
2018-02-27 13:24

Ett mer passande namn är Lexusch

#8
2018-02-27 13:25

Gräslig!

MVH AL

#9
2018-02-27 13:30

Om priset blir rätt så ser vi en ny storsäljare, inte för gamla gnälliga bakåtsträvare men för de yngre bilintresserade med god ekonomi som vill ha något som sticker ut

Bara för att man är gammaldags behöver man inte bli beige ;)

#10
2018-02-27 13:55

Det har inget med bakåtsträveri att göra om man inte gillar den ofantliga grillen, det har med estetik att göra.
Smaken är som baken, delad och grillarna idag behöver inte se ut som förr, de kan formas enligt nutida snitt men det finns förstås inga behov av att göra grillen gigantisk. Det är väl tur för Lexus att en del gillar grillen.

#11
2018-02-27 13:59

Ful fast bättre än all fransk dynga.

#12
2018-02-27 14:13

Hacken, håller med dig men i denna tråden handlar det troligen om vilket märke som sitter i grillen och att Lexus vågar sticka ut :)

#13
2018-02-27 14:45

Simon, varför är man en bakåtsträvare när man inte gillar Lexus grill?

#14
2018-02-27 15:07

Som sagts innan: vad hjälper det ifall bilen är bra när man ändå inte står ut med utseendet?
Jag är helt övertygad om att en normalare grill hade attraherat betydligt fler nya kunder, och inte enbart de som redan är inkörda på märket.

#15
2018-02-27 15:08

Optimus, skrev jag det?

#16
2018-02-27 15:30

Inget större fel på grillen...

Problemet är resten av designen som inte ger några direkta premiumvibbar då den mest liknar en upphottad Mazda suv.

Kanske den gör sig bättre i verkligheten.

#17
2018-02-27 15:32

Helt perfekt som plogbil en snörik vinter...

#18
2018-02-27 15:38

Simon: ja, det skrev du i #9: "inte för gamla gnälliga bakåtsträvare "
Menar du att man är bakåtsträvare bara för att man uppskattar snygga bilar? Och vad har smaken med åldern att göra förresten?

#19
2018-02-27 15:41

Uppskattar man snygga bilar om man kör första generation C5? Tex i kombiutförande....inte i min värld.

#20
2018-02-27 15:48

Hultarn, jag nämnde överhuvdtaget inte grillen som Optimus påstod, du behöver inte försvara honom, det blir bara fel :)

#21
2018-02-27 16:06

Jo men att den är ful...som stryk.

#22
2018-02-27 16:11

OK Simon, du kan väl förklara vad du menade med bakåtsträvare

#23
2018-02-27 16:23

Grymt snyggt med en bil som sticker ut från mängden. Grillen borde kunna göras större och bredare och ännu fräckare!!

#24
2018-02-27 16:28

Simon. Det handlar inte om att vara en bakåtsträvare utan om att förstå vad design och god formgivning är. Och det begriper helt enkelt inte Toyota, vilket enkekt kab utläsas ur deras varumärkesvärdering. Och det är därför som deras bilar aldrig kommer få några europeiska designpris. Det är helt enkelt inget köpargument för en Toyotaköpare.

MVH AL

#25
2018-02-27 16:31

Köper man en ny bil för stora pengar vill man förstås ha en bil som är snygg, som platsar på uppfarten, som man inte behöver gömma. En Lexus kommer därför aldrig hamna på min uppfart, inte ens som begagnad. Och jag är inte ensam om den åsikten, att ett fåtal andra tycker tvärtom stör mig inte. Det är deras smak och pengar.

#26
2018-02-27 16:32

Optimus, okej, bakåtsträvare är vi nog alla mer eller mindre :) Betydelsen är om man kollar lite en person som ogillar nymodigheter

I mitt område där jag bor säljer den gamla generationen sina små sommarstugor, de nya som köper river dom och bygger upp nya och moderna stugor till de äldre förtret som fortfarande bor kvar här; så här ska det ju inte se ut, det har alltid varit små stugor utan vatten och el innan

Men det är nya tider och jag kan lova dig att de inte gärna tar häst och vagn när de ska till affären ;)

Vi har så lätt att fastna i det som varit, vi är vanemänniskor även om vi och allt runtomkring oss förändras med tiden

Ta femtiotalet, vissa gillar det så mycket att all musik efter det är för modern, en del fastnar i det som var... Samma med design oavsett om det är hus, bilar, mobiler eller kaffebryggare, var sak har sin tid och det sker en ständig förändring

En del fastnar i det de gillade för 20 år sedan och fördömer allt nytt som kommer efter det, det var bättre förr :) Nu säger jag inte att allt är bättre idag, men vi lever i en förändring och ofta kan vi ha svårt för det nya, en del vänjer sig snabbt medans andra verkar stanna av helt....

Så bakåtsträvare är de som ogillar nymodigheter helt enkelt... Det ska vara som det alltid har varit, eller det ska se ut som det alltid har gjort :) Nåde den som gör något annorlunda :)

Men som sagt, vi är det nog alla i olika grader, det är min förklaring

#27
2018-02-27 16:36

Simon, jag har varit på väg att köpa Lexus vid två tillfällen. Tycker de har gjort en del riktigt snygga bilar, synd att de på senaste tid valt att gå in för monster grillar. Men smaken är som baken, delad.

#28
2018-02-27 16:45

A.L har för mig att du är en ivrig förespråkare av att designen inte är det viktiga när man köper bil, för vissa är det så och då finns det de som inte vill att en bil ska förändras och andra som vill ha något som känns nytt och sticker ut, jag behöver nog inte säga att jag tillhör den sistnämnda skaran som gillar nyheter även om jag inte gillar allt när det kommer ut på marknaden...

Men jag kommer aldrig bli beige ;)

#29
2018-02-27 17:00

Hur in i hela fridens liljor, kan man släppa igenom en sådan här vederstyggelse till bil?

#30
2018-02-27 17:22

Simon
Diin kommentar #26 visar att du inte har förståelse för design.
Oavsett om vi pratar formgivning på 50-talet eller modern design så har de gemensamt att det som är snyggt är snyggt och det som är fult är fult.
Många som inte förstår sig på design tror att något nydesignat och futuristiskt är snygg design per se. Så är väldigt sällan fallet.
Faktum är det finns en anledning till så kallade designklassiker där formgivningen har överlevt tiden.

#32
2018-02-27 17:37

Nä det tycker jag inte om för mycket gapa kylargrill så urk ful.

#33
2018-02-27 17:55

Axa, tänk så svårt det ska vara att läsa innantill, jag har inte sagt något om ålder på design, och Peter E, kom igen när du köpt väghållning och lite vettiga fälgar till din beiga bil ;)

#34
2018-02-27 17:57

Vad ska man säga, en hippsterbil månne :)

#35
2018-02-27 17:59

Simon no1...min bil har väghållning från fabrik...men till Toyota får man tydligen köpa till det. :-)

#36
2018-02-27 18:13

Peter E, jag har nog lite högre krav på väghållning :) Dessutom gillar jag inte vanligt utan gör mina bilar personliga, jag vill inte vara beige ;)

Fast nu handlar ju inte tråden om oss utan om Lexus ny UX

#37
2018-02-27 18:28

Simon. Om det handlar om design som ett uttryck så har du tolkat mig helt rätt. Jag har betydligt högre konstnärliga krav än vad en bil kan förmedla. Men så har jag också en konstsamling och ett påbrå som få kan matcha;-). Ja, konst är en del av mitt liv och mitt släktarv (riktig konst alltså, sådan som man kan se på museer - ja jag lånar ut verk till utställningar ibland - förutom det jag valt att skänka bort till permanent allmänn beskådan));).

Det är därför som jag säger att Lexus är ful. Den matchar helt enkelt inte mina krav på fulländad design. Den är och förblir en bil - en grotesk sådan..

Hur köparna sedan värderar designen är heller ingen hemlighet. Toyotas köpare i Europa är inte så noga med hur bilen ser ut - lika lite som att de ställer några större krav på kördynamik. Och därför utvecklar inte Toyota några sådana bilar. Svårare är det inte..;-)

MVH AL

#38
2018-02-27 18:23

Simon
#26: ”Så bakåtsträvare är de som ogillar nymodigheter helt enkelt... ”
”Ta femtiotalet, vissa gillar det så mycket att all musik efter det är för modern, en del fastnar i det som var... Samma med design oavsett om det är hus, bilar, mobiler eller kaffebryggare, var sak har sin tid och det sker en ständig förändring”

Jag tolkar det som att du tycker att Lexus har en nymodig design (för det var väl ändå designen vi diskuterar) och att de som inte gillar den är bakåtsträvare som håller fast i det förgångna.

Som sagt, läs mitt #30.

#39
2018-02-27 18:32

AL
Sedan kan man i och för sig diskutera ifall det finns ”riktig” konst.

#40
2018-02-27 18:33

Nästa blir en 13-kantig jätte-pusselbit på fyra hjul.

#41
2018-02-27 18:40

Axa: +1

MVH AL

#42
2018-02-27 18:43

Axa, ett tips är att sluta tolka och istället läsa vad man skriver för att slippa röra till det.... Men detta har inget med nya Lexus att göra

#43
2018-02-27 18:51

Min åsikt om bilen, helt klart läcker både från sidan (väldigt lik BMW X1) och framifrån, ser kompakt ut, det som skrämmer mig är att de inte visat bakänden så där kan man ju bara spekulera och man ser ändå bakljuset sticka upp på skärmen... Hmm....

När det gäller C-HR har det tagit lång tid att vänja sig vid bakänden på bilen och fortfarande är jag inte helt överens med mig själv, här känns det också lite skumt utan att ha sett hela bakpartiet

#44
2018-02-27 18:52

Simon
Ok.

Men om vi nu ska prata om nya Lexusen så kan man säga att den har en design som förmodligen inte kommer att tas emot väl i Sverige/Europa. Och det handlar om att européer har andra preferenser än japaner. Det finns ju en anledning till att asiatiska tillverkare har utvecklingscentra i Europa.

#45
2018-02-27 18:58

Axa, så skulle det kunna vara men jag tror nog tvärtom, när NX kom med den stora grillen som många retade sig på så slog man försäljningsrekord både i Sverige och Europa och Just NX var modellen som bidrog och lyfte försäljningen, mest sålda Lexus, jag tror denna kommer att rätt prissatt kunna öka deras försäljning ytterligare, men det lär framtiden utvisa, Lexus är ju ett litet märke som bara säljs på vissa orter så de har ju inte för avsikt att bli en vanlig dussinbil

#46
2018-02-27 18:59

Det Lexus saknar är traditioner och ett förfinat arv. Man har ingen själ att falla tillbaka på. Därför blir bilarna identitetslösa och designteamet får famla i mörkret.

Vad gör man då för att skapa sig en identitet? Jo man tar i rejält och konstruerar en front som är gräslig. Förhoppningen är att attrahera de som vill sticka ut.

Det är dock helt utsiktslöst i vår del av världen där design utgår från traditioner. Innovation måste bygga på ett arv, och det är just arvet och förfining som Lexus saknar.

MVH AL

#47
2018-02-27 19:06

Simon
Försäljningssuccé och bäst sålda Lexus-modell, faktorer som inte bör förväxlas med att den hade ”rätt” design. Kanske var prissättningen som bidrog till succén?

Dock tror jag självklart att Lexus vill sälja så många bilar som möjligt, även om det handlar om att det blir en dussinbil i premiumklass.

#48
2018-02-27 19:10

Ja frågan om en bil säljer på grund av eller trots sin design kommer vi aldrig få svar på

I fallet fulfront har Lexus två modeller som sålts med fulfronten och utan. Båda dessa två modeller säljer sämre med fulfronten i EU/EFTA än vad de gjorde utan. Men precis som vanligt kan det bero på fler saker än den anskrämliga designen.

MVH AL

#49
2018-02-27 19:12

Den är snyggare än C-HR. Funkar säkert på marknader där man inte har nummerplåtar fram. Att sätta den i grillen lär väl ge kylproblem för det är väl anledningen till luftintag av den dimensionen.

#50
2018-02-27 19:16

Jag tror att Lexus begår ett stort misstag med denna "URK". Om man måste ta till extrema designelement som här - ja, då tror jag man fallerar grovt. Detta kan bl.a. utläsas bland kommentarerna ovan.

Varför inte konkurrera på det man är så in bomben bra på - kvalitet - och sen addera en sober design? Helt obegripligt.

#51
2018-02-27 19:22

Jag tror helt enkelt inte att Lexus kan förena den designen som man framgångsrikt lyckas sälja i USA med det som krävs i EU. I USA är det lättare att sälja vulgära saker än i EU och man vågar inte överge USA-marknaden för att attrahera fler köpare i EU.

Där tror jag felet ligger (om vi bortser från att EU-köparna också kräver andra saker än vettig design som de får av de traditionella leverantörerna men knappast av Lexus)

MVH AL

#52
2018-02-27 19:35

Vad gör man för att provocera så mycket som möjligt? Jo, man tar i och överdriver in absurdum med många inlägg som möjligt och hittar på, men framför det som det vore fakta. Gärna också med lite skryt om sig själv invävt, det har vi också sett tidigare. Men det blir ju inte mer sanning för det i fallet om Lexus återigen. Hur vet man tex att en bil har en själ? Finns det någon? Nej, naturligtvis inte, bevisa det gärna med vetenskap att en bil har en själ.

Vem avgör om man har traditioner och ett förfinat arv som bilmärke? Förklara gärna det med vetenskap också. Isåfall ska man vara mycket insatt i tex japanska traditioner m.m i det japanska samhället. Något som inte många här är, men det skulle vara intressant med en förklaring alt bortförklaring även på detta område. Det finns många gamla inlägg att falla tillbaka på......som säger mycket om en själv ;o)

UX kommer att öka försäljningen för Lexus.

#53
2018-02-27 19:41

Ja Shogun. Det är abstrakt-det medger jag.

Men bara för att det är svårt att förstå betyder det inte att det är fel, eller hur?

MVH AL

#54
2018-02-27 19:49

Shogun skrev: " Isåfall ska man vara mycket insatt i tex japanska traditioner m.m i det japanska samhället. Något som inte många här är, men det skulle vara intressant med en förklaring alt bortförklaring även på detta område."

Jag har varit i Japan ett antal gånger. Jag har gjort affärer med japaner i olika företag. Så om du inte har bättre erfarenheter från japanska traditioner (har du varit där?), så kommer här mitt svar: man har designat denna bil helt utifrån japanska traditioner. Det finns inget som är "japanskt" i bilen i fråga. Den är designad för att sälja i USA. Det enda i tråden som anspelar på "japanskt" är din signatur. Men det hör inte dit.

F.ö. så hör inte AL:s konst eller smak hit heller. Hör du det AL?

#55
2018-02-27 19:52

Nej absolut. Det var mest ett svar riktat till Simon..

I fallet Lexus kvarstår dock mina synpunkter. Den är ful som stryk.

MVH AL

#56
2018-02-27 19:55

AL skrev: "Jag har betydligt högre konstnärliga krav än vad en bil kan förmedla. Men så har jag också en konstsamling och ett påbrå som få kan matcha;-). Ja, konst är en del av mitt liv och mitt släktarv (riktig konst alltså, sådan som man kan se på museer - ja jag lånar ut verk till utställningar ibland - förutom det jag valt att skänka bort till permanent allmänn beskådan));)."

Vad har det med Lexus att göra? Vänligen sluta med detta trams - det är bilar vi diskuterar. Det är inte konstigt att folk på forumet reta sig på dig - ".. påbrå som få kan matcha.." Jag tänker inte kommentera tråden igen.

#57
2018-02-27 19:57

Vi skrev om varandra.

#58
2018-02-27 20:26

Jag måste nog ändå medge att jag tycker det är lite lustigt med en bil som har en grill som ser ut att kunna svälja en hel elefant. Hur kommer Audi svara upp mot detta? Ser de slaget förlorat?

#59
2018-02-27 20:29

För att förtydliga: En bil är en bil. Den ritas inte utifrån något annat än kommersiella värden. Därför kan man inte komma dragandes med att en ful bil egentligen är snygg, men att det är betraktarna som inte förstår innebörden i designspråket eller liknande typ av argumentation som man ofta hittar hos konstkritiker. Detta gäller oavsett det är en Opel, Lexus eller något annat. Bilar skall ses som en industriell produkt och varenda plåtbit har designats för att kunderna skall öppna plånboken. Inget annat

Och denna Lexus är inget undantag. Den har ritats med en viss målgrupp i sikte. Den målgruppen är smalare i EU och EFTA än vad den är i USA och Asien och det hänger ihop med att vi har andra krav på design här. Lexus kan inte matcha dem lika bra som konkurrenterna, och därför är reaktionerna också som de är.

MVH AL

#60
2018-02-27 21:44

Fulaste bilen hittills i år, alla kategorier.

MVH ANDERS

#61
2018-02-27 22:05

En tavla är en tavla......och det behöver inte vara konst......utan oftast en bortförklaring när man gjort en tavla......oavsett om man har en hög utbildning eller kanske tack vare.....

UX kommer att öka försäljningen för Lexus.

#62
2018-02-27 22:26

Kommer UX öka försäljningen eller inte? Ja det är frågan. Hur man kommer fram till den slutsatsen beror på vad man jämför med och varför.

I min värld är det inte en framgång att sälja mer kopplat till fler modeller. Det är tvärtom ett misslyckade, eftersom det är dyrare att utveckla, distribuera och producera tio modeller istället för två. Till slut blir det alltså dyrare att sälja den där extra enheten än vad kunderna är beredda att betala.

Å andra sidan är Lexus inte ensamma om att försöka öka sina volymer genom fler modeller. Och Lexus behöver ju fylla igen en lucka nu när IS tycks vara på väg bort och när RX inte tycks slå lika bra som den tidigare varianten gjorde (trots eller på grund av fulfronten?)

MVH AL

#63
2018-02-27 23:53

Simon

Köper man en Toyota om man har höga krav på väghållning? Är inte Mazda eller Honda i så fall ett bättre alternativ om det nu måste vara Japanskt?

#64
2018-02-28 00:28

Apex, absolut, har du sett någon tävla i en Toyota? Du kan köpa vilken bil du vill och få bra väghållning, min första bil som 18 åring var en Starlet -79, sänkt 80mm med fjädrar från mercedes, uretanbussningar runt om, rallydämpare från Opel, 15" omgjorda Mazdafälgar med 50 profilsdäck, duktigt trimmad, 0-100 på under 6,5 sekunder och toppade 215 km/t ;)

Kan lova dig att inte mycket hängde med den bilen när det var krokiga vägar :)

Idag kör jag lugnare och nöjer mig med rejäl sänkning, hårdare fjädrar och breda fälgar med riktigt lågprofil då både krängningshämmare och dämpare är betydligt bättre idag och lite komfort vill man ju ha kvar

Mazda och Honda är säkert bra och roliga bilar men har aldrig fastnat för dom annat än Hondas motorcyklar, körde ju Fireblade ett antal år innan krachen, sen kan det ju bero på att min farbror var toyotahandlare och rallyförare :)

#65
2018-02-28 07:34

Gräslig grill! Lexus skjuter antagligen sig själva i foten mycket tack vare den.

#66
2018-02-28 08:15

Nu var ju knappast frågan om hur en rejält ombyggd bil uppför sig, utan snarare hur en ny bil utan modifiering är. Och, den där Starlet - varför hade den grejor från allehanda fabrikat när Toyota gör så bra grejor?

#67
2018-02-28 08:26

Det påstås att designen hjälper försäljningen, vilket det inte finns några bevis för. Det är bara de märkestrogna som försvarar utseendet, man kommer knappast ta några kunder från konkurrenterna.

Att NX slog "försäljningsrekord " lär inte bero på grillen (som ändå är mild jämfört med URK eller vad den nu heter) säger inte så mycket. NX ligger långt ner i försäljning i klassen: 10:e plats.

#68
2018-02-28 08:39

Nej helt riktigt hultarn. Och notera vad som hände med IS och RX försäljning när de fick det nya designspråket. Den sjönk (i jämförelse med tidigare nivåer i livscykeln).

Men det är ju inte designens fel - eller förtjänst i fallet IS lika lite som att den förklarar resultatet hos NX.

MVH AL

#69
2018-02-28 08:40

Jag skulle gärna köpa en liten crossover, med Lexus välkända tillverkningskvalité och tillförlitlighet (premium, enligt min ringa mening...). Men denna groteska front, nä det går bara inte...

#70
2018-02-28 09:40

Designen funkar. Det gälller att sticka ut för att märkas. Och för att sälja.

#72
2018-02-28 09:50

Nu räcker det inte med att sticka ut, det måste bli attraktivt också. Historien är full av bilar som sålt dåligt "trots" att de sticker ut. Här är ett lysande exempel:
https://www.autoblog.com/2008/01/18/2007-big-year-for-pontiac-aztek-25-s...

#73
2018-02-28 09:51

Hultarn, fel forum för att prata Starlet, men kan ge dig en ledtråd, ekonomi :)

#74
2018-02-28 13:46

Jag får först inget riktigt grepp om bilens linjer. Det enda jag ser är denna groteska grill. Det är värre än att placera förvridna järnportar på en sommarstuga. Linjerna i övrigt är inte alls så dumma, men ack så utslätade jämfört med konceptet. Ska bilen ha en chans att alls matcha grillen, så måste den vara lika överdriven som i konceptet.
Bildesign måste inte alltid handla om harmoni och elegans, men den måste ha konsekvens.

Simon no1, du har redan fått dina fiskar varma beträffande din oförståelse för god formgivning.
Det finns gott om yngel som fyller sin bil med påklistrade attribut bara för att de ju är så coola. De som alltid okritiskt faller för det allra senaste.
Jag gillar verkligen avvikande bilar – om linjerna hänger ihop och bildar en sammanhållen enhet.

AL, tror du verkligen på fullaste allvar att du begåvats med särdeles god smak bara för att du ärvt tavlor från farsan?
Du verkar leva i en förgången tid, då aristokratin föraktfullt blickade ner på allt som saknade "anor". Känsla för konst, oavsett hur den definieras, handlar om helt andra saker än arvegods.

#75
2018-02-28 14:51

Tummen upp för din sista passus Roy J!!!Fy katten för folk som ser ned på andra, von oben.

UX kommer öka Lexus försäljning än mer, precis som NX gjorde. Hoppas dock vi får se en ny CT de närmaste åren.

#76
2018-02-28 14:57

Säger som Shogun, fy för de som ser ned på andra för deras tycke och smak.
Jag gillar inte grillen men måste trots allt ge Lexus en eloge för att de vågar sticka ut och gå sin egen väg.

#77
2018-02-28 16:01

Den är inte bara ful. Den är säkert jätte dyr oxå!

#78
2018-02-28 16:21

Grillen, ja. Som de flesta förstår så handlar estetik inte om dimensioner utan om implementation och applikation. På den här bilen och i den här färgen är Lexus nya formspråk riktigt snyggt: http://teknikensvarld.se/wp-content/uploads/2018/02/lexus-rc-300h-f-spor...

Mindre klädsamt på en liten suv.

#79
2018-02-28 18:07

Håller med Swemba att grillen såg betydligt bättre ut på bilen i länken.

#80
2018-02-28 18:37

Tänk om man kunde få de anskrämligt fula svarta skärmbredarna lackerade i bilens färg, det skulle göra mycket tycker jag. Precis som på Volvos nya XC60,XC90 det är snyggt.....Väntar också på att få se bilen ifrån flera olika vinklar, samt förstås i verkligheten. Där gör sig Lexus grill betydligt bättre i verkligheten än på bild. Så har det varit hittills.

#81
2018-02-28 21:04

Sen får man tänka på att det kommer att komma en nummerplåt där i mitten också. Ta en titt på Mazda X3. Tänk att det är grill där bakom plåten så blir inte Lexus UX så extrem ändå: http://bestnewsuv.com/wp-content/uploads/2015/11/2017-Mazda-CX-3.jpg

#82
2018-02-28 23:23

[Redigerad: Det finns en gräns för vad jag tillåter och nu passerades den gränsen med råge. Svenne60 får en paus från skrivandet i en vecka. //Deeds]

#83
2018-03-01 05:52

några måste gilla bilarna eftersom Lexus fortsätter skapa dessa udda bilar med bizzart utseende. om bilarna inte sålde skulle utseendet förändras

#84
2018-03-01 08:12

Dert är sant att ett litet antal kunder gillar dem, och kan stå ut med den hemska fronten, men..
Det är nog 100% omöjligt att locka över kunder från andra märken som är snyggare. Vill inte Lexus plocka marknadsandelar?

#85
2018-03-01 08:34

De plockar väl marknadsandelar på de marknader som de anser vara viktiga. Att det inte passar smaken i Europa gör kanske inte så mycket om man kan sälja till amerikaner eller asiater. Som alltid måste man göra en kompromiss och gissa hur man fyller plånboken bäst när man väljer utseende.

#86
2018-03-01 09:07

Lexus måste vara jättenöjda med det jättestora intresse som deras nya bilar skapar som här där 86 stycken bilintresserade tycker att det är viktigt att kommentera senaste modellen av Lexus i Vi-Bilägare till skillnad från tex nya Audi modellen som bara väcker någon som helst känsla hos 17 stycken läsare som tydligen fått några känslor av deras bilmodeller som sett likadana ut i flera decennier. Varför handlar bilreklam bara om känslor numera och inte bilars egenskaper som ofta diskuteras här, jo känslor säljer bilar hos dagens konsumenter.

#87
2018-03-01 09:12

PREVIA,
Om du tittar igen ser du att det inte är 86 individer som kommenterat. Det här är exempelvis min tredje kommentar i ämnet. Diskussionen göds av andra inlägg. Det är ganska vanligt att det som skrivs avsiktligt missförstås av andra för att polarisera diskussionen.

#88
2018-03-01 10:37

Rätt skall vara rätt men då sjunker även antalet bilintresserade som kommenterat även Audis nya modeller , kanske borde skrivit bilintresserades 86 inlägg i stället för bara bilintresserade.
Kul ändå att en ny bilmodell kan väcka så många känslor hos personer som inte kan tänka sig att köpa en Lexus.

#89
2018-03-01 10:44

Finns det verkligen folk som inte kan tänka sig att köpa en Lexus ens om den skulle ha varit snygg och ha en vettig prislapp? För egen del har det fallit på andra saker som att det varit ett jäkla oväsen (CT200h) eller gammalmodig teknik (IS300h).

#90
2018-03-01 10:47

Lexus har tappat marknadsandelar i USA , från 2,07 % 2009 till 1,77% 2017.
De har sålt fler bilar, det är sant. Men, samtidigt har de andra sålt ännu fler bilar.
Så, jag kan inte se att konceptet är särskilt framgångsrikt.

#91
2018-03-01 20:28

Här skriver man att det är tack vare den Järva formgivningen som Lexus kommit upp i toppen av premiumtillverkare av bilar i USA. Andelen av sålda bilar har varierat under åren så som det gör för de flesta biltillverkarna.
http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/lexus/
Fler köpare väljer gröna bilar numera vilket inverkar på premiumbilars försäljningssiffror då premiumbilar sällan passar in bland bilar som anses vara miljöbilar. Här ser man vilka gröna bilar som säljer bra i USA och vilka som inte säljer bra örsta månaden i år.
http://carsalesbase.com/us-green-car-sales-analysis-january-2018/#more-4...

#92
2018-03-02 08:06

Nja PREVIA. Vad man skriver är: "Lexus has also switched from its somewhat bland styling to a bold fascia, called spindle grille, and which hasn’t been received with unanimous praise from the press and public, but which also doesn’t seem to hurt its sales."

Ett tips för att inte åberopa felaktigheter i källor i framtiden är att använda google translate.

I övrigt så noterar jag att Lexus tappat även i USA över tid, från 2.09% år 2009 till 1.77% år 2017. Och det hänger nog ihop med den japanska ekonomins mångåriga förfall.

Troligt är att vi för 2018 kommer kunna se en återhämtning av siffrorna. Generellt sett tycks den japanska exporten nu ha stärkts - kopplat till det omfattande reformprogram, kallat "Abenomics", som man genomför för att få fart på den ekonomiska tillväxten (som stått stilla i årtionden). Där är ett av målen att via depreciering av valutan öka värdet på exporten, utan att importpriserna går i höjden så att bytesbalansen blir positiv. Och för Toyotas del har det lyckats, i alla fall enligt företagets egen kvartalsrapport. Läs mer om reformerna här;
https://www.japan.go.jp/abenomics/index.html

MVH AL

#93
2018-03-02 21:03

Lexus har gått från att vara en smaklig kopia på förebilden, i varje fall exteriört till att bli ett närmast löjligt fantasimonster.
Körupplevelsen har emellertid aldrig infunnit sig och detaljerna är traditionellt väldigt japanska.
Så Lexus sågar jag med bestämdhet, både då och nu.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.