Bild
Nästa artikel

Uselt rostskydd på ny Chevrolet

Nyheter

Reza Etemadi från Bromma köpte en sprillans ny Chevrolet i slutet av förra året, men det var först under sommaren som han har vågade köra med den. Anledningen är att Reza är livrädd för att hans nya bil ska börja rosta.

Reza Etemadi är den första att erkänna att han lät sig förföras av 1940-talsinspirerade Chevrolet HHR, en bil som han betalade
245 000 kronor för hos Svenska Bil i Akalla.

- Bilen såg spännande och fin ut, jag kände mig mycket nöjd när jag hämtade ut den, berättar han.

Helt obehandlad
Men det var innan Reza några veckor senare lät hissa upp sin Chevrolet i en GDS-hall. Då han inspekterade underredet märkte han att bilen var plåtren och till synes helt obehandlad.

- Jag har jobbat på Volvo i 23 år vet hur ett rostskydd ska fungera, och det här kändes som en riktigt otrevlig överraskning.

Reza lät bilen övervintra i garage innan han i våras tog ny kontakt med Svenska Bil i Akalla. Där inspekterades och fotograferades Rezas Chevrolet - som då bara rullat 29 mil - av en delegation från GM Sverige som skickade rapporten vidare till fabriken. Inom kort kom svaret, rostskyddet uppfyller tillverkarens specifikationer.

"Sämsta jag sett"
Rezas farhågor om bilens svaga rostskydd bekräftas när Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström gör en kontroll.

- Det här är en av de absolut sämst rostskyddade nya bilar jag sett på år och dag, säger han. Bilen saknar helt och hållet behandling, snarare är det så att tillverkaren har sett till att förkorta livslängden genom att använda ett sorts fogskum som tätningsmassa vilket kommer att binda fukt.

Trots Rezas försiktighet under vinterhalvåret upptäckte Thomas redan rostangrepp på länkarmar, fjäderbensfästen och oljetråg.


Snarare stjälper än hjälper
Hos GM svarar man att sexårsgarantin gäller, en garanti som i det här fallet snarare stjälper än hjälper bilägaren. I villkoren heter det att rosten ska komma inifrån och ut, och att synliga hål i karossen ska komma för att garantin ska kunna åberopas.

Vilken bilägare av en ny bil vill vänta in detta förfall, när rosten enligt Thomas Widströms prognoser kommer så gott som omgående?

- Jag kan inte annat göra än att kosta på bilen en riktig rostskyddsbehandling för 9 000 kronor, suckar Reza. Det här borde biltillverkaren stå för, men det gör de inte. Jag vill självfallet kunna använda min bil, och jag vill att den ska se fräsch ut så länge som möjligt.

Reza är i övrigt nöjd med sin Chevrolet HHR, men han känner sig lurad.

- Förhoppningsvis kan andra köpare av bilen nu ställa hårdare krav än vad jag kunde göra.

Kort garanti
Det är inte helt ovanligt att biltillverkare eller importörer i särskilda fall kostar på extrabehandlingar innan bilar släpps ut på den nordiska marknaden. Det gjordes bland annat med Chrysler PT Cruiser - tidstypisk konkurrent till HHR - redan 2002.

- Det har inte diskuterats hos oss, säger Christer Volby, GM Sveriges tekniska chef. Bilarna ska uppfylla tillverkarnas specifikationer och normer för samtliga marknader enligt den information som vi har fått. GM ställer höga krav på att bilarna ska tåla ett brukande på alla marknader. Och produkterna omfattas av ett rostskyddsåtagande för att säkerställa att kunden inte ska få oväntade kostnader under garantitiden.

Vi Bilägare noterar att Chevrolet HHR har en rostskyddsgaranti på bara sex år, normalt är tio eller tolv år. Bara det ger en signal om att GM, och i det här fallet Chevrolet, inte fullt ut litar på bilens rost-skydd.

Diskutera:Vad tycker du om fallet med Reza Etemadis Chevrolet?

Kommentarer

#1
Jan Wiklund
2009-11-05 13:31

USA-arrogans och nonchalans som vi är alltför vana vid. Köp en europeisk bil i stället och låt jänkarna själva köpa och underhålla sina skrothögar. Det är inte bara i bilvärlden detta händer. Se på amerikanska båtar, t.ex Bayliner - vilket smäck!

#1
Kenneth
2009-11-05 13:41

Hejsan!
Jag kan inte annat säga att man inte skall - kan - köpa amerikanska bilar så länge som de inte har ett fullgott rostskydd. Det är dessutom patetiskt att de inte fattar att bilar i Sverige rostar mer beroende på saltade vägar. Bor man i Sverige kan man inte köpa annat än SAAB, Volvo eller Audi eftersom de bilarna har ett förstklassigt rostskydd och långtidskvalitet. Vi har en SAAB 9-5 med 2,3 liters Biopower motor årsmodell 2006 som snart rullat 16 000 mil där det enda som är reparerat är ett hjullager förutom vanlig service. Dock gillar jag inte riktigt att bilen har kromlister i fronten och huven som samlar smuts och salt där det KAN finnas risk för rostskador med tiden trots att det inte finns något som helst fel - rost - etc på SAAB:en.
///
Nöjd SAAB:ägare

#1
Micke
2009-11-05 14:33

Köper man en USA-bil i avsikt att ha den som bruksbil i Sverige (i trakter där man saltar) så får man räkna med att kosta på den en ordentlig rostkyddsbehandling. Det är tråkigt men problemet går att lösa! Samma gäller för vissa Toyota-modeller.
Det viktigaste är att man rostkyddar INNAN rost uppstår i hålrum, sen är det kört!
Rost på länkarmar och oljetråg är tråkigt men dessa delar byter man enkelt, värre är det med rost i balkar och kaross.
Jag har själv ägt en opel -85 under åren 97-04. Den höll i 19 år, delvis pga att den fick ett ordentligt rostskydd tidigt och extra innerskärmar. Tack för det du tidigare ägare som förstod att sköta om din bil...

#1
Saabnisse
2009-11-05 18:56

Kenneth, när det gäller din 9-5 kan du glömma dina problem med kromlister i grillen, allt är ju bara plast runt omkring, så det rostar inte.
Men det finns ju historiskt sett magnifika rosthögar som verkligen skärpt sig, Opel, Renault m.fl. som idag har ett utomordentligt rostskydd.
Värre är det ju med japanerna som trots att de haft ett erkänt dåligt rostskydd ändå inte bättrar sig.
Nu är det kanske inte så stort problem som man gör det till, har man råd att köpa en ny japansk bil för t.ex. 250000 och tycker att den är bra så är det ju en skitsak att lägga ner ytterligare 5000 på en rostskyddsbehandling, givetvis beroende på hur länge man räknar med att behålla bilen.

#1
Saabnisse
2009-11-05 19:00

Jag glömde en sak.
I Japan har man inte samma problem med rost på bilarna som vi har i Sverige.
Nästa sak som jag kom på är att det inte finns några fria älgar i Japan!

#1
Tobbe
2009-11-05 19:25

Chevrolet HHR tillverkas väll i Mexico under Daewoo's ledning? Chevrolet har aldrig varit någon höjdare på rostskydd och när Daewoo köptes in och man böt från Daewoo till Chevrolet emblem vart de knappast bättre, snarare sämre. Daewoo är nog en av dagens absolut värsta syndare när de gäller rostskydd.

#1
Saabnisse
2009-11-05 22:52

Men egentligen är det ju en skitsak.
Trivs man med en bil, oavsett märke och modell, kan man ju enkelt betala några tusen för en ordentlig rostskyddsbehandling med en uppföljning efter några år.
Då gör det kanske inte så mycket om biltypen dömts ut som värdelös ur rostskyddssynpunkt.

#1
Tobbe
2009-11-06 19:09

Nja jag vet inte om det är en skitsak. En rostskyddsbehandling kan aldrig åtgärda en usel konstruktion. Visst funkar det att göra så med men bilen är felkonstruerad ur rostskyddssynpunkt. Skarvar är felvända, plåten sammanfogad på fel sätt o.s.v. Ska man hålla en sådan bil i rostfritt skick blir det ett par återbesök hos rostskyddsfirman under bilens livslängd.

#1
golfare
2009-11-07 03:50

Köp vw istället, jag har en golf-97 som är i jättefint skick. Den fick en extra rostskyddsbehandling (på Tuff Kote Dinol som det hette då), jag tvättar bilen ca 4-5 gånger per år och vaxar den 1 gång varje sommar. Inte mycket jobb med andra ord men ändå en jättefin bil.

#1
Odin
2009-11-07 08:21

det är kännd sedan många år-köp alldrig en USA bil,är lika illa ihoop skruvade i roskänsliga som forna UDSR bilar.
kolla gärna rost register på VB och välj en annan bil märke

#1
Rolf
2009-11-07 18:21

Golfaren, jag har en Volvo från 1995 som är helt rostfri, utan någon extra rostskyddsbehandling. Tvättar den heller aldrig då jag har den som pendlarbil.

#1
Joe
2009-11-08 05:49

"1940-talsinspirerade Chevrolet HHR" - kanske kan det förklara nivån på rostskyddet!

#1
Hanzzon
2009-11-08 22:45

Om nu rost vore ett större problem hos Toyota i modern tid så skulle knappast Toyota ha med hela 10 st av sina modeller bland de 15 allra bästa hos Bilprovningens statistik bland 10 år gamla bilar?
Fakta:
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpwebabout.nsf/5317BF1579238BBFC125754A00393EE6/$file/Personbilar_10_ar_modellrelaterade_2008.pdf

#1
GW Bush
2009-11-09 09:42

Nyheter? Det är väl ett välkänt faktum att amerikanska bilar har marknadens sämsta rostskydd - tom. sämre än Mercedes.

#1
Peter
2009-11-10 09:35

Tyvärr inte en så ovanlig syn på moderna bilar, självklart finns det undantag, men nya bilar rostar!

#1
Conny Karlsson
2009-11-10 13:58

Hanzzon.
Detta har jag hävdat länge här på Vibilägares sida att det är något som inte stämmer med Vibilägares påstående om Toyotas rostskydd. Skulle annars Toyota ägare tillhöra bland de mest nöjda då år efter år i bla Vibilägares och i hela norden undersökning Autoindex ? Det stämmer inte heller med min egen erfarenhet med Toyota. Sedan som du påstår Hanzzon om bilprovningens resultat för över 10år gamla bilar. En sak kan Vibilägare ha rätt i det är att det inte "syns något klet" under bilen =rostskyddsmedel. Och därmed dömmer man ut rostskyddet = folk tror att de då rostar mer än andra. Vilket de inte gör ! Enligt min erfarenhet med över 30 Toyota och Lexus bilar + många andra märken och modeller. Jag har också varit i kontakt med Bengt Dahlström på Toyota om deras rostskydd som menar att de har ett fullgott rostskydd på bilarna med ett genomskinnligt rostskyddsmedel som inte syns för Rostskyddsmetoders undersökning och att man då dömmer ut rostskyddet för att man inte ser detta normala "klet" som betraktas som normal rostskydds behandling av Rostskyddsmetoder och Vibilägare. Men jag hävdar att oavsett vad Toyota nu använder för rostskydd och om nu bilarna rostar så förskräckligt. Var är alla larmrapporter och klagomål från Toyota ägare i Vibilägare att bilarna rostar ?! De lyser totalt med sin frånvaro ! Och detta har Vibilägare klagat på i över 10-15 år tid så ägarna borde ha märkt detta under denna tid att bilarna rostar som påstås år efter år av Vibilägare. Men varför återigen klagar inte ägarna till Toyota ? Det finns bilmärken anser jag som har betydligt större problem än Toyota med rost anser jag. Och jag väntar fortfarande på repotage att mängder av Toyota ägare ska klaga på att deras bilar rostar bort, men det har vi inte sett något av än runt om i norden så borde det komma larmrapporter om detta om så vore fallet. Jag har även pratat med Toyota mekaniker som jobbar med bilarna hela dagarna och de ser inte att bilarna rostar bort heller trots Vibilägares påståenden år efter år. Jag tror att det ligger mycket prestige i detta ärende också att säga att vi hade gjort en felbedömning om Toyotas rostskydd trots avsaknaden av "kletigt rostskydd" i hålutrymmen. Så när kommer erkännandet från Vibilägares sida ? Och när får vi se att Toyota ägare lämnar in tusentals bilar till reklamation till Vibilägare för att deras bilar rostar bort. Det repotaget väntar jag på efter alla dessa år av snack om dåligt rostskydd.

#1
Christopher Litén
2009-11-10 15:14

ALLA BILAR ROSTAR!!! Så är det bara! Jobbar på en firma där jag rostskyddar bilar dagligen och alla bilar rostar förr eller seranre en del behöver knappt 1 år ute i nordens klimat för att börja rost medans en del tar det år för att det äns skall snynas:P Och så får man se det så oxå att en del kanske bara sommar kör med sina bilar medans andra kör året runt vilket är vanligast. Men ingen bil är rost fri! Din bil vet att den rostar! VET DU?

#1
Kenneth
2009-11-10 18:01

Conny Karlsson:
Blaha blaha och ordbajs, att du bara orkar?

#1
Roger
2009-11-13 12:01

Angående rostskydd på bilar så kan jag säga med stor säkerhet med mina 30 år i branschen med tusentals rostskyddstestade/rostskyddade bilar bakom mig, att än så länge så har jag inte sett en enda bil med ett fullgott rostskydd. De flesta bilar har någon typ av förzinkning, oftast bara på utsidan av plåten som inte är mer än några my och är ED lackade = "osynligt rostskydd" men det är inte tillräckligt i vårt klimat. Bilar har haft både bättre och sämre rostskydd under årens lopp, och just nu testar jag bilar som är max 6 år gamla och jag kan säga att rostskyddet är undermåligt på alla bilmärken, även på dem som har fått en importbehandling. Jag grundar det på är att de bilar jag testar finns det rost på, det vill säga ytrost och gravrost och enstaka fall till och med genomrost. Bilprovningen släpper igenom bilar med rosthål om det inte överstiger en viss procent av en bärande balk. Vad det anbelangar klagomål till återförsäljare så stannar nog klagomålen hos just återförsäljaren. Det vore tacknämligt om alla bilägare visste hur deras bil ser ut, och kunde ge sin syn på det hela, men de flesta har inte en aning om hur bilen ser ut på underrede och inne i balksystem "för ingen har sagt nåt". Det är inte förrän det görs en seriös rostskyddstest som man får se med egna ögon hur just den egna bilen ser ut. Det är då man som bilägare blir upprörd och arg över att just deras bil inte är behandlad. Sen får ju bilköparen nästan alltid höra att bilen är rostskyddsbehandlad om man frågar försäljaren om rostskyddet och att det finns en rostskyddsgaranti som gäller i många år, och de flesta nöjer sig med det. Om alla bilägare tar sig tid och läser igenom garantin, så ser man att i de flesta garantier så står det att rostskyddet skall underhållas om bilen används i vårt klimat och att garantin endast gäller för inifrån kommande rost som genererar i en genomrostad plåt på grund av fabrikationsfel.
Ett tips är att testa din bil hos en aukt. bilvårdare och berätta gärna för Vi Bilägare om hur din bil ser ut.
/// Roger

#1
Crister
2009-11-14 21:50

Kenneth:Har du hört talas om Renault eller Opel dom har också bra rostskydd.
Conny Karlsson:Toyotas rostskydd är bedrövligt.Om man inte extrabehandlar en sådan bra bil förövrigt som Toyota är när den är ny, är man nog dum.Och Conny Karlsson:Autoindex:inte fan gnäller en bilägare på sitt eget märke när dom köpt bilen för 200-300000 kronor.Det vore ju som att säga att man är dum i huvudet.Aotoindex är överskattat.
Rostskyddsgarantier i 8-12 år är oftast i praktiken ett stort skämt när det gäller.
Roger:En nyfiken fråga finns det något eller några bilmärken som är bättre?Eller?

#1
ROGER
2009-11-16 09:42

Crister
Ja, konstruktionsmässigt så finns det bilar som är bättre och sämre. När det gäller rostskyddet så finns det bilar som har ett visst rostskydd "ej komplett rostskydd" Man ska komma ihåg att, även de bilar som är behandlade på vissa punkter, så bör rostskyddet kompletteras enligt de flesta tillverkare. Fabriks rostskyddet torkar efter 2-3 år. Enklast är att göra en test på sin egen bil, eller på den bil man tänker köpa.
/// Roger

#1
Dennis
2009-11-30 14:43

Angående Toyota, så kanske Conny ska läsa detta. Bilen på bilderna är tillverkad 2000, och även om det gäller en modell för den amerikanska marknaden så borde det ändra din syn på Toyota som felfri biltillverkare: http://jalopnik.com/5232946/toyota-truck-owners-clamoring-for-recall-over-dangerously-rusted-frames

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.