Nästa artikel
USA vill inte ha stora motorer
Nyheter

USA vill inte ha stora motorer

Publicerad 19 juli 2013 (uppdaterad 19 juli 2013)
V8:ornas tid i USA tycks vara över. Små och bränslesnåla motorer blir nu i stället allt populärare även där, visar en ny studie av J.D. Power.

I landet där många bilar länge hade stora V8:or under huven tappar nu dessa motorer till förmån för mindre maskiner med fyra cylindrar. Detta enligt en ny studie av undersökningsföretaget J.D. Power and Associates.

55,8 procent av alla nya bilar som såldes i landet under första halvan av 2013 hade en mindre (4-cylindrig) motor under huven, vilket är 1,7 procentenheter mer än under 2012.

Mellan 2008 och 2013 har försäljningen av bilar med 4-cylindriga motorer ökat med 13,1 procent. Samtidigt har försäljningen av bilar utrustade med V8-motorer minskat med 4,9 procent sedan 2008, och med V6-motorer 7,8 procent.

Enligt J.D. Power har de amerikanska kunderna blivit mer miljömedvetna och kräver också lägre bränsleförbrukning från sina bilar eftersom bränslepriserna har stigit.

På grund av strängare miljöregler har biltillverkarna börjat erbjuda en större andel små (3- 4- och 5-cylindriga) motorer i sina modellutbud, framförallt i de mindre bilarna men även i små lastbilar och pickuper.

För fem år sedan var det tio biltillverkare som inte ens erbjöd motoralternativ med mindre än sex cylindrar på den amerikanska marknaden. Nu är det bara tre tillverkare som inte erbjuder små motorer.

Diskutera: Varför väljer USA bort stora motorer? Vad tycker du om det?

AUDI: Mindre elbil på gång

A7 – coupémodellen av A6 – kommer nu i ett vässat utförande, kallat RS7. Det innebär samma drivlina som redan finns i nya RS6 Avant, en fyrliters V8 på 600 hk och 800 Nm.

Det finns både cylinder-avstängning och 48-volts mildhybridsystem, men förbrukningen hamnar ändå över 1,1 liter/mil. RS7 har luftfjädring som automatiskt sänker bilen en cm vid körning över 120 km/tim.

Toppfarten uppges till 305 km/tim med Dynamic pluspaket och 0–100 km/tim ska bilen klara på 3,6 s.

Elsuven E-tron började säljas i år och till våren kommer coupémodellen E-tron Sportback. Det handlar om en E-tron med mer sluttande bakparti.

Tekniskt sett är bilarna annars identiska, men räkna med att priset på Sportback-modellen blir högre. Det ryktas om prestandamodeller av E-tron också, kallade RS, men de ligger något längre fram i tiden.

En mindre elbil från Audi är också på gång, med teknik från Volkswagen ID.3. Möjligen kan den bilen komma redan under nästa år, men troligare är att den presenteras längre fram.

Elektrifiering hos Audi innebär inte bara renodlade elbilar, flera modeller förses också med laddhybridteknik. Det kommer till suvarna Q7 och Q5, liksom A7 och A8.

Mest intressant av Audis nyheter för 2020 – i alla fall för svenska bilköpare – blir nya A3, som varit en storsäljare i flera generationer. Tekniken hämtas precis som tidigare från koncernsyskonet VW Golf, men priserna lär bli högre.

När nya A3 kommer till Sverige är osäkert, men det lär dröja några månader efter att nya VW Golf haft premiär.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-07-19 09:21
saabnisse

"miljömedvetna och kräver också lägre bränsleförbrukning från sina bilar eftersom bränslepriserna har stigit".

Jag undrar hur mycket av miljömedvetenheten som styrs av plånboken?

Skulle bränslepriserna sjunka rejält blir det nog åter aktuellt med V8or.

#2 • Uppdaterat: 2013-07-19 10:54
Rikard

Vet inte om det stämmer, men hörde på tv för ett tag sen att amerikanerna är 5% av jordens befolkning, men att dom hitils eldat upp 50% av all olja som plockats upp.

99,5% styrs nog av plånboken.

#3 • Uppdaterat: 2013-07-19 11:00
Björn Sala

USA väljer inte alls bort V8-motorer. Bara de V8-or som inte klarar kraven. Med evolutionenen kommer fler motorer som klarar kraven fram samtidigt som kraven ökar. En V8-motor som nu klarar dagens krav säljer som smör i USA just nu. Den sitter bl.a. i Chrysler, Dodge och Jeep. (både frugan och jag har varsin i våra bilar) Våra bilar är tunga men drar inte mer än än vanlig Volvo V70 (om du kör på samma sätt som i en sådan förstås) Sen har du friheten att kunna gasa till om du behöver göra en snabb omkörning. Då drar den mer men det är en sak du har friheten att själv bestämma.

Bilintresset sjunker även i USA. Då sjunker även bilkunnandet och eländiga, tråkiga små trafikfarliga bilar tar marknadsandelar även där. Men friheten att köpa V8-or kommer att finnas för oöverskådlig tid.

En annan sak är att en V8 inte är samma sak som en annan V8. Det är volymen per cylinder och slaglängden som avgör karaktären (och i många fall även kompressormatningen)

I våra hojar har vi V2-strokers. Vikten är ca 1/4 av bilens vikt så karaktären blir snarlika.

#4 • Uppdaterat: 2013-07-19 12:40
Roy J

Det är inte första gången jag hör (nu läser) att en stor V8:a minsann inte drar mer soppa än en 4:a - om man kör lugnt. Sanningen är att om man ser till den verkliga förbrukningen, så ligger den alltid högre.
Om en V8:a och en 4:a körs under exakt likadana förhållanden så drar givetvis den större motorn mer. Skälen är så uppenbara så jag behöver knappast förklara dem.
Visst kan det låta mysigt med en dovt mullrande V8:a, men de stör kringboende avsevärt eftersom mullret ofta sammanfaller med väggresonanser. Dinosaurierna var maffiga på sitt sätt men är faktiskt utdöda. Även annat försvinner med tiden och det duger inte med nostalgiska egotrippar om man vill tänka framåt.

Skulle en ombonad, mindre bil vara tråkigare än en plastigt inredd jänkare med dåliga passningar? Skulle en en modern bil med välgjorda hjulupphängningar och garanterat bättre väghållning än i stort sett vilken jänkare som helst vara trafikfarlig?

#5 • Uppdaterat: 2013-07-19 12:45
Mistro

Inte en dag för tidigt men jag tycker ändå inte att en minskning med 5% över 5 år är särskilt mycket.
Att USA "inte vill ha V8:or mer" är därför kraftigt överdrivet.
Kulturen är enormt stark och dessa ( i mitt tycke ) totalt onödiga motorer kommer att leva kvar troligtvis lika länge som amerikanska biltillverkare.
I Sverige räcker det med någon enstaka morot för att vi skall ändra uppfattning och antalet cylindrar spelar en mindre roll.
Om bensinpriset dubblades i USA så skulle även bilarna bli mindre där så helt olika är vi nog inte ändå.
För övrigt är nog inte jänkarna direkt de första som skall prata om "eländiga och trafikfarliga" bilar för när byggdes det en krocksäker "jänkebil" ?
( med tanke på storsäljaren F150 mfl )
Men bilar är precis så bra som vi vill att de skall vara och en del väljer helt enkelt att stanna kvar i gamla vanor.

#6 • Uppdaterat: 2013-07-19 13:39
Björn Sala

Roy J,

Jag kan förklara för dig.

Den motor jag skriver om är en V4 så länge du kör den som en familjebil. Behöver du mer Power så trampar du och vips (på 0,04 sekunder) har du en V8 under huven. Jag skriver inget om dåtid, bara nutid och moderna jänkarspisar.

#7 • Uppdaterat: 2013-07-19 14:04
Roy J

Det är inget nytt att stänga av halva motorn - det testade jänkarna med redan för 20 år sen och visst blir det bättre. Men du kommer aldrig ifrån den rörliga massan och inre friktionen. Så de har endast gjort det dåliga lite mindre dåligt.

#8 • Uppdaterat: 2013-07-19 14:21
Björn Sala

Roy,
Jag tolkar det som att de gjort det bra ännu bättre. Man har olika sätt att se saker.

#9 • Uppdaterat: 2013-07-19 14:57
Roy J

Visst, jag kan väl på ett sätt uppskatta det dova mullret och vridet i en bigblocks V8. Men inget av det finns ju när den går för halv maskin, så att säga.

Jag uppskattar dock mera den lena, vibrationsfria gången från en del moderna motorer som bekymmerslöst varvar klockrent upp till max.
Mest skulle jag nog uppskatta tystnaden i en elbil. Där finns för övrigt ett ännu häftigare vrid - och det från en så mycket mindre motor.

#a • Uppdaterat: 2013-07-19 16:33
Per_K

"Enligt J.D. Power har de amerikanska kunderna blivit mer miljömedvetna och kräver också lägre bränsleförbrukning från sina bilar eftersom bränslepriserna har stigit." Tänk om jänkarna hade våra skatter och priser på bränsle...

Lite förundrad (och imponerad) av att en bil som Toyota Prius lyckats sälja så bra i USA, med tanke på den billiga bensinen (ca. 6 kr/lit). Men det handlar kanske om att göra ett "statement" snarare än att spara pengar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.