Nästa artikel
USA undersöker importtullar på bilar
Nyheter

USA undersöker importtullar på bilar

Publicerad 24 maj 2018
Trumpadministrationen har startat en utredning kring importtullar, på 20-25 procent, för lastbilar och bilar.
Den nya avgiften skulle bli i likhet med de aluminium- och stålavgifter som infördes tidigare i år, som dock snabbt fick undantag för vissa viktiga handelspartners. Det amerikanska statliga organet för handel håller på att utreda huruvida importerade bilar skadar den nationella marknaden.

- Det finns bevis som antyder att import under årtionden har urholkat vår nationella bilindustri, säger handelssekreterare Wilbur Ross och lovar en "noggrann, rättvis och transparent utredning".

Vid ett möte med biltillverkare ska Trump enligt källor till Reuters ha sagt att han tänker införa en tullavgift för bilar om 20 eller 25 procent. Vid mötet ska presidenten ha riktat specifik kritik mot tyska biltillverkare. En snabbt ihopsatt grupp, "Here For America", bestående av de stora europeiska och asiatiska tillverkarna har kritiserat förslaget och påpekar att det kommer leda till färre alternativ och högre priser i USA. 

Diskutera: Vad tror du skulle hända om importavgifter på fordon infördes i USA?
Statistik

Enligt statlig statistik importerade USA 8.3 miljoner fordon förra året - varav 2.4 från Mexico, 1.8 från Kanada och 0.5 från Tyskland. USA exporterade runt 2 milljoner fordon.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-05-24 11:55
Reinhard

EU har 10% på us importbilar,medans us har 2,5%på europaimport.
Trumpen kan iaf jämna ut till samma 10% som EU.
Men USA har stoppat stora Volvoleveranser till Iran,kan inte vi själva få bestämma det,varför ska USA bestämma detta...
Petrodollarn tar sina sista andetag innan kriget.

#2 • Uppdaterat: 2018-05-24 12:08
L. Mäkinen

Om amerikanerna lärde sig bygga fullgoda bilar kanske folk köpte dem istället för utomamerikanska produkter.

#3 • Uppdaterat: 2018-05-24 12:09
Svenne60

Det är konstigt att EU har 10% tull på USA-bilar, borde vara noll eller 2,5% som de har på europaimport. Sedan verkar det obegripligt om Trump kritiserar ett väldigt dyrt tyskt märke, tror han inte på marknadsekonomi med påföljande konkurrens ?? Att vi inte köper fler USA bilar beror på att de inte anstränger för att tillverka bilar som efterfrågas här. GM har ju dessutom dragit sig tillbaka från EU genom att sluta med Chevrolet och sälja Opel till fransmännen.

#4 • Uppdaterat: 2018-05-24 16:37
Uffeeh

Ett annat dilemma för Trump är att den amerikanska bilindustrin själva har flyttat en del tillverkning till Mexico. Enligt besked jag fick vid besök i Mexico är det dessutom till stor del mera påkostade modeller, beroende på att mexikanerna bygger med högre kvalitet än vad amerikanarna själva gör.

#5 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Vill helst inte politisera, men i detta fall är det nödvändigt.
Trump styrs inte, i motsats till vad vissa svenska medier tycks tro, av strategier- långsiktighet. Han vårdar i princip två målsättningar. Att berika sig ekonomiskt på presidentämbetet, samt att till varje pris skydda sig själv och sina skumraskaffärer. Wilbur Ross har ett synnerligen skumt förflutet. Dels i Deutsche Bank- skandalerna, samt därefter med starka kopplingar till dom ryska oligarkernas favoritpenningtvättarbank på Cypern.
Vare sig detta förslag, eller ståltarifferna vilar på faktagrund. Samma gäller utträdet, avseende Iranfördraget och Parisavtalet. Drivkraften är för dom sistnämnda att till varje pris montera ner allt som tidigare President Obama varit inblandad i.
Ett i och för sig övergående problem. Frågan är dock hur mycket skada som tillfogas USA som nation, demokratin och inte minst miljön innan man lyckas avpollettera denna galning.

#6 • Uppdaterat: 2018-05-24 18:12
Klarsynt

USA som isolerad marknad skulle klara sig alldeles utomordentligt. Trump vet vad som är bäst för amerikanarna och han exekverar det också.

.

#7 • Uppdaterat: 2018-05-24 18:40
Axa

Det är bara folk med brist på insikt som tror att en isolerad marknad fungerar i dagens värld...

#8 • Uppdaterat: 2018-05-24 19:28
Leif R

Det har tagit årtionden att förhandla alla dessa handelsavtal mellan olika stater och "våra" EU-avtal! Det är beklämmande att President Trump vill rasera en marknad som gynnar nationer, frihandel är av godo, speciellt för en framstående tillverkningsnation på hög nivå som Sverige, tex SAAB bland flera! Karln är(tokig?), eller ! Att USA, kapitalismens högborg, ej haft förmågan att ej kunna prestera mer ekonomiskt)(tillverkningsmässigt och hängt med olika konkurrentländer är mer än konstigt! Dom om några borde legat i framkant med deras högt stående utbildningssystem! Numera tillverkar USA bilar som är konkurrenskraftiga, men det har tagit tid!

#9 • Uppdaterat: 2018-05-24 19:45
Tvärnit

Det är bara att vända USA ryggen...Den övriga världen står öppen och hungrande.

#a • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Leif R
USA var efter andra världskriget fram till omkring mitten av sjuttiotalet "hela världens fabrik", där tillverkningsindustrin dominerade samhällsutvecklingen och bankerna tillhandahöll nödvändigt kapital. Någonting hände och bankernas verksamhet förändrades från att stötta industrin till att spekulera i näringslivets förväntade utveckling. Riskkapitalet gjorde snabba klipp genom att köpa upp och dränera företag och verksamheter. Tillverkning var inte längre prioritet ett och på den vägen är det. Samtidigt kom Kina in på marknaden med mängder av billiga produkter, vilket bl.a anammades av jättekedjan Walmart, vilket medförde att den inhemska industrin hamnade i ett än värre läge.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.