Bild
Nästa artikel

USA får lagkrav på backkamera

Nyheter

Sedan första maj är det i USA lagkrav på att backkamera är standardutrustning.

Lagkravet kommer som en konsekvens av att en grupp försäkringsbolag och konsumentadvokater gick samman och stämde landets administration för trafiksäkerhet (NHTSA)  för fem år sedan, rapporterar Car And Driver. Gruppen kände att det inte hade gjorts tillräckligt för att standardisera utrustningen och ett år senare stod det klart att det skulle bli standard från den 1 maj 2018. 

Vidare vill man också se standardisering av autobroms, dödavinkelnvarnare och dylikt, på samma sätt som EU jobbar med det. Peter Kurdock, en av de ledande figurerna bakom förändringen, säger till den amerikanska tidningen att arbetet med backkameror pågått sedan W. Bush var president och förhoppningen är att konsumenterna ska spara pengar genom att få ökad säkerhet men inte behöva köpa omfattande säkerhetspaket. 

Diskutera: Vilken säkerhetsutrustning skulle du vilja se som standard?

Kommentarer

#1
2018-05-07 16:02

Definitivt just detta nämligen backkamera. Autobroms också givetvis men det är väl indirekt på gång via krocktest-kraven. Sen får jag väl inte glömma den adaptiva farthållaren även om det uppenbarligen finns många som inte håller med - vilket för mig är lite märkligt. Å andra sidan finns det ju säkert lika många som inte använder farthållaren överhuvudtaget så det kan ju också vara detta allmänna motstånd till farthållare som är orsaken.

#2
2018-05-07 16:31

Jag tycker att detta är ett utmärkt lagkrav, då backningsolyckor är väldigt vanliga. Tyvärr läser vi ibland om små barn som befinner sig bakom en bil (ej synliga för föraren) och som blir svårt skadade och/eller dödade vid just backning. Parkeringssensorerna hjälper föga när barnet står mellan två sensorer. Det är också därför som parkeringssensorerna inte alltid kan urskilja till exempel ett staket.

#3
2018-05-07 17:30

Jättebra med backkamera som standard.
Det borde även vara obligatoriskt med autobroms samt alkolås.

#4
2018-05-07 20:03

Det är givetvis utmärkt med backkamera, men jag har sällan saknat den.
Oftast räcker sensorerna.
Men autobroms och adaptiv farthållare borde det vara större krav på.

#5
2018-05-07 20:07

Backkamera är som sagt alldeles utmärkt och eftersom mina senaste bilar haft detta så saknar jag det definitivt när jag råkar köra en bil utan. Och för er som är unga och raska - er tid kommer när t ex nacken blir stelare så att man inte kan svänga runt huvudet som i ungdomen och då är backkameran ett utmärkt hjälpmedel för att ha koll när man backar.

#6
2018-05-07 21:14

Funderar...om man bromsar på förslag om alkolås betyder det alltså att man är för rattfylleri?

#7
2018-05-07 22:05

Pi, varför ska man vrida nacken ur led för att backa?
Det finns ju speglar och det är ju bara att lära sig använda dem!
Men det är klart att det finns bilar med dåliga speglar, sådana bör man undvika.

#8
2018-05-07 22:28

Backamera är bäst när båtvagnen skall på, inte ett enda omtag. :)
Adaptiv farthållare är bäst då man aldrig kommer för nära framförvarande bil, en funktion som vissa inte fattar.
Autobroms är bra om någon missar sin stop plikt och kör ut i full fart.

#9
2018-05-08 10:39

saabnisse - därför att backspeglar inte täcker hela området vilket i o f s inte heller en backkamera gör. Dock ser man betydligt mycket mera i backkameran än via speglarna. Parkeringsplatser vid stormarknader är inte roliga att backa ut ifrån eftersom de som kör mellan de parkerade bilarna helt tycks sakna fantasi och förståelse för att de som backar ut har en "aning" sämre översikt än de som bara kör rakt fram emellan bilarna. Och då behövs alla hjälpmedel - inte minst en kamera.
mso 1000 - du skall nog inte vara så säker på att autobromsen fixar de som missar sin stopp-plikt även om det säkert finns nyare system som gör det - men långt ifrån alla.

#10
2018-05-08 11:23

Jag vill se 1 autobroms 2 backkamera 3 adaptiv farthållare i den ordningen som standard i alla bilar, då hade mycket olyckor kunnat undvikas.

#11
2018-05-08 11:28

Äsch, förbjud människan att köra bil så blir det bra. Och förbjud människan att cyckla och att gå också, då förhindras alla olyckor. Vad ska vi med människor till när robotar och automater kan göra allt jobb?

#12
2018-05-08 17:48

Den säkerhetsutrustningen som jag skulle vilja se som standard är förare som har körkort och därigenom eller på egenhand erhållit förmågan att på ett ansvarsfullt sätt backa och i övrigt framföra fordonet utan tekniska hjälpmedel. En annan säkerhetsutrustning är fler trafikpoliser som övervakar trafiken och fordonsförare.

#13
2018-05-08 19:13

Alkolås?

#14
2018-05-08 22:32

Snyggt! Detta borde EU ta efter, backkamera skulle undvika många parkeringsskador.

#15
2018-05-09 06:59

Jag vill inte ha lagkrav om backkamera, den ger till viss del en falsk trygghet. En del tittar nästan enbart i den när de backar och har dålig koll på verkligheten-har åkt med en sådan-backkameran ser inte allt. Möjligen ett krav på backsensorer som hjälper till att ha koll på eventuella hinder, men det förutsätter att föraren kollar i alla speglar och har koll på sidorna och bakåt på riktigt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.