Bild
Nästa artikel

Uppstickaren Sono Sion hoppas på sol

Nyheter

Tyskt startupföretag har tagit fram en elbil täckt av solpaneler.

Tyska Sono bildades 2016 och ligger nu i startgroparna för att börja tillverka sin första bil. Det är en elbil med 25 mils räckvidd. Det som är unikt med Sion är att man har byggt in 330 solceller i karossen. Materialet är polykarbonat, vilket är en slags plast som ska vara extra reptålig och motstå rost. Sono menar att solpanelerna kan hjälpa till att generera upp till 3 mils räckvidd varje dag.
 

Bilen kan också laddas på vanligt sätt med sladd. I vanligt eluttag tar det drygt 13 timmar att fylla ett tomt batteri. Bilen kan också laddas med Typ 2-laddare, då tar det 3,5 timmar till 100 procent. Med snabbladdare CCS laddas batteriet till 80 procent på en halvtimme, 100 procent tar ytterligare 30 minuter. 

Räckvidden är 25 mil och bilen genererar 109 hästkrafter. Den är också godkänd för att dra släp upp till 750 kilo och tack vare den kantiga bakdelen får det plats 650 liter i bagageutrymmet på det drygt fyra meter långa fordonet. 

På insidan har Sono integrerat en speciell mossa i instrumentpanelen. Den hjälper till att filtrera luften och ska kunna få bort 20 procent av dammpartiklarna som letar sig in i kupén. 

Bland säkerhetsutrustningen finns airbags, ABS-bromsar och ESP. Det nämns dock inget om autobroms.  

Sono räknar med att starta produktion och leveranser av Sion under 2019. Priset är 16.000 euro, lite under 170.000 kronor. Men då ingår inte kostanden för litiumjonbatteriet, vilket är 4.000 euro. Det går också att betala månadsavgift för att hyra batteriet.

Diskutera: Vad tycker du om Sono Sion?

Kommentarer

#1
2018-08-10 11:12

Här lite nytänkande. Kul! Bra om de förpassar autobromsen till tillvalslista (alternativt skräphög) eller motsvarande där den hör hemma.

.

#2
2018-08-10 11:52

Prismässigt tycks den liggga bra till, eller väldigt bra t o m. Och då talar vi om priset före bonus. Men, den alltid återkommande frågan dyker upp igen: varför måste elbilar ofta utformas så att de ser så konstiga ut? Framdelen påminner litet om i3 -- helt ok -- och sedan fortsätter det på rimligt sätt t o m bakdörrarna (möjligen något små rutor där), men sedan flippar bakdelen ut totalt. Varför??

#3
2018-08-10 11:58

Tycker bilen påminner om Audi A2 i utseendet, fast med en rakare akter.

#4
2018-08-10 12:48

Liknar espace, eller vad den franska modellen nu heter...

#5
2018-08-10 13:29

Fulaste bilen på marknaden (?) Men priset är ju fantastiskt om det stämmer. Börjar det komma ut elbilar i den prisklassen redan inom ett par år så kommer nog elbilsmarknaden att explodera.

#6
2018-08-10 17:45

Tyvärr verkar man helt ha glömt bort att designa fronten?! Den ser hemsk ut. Annars verkar det mesta rätt bra. Kul med solpanelerna i karossen! Räckvidden kunde dock varit lite längre...

#7
2018-08-10 17:51

Bakdelen ger mig vissa vibbar till någon av Ssangyongs otäckheter.
I övrigt är det väl inte mycket nytt och uppgivet pris tror jag inte att de kan hålla.
PC är en lite knepig plast, den är i normalutförande inte reptålig, inte uv-stabiliserad och får lätt mikrosprickor om den utsätts för mineraloljor.
Den är däremot elastisk och i princip okrossbar.
Den går att behandla så det mesta av nackdelarna minimeras, men då blir det dyrt!
Ska man sedan integrera solceller (varför?) har jag svårt att se hur det ska gå ihop ekonomiskt.
Det krävs nog ännu en Elon Musk för att få igång det här och finns det?

#8
1
2018-08-10 17:56

Härligt. Nytänkande och bra pris.

#9
2018-08-10 18:30

Haha folk tror på allvar att de där solpanelerna kommer tillföra nått till deras körning på el!

#10
2018-08-10 18:55

HT19:...?

#11
2018-08-10 22:59

Mossa på instrumentpanelen... Det hade en av mina bilar strax innan jag körde den på skroten.

#12
2018-08-11 11:32

Innan man kastar sig på en förhandsbeställning vill jag bara lägga in en liten varning. Bilarna som visas upp har drivlina och komponenter lånade från BMW i3, detta är inte det som ska användas i produktion. De är endast för att visa konceptet. Vad som ska användas i produktion är inte klart än, jag väntar tills de visar upp en egenkonstruerad fungerande bil innan jag beställer.

#13
2018-08-11 11:50

Varför kallar de förresten bilen Sion? Det är väldigt mycket politisk laddning i det ordet.

#14
2018-08-11 21:12

Är nog ett lite knepigt namnval ToRy. Lär ju knappast sälja bland antisemiter i alla fall...

#15
2018-08-12 13:34

Snygg är den ju inte. Men för det priset och med den bagagevolymen kan bilen se ut som en mjölkkartong eller en krockskada - jag kommer ändå vara intresserad. 3 mil på solel låter som glädjesiffror, men för personer som mest kör på helgerna kan det förstås vara av intresse att ladda bilen gratis.

#16
2018-08-31 13:58

Sökte runt, det verkar stämma att prototyperna är slaktade BMW i3. Endast ny kaross och ram. Är de verkligen seriösa?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.